סירופ אגבה: כל מה שצריך לדעת על הממתיק הטבעי

סירופ אגבה משווק כממתיק טבעי שמסייע לירידה במשקל, אך בטווח הארוך הפרוקטוז שבאגבה גורם לבעיות בריאותיות כמו סוכרת סוג 2 ותסמונת מטבולית
מאת מערכת BeOK
| 04/09/2017 |
צפיות: 568
אגבה הוא סוג של צמח אשר גדל בדרום ארצות הברית ובמרכז אמריקה והוא נפוץ בעיקר במקסיקו. אף על פי שרק לאחרונה העולם המערבי התוודע לאגבה, הצמח נמצא בשימוש כבר אלפי שנים אצל התושבים הילידים של היבשת. הם ייחסו לו סגולות רפואיות והרתיחו אותו כדי ליצור ממתיק טבעי, אך השימוש הנפות ביותר של האגבה הוא להכנת טקילה. כמו רוב הצמחים, לאגבה במצבה הטבעי יש רכיבים תזונתיים ומרכיבים בריאותיים, אך היא מאבדת אותם בתהליך העיבוד והזיקוק. וכך קורה עם סירופ האגבה שמשווקים כיום כממתיק טבעי ואורגני.

רוצים לדעת עוד? שאלו את המומחים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום תזונת ילדים, השמנת ילדים
פורום תזונה בהריון
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום נטורופתיה אירידיולוגיה

כיצד מייצרים סירופ אגבה?

סירופ אגבה של היום אינו דומה לממתיק המקורי של המקסיקנים. תהליך הייצור מתחיל בצורה דומה – חותכים את העלים של הצמח וסוחטים מהם את המיץ אשר עשיר בסוכר וברכיבים בריאותיים כמו פרוקטנים אשר משפיעים על ייצור האינסולין ועל הליך חילוף החומרים. אך בניגוד לתהליך הייצור הטבעי, בתהליך המסחרי חושפים את המיץ לחום ולאנזימים שונים אשר הופכים את הפרוקטנים לפרוקטוז.

תהליך זה למעשה הורס את הרכיבים הבריאותיים שיש באגבה והסירופ דומה במהותו לממתיקים לא בריאים אחרים המכילים כמות גדולה של פרוקטוז, כמו סירופ תירס. משכך, השיווק של הסירופ כ"טבעי" וכ"בריא" הוא מטעה. לעומת זאת, אם המוצר משווק כ"נקטר אגבה" ייתכן שהוא מיוצר בתהליך המקורי אשר שומר על הסגולות הבריאותיות של הצמח.

פרוקטוז ורמות סוכר בדם

מדד גליקמי הוא מערכת של דירוג פחמימות אשר בודק את ההשפעה שלהן על רמת הגלוקוז בדם, זאת אומרת שהוא מודד את המהירות שבה הסוכר נכנס למחזור הדם. ככל שהדירוג של הפחמימה גבוה יותר, כך רמת הסוכר גבוהה יותר והמזון מזיק לבריאות.

לעומת גלוקוז, הפרוקטוז שבאגבה אינו מעלה את רמות הסוכר בדם או את רמות האינסולין. זאת הסיבה שממתיקים ומוצרים עשירים בפרוקטוז משווקים כבריאים וכדיאטטיים. ואכן, לעומת סוכר רגיל, המדד הגלקימי של האגבה הוא נמוך. בטווח הקצר צריכה של פרוקטוז כחלופה לסוכר מסייעת בירידה במשקל, אך לפרוקטוז יש נזקים בריאותיים ארוכי טווח.

סירופ אגבה מזיק יותר מסוכר

אף על פי שנראה כי גלוקוז ופרוקטוז הם שני סוגים של אותו הדבר, למעשה יש להם השפעות שונות על הגוף. גלוקוז היא מולקולה הכרחית לבריאות והיא מצויה במאכלים רבים מן הטבע, כמו גזר ותפוחי אדמה והגוף אפילו מייצר גלוקוז באופן טבעי כדי שלא יהיה חוסר.

בעוד כל תא בגוף יכול לפרק את הגלוקוז ולהמיר אותו לאנרגיה, הכבד הוא האיבר היחיד בגוף שיכול לפרק פרוקטוז ולהפיק ממנו תועלת. כאשר יש כמות עודפת של פרוקטוז, הכבד ממיר אותו לשומן אשר הופך ל-VLDL – ליפופרוטאינים בעלי צפיפות נמוכה במיוחד, ומעלים את רמת הטריגליצרידים בדם. ממחקרים עולה שהשומן מצטבר בעיקר בכבד וגורם למחלת הכבד השומני. כמו כן, כמויות גדולות של פרוקטוז יכולות להוביל לתסמונת מטבולית, לתנגודת אינסולין ולסוכרת סוג 2.

למידע נוסף קראו גם:
אספרטיים לא מזיק, המיתוסים כן
ממתיקים מלאכותיים? זה משמין
תזונה נכונה: כל האמת על סוכר
מעז יצא מתוק? הכל על תחליפי סוכר
5 סיכונים בריאותיים במשקאות דיאט מוגזים

סירופ אגבה מכיל כ-85% פרוקטוז, כמות גבוהה בהרבה מאשר סוכר רגיל, ומשכך הוא גורם לנזקים רבים יותר. לכן, מי שרוצה להפחית את צריכת הסוכר שלו יכול לפנות לממתיקים טבעיים אחרים, כמו סטיביה, אריתריטול וקסיליטול, אך סירופ אגבה הוא אינו בהכרח הפתרון הבריא ביותר.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

תזונה צמחונית לילדים
| 24/05/2018 |
צפיות: 26
תזונה בריאה לילד צמחוני לא צריכה להיות מטלה קשה מדי, הקפדה על כמה כללים פשוטים תקנה נחת להורה המודאג
קרא עוד
הרעלת חלבון: נזקים בריאותיים של עודף חלבון
מאת מערכת BeOK
| 14/05/2018 |
צפיות: 140
חלבון הוא רכיב תזונתי אשר הכרחי לתפקוד הגוף. עם זאת, כמות יתרה של חלבון בשילוב מיעוט של פחמימות ושל שומנים עלול להוביל להרעלת חלבון
קרא עוד
לאכול פסטה ולשמור על המשקל
מאת מערכת BeOK
| 03/05/2018 |
צפיות: 354
דיאטה ושמירה על המשקל אינן בהכרח אומרת להפסיק לאכול את כל המאכלים האהובים, בשמירה על כמה כללים אפשר להפוך פסטה למזון על ולשלב אותה בתפריט
קרא עוד
תזונה נכונה לילד הדעתן
| 17/04/2018 |
צפיות: 472
זמן, אנרגיה ומאבקי כוחות עם הילדים, כל אלה יכולים להוביל לפשרות על התזונה של כלל בני המשפחה ושל הילד בפרט. בעזרת כמה כללים פשוטים אפשר לשמור על תפריט מסודר ובריא החיוני לבריאות הילד
קרא עוד
איך לעבור את הפסח בלי לעלות במשקל?
| 21/03/2018 |
צפיות: 448
חגים בכלל ופסח בפרט הם האתגר הקשה ביותר של שומרי הדיאטה, אך באכילה חכמה אפשר ליהנות ממאכלי החג ולא לעלות במשקל
קרא עוד
השמנת ילדים: כיצד להתנהל נכון עם ילדים עם עודף משקל?
| 07/03/2018 |
צפיות: 294
תרבות השפע מביאה עמה בעיות אכילה ויותר ויותר ילדים סובלים מעודף משקל. המשימה לדבוק בדיאטה מוטלת על כל המשפחה ולא רק על הילד
קרא עוד
לא ייאמן, אבל גם יבשת אפריקה משמינה
| 19/02/2018 |
צפיות: 230
בעיית ההשמנה החולנית אינה מטרידה את העולם המערבי בלבד, השפע הגיע לאפריקה ואיתו גם המחירים הזולים של המזון התעשייתי והעלייה במשקל של האוכלוסייה המקומית
קרא עוד
תזונה וסוג דם
| 31/01/2018 |
צפיות: 800
סוג הדם משפיע על הבריאות ועל הנטייה למחלות של כל אדם, תזונה המותאמת לסוג הדם יכולה לחזק את הגוף ולהפחית את הסיכויים לחלות במחלות
קרא עוד
מדוע הדיאטה שוב נכשלה וכיצד להצליח להוריד במשקל?
| 21/01/2018 |
צפיות: 595
רוב הדיאטות מועדות לכישלון. יש לכך סיבות רבות, חלקן קשורות לתפריט עצמו וחלקן למי שמנסה לרדת במשקל. בחירה בדיאטה מתאימה תעזור לנצח את הסטטיסטיקה
קרא עוד
דיאטה קטוגנית: המדריך למתחילים
מאת מערכת BeOK
| 16/01/2018 |
צפיות: 506
דיאטה קטוגנית היא דיאטה דלת פחמימות ועתירת שומנים שנוסף לירידה במשקל יש לה יתרונות בריאותיים רבים והיא מסייעת במניעה של סרטן, מגנה על מערכת הלב ומעכבת אלצהיימר
קרא עוד