מידע רפואי
פורומים
- קרינה סלולרית, סרטן
- אוסטאופורוזיס
- כושר גופני
- סוכרת נעורים, סוכרת ילדים
- רפואת מטיילים
- השאלת ציוד רפואי, ציוד שיקומי, ציוד אורטופדי
- פילאטיס
- נוירולוגיה, אפילפסיה
- כבדי ראיה, מחלות רשתית, ראיה ירודה
- דלקת פרקים, ראומטולוגיה
- פדיקור
- רפואת כף הרגל - פודיאטריה
- הכנה ללידה, קורס הכנה ללידה
- אימון אישי, קואצ'ינג
- בנות, העצמה נשית
מאמרים וחדשות
יועצים בתחום
טובי פלד
פסיכולוג ילדים ונוער פסיכולוג מומחה בעל קליניקה פרטית. מטפל ומאבחן פעוטות, נוער ומבוגרים. עובד בבתי ספר ובארגונים ציבוריים.ד"ר אליהו סמואל
פסיכותרפיסט ילדים ונוער פסיכותרפיה, פסיכואנליטיקאי. למד רפואה באונ` ת"א, התמחה ברפואת ילדים ובפסיכיאטריה של הילד והמתבגר. עבד כרופא פסיכיאטר בכיר ברמת חן ובהמשך שימש כמנהל יחידה בגיל הרך. הקים גן לילדים אוטיסטים. מנהל שירות פסיכיאטרי של הילד והמתבגר בב"ח ולפסון. יועץ מערכת החינוך באזור המרכז. עוסק בפרקטיקה פרטית בתחום הפסיכותרפיה בתל אביב בכל הגילאים.
- התיעצות לגבי ריספרדל/ ריטליןענת06/06/2008
שלום רב,
בני, בן 5.4 עבר בדיקת ניורולוג ילדים אשר לא הצליח לקבוע בוודעות אם מדובר ב ADHD עם דגש על אימפולסיביות וביקש לקבל אבחון פסיכיאטרי. עברנו אבחון פסיכיאטרי דרך הקופה ואמנם לפי שאלוני קונורס ישנה תמונה מובהקת של ADHD אבל לפי הבדיקה הקלינית גם פסיכיאטר ילדים לא הצליח להגיע לאבחנה וודאית. הוזמנו הן לניורולוג והן לפסיכיאטר בחודש אוקטובר ( תחילת גן חובה). בכל אופן, היות והבעיות העיקריות הן התפרצויות זעם בלתי נשלטות, אשר גוררות אחריהן קללות, בכי רב, זריקות חפצים וצעקות. כמו כן, לפי הגננת הילד לא מצליח לשבת 20 דקות במפגע, מדבר עם הסובבים אותו, קם, יוצא וגם כאשר יוצא ממשיך להפריע. בנוסף, קיים קושי חברתי כי קשה לו לשחח משחק הוגן, תמיד רוצה להיות הקובע ואם הבקשות לא נענות, התפרצות לא מאחרת לבוא.
בקיצור, פסיכיאטר המליץ על ריספרדל במינון נמוך. אני מיידית שללתי את האפשרות. ( בגלל הסטיגמה ובגלל גילו הצעיר). היום, אחרי השיחה עם הגננת, האופציה הזאת כבר נראית לי פחות מפחידה ( חלה הדרדרות בהתנהגות). ועכשיו השאלות:
1. מדוע ניתן לתת ריספרדל בגיל 5.5 ולא ריטלין
2. האם ישנה תגובה מיידית לתרופה ואם זאת תרופה שמצריכה בדיקות דם ושימוש רציף?
3. האם קיימים מקרים שגם בגיל הזה ניתן לתת ריטלין ?
4. האם ייתכן מצב שבהחלט לא ניתן לקבוע בוועדות לגבי הדיאגנוזה?
5. האם מתן התרופה הנ"ל יכול להשפיע על הילד בעתיד ( צבא, לימודים)?
אצין כי ילד מקבל טרפיה באמנות, שחיה והורים הדרכת הורים. והמצב משתנה כל הזמן: משבוע של שגשוג לשבוע של נפילות.
תודה מראש על התשובה* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר הפרעת קשב וריכוז בגיל הרך
ד``ר אבי שפירא06/06/2008בד"כ בגיל הרך הטיפול אינו תרופתי. לעיתים נותנים ריספרדל אשר מאושר לתת מתחת לגיל 6 במינון נמוך להפחתת אימפולסיביות . ריטלין מומלץ מגיל 6 ומעלה אולם לעיתים ניתן לתת גם לפני באישור מיוחד. ניתן גם לשלב את הריספרדל עם הריטלין. אני כמובן לא יכול להתייחס ספציפית לילד שלך מבלי להכיר לעומק את הילד. בכל מקרה העובדה שילד טופל בגיל הרך בתרופות לא תשפיע על הצבא במידה ולא יהיו לו בעיות לקראת הצבא. דיאגנוזה ניתן לקבוע בד"כ בסבירות גבוהה מגיל 5 אם כי יש מקרים יותר מורכבים, יכולות להיות טעויות באיבחון, הרי לא מדובר במתמטיקה ואין לנו בדיקת דם או צילום מוח לקבוע אבחנה מדוייקת. בהחלט ניתן להגיד שבסבירות גבוהה יש חשד להפרעה כזו או אחרת.
בברכה אבי
הפרעת קשב וריכוז בגיל הרך
שלשת המרכיבים המהווים את הבסיס לאיבחון הפרעת קשב וריכוז הן בגיל בית בספר והן בגיל הרך הם ליקוי בתשומת לב, אימפולסיביות ופעילות יתר. הפרעת הקשב והריכוז בבסיסה היא אורגנית, מוחית, גנטית והשילוב תורשה וסביבה הוא הקובע את זמן הופעת הסימפטומים, חומרתם וכו'. הפרעת הקשב והריכוז היא אחת ההפרעות שמאד מושפעת מסביבת חייו של הילד. אין ספק שגננות מסויימות ביכולתם, באישיותם יכולים להקל או להחמיר את הסימפטומים. מצבים משפחתיים קשים כגון גרושין ומאבקי הורים בהחלט יכולים להחמיר את הסימפטומים של הפרעת קשב אמיתית. אני לא אמנה סיבות נוספות אך הן רבות הגורמות להקלה או החמרה של ההפרעה.
ברור שרמת הפעילות והקשב בגיל הינקות שונה לחלוטין מזו שבגיל גן חובה ובגיל בית הספר. לרוב החשד להפרעת קשב וריכוז אינו עולה לפני גיל שנתיים.
מאחר ומדדים רבים קשורים למצבי למידה, הקושי באיבחון ילדים קטנים הוא רב. מקובל היום שניתן לחשוד בהפרעה בילדים מתחת לגיל 5 שנים ואת האבחנה הסופית לקבוע בגיל 5 (הגיל אינו קריטריון קדוש וחשוב תמיד לזכור זאת באיבחון ילדים).
מאחר וההפרעה היא ביולוגית, מולדת במהותה ואינה סטטית, כלומר הסימפטומים משתנים במהלך החיים מהגיל הרך, גיל ביה"ס , גיל התבגרות, הגיל המבוגר, הסימפטומים של ההפרעה וחומרתם וכן זמן תחילת ההפרעה תלויים בגורמים סביבתיים משתנים, בהתפתחות האישיות של הילד ועוד.
ברור שלפני שקובעים אבחנה של ADHD בגיל הרך כמו גם בכל גיל, חשוב לבצע איבחון מקיף בכדי לשלול מצבים הדומים להפרעת קשב וריכוז. מצבים משניים שכמובן הטיפול בהם שונה מהטיפול בהפרעת קשב אמיתית.
הדוגמאות לכך הן רבות :
טמפרמנט (מזג) קשה שהוא בעצם בטווח הנורמה, ילדים שלא מציבים להם גבולות, הפרעת התנהגות או הפרעה מרדנית מתנגדת, חריגות במנת משכל (פיגור , מחוננות), הפרעות נוירולוגיות שונות (PDD , תסמונות גנטיות , אפילפסיה), בעיות בראייה ושמיעה לא מאובחנות, דלקות אזניים כרוניות, מחלות כרוניות (אסטמה, כליה, לב, כבד), הפרעות נפשיות כגון פסיכוזה או מצב פרה – פסיכוטי, תסמונת שלאחר טראומה (PTSD), חרדה ודיכאון, הפרעות ויסות בתחום התחושתי ות* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה
שאלות ותשובות נוספות שעניינו את הגולשים שלנו
התקפי חרדה קשים אצל ילדה בת 12.5 בתקופת הקורונה
עצירות לבת 7 עם הורים גרושים
אילמות סלקטיבית אצל ילדה בת 6
אימפולסיביות ואלימות סלקטיבית בגיל 8
חרדות לילד בן 13
הפרעת קשב וחצי כדור רספירדל
זיכרון (?) של השתתפות ברצח וחרדה בעקבות זאת
מרשם לתרופה מפחיתת חרדה אשמח לחוות דעת
בן 8 שרצה לדקור את המורה והילדים בכיתה היום
ערוץ הבריאות
.jpg)
האם את נשמרת מפני דלקת נרתיקית?
.jpg)
.jpg)
.jpg)







.jpg)
(1).jpg)