אימון אישי: בחירת מאמן טוב

אימון אישי הינו תהליך בו המאמן עוזר למתאמן לשפר את איכות חייו במגוון תחומים אפשריים. היות וכך, הצלחת אימון אישי תלויה ברמה המקצועית של המאמן. לפניכם מספר שיקולים שחשוב לקחת בחשבון בעת בחירת מאמן אישי.
מאת מערכת BeOK
| 24/05/2010 |
צפיות: 46,218



מאז שהמושג "אימון אישי" חדר לתודעתנו לפני מספר שנים, הוא צבר כבוד והערכה רבים מצד אנשי עסקים כמו גם מצד אנשים מין השורה. אנשים שעברו תהליך אימון עצמי, נוטים לדבר עליו כעל מקור להעצמה עצמית וכעל מסגרת המאפשרת יצירת שינוי חיובי ומשמעותי בחייהם.

אימון אישי, להבדיל מטיפול למשל, הינו תהליך שיתופי בין מאמן למתאמן במסגרתו השניים עובדים יחד במטרה לשפר את איכות חייו של המתאמן במגוון תחומי חיים אפשריים. תהליך אימון אישי סובב סביב הצבת מטרות, הכלה, תמיכה ופניה לגישה המעודדת מציאת פתרונות ועשייה אקטיבית.

למידע נוסף בנושא אימון אישי ועוד, היכנסו לפורומים:
פורום בנות, העצמה נשית
פורום התמודדות עם לחץ, פרידה, בגידה, פיטורין
פורום חרדות, טראומות, פחדים
פורום פסיכולוגיה
פורום הפרעות שינה ועייפות

כמו כל תהליך שינוי, גם השינוי שמבצע המתאמן במהלך אימון אישי כרוך בקשיים ובאתגרים לא מעטים. זו הסיבה לכך כי הקשר הנוצר בין המאמן למתאמן, דומה במהותו לקשר זוגי, בו אמור המתאמן להרגיש בטוח ומוגן, כדי לשתף את המאמן במה שעובר עליו, בין אם מדובר בשאיפות לעתיד, בחששות או בפחדים. תהליך של אימון אישי אורך לרוב כשלושה חודשים.

כיום בישראל, לא קיים עדיין פיקוח על התכנים המועברים בבתי הספר השונים שמכשירים מאמנים אישיים. כאשר עובדה זו מתווספת לחוסר רגולציה כללית על המקצוע, הדבר יכול להוביל להסמכה של מאמנים אישיים הלוקים בחסר בכל הקשור לאתיקה מקצועית בפרט ולרמה המקצועית בכלל. פרט זה יחד עם הנתונים המדברים על קרוב ל-70 בתי ספר לאימון (על פי נתוני לשכת המאמנים), בהם הוכשרו עד כה למעלה מ-6,000 מאמנים אישיים ומהם עובדים בפועל כ-1,200 (על פי נתוני איק"א), עושה רושם שכמעט כל אחד חושב שהוא יכול לאמן ורבים מאלה שמאמנים סבורים שאם הם מאמנים אז הם גם יכולים לפתוח בית ספר לאימון וללמד.

אז איך בוחרים מאמן אישי?


כפתיח חשוב לזכור שהמאמנים בארץ הם אוכלוסיה הטרוגנית מאוד בהכשרה, ברקע, במאפייני האישיות, בגיל, ביושרה, בסטנדרטים האתיים ועוד. כמו בכל קבוצה גם כאן נמצא חריגים לחיוב ולשלילה. האתגר שלנו הוא לזהות ולמצוא את המאמן הכי מתאים עבורנו. על מנת לעשות את הבחירה הנכונה, יש כמה שיקולים שכדאי לקחת בחשבון:

1.

האם המאמן האישי שמולכם הוסמך והאם כן באיזו מסגרת? ראשית, תתפלאו לגלות שיש בארץ מאמנים אישיים אשר לא הוסמכו כמאמנים ולמרות זאת עוסקים במקצוע. היות ואימון אישי כאמור הוא תהליך משנה חיים, חשוב לבחור בבעל מקצוע בעל הסמכה מקצועית מתאימה. במידה והמאמן שמולכם הוסמך, מומלץ מאוד להיכנס לאתר בית הספר בו הוא למד ולהתרשם מתוכנית הלימודים ומסגל המורים.

2.

האם יש למאמן רקע אקדמי נוסף ובאילו תחומים? מאמנים טובים הם בעלי השכלה רחבה ועדיפים גם הבנה ורקע בתחום מדעי ההתנהגות והפסיכולוגיה, המשיקים לתחום האימון.

3.

האם המאמן עובר השתלמויות וממשיך להתפתח מקצועית מעבר לקורס הבסיסי? במידה וכן, מומלץ לבדוק אילו השתלמויות ובאילו מסגרות? מאמנים טובים ממשיכים להתפתח מקצועית לאחר סיום לימודיהם הבסיסיים. מאמנים פחות טובים מניחים שדי בהסמכה הבסיסית.

4.

האם המאמן עובר הדרכה? מאמנים טובים נמצאים בתהליך קבוע של הדרכה בו הם יכולים לקבל תמיכה וליווי של מאמן אישי בכיר או פסיכולוג שתומך בהתקדמותם המקצועית ואליו הם יכולים להביא סוגיות מקצועיות. מאמן פחות טוב אינו מקבל הדרכה ונמצא למעשה לבד בשטח. מאמן שכזה מוגבל לדרך שבה הוא רואה את הדברים ואינו חשוף לזוויות ולכיוונים נוספים.

5.

האם המאמן יודע להסביר מהו המודל שבו הוא משתמש? מאמן אישי טוב הוא כזה המשלב מגוון של מודלים אפשריים בתכנית האימון, תוך שימוש בתיאוריות ויישומים שתוקפו ונבדקו, זאת מתוך הבנה שלכל מתאמן מתאימים מודלים וכלים שונים. מאמנים פחות טובים משתמשים במודל אחד, אם בכלל ואינם יודעים להסביר את הרציונל שלו.

6.

האם המאמן עובד כמאמן במשרה מלאה או במשרה חלקית כהשלמת הכנסה בלבד? מאמנים טובים ומקצועיים הופכים את מקצוע האימון לעיסוק המרכזי שלהם ומתפתחים בו. מאמנים פחות טובים עוסקים באימון כמקצוע נוסף או כעיסוק לשעות הפנאי. מאמנים אלה מוגבלים ביכולת ההתפתחות המקצועית שלהם.

7.

במקרה ומדובר במאמן המתמחה ב"נישה" (למשל: חיים בריאים, תזונה נכונה, הפרעות קשב וריכוז, הפרעות אכילה), הקפידו לברר האם למאמן יש הסמכה טיפולית רלוונטית. קיימים תחומים בהם נכון לפנות לבעל מקצוע מעולם הטיפול ולא למאמן שחסר הכשרה טיפולית מתאימה – כך למשל, במקרה של דיכאון וחרדה מומלץ לפנות לפסיכולוג ולא למאמן.
<@ --- IMG_2 --- @>

8.

בדקו כמה זמן עובד המאמן ומהו הניסיון שלו באימון לקוחות עם מטרות/אתגרים הדומים לשלכם. אימון הוא מקצוע שמחייב מיומנות ולכן ניסיון הוא רכיב חשוב בשיקולי בחירת המאמן.

9.

בקשו לשוחח עם לקוחות עבר של המאמן. מאמן טוב ומקצועי ישמח לקשר ביניכם ובין לקוחות קודמים שלו (באישורם כמובן). אל תסתפקו בכך, נהלו שיחה עם הלקוחות ושימו לב לכמה פרטים: האם המאמן היה קשוב לצרכיהם? האם הם הרגישו שהמאמן נמצא שם בשבילם? האם הם הרגישו שהמאמן הוא איש מקצוע שפועל עבורם עם מיטב הכלים והיכולות? האם הם הרגישו שהמאמן אמין? כמה זמן חלף מסיום תהליך האימון והאם הישגי האימון עדיין נשמרים? הסיקו את המסקנות על סמך מה שתשמעו.

10.

שוחחו עם המאמן והתרשמו מההבנה המקצועית ודרך ההתנסחות. האם ניכר שהוא מבין על מה הוא מדבר או עושה רושם שהוא מציג סיסמאות כלליות וריקות שלא בטוח שיש מאחוריהן כיסוי?

למאמרים נוספים בנושא אימון אישי:
אימון אישי להרזיה: לא עוד דיאטות כושלות
בני גיל הזהב, אימון אישי כבר עברתם?
אימון אישי בעת שיקום מפציעה או מחלה
אימון אישי: זוגיות לאנשים עם מוגבלויות
כך תבדילו: אימון אישי או טיפול נפשי?

11.

לבסוף, תבדקו מה אומרת לכם האינטואיציה שלכם? תחושת הבטן היא כלי עזר בקבלת החלטה ואינה עומדת בפני עצמה. טעות היא לבחור במאמן רק על פי תחושת בטן לפני שבוחנים היטב את כישורי המאמן כמכלול ואולם זו כן יכולת שמומלץ להיעזר בה.

חשוב שתזכרו כי במהלך אימון אישי אתם בוחרים להכניס אדם זר אל תוך עולמכם הפרטי. מדובר בהשקעה שלכם בעצמכם. כאשר אתם משקיעים בעצמכם, אל תסתפקו במועט. בצעו מחקר מעמיק ובחרו את המאמן הכי טוב עבורכם.

*הכותב, עופר אטד, הוא בעל תואר MA בפסיכולוגיה אימונית (Coaching Psychology) מאוניברסיטת סידני באוסטרליה ועובד כמאמן אישי ועסקי. הנייד של עופר אטד: 052-2-785-383

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

פיטורים מעבודה: ניהול רגשות בדרך הטבע
| 10/10/2018 |
צפיות: 133
שיטת ניהול רגשות בדרך הטבע מבוססת על הכרות עם רגשות היסוד הקיימים אצל משפחת היונקים שבני האדם הם חלק ממנה והאפשרות לנהל את הרגשות לטובת האדם
קרא עוד
התמודדות עם קשיי ילדים בגיל ההתבגרות
| 17/09/2018 |
צפיות: 371
אין הכנה מספקת להורות למתבגרים. הורים רבים מרגישים שהם כבר לא מכירים את הילד שלהם, אך איך בכל זאת אפשר להתקרב אליו?
קרא עוד
נוגד הדיכאון האולטימטיבי: איך הפך הקטמין מסם מסיבות לנוגד דיכאון פורץ דרך?
מאת מערכת BeOK
| 16/09/2018 |
צפיות: 420
אותו סם שנועד להפוך מסיבות לצבעוניות יותר, עוזר כעת לאנשים הנלחמים נגד דיכאון עמיד. הכירו את הקטמין – נוגד הדיכאון המודרני
קרא עוד
מפסיקים לעשן ביחד עכשיו: קבוצת הפייסבוק שתעזור לכם להיגמל מעישון
| 12/09/2018 |
צפיות: 943
הגמילה מעישון היא הליך קשה, הן מבחינה פיזיולוגית הן מבחינה נפשית. הפרויקט 'מפסיקים לעשן ביחד עכשיו' מציע תכנית גמילה בשילוב קבוצת תמיכה וסיוע מצד מעשנים אחרים
קרא עוד
מיינדפולנס: שיטת המדיטציה המודרנית שתעזור לכם לחיות טוב יותר
מאת מערכת BeOK
| 05/09/2018 |
צפיות: 320
כולנו שואפים לחיות בשלום עם עצמנו ועם הסביבה שלנו. קשה למצוא שקט בין כל ההמולה שהחיים גוררים עמם, לכן, נולדה שיטת המיינדפולנס שבאפשרותה להשיג עבורכם את השקט הזה
קרא עוד
השפעת התמכרות על בני משפחה
| 28/08/2018 |
צפיות: 342
התמכרות אינה משפיעה רק על האדם המכור עצמו, להתנהגות ממכרת יש השפעה עצומה גם על בני המשפחה ועל הסביבה הקרובה של המכור
קרא עוד
דיכאון: טיפול לא תרופתי בעזרת גרייה מוחית לא פולשנית
| 27/08/2018 |
צפיות: 350
דיכאון הוא הפרעה נפשית שכיחה ואנשים רבים סובלים ממנה. בעוד טיפול תרופתי אינו מתאים לכל אחד וכרוך בתופעות לוואי, גרייה מוחית לא פולשנית מציעה טיפול מותאם אישית שיכול לפתור את הבעיה לאורך זמן
קרא עוד
משיב נפש: כיצד מתמודדים עם המצב הביטחוני?
| 26/08/2018 |
צפיות: 122
המצב הביטחוני בישראל משרה תחושה לא רגועה ומעודד תחושות קשות כמו חרדה, לחץ ופחד קיומי. ילדים ומבוגרים סובלים מתחושות אלה כאחד לכן יש לדעת איך להתמודד איתן וכיצד להקל על המצב
קרא עוד
איך מגדלים שלישיה: המדריך להורה המאותגר
| 22/08/2018 |
צפיות: 215
בשורה על שלישיה היא משמחת כמו שהיא מעוררת חששות. תינוק חדש אחד מביא עמו מהפך בחיי בני הזוג; כל שכן – תאומים או שלישיה. אך בהקפדה על כמה כללים ברורים וחשובים, אפשר לעבור את השוק הראשוני ולגדל תאומים או שלישיה בנחת
קרא עוד
גרייה מוחית לא פולשנית לטיפול בהפרעות קשב וריכוז – תיאורי מקרה
| 12/08/2018 |
צפיות: 173
הפרעות קשב וריכוז אינן בעיה אחת והביטוי שלהן משתנה מאדם לאדם, בהתאם לכך הטיפול התרופתי אינו משפיע באופן זהה על כל אחד. גרייה מוחית לא פולשנית מהווה חלופה לטיפול התרופתי והיא מותאמת לכל אחד לפי צרכיו
קרא עוד