7 מיתוסים נפוצים על הפרעות שינה

הפרעות שינה הן שם כולל למספר תופעות הפוגעות ביכולת להרדם וליהנות משינה בריאה ורציפה. ישנם מיתוסים רבים בנושא הפרעות שינה והדרכים השונות להביא לפתרונן. אז מה נכון ומה לא? על כך בכתבה הבאה.
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 03/03/2012 |
צפיות: 5,698
הפרעות שינה הן תופעה רפואית נפוצה המשותפת לכלל קבוצות הגילאים, החל ופעוטות ועד לבני גיל הזהב. גורמים רבים עומדים מאחורי הפרעות שינה כגון הרגלי שינה לא נכונים, תזונה לקויה, מחלות כרוניות ואף מתח וחרדה. בכתבה זו מומחי שינה מגלים את האמת מאחורי מספר מיתוסים נפוצים בנושא הפרעות שינה.

בעיות בריאות כגון השמנה, סוכרת, לחץ דם גבוה ודיכאון אינן קשורות לכמות ואיכות השנה


לא נכון:

מחקרים רבים מתחומים רפואיים מגוונים הראו קשר ישיר בין שינה לא מספקת או שינה באיכות ירודה למגוון רחב של מחלות, כולל לחץ דם גבוה, סוכרת ודיכאון. כך למשך, שינה לא מספקת עלולה לפגוע ביכולת של הגוף להשתמש באיסולין, מה שעלול בהמשך לגרום להתפתחות של מחלת הסוכרת. בנוסף, שינה בלתי מספקת משפיעה על הפרשת הורמון הגדילה אשר קשור באופן ישיר להשמנת יתר.

למידע נוסף בנושא הפרעות שינה הכנסו לפורומים:


פורום הפרעות שינה ועייפות
פורום הפרעות שינה תינוקות, הפרעות שינה ילדים
פורום סוכרת נעורים, סוכרת ילדים
פורום גסטרואנטרולוגיה, מחלות דרכי העיכול
פורום מחלות כבד, גסטרואנטרולוגיה

ככל שאנו מתבגרים אנו זקוקים לפחות שעות שינה


לא נכון:

מומחי שינה מדגישים כי רוב הבוגרים צריכים בין 7 ל- 9 שעות שינה בכל לילה על מנת לשמור על בריאות תקינה וביצועים קוגניטיביים ופיזיים אופטימליים. ככל שאדם מתבגר עשויים דפוסי השינה שלו להשתנות, אך אין בכך להשפיע על סך השעות המומלץ לשינה. באשר לדפוסי השינה בקרב בוגרים בני 50 ומעלה, אנשים בקבוצות גיל אלו עשויים להרגיש עייפות בשלב מוקדם יחסית של היום בהשוואה לצעירים מהם ואף להזדקק למעט יותר שינה בלילה. בגיל השלישי עולה הנטייה להתעורר לעיתים קרובות יותר במהלך הלילה ובנוסף, קשיי הרדמות שכיחים יותר בקרב קבוצת גיל זו.

נחירה היא בעיית שינה נפוצה העלולה להיות מסוכנת


נכון:

נחירה עלולה להיות סימן ראשון לדום נשימה בשינה ואף קשורה לבעיות רפואיות נוספות כגון מחלות לב וסוכרת. דום נשימה במהלך השינה מתאפיין באפיזודות של זרימת אויר מופחתת ואף הפסקה מלאה בשאיפת אויר בזמנים קצובים במהלך השינה. אנשים הסובלים מדום נשימה נוטים להתעורר פעמים רבות במהלך הלילה ולעיתים אין הם זוכרים מדוע התעוררו.

הפרעות שינה מתאפיינות רק בקושי להרדם


לא נכון:

הפרעות שינה הן שם כולל לקבוצה של תסמינים הקשורים לשינה:

קושי להרדם
התעוררות מוקדמת ללא היכולת להרדם שוב
יקיצות תכופות
התעוררות במצב של עייפות קיצונית וחולשה

עייפות במהלך היום היא תוצאה של חוסר שינה


לא נכון:

למרות שישנוניות קיצונית במהלך שעות היום עשויה להגרם בגלל חוסר בשעות שינה, לעיתים קרובות עייפות קיצונית ומתמשכת עשויה להיות סימן למצבים רפואיים רבים אחרים.

במהלך השינה, המוח שלכם נח


לא נכון:

אמנם במהלך שינה הגוף נח, אך המוח נשאר פעיל ושולט על תפקודי גוף רבים, לרבות נשימה. כאשר אנחנו ישנים, המוח נע בין שני מצבי תפקוד בסיסיים הנקראים תנועת עיניים מהירה (REM) ושינה ללא תנועת עיניים מהירה (NERM).

אם מתעוררים במהלך השינה ומתקשים להרדם שוב, מומלץ לקום מהמיטה


נכון:

התעוררות במהלך הלילה ללא היכולת להירדם שוב היא סימפטום של קלאסי של הפרעות שינה. מומחי שינה ממליצים כי במקרה בו מתעוררים ולא מצליחים לחזור ולישון בתוך 15 – 25 דקות, יש לקום מהמיטה, לצאת להליכה בבית ולעסוק בפעילויות מרגיעות כגון קריאת ספר או האזנה למוזיקה. יש לחזור למיטה רק לאחר שמרגישים עייפות שוב.

למאמרים נוספים בנושא הפרעות שינה ועוד:
שינה בהריון: טיפים לנחלה ומנוחה
נדודי שינה: גורמים וטיפול
מחקרים: פחות שינה, יותר השמנה
מחקר: הפרעות שינה, ילדים ושימוש בסמים
רפואה סינית מציעה: לא עוד הפרעות שינה!

טיפים שיסייעו לכם להרדם ולישון שינה עמוקה ובריאה


הקפידו לא לשתות משקאות המכילים קפאין לאחר שעות הצהריים המאוחרות.
שתו יין אדום, מחקרים רבים הראו קשר בין שתיית כוסית אחת של יין אדום לבין היכולת להירדם בקלות יחסית.
השאירו את הדאגות מחוץ למיטה: הזמן שלפני השינה אינו הזמן לסיכומי ביניים לגבי היום שעבר עליכם. כאשר נכנסים למיטה יש להרפות את הגוף והמחשבה על ידי מחשבות מרגיעות וחיוביות.
הקפידו ללכת לישון בסביבה חשוכה, מנורות לילה וסביבה מוארת עלולים לבלבל את המוח והשעון הביולוגי ולהפריע לאיכות השינה.
אין לאכול ארוחות כבדות לפני השינה ולא מומלץ לשתות מעבר לכוסית אחת של אלכוהול, העשוי לפגוע באיכות השינה.
מומלץ מאוד ללכת לישון ולקום בשעות קבועות.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר אליהו סמואל
    ד"ר אליהו סמואל
    פסיכותרפיסט ילדים ונוער פסיכותרפיה, פסיכואנליטיקאי. למד רפואה באונ` ת"א, התמחה ברפואת ילדים ובפסיכיאטריה של הילד והמתבגר. עבד כרופא פסיכיאטר בכיר ברמת חן ובהמשך שימש כמנהל יחידה בגיל הרך. הקים גן ל... קרא עוד
  • ד"ר עדי אדר
    ד"ר עדי אדר
    מומחה לנוירולוגיית ילדים דר` עדי אדר הינו מומחה לנוירולוגיה והתפתחות הילד, כיום מנהל את מכון אדר , מכון ארצי לאבחון הפרעות קשב וריכוז, נירולוגיה ילדים. מכון אדר זכה גם השנה בסקר שביעות רצון של... קרא עוד