לצורך ביצוע המחקר, החוקרים מהסקר הלאומי לבריאות ותזונה אספו את נתוניהם של 4,528 אנשים מארה"ב בין השנים 2003 ו-2006. צריכת פרוקטוז חושבה על פי נתוני תזונה שהגיעו מדיווח עצמי של הנשאלים. משתתפי המחקר שדיווחו כי הם צורכים מדי יום 74 גרם של פורקטוז (כמות השווה לצריכה יומית של שניים וחצי משקאות קלים) או כמות הגבוהה מזו, היו בעלי לחץ דם גבוה יותר בהשוואה לנבדקים שצרכו כמות מועטה יותר של פרוקטוז. ממצאי המחקר לקחו בחשבון נתונים נוספים, כדוגמת גיל, סטאטוס והיסטורית עישון, רמת פעילות גופנית וצריכה של מלח ואלכוהול. חשוב לשים לב לעובדה, כי מחקר זה אינו מוכיח שפרוקטוז הוא זה שגרם לעליה בלחץ דם (נמצא רק קשר כללי להבדיל מקשר של סיבה תוצאה).
למידע נוסף בנושא לחץ דם ועוד, היכנסו לפורומים:
פורום יתר לחץ דם, לחץ דם גבוה
פורום קרדיולוגיה - רפואת לב
פורום שיקום לב
פורום צינתור, צינתור לב, צינתורים
פורום שומנים בדם, מחלות לב
הקשר שבין סוכר מוסף לבין לחץ דם גבוה שנוי במחלוקת. ישנן כמה תיאוריות המתייחסות לכך שפרוקטוז משפיע על רמת לחץ דם, אבל אף תיאוריה לא זכתה עדיין לביסוס קשיח. כך לדוגמה, סירופ תירס שעשיר בפרוקטוז עלול לגרום לעליה ברמת חומצת השתן, מצב שנמצא קשור לעליה בלחץ דם.
"צריכה מוגבלת של פרוקטוז היא אפשרית בהחלט. לנוכח תוצאות המחקר שלנו, נראה כי דרוש מחקר מקיף שיעריך האם צריכה מוגבלת ומתונה יותר של פורקטוז מסוכרים מוספים תפחית את מספר המקרים של לחץ דם גבוה וכן את מספר מקרי מחלות לב בקרב האוכלוסייה הבוגרת של ארה"ב, מסכמים חוקרי המחקר שבראשם עמדה ד"ר דיאנה ג'אלאל ממרכז דנבר למדעי הבריאות באוניברסיטת קולורדו שבדנבר.
מחקר לקוי על דעת המבקרים
התאחדות חברות זיקוק התירס, חברת סחר לאומית שבסיסה נמצא בוושינגטון מצטרפת לגורמים אחרים הטוענים כי המחקר לקוי. התאחדות חברות זיקוק התירס אינה מסכימה לתוצאות המחקר כמו גם לשיטות בהן נקטו החוקרים. "החוקרים לא הבינו את ההרכב הנכון של ממתיקים שמוספים למשקאות קלים. משקאות קלים אינן מומתקים באמצעות 100% פרוקטוז. הממתיקים אותם הם מכילים מורכבים ממנות שוות ערך כמעט של סוכרים פשוטים – פאוקטוז וגלוקוז", טוענים חברי ההתאחדות. הם ממשיכים ואומרים כי "כתוצאה מכך, החוקרים חישבו בצורה שגויה את כמות המשקאות הקלים הדרושה לצריכה יומית של 74 גרם או יותר פרוקטוז. כמות זו מבטאת צריכה של 12 משקאות ולא של שניים וחצי, כמות שנצרכת על ידי 5% מבין הצרכים בלבד (כך לפי המחקר). מכך נובע, כי הסיכון ללקות בלחץ דם גבוה עקב צריכת פרוקטוז – אינו גבוה ולא צריך להדאיג את האוכלוסייה".
ליקוי נוסף במחקר קשור בדיווח העצמי של משתתפי המחקר. ד"ר מורין סטורי, סמנכ"ל של התאחדות המשקאות, מעלה ספקות נוספים בנוגע לתוצאות המחקר. "המחקר החדש מקדם את תחושת הבלבול וחוסר ההבנה בנוגע לסירופ תירס על בסיס פרוקטוז ובנוגע למשקאות קלים ממותקים. המחקר האמור לא הצליח להראות את הקשר בין משקאות קלים לבין לחץ דם גבוה".
למאמרים נוספים בנושא לחץ דם:
הריון בתחילת קשר זוגי גורם יתר לחץ דם
משקאות ממותקים מעלים לחץ דם
זיהום אוויר משפיע על לחץ דם
יתר לחץ דם ריאתי, חשוב לאבחן בזמן
צפייה בטלוויזה = לחץ דם גבוה אצל ילדים
ד"ר ג'ורג' בריס, נשיא האגודה האמריקאית ללחץ דם גבוה, פרופסור לרפואה ומנהל המרכז ללחץ דם גבוה באוניברסיטת שיקאגו, אומר כי אין לפסול את התפקיד שממלאת צריכת פרוקטוז בעליית לחץ דם. "זה אינו רק פרוקטוז, אלו כל הסוכרים גם יחד. סוכר הוא האיש הרע בכל הקשור לגרימת השמנת יתר ולחץ דם גבוה. לא מדובר בגורם יחיד. אם לא תעלו במשקל, לחץ הדם לא יעלה גם כן".
* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר
.jpg)
.jpg)
.jpg)






.jpg)
