ריצה – מכונה לריסוק מפרקים

האם יכול להיות שטקס הריצה הכה בריא לנפש ולמערכות הגוף, רק מזיק לכם בסופו של דבר?
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 20/08/2018 |
צפיות: 1,285
דירוג: 4.3 מתוך 17 הצבעות
התקבלו 17 דירוגים בציון ממוצע 4.3 מתוך 5
הריצה מוכרת לכולם כחוויה התורמת לרמת חיים בריאה יותר, הן מהבחינה הפיזית והן מהבחינה הנפשית. רבים הם האנשים שעולים על בגדי ספורט, נעליים נוחות ושעון עצר, בכדי לצאת החוצה אל האוויר הפתוח ולקיים את טקס הריצה המסורתי. הלחצים משתחררים בזמן שאתם חורשים בהנאה את המסלול השכונתי המוכר, האנדורפינים אופפים את המוח והאדרנלין זורם בדם ומגביר את קצב הלב, בעוד רצועת השירים האהובה עליכם מתנגנת באוזניכם.

על פניו, הרושם הנוצר הוא שריצה היא הפעילות הגופנית האולטימטיבית בעבורכם, היא לא עולה לכם כסף, היא נוחה ונגישה לכל שכבת גיל והיא יכולה להתקיים כמעט בכל מקום ובכל שעה, גם עם עלות השחר וגם עם דמדומי הערב. פעולת הריצה היא פופולארית ביותר היום ורבים הם האנשים שמבצעים אותה ונהנים משלל היתרונות שהיא מציעה בעבורם. לאחרונה משרד הבריאות והספורט ערך סקר מקיף אודות הרגלי הפעילות הגופנית בישראל כאשר-15% מן הנשאלים בסקר ענו כי ריצה זוהי הפעילות הגופנית האהובה עליהם.

הריצה מתפארת בהילה וזוהר השמורים רק לה. היא מאזנת את לחץ הדם ומפחיתה את הכולסטרול, משפרת את איכות השינה, מחזקת את השרירים, מעלה את מצב הרוח, שורפת שומנים וגם מגבירה את החשק המיני. זוהי כאמור, רשימת יתרונות מכובדת ביותר שיכולה להיטיב עם כל אדם השואף לתחזק גוף בריא לצד נפש בריאה.

אך לצד היתרונות הכה רבים הללו, למרבה הפלא, ניתן למצוא גם חסרונות לא מעטים הנלווים לפעולת הריצה המוכרת בתרבות שלנו. אם אתם מסוג האנשים שלא יכולים להפסיק לרוץ ואתם מוצאים את עצמכם חוזרים על הפעולה מספר פעמים בשבוע, חשוב שתדעו שאתם בסכנה מתמדת לפגיעות פיזיות רבות. בזמן הריצה המפרקים והסחוסים בגוף סובלים מהפעלת כוח רב עליהם (פי שלוש ממשקל גופכם), כשעם הזמן החולף הם נשחקים ומהווים מקור לכאב חד ולמכלול בעיות אורתופדיות. המכלול הזה רק הולך ומתנפח עם כל צעד שאתם עושים בריצות, לכן, חשוב שתדעו אילו בעיות עלולות להתעורר אצלכם כתוצאה מאימון ריצה.

יש לכם שאלות? התייעצו עם המומחים:
פורום כושר גופני
פורום אורטופדיה
פורום תזונת ספורט
פורום בעיות מפרקים, החלפת מפרק, בעיות ברכיים
פורום שיקום פציעות ספורט, שיקום אורטופדי

ברך אצנים

הריצה משמשת כאויב הרשמי של המפרקים בגוף שלכם, במיוחד באלו הנמצאים בברכיים. 'ברך אצנים' הוא המונח הפורמלי אשר נעשה בו שימוש בתחום הרפואה כדי לתאר את תסמונת נזקי הברכיים השונים שמתחוללים בעקבות פעולת הריצה. זוהי תופעה שבה הסחוס הנמצא מתחת לפיקת הברך נשחק וגורם לכאבים בזמן פעילות גופנית מאומצת, דבר שמתרחש כתוצאה מהמהלומות הרבות שהברך סופגת במהלך הריצה. סימן ההיכר של תופעת ברך אצנים הוא כאב סביב או מאחורי הברך, כאשר המפרק הפטלופמורלי הוא המקום השכיח ביותר לכך. זהו המקום שבו הפיקה מחליקה עם תנועת הברך במהלך הריצה ואליו מתנקז הכאב המרבי בפעולה. מדובר בכאב המופיע בצדו החיצוני של הברך כשהוא מתגבר בעיקר בפעולות של כיפוף ויישור הברך. תחילה הוא יכול להופיע לקראת סוף הריצה, ובהמשך, ככל שמחמיר, הכאב הזה יכול להופיע גם בזמן המנוחה שלכם. תסמונת ברך אצנים תוקפת אנשים רבים העוסקים בפעולות הריצה ויש בכוחה לגרום לנזקים אשר לא יסתכמו בטיפולים שונים של פיזיותרפיה, אלא ידרשו לעצמם גם התערבות כירורגית ככל שהפעילות נעשית מאומצת יותר והנזק הולך וגדל.

כאבי גב

כאמור, במהלך הריצה כאשר שתי הרגליים מנותקות מן האדמה ונמצאות באוויר, הפגיעה בקרקע כתוצאה מהנחיתה היא ברמה של פי שלוש ממשקל גופכם. זהו כוח עצום שמופעל על המפרקים והסחוסים שלכם אשר סופגים את המכות הללו בשתיקה לאורך הזמן, עד שמגיעים למצב של שחיקה ומתחילים לבקש את תשומת לבכם בצורה של כאב. רוב הזעזועים הנגרמים מהריצה נספגים במערכת המייצבת הדינמית, כלומר השרירים. אך רבים הם הזעזועים שנקלטים גם במערכת המייצבת הסטטית, הכוללת מבנים כמו רצועות, קפסולות המפרק ודיסקים בין חולייתיים. לפיכך, לצד הנזק בברכיים ישנו נזק רב גם לגב שלכם כיוון שהריצה גורמת לעומס מוגבר במערכת השלד. בזמן הליכה העומס המופעל על חוליות הגב התחתון הוא כ-15% יותר מאשר עמידה, ובריצה העומס מטפס לו עד לכדי-40% יותר.

הקביעה היא שבשל העומס, הריצה היא פעולה שעלולה להזיק לגב התחתון. הפזמון החוזר בקהילה הרפואית הוא שריצה מזיקה באופן ישיר לדיסק הבין חולייתי – המרכיב האנטומי המוכר והפגיע ביותר בגב. הדיסק הוא טבעת פיברוטית שבנויה בבסיסה מחומר דמוי ג'ל, חומר הסופג ומפזר את העומסים המופעלים על עמוד השדרה. הג'ל מוקף בסיבי רקמת חיבור נוקשה אשר מקנים לו קשיחות שמאפשרת תנועה בין חוליות עמוד השדרה. מכיוון שתפקידו של הדיסק הבין חולייתי הוא לבלום את הזעזועים שסופג עמוד השדרה, אם נטריד את הדיסק בעומסים חוזרים וגדולים לאורך זמן הוא עלול להיפגע ולהישחק, דבר שיכול לגרום לשינוי הצורה שלו. כל שינוי קל במבנה הדיסק דוגמת בלט דיסק או שינוי חמור יותר דוגמת פריצת דיסק, מוביל ללחץ מכני על עצבים סמוכים וגורר עמו כאבי גב עזים.

פגיעה במערכת החיסונית

בשנת 2010 ד"ר זן לין מאוניברסיטת מינגדאו שבטייוואן, פרסם דוח המציג עוד ראיות לכך שהפעילות הממושכת של ריצה יכולה להזיק לגוף האדם. על פי המחקר שלו, לא רק שריצה יכולה להשפיע על רמות הטסטוסטרון שבגוף, אלא שגם יש לה פוטנציאל להפחית את רמת ההגנה של המערכת החיסונית. פעולה גופנית מאומצת וממושכת מדכאת באופן זמני נגזרות שונות של המערכת החיסונית בגוף. כתוצאה מכך, מבחינה סטטיסטית אלו הרצים יותר משעתיים או שלוש בסך הכול במהלך השבוע, פגיעים וחשופים יותר להידבקות במחלות. לספורטאים מקצועיים ישנו תפריט תזונתי ולוח זמני ריצה מותאם עבור ההתמודדות עם העובדה הזאת – אך לאדם הרגיל מן השורה שלא דבק באותו תפריט או בלוח הזמנים, יש פוטנציאל חמור לפגיעה במערכת החיסונית שלו.

אין ספק שהריצה היא פעולה המשחררת אתכם מלחצי היומיום ותורמת לבריאות הנפש. הסגולות הרפואיות שלה הן רבות ומוכחות וההנאה שבפעולה משמשת כנוגד דיכאון טבעי. פעולת הריצה מוכרת בקרב הציבור הרחב ורבים הם האנשים אשר מקיימים אותה על בסיס קבוע בעוד שהם כלל לא מודעים לנזקים השונים אשר מיושמים דרך הריצה שלהם. מאמר זה לא קורא לכם להתנער לחלוטין מטקס הריצה המסורתי, אלא הוא בא במטרה לשפוך אור גם על החסרונות השונים שהריצה מכילה בתוכה. עוד לא קיים אין כדור בדולח שינבא מי יהיה זה אשר יסבול מכאבי ברכיים, אז חשוב להפעיל את השכל הישר ולהקשיב לגופכם. כדי להקטין את כוחן של המהלומות העולות מהמפגש של הרגליים עם הקרקע, נסו להימנע מריצה על בטון ולרוץ במקום זאת על קרקע רכה יותר כמו דשא או נתיב עפר. גם הליכון יכול להיות אלטרנטיבה לתפארת, שיעורי ספינינג אף יותר. הימנעו מריצה אם אתם חשים בכאב בברכיים או בגב. היה ולאחר מנוחה של כמה ימים הכאבים עדיין קיימים, גשו לרופא שלכם כדי לקבל טיפול והפסיקו לחלוטין את הריצות שלכם בינתיים.

אולי יעניין אתכם גם:
ריצה למתחילים - שאלות ותשובות
ריצה: המוח מכתיב את הקצב, לא הגוף
ריצה והקיץ הישראלי - מדריך השרדות
9 דרכים להתחיל לאהוב ריצה
הליכה אחורה: יתרונות לגוף ולמוח

פעולת הריצה שאתם כה אוהבים היא בעצם זאב בעור של כבש – אמנם היא לובשת מבט תמים, אך היא יכולה להתגלות כערמומית ביותר עבור גופכם אם לא מבצעים אותה במינון ובדרך הנכונה.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר איתמר בוצר
    ד"ר איתמר בוצר
    אורטופד ספורט ומנתח תחומי טיפול: פגיעות סחוס, פריקת כתף, קרע במיניסקוס, קרעים של הלברום, קרע ברצועה הצולבת, קרעים בגידי השרוול המסובב ועוד... קרא עוד
  • ד"ר איל יעקבי
    ד"ר איל יעקבי
    כירורגיה אורתופדית תחומי טיפול: טראומה אורתופדית, שברים מורכבים, שברי צוואר, רפואת ספורט, עמוד שדרה ועוד... קרא עוד
  • ד"ר אייל הלר
    ד"ר אייל הלר
    כירורג אורתופדיה מומחה תחומי טיפול: בעיות קרסול וכף רגל, טראומה ופגיעות ספורט ועוד... קרא עוד

אולי יעניין אותך גם

שבר בצוואר הירך בגיל השלישי
ד"ר איל יעקבי
| 16/06/2019 |
צפיות: 79
אחוז גבוה של אנשים מקרב אוכלוסיית הגיל השלישי סובלים משבר בצוואר הירך. שבר מסוג זה פוגע קשות באיכות החיים ובתוחלת החיים של מטופלים בגיל זה. מה הוא השילוב הנחוץ לקבלת הטיפול היעיל ביותר? וכיצד קשורה לכל זה מחלת האוסטאופורוזיס?
קרא עוד
פיזיותרפיה לכאבי גב עליון
פיזיוקליק
| 10/06/2019 |
צפיות: 350
אנשים רבים סובלים מכאבי גב עליון כתוצאה מאורח החיים המודרני, ישיבה לא נכונה ויציבה כפופה. מהן הסיבות לכאב זה? איזה קשר קיים בין האנטומיה הטבעית של האדם להופעת כאבים בגב העליון? ואילו תרגילי פיזיותרפיה יסייעו בהפחתת כאבים אלו?
קרא עוד
תסמונת הצביטה בכתף: תסמינים, גורמים ותרגילי פיזיותרפיה
פיזיוקליק
| 16/05/2019 |
צפיות: 731
אתם חשים כאב הדומה לצביטה באזור הכתף בעת הרמת היד כלפי מעלה? אתם לא מדמיינים. הכאב החד הזה הוא חלק מתסמונת הצביטה בכתף. מה הגורמים לתסמונת? מה הם דרכי הטיפול? וכיצד פיזיותרפיה מסייעת לשיפור הבעיה הרפואית?
קרא עוד
פיזיותרפיה לטיפול בוורטיגו
פיזיוקליק
| 28/04/2019 |
צפיות: 931
האם הרגשתם לאחרונה שכל העולם מסתובב לכם? שאתם לא מסוגלים לשמור על שיווי המשקל שלכם? אולי אתם סובלים מוורטיגו. תרגילי פיזיותרפיה הם אחד מהפתרונות היעילים ביותר לטיפול ומניעת התקפים אלו. מה כולל הליך השיקום? כיצד פועל כל תרגיל? ואילו תרגילים יש לבצע בבית?
קרא עוד
כיצד פותרים כאבים לאחר ניתוח?
ד"ר אלון מרגלית
| 17/04/2019 |
צפיות: 1,023
לאחר כל הליך כירורגי באשר הוא מגיע כאב. הכאב הפיזי עלול לגרום לסבל נפשי. שני גורמים אלו יכולים לעכב את הליך ההחלמה. מדוע אסורה מנוחה מלאה? כיצד בונים תכנית שיקום מדויקת? ומה חשיבות השינה להליך?
קרא עוד
Text neck: כאבי צוואר בשל שימוש בטלפון הנייד
פיזיוקליק
| 08/04/2019 |
צפיות: 816
שימוש רב במכשיר הסלולרי נחשב לגורם מרכזי בהצטברות מתח וכאב באזור העורף. מה ניתן לעשות כדי למנוע תחושות אלו? כיצד מפחיתים עומס מאזור זה? ומדוע אורח החיים שלנו הוא האשם המרכזי?
קרא עוד
רכיבת אופניים: כיצד מבדילים בין פציעה לחבלה?
ד"ר איל יעקבי
| 31/03/2019 |
צפיות: 757
האופניים הפכו ממזמן לכלי תחבורה לכל דבר בישראל. הם שורפים קלוריות, משפרים סיבולת לב ריאה, גורמים לזרימת אדרנלין בגופנו ויש להם חלק בלתי נפרד מתרבות הספורט האתגרי ברחבי העולם. אז איך אפשר ליהנות מהתחביב המחטב ולהשאיר אותו נטול פציעות וחבלות?
קרא עוד
דלקת עצם הזנב: גורמים, תסמינים ודרכי טיפול
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 25/03/2019 |
צפיות: 445
עצם הזנב נחשבת לשארית אבולוציונית, אבל בעלת חשיבות רבה לגוף האדם. דלקת באזור זה שכיחה בקרב רבים מהאוכלוסייה, וניתנת לטיפול במגוון דרכים. רק הקשיבו לגוף שלכם, אל תזניחו וטפלו בהקדם האפשרי
קרא עוד
שחיקה במפרק הירך: האויב השקט שלכם
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 21/02/2019 |
צפיות: 738
שחיקה במפרק הירך היא הצורה השכיחה ביותר של שחיקת מפרקים בגוף האדם, תופעה אשר משפיעה על חייהם של מיליונים סביב העולם. מי הן קבוצות הסיכון למחלה? מהם הגורמים והתסמינים שלה? וכיצד מתמודדים עם המחלה המסובכת בעלת השם היותר מסובך – אוסטאוארתריטיס?
קרא עוד
הפתרון לכאבי ברכיים
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 23/08/2018 |
צפיות: 2,202
סחוס הוא רקמת החיבור הנמצאת בחלקים רבים של הגוף. חרף העובדה שמדובר בחומר קשה וגמיש, קל מאוד להיווצר בו נזק שעלול לגרום לכאבים עזים
קרא עוד