ריצה – מכונה לריסוק מפרקים

האם יכול להיות שטקס הריצה הכה בריא לנפש ולמערכות הגוף, רק מזיק לכם בסופו של דבר?
מאת מערכת BeOK
| 20/08/2018 |
צפיות: 782
דירוג: 4.3 מתוך 17 הצבעות
התקבלו 17 דירוגים בציון ממוצע 4.3 מתוך 5
הריצה מוכרת לכולם כחוויה התורמת לרמת חיים בריאה יותר, הן מהבחינה הפיזית והן מהבחינה הנפשית. רבים הם האנשים שעולים על בגדי ספורט, נעליים נוחות ושעון עצר, בכדי לצאת החוצה אל האוויר הפתוח ולקיים את טקס הריצה המסורתי. הלחצים משתחררים בזמן שאתם חורשים בהנאה את המסלול השכונתי המוכר, האנדורפינים אופפים את המוח והאדרנלין זורם בדם ומגביר את קצב הלב, בעוד רצועת השירים האהובה עליכם מתנגנת באוזניכם.

על פניו, הרושם הנוצר הוא שריצה היא הפעילות הגופנית האולטימטיבית בעבורכם, היא לא עולה לכם כסף, היא נוחה ונגישה לכל שכבת גיל והיא יכולה להתקיים כמעט בכל מקום ובכל שעה, גם עם עלות השחר וגם עם דמדומי הערב. פעולת הריצה היא פופולארית ביותר היום ורבים הם האנשים שמבצעים אותה ונהנים משלל היתרונות שהיא מציעה בעבורם. לאחרונה משרד הבריאות והספורט ערך סקר מקיף אודות הרגלי הפעילות הגופנית בישראל כאשר-15% מן הנשאלים בסקר ענו כי ריצה זוהי הפעילות הגופנית האהובה עליהם.

הריצה מתפארת בהילה וזוהר השמורים רק לה. היא מאזנת את לחץ הדם ומפחיתה את הכולסטרול, משפרת את איכות השינה, מחזקת את השרירים, מעלה את מצב הרוח, שורפת שומנים וגם מגבירה את החשק המיני. זוהי כאמור, רשימת יתרונות מכובדת ביותר שיכולה להיטיב עם כל אדם השואף לתחזק גוף בריא לצד נפש בריאה.

אך לצד היתרונות הכה רבים הללו, למרבה הפלא, ניתן למצוא גם חסרונות לא מעטים הנלווים לפעולת הריצה המוכרת בתרבות שלנו. אם אתם מסוג האנשים שלא יכולים להפסיק לרוץ ואתם מוצאים את עצמכם חוזרים על הפעולה מספר פעמים בשבוע, חשוב שתדעו שאתם בסכנה מתמדת לפגיעות פיזיות רבות. בזמן הריצה המפרקים והסחוסים בגוף סובלים מהפעלת כוח רב עליהם (פי שלוש ממשקל גופכם), כשעם הזמן החולף הם נשחקים ומהווים מקור לכאב חד ולמכלול בעיות אורתופדיות. המכלול הזה רק הולך ומתנפח עם כל צעד שאתם עושים בריצות, לכן, חשוב שתדעו אילו בעיות עלולות להתעורר אצלכם כתוצאה מאימון ריצה.

יש לכם שאלות? התייעצו עם המומחים:
פורום כושר גופני
פורום אורטופדיה
פורום תזונת ספורט
פורום בעיות מפרקים, החלפת מפרק, בעיות ברכיים
פורום שיקום פציעות ספורט, שיקום אורטופדי

ברך אצנים

הריצה משמשת כאויב הרשמי של המפרקים בגוף שלכם, במיוחד באלו הנמצאים בברכיים. 'ברך אצנים' הוא המונח הפורמלי אשר נעשה בו שימוש בתחום הרפואה כדי לתאר את תסמונת נזקי הברכיים השונים שמתחוללים בעקבות פעולת הריצה. זוהי תופעה שבה הסחוס הנמצא מתחת לפיקת הברך נשחק וגורם לכאבים בזמן פעילות גופנית מאומצת, דבר שמתרחש כתוצאה מהמהלומות הרבות שהברך סופגת במהלך הריצה. סימן ההיכר של תופעת ברך אצנים הוא כאב סביב או מאחורי הברך, כאשר המפרק הפטלופמורלי הוא המקום השכיח ביותר לכך. זהו המקום שבו הפיקה מחליקה עם תנועת הברך במהלך הריצה ואליו מתנקז הכאב המרבי בפעולה. מדובר בכאב המופיע בצדו החיצוני של הברך כשהוא מתגבר בעיקר בפעולות של כיפוף ויישור הברך. תחילה הוא יכול להופיע לקראת סוף הריצה, ובהמשך, ככל שמחמיר, הכאב הזה יכול להופיע גם בזמן המנוחה שלכם. תסמונת ברך אצנים תוקפת אנשים רבים העוסקים בפעולות הריצה ויש בכוחה לגרום לנזקים אשר לא יסתכמו בטיפולים שונים של פיזיותרפיה, אלא ידרשו לעצמם גם התערבות כירורגית ככל שהפעילות נעשית מאומצת יותר והנזק הולך וגדל.

כאבי גב

כאמור, במהלך הריצה כאשר שתי הרגליים מנותקות מן האדמה ונמצאות באוויר, הפגיעה בקרקע כתוצאה מהנחיתה היא ברמה של פי שלוש ממשקל גופכם. זהו כוח עצום שמופעל על המפרקים והסחוסים שלכם אשר סופגים את המכות הללו בשתיקה לאורך הזמן, עד שמגיעים למצב של שחיקה ומתחילים לבקש את תשומת לבכם בצורה של כאב. רוב הזעזועים הנגרמים מהריצה נספגים במערכת המייצבת הדינמית, כלומר השרירים. אך רבים הם הזעזועים שנקלטים גם במערכת המייצבת הסטטית, הכוללת מבנים כמו רצועות, קפסולות המפרק ודיסקים בין חולייתיים. לפיכך, לצד הנזק בברכיים ישנו נזק רב גם לגב שלכם כיוון שהריצה גורמת לעומס מוגבר במערכת השלד. בזמן הליכה העומס המופעל על חוליות הגב התחתון הוא כ-15% יותר מאשר עמידה, ובריצה העומס מטפס לו עד לכדי-40% יותר.

הקביעה היא שבשל העומס, הריצה היא פעולה שעלולה להזיק לגב התחתון. הפזמון החוזר בקהילה הרפואית הוא שריצה מזיקה באופן ישיר לדיסק הבין חולייתי – המרכיב האנטומי המוכר והפגיע ביותר בגב. הדיסק הוא טבעת פיברוטית שבנויה בבסיסה מחומר דמוי ג'ל, חומר הסופג ומפזר את העומסים המופעלים על עמוד השדרה. הג'ל מוקף בסיבי רקמת חיבור נוקשה אשר מקנים לו קשיחות שמאפשרת תנועה בין חוליות עמוד השדרה. מכיוון שתפקידו של הדיסק הבין חולייתי הוא לבלום את הזעזועים שסופג עמוד השדרה, אם נטריד את הדיסק בעומסים חוזרים וגדולים לאורך זמן הוא עלול להיפגע ולהישחק, דבר שיכול לגרום לשינוי הצורה שלו. כל שינוי קל במבנה הדיסק דוגמת בלט דיסק או שינוי חמור יותר דוגמת פריצת דיסק, מוביל ללחץ מכני על עצבים סמוכים וגורר עמו כאבי גב עזים.

פגיעה במערכת החיסונית

בשנת 2010 ד"ר זן לין מאוניברסיטת מינגדאו שבטייוואן, פרסם דוח המציג עוד ראיות לכך שהפעילות הממושכת של ריצה יכולה להזיק לגוף האדם. על פי המחקר שלו, לא רק שריצה יכולה להשפיע על רמות הטסטוסטרון שבגוף, אלא שגם יש לה פוטנציאל להפחית את רמת ההגנה של המערכת החיסונית. פעולה גופנית מאומצת וממושכת מדכאת באופן זמני נגזרות שונות של המערכת החיסונית בגוף. כתוצאה מכך, מבחינה סטטיסטית אלו הרצים יותר משעתיים או שלוש בסך הכול במהלך השבוע, פגיעים וחשופים יותר להידבקות במחלות. לספורטאים מקצועיים ישנו תפריט תזונתי ולוח זמני ריצה מותאם עבור ההתמודדות עם העובדה הזאת – אך לאדם הרגיל מן השורה שלא דבק באותו תפריט או בלוח הזמנים, יש פוטנציאל חמור לפגיעה במערכת החיסונית שלו.

אין ספק שהריצה היא פעולה המשחררת אתכם מלחצי היומיום ותורמת לבריאות הנפש. הסגולות הרפואיות שלה הן רבות ומוכחות וההנאה שבפעולה משמשת כנוגד דיכאון טבעי. פעולת הריצה מוכרת בקרב הציבור הרחב ורבים הם האנשים אשר מקיימים אותה על בסיס קבוע בעוד שהם כלל לא מודעים לנזקים השונים אשר מיושמים דרך הריצה שלהם. מאמר זה לא קורא לכם להתנער לחלוטין מטקס הריצה המסורתי, אלא הוא בא במטרה לשפוך אור גם על החסרונות השונים שהריצה מכילה בתוכה. עוד לא קיים אין כדור בדולח שינבא מי יהיה זה אשר יסבול מכאבי ברכיים, אז חשוב להפעיל את השכל הישר ולהקשיב לגופכם. כדי להקטין את כוחן של המהלומות העולות מהמפגש של הרגליים עם הקרקע, נסו להימנע מריצה על בטון ולרוץ במקום זאת על קרקע רכה יותר כמו דשא או נתיב עפר. גם הליכון יכול להיות אלטרנטיבה לתפארת, שיעורי ספינינג אף יותר. הימנעו מריצה אם אתם חשים בכאב בברכיים או בגב. היה ולאחר מנוחה של כמה ימים הכאבים עדיין קיימים, גשו לרופא שלכם כדי לקבל טיפול והפסיקו לחלוטין את הריצות שלכם בינתיים.

אולי יעניין אתכם גם:
ריצה למתחילים - שאלות ותשובות
ריצה: המוח מכתיב את הקצב, לא הגוף
ריצה והקיץ הישראלי - מדריך השרדות
9 דרכים להתחיל לאהוב ריצה
הליכה אחורה: יתרונות לגוף ולמוח

פעולת הריצה שאתם כה אוהבים היא בעצם זאב בעור של כבש – אמנם היא לובשת מבט תמים, אך היא יכולה להתגלות כערמומית ביותר עבור גופכם אם לא מבצעים אותה במינון ובדרך הנכונה.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

הפתרון לכאבי ברכיים
מאת מערכת BeOK
| 23/08/2018 |
צפיות: 1,105
סחוס הוא רקמת החיבור הנמצאת בחלקים רבים של הגוף. חרף העובדה שמדובר בחומר קשה וגמיש, קל מאוד להיווצר בו נזק שעלול לגרום לכאבים עזים
קרא עוד
מרפק גולף: גורמים, תסמינים ודרכי טיפול
מאת מערכת BeOK
| 20/06/2018 |
צפיות: 822
מרפק גולף היא דלקת בפנים המרפק הנגרמת בעקבות תנועה רפטטיבית הפוגעת בגידים שבזרוע. במנוחה ובתרגול של טכניקה נכונה אפשר להחלים מהמצב ללא צורך בהתערבות כירורגית
קרא עוד
מתי להתייחס בכובד ראש לפציעה בברך ולפנות בהקדם למומחה?
| 03/04/2018 |
צפיות: 1,397
פציעות ספורט הם דבר שבשגרה לספורטאים ולאנשים שעוסקים בפעילות גופנית באופן קבוע. הזנחה שלהם עלולה לגרום להחמרת המצב ולהסב נזק למפרקים ולרקמות הגוף
קרא עוד
בריאותו של הספורטאי בהתמודדות עם תופעת פציעות הספורט והטיפול בפציעה
| 15/02/2018 |
צפיות: 941
למרות החידושים הן בשיטות האימון והן בציוד האימון, ספורטאים רבים נפצעים בעיקר במפרקים, ברצועות וברקמות החיבור. מסגרת טיפולית מותאמת הכרחית לשיקום המרבי של המתאמן
קרא עוד
דלקת מפרקים ניוונית בעמוד השדרה: תסמינים ודרכי טיפול
מאת מערכת BeOK
| 22/01/2018 |
צפיות: 2,014
כאבי גב שאינם חולפים יכולים להיות סימן לדלקת מפרקים ניוונית בעמוד השדרה. אין מרפא לדלקת והטיפול בה מתמקד בשיכוך הכאבים
קרא עוד
שברי מאמץ: גורמים, תסמינים ודרכי טיפול
מאת מערכת BeOK
| 27/12/2017 |
צפיות: 1,207
שברי מאמץ הם שברים לא שלמים המתפתחים עקב מאמץ חוזר או הפעלת לחץ רב על העצם. הזנחה של המצב גורמת להחמרה ולנזקים שלמים בעצם
קרא עוד
היצרות תעלת השדרה: תסמינים ודרכי טיפול
מאת מערכת BeOK
| 10/12/2017 |
צפיות: 1,661
עצבי עמוד השדרה עוברים דרך תעלת השדרה, היצרות שלה מפעילה לחץ על העצבים וגורמת לכאבים, לתחושת נימול ולבעיות נוירולוגיות נוספות
קרא עוד
דלקת בבורסה: סוגים, תסמינים ודרכי טיפול
מאת מערכת BeOK
| 21/11/2017 |
צפיות: 1,662
ברוסיטיס היא דלקת במפרק הנגרמת לרוב מחזרה על תנועה מזיקה. הדלקת יכולה להתפרץ במפרקים שונים בגוף, כמו הירך, הברך, העקב והמרפק
קרא עוד
ברך רצים: תסמינים ודרכי טיפול
מאת מערכת BeOK
| 15/10/2017 |
צפיות: 1,441
ברך רצים היא כאבים בפיקת הברך הנגרמים משחיקה של הסחוס או מגירוי של הרקמות עקב מאמץ חוזרני של הברך. מתיחות לפני הריצה והתאמה של נעליים ימנעו את הבעיה
קרא עוד
מרפק טניס: גורמים, תסמינים ודרכי טיפול
מאת מערכת BeOK
| 02/07/2017 |
צפיות: 1,512
מרפק טניס הוא דלקת הנגרמת מקרע בגיד האמה. הדלקת גורמת לכאבים ולקשיים לבצע פעולות יומיומיות כמו לחיצה ואחיזה של חפצים
קרא עוד