קרדיולוגיה מניעתית: כיצד אפשר למנוע מחלות לב?

ישנם גורמי סיכון רבים שיכולים לתרום להתפתחות של מחלות לב. קרדיולוגיה מניעתית עוסקת בגורמים אלה ומציעה פתרונות להפחתת הסיכויים
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 22/01/2018 |
צפיות: 1,660
דירוג: 4.0 מתוך 5 הצבעות
התקבלו 5 דירוגים בציון ממוצע 4.0 מתוך 5
מחלות לב הן גורם התמותה בעיקרי בעולם המערבי. למרות נתונים אלה, את רוב מחלות הלב ניתן למנוע מבעוד מועד בעזרת שמירה על הבריאות ומעקב צמוד אחר בעיות בריאותיות שיכולות להוביל למחלות אלה. ישנם גורמי סיכון שלא ניתן לשלוט עליהם, כמו גנטיקה, מין וגיל, אך גורמי הסיכון העיקריים, שבהם עישון, השמנת יתר, לחץ דם גבוה, כולסטרול גבוה בדם, חוסר איזון של מחלת הסוכרת ומתח נפשי כרוני, ניתנים למניעה ואלה אחראים לכ- 80% מהתחלואה במחלות לב.

גם לאחר שכבר ארע אירוע לב ניתן למנוע האירוע נוסף, זאת באיתור של כלל הגורמים שהובילו לאירוע הראשון ובשינוי אורחות החיים למגמה בריאותית יותר. בדרך זו ניתן למנוע את האירוע הבא או את ההחמרה של המצב הקיים בכ- 80% ואף לשפר את כלל מערכות הגוף, ואיתן גם את בריאות הלב.

למידע נוסף היכנסו לפורום:
פורום קרדיולוגיה - רפואת לב

עישון גורם להסתיידות עורקים

הצעד הראשון והחשוב ביותר במניעה של מחלות לב הוא להפסיק לעשן. עישון הוא אחד מגורמי הסיכון העיקריים לבעיות לב ולמחלות לב כמו מחלת לב כלילית, התקף לב ושבץ. עישון גורם להצטברות של שומן ושל סידן בעורקים, הצטברות זו גורמת להסתיידות עורקים אשר גורמת לאיבוד הגמישות של העורק ולהפרעות בזרימת דם. נוסף על כך, עישון מוריד את רמות הכולסטרול הטוב בדם, מעלה את לחץ הדם ומזיק לכלל האיברים בגוף ומחליש את התפקוד הכללי של הגוף וכך מעלה את הסיכויים ללקות במחלות לב.

ממחקרים עולה כי הפסקת עישון מפחיתה באופן משמעותי את הסיכויים לחלות במחלות לב. כשמפסיקים לעשן לחץ הדם יורד, הסירקולציה של מחזור הדם משתפרת וכמות החמצן שהדם מעביר עולה. עם הזמן הגוף מתחיל להחלים, הוא מקבל יותר אנרגיה, נהיה קל יותר לעסוק בפעילות גופנית ופוחת הסיכוי ללקות במחלות לב.

לתזונה נכונה ולדיאטה מסודרת יש תפקיד משמעותי בשמירה על הלב, אפילו בקרב אנשים שיש להם היסטוריה משפחתית של מחלות לב. תזונה שעשירה בפירות חיים, בירקות, בחיטה מלאה ובאומגה 3 מסייעת למנוע התפתחות של מחלות רבות, לרבות מחלות לב. דוגמה לכך היא דיאטה ים תיכונית אשר ידועה בכך שהיא מסייעת להפחית את הסיכויים לחלות במחלות לב ולמנוע חזרה של בעיות לב שונות. דיאטה זו מתמקדת באכילה של עשבי תיבול, של אגוזים, של ירקות ופירות, של חיטה מלאה ושל שמן זית, בצריכה מועטה של בשר הדם – עד פעמיים בחודש ובאכילה של דג פעמיים בשבוע.

שינוי התזונה דורש גם הגבלה של מאכלים שעתירים במלח ובסוכר ובהימנעות מאלכוהול, אלה מעלים את הסיכוי ללקות במחלות לב. כמו כן, יש להימנע ממאכלים המכילים כמויות גדולות של שומן רווי. ספירת קלוריות יכולה לסייע בשמירה על תזונה תקינה, כך אפשר לוודא כי מה שמכניסים לגוף עשיר בחומרים מזינים ודל בקלוריות.

פעילות גופנית להפחתת לחץ הדם

שמירה על כושרי גופני ועל משקל תקין הם שני כלים הכרחיים להפחתה של לחץ הדם ולמניעה של מחלות לב. מומחים ממליצים על התעמלות יומית של חצי שעה לפחות. הפעילות הגופנית אינה חייבת להיות מאומצת ואינטנסיבית, אלא תפקידה לשמור על הגוף פעיל. המטרה העיקרית היא לשמור על משקל גוף תקין, לכן יש לשמור על איזון בין צריכת הקלוריות לבין הזמן שמקדישים לפעילות הגופנית.

מחלת הסוכרת קשורה באופן ישיר לבעיות לב, וכשהמחלה אינה מאוזנת היא פוגעת באיברי גוף שונים ויכולה לגרום למחלת כלי דם פריפריים, לשבץ ולסיבוכי לב נוספים. קרדיולוגיה מניעתית בקרב חולי סוכרת כוללת שמירה על סוכר מאוזן, אכילה מאוזנת ובריאה, פעילות גופנית קבועה ובדיקות שגרתיות אצל הרופא.

יתר לחץ דם מגביר את הלחץ המופעל על מערכת הלב וכלי הדם, דבר אשר תורם להתפתחות של מחלות לב. ישנן מגוון אפשרויות שמסייעות להורדה של לחץ הדם, ובהן דיאטה, פעילות גופנית, שמירה על משקל תקין ויציב, הימנעות מגורמי לחץ, הפסקת עישון והימנעות מעשן ומעישון פאסיבי, הגבלה של צריכת מלח והגבלה של צריכת אלכוהול. ליתר לחץ דם אין תסמינים בולטים וקל לפספס את הבעיה, משכך יש לפנות לרופא ולבדוק את לחץ הדם באופן תדיר וליטול תרופות במקרה הצורך.

לחץ נפשי מעלה את הסיכוי ללקות במחלות לב

לחץ נפשי הוא תופעה שכיחה בימינו ונמצא קשר ישיר בין לחץ נפשי כרוני וממושך לבין התפתחות של מחלות לב. לחץ משפיע על איכות השינה, הוא גורם לכאבי ראש ולתשישות של הגוף, ולכן תחושת לחץ למעשה גורמת ללב לעבוד קשה יותר, וככל שהלב מתאמץ יותר כך עולים הסיכויים ללקות במחלות לב. הדבר חמור יותר אצל אנשים עם גורמי סיכון נוספים, כמו עישון, יתר לחץ דם או משקל עודף.

אנשים אשר סובלים מלחץ באופן קבוע צריכים לאמץ תחביב שיסייע להם להפיג את הלחץ ולשפר את הבריאות הכללית של הגוף, כמו ריצה, יוגה או כל פעילות גופנית אחרת. גם מדיטציה ותרגילי נשימה ומיינדפולנס יכולים לסייע. ככל שאורח החיים רגוע יותר, כך גם הנפש ואיתה גם הגוף.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • פרופ` דוד רוט
    פרופ` דוד רוט
    קרדיולוג וחוו"ד משפטיות פרופ` דוד רוט - מאבחן ומטפל בבעיות לב ובמחלות לב, כמו התקף לב, מחלות מסתם, הפרעות קצב לב ועוד. בוגר בית הספר לרפואה של אוניברסיטת תל אביב ועמית מחקר במכון לחקר הלב בווש... קרא עוד