סירופ אגבה: כל מה שצריך לדעת על הממתיק הטבעי

סירופ אגבה משווק כממתיק טבעי שמסייע לירידה במשקל, אך בטווח הארוך הפרוקטוז שבאגבה גורם לבעיות בריאותיות כמו סוכרת סוג 2 ותסמונת מטבולית
מאת מערכת BeOK
| 04/09/2017 |
צפיות: 338
אגבה הוא סוג של צמח אשר גדל בדרום ארצות הברית ובמרכז אמריקה והוא נפוץ בעיקר במקסיקו. אף על פי שרק לאחרונה העולם המערבי התוודע לאגבה, הצמח נמצא בשימוש כבר אלפי שנים אצל התושבים הילידים של היבשת. הם ייחסו לו סגולות רפואיות והרתיחו אותו כדי ליצור ממתיק טבעי, אך השימוש הנפות ביותר של האגבה הוא להכנת טקילה. כמו רוב הצמחים, לאגבה במצבה הטבעי יש רכיבים תזונתיים ומרכיבים בריאותיים, אך היא מאבדת אותם בתהליך העיבוד והזיקוק. וכך קורה עם סירופ האגבה שמשווקים כיום כממתיק טבעי ואורגני.

רוצים לדעת עוד? שאלו את המומחים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום תזונת ילדים, השמנת ילדים
פורום תזונה בהריון
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום נטורופתיה אירידיולוגיה

כיצד מייצרים סירופ אגבה?

סירופ אגבה של היום אינו דומה לממתיק המקורי של המקסיקנים. תהליך הייצור מתחיל בצורה דומה – חותכים את העלים של הצמח וסוחטים מהם את המיץ אשר עשיר בסוכר וברכיבים בריאותיים כמו פרוקטנים אשר משפיעים על ייצור האינסולין ועל הליך חילוף החומרים. אך בניגוד לתהליך הייצור הטבעי, בתהליך המסחרי חושפים את המיץ לחום ולאנזימים שונים אשר הופכים את הפרוקטנים לפרוקטוז.

תהליך זה למעשה הורס את הרכיבים הבריאותיים שיש באגבה והסירופ דומה במהותו לממתיקים לא בריאים אחרים המכילים כמות גדולה של פרוקטוז, כמו סירופ תירס. משכך, השיווק של הסירופ כ"טבעי" וכ"בריא" הוא מטעה. לעומת זאת, אם המוצר משווק כ"נקטר אגבה" ייתכן שהוא מיוצר בתהליך המקורי אשר שומר על הסגולות הבריאותיות של הצמח.

פרוקטוז ורמות סוכר בדם

מדד גליקמי הוא מערכת של דירוג פחמימות אשר בודק את ההשפעה שלהן על רמת הגלוקוז בדם, זאת אומרת שהוא מודד את המהירות שבה הסוכר נכנס למחזור הדם. ככל שהדירוג של הפחמימה גבוה יותר, כך רמת הסוכר גבוהה יותר והמזון מזיק לבריאות.

לעומת גלוקוז, הפרוקטוז שבאגבה אינו מעלה את רמות הסוכר בדם או את רמות האינסולין. זאת הסיבה שממתיקים ומוצרים עשירים בפרוקטוז משווקים כבריאים וכדיאטטיים. ואכן, לעומת סוכר רגיל, המדד הגלקימי של האגבה הוא נמוך. בטווח הקצר צריכה של פרוקטוז כחלופה לסוכר מסייעת בירידה במשקל, אך לפרוקטוז יש נזקים בריאותיים ארוכי טווח.

סירופ אגבה מזיק יותר מסוכר

אף על פי שנראה כי גלוקוז ופרוקטוז הם שני סוגים של אותו הדבר, למעשה יש להם השפעות שונות על הגוף. גלוקוז היא מולקולה הכרחית לבריאות והיא מצויה במאכלים רבים מן הטבע, כמו גזר ותפוחי אדמה והגוף אפילו מייצר גלוקוז באופן טבעי כדי שלא יהיה חוסר.

בעוד כל תא בגוף יכול לפרק את הגלוקוז ולהמיר אותו לאנרגיה, הכבד הוא האיבר היחיד בגוף שיכול לפרק פרוקטוז ולהפיק ממנו תועלת. כאשר יש כמות עודפת של פרוקטוז, הכבד ממיר אותו לשומן אשר הופך ל-VLDL – ליפופרוטאינים בעלי צפיפות נמוכה במיוחד, ומעלים את רמת הטריגליצרידים בדם. ממחקרים עולה שהשומן מצטבר בעיקר בכבד וגורם למחלת הכבד השומני. כמו כן, כמויות גדולות של פרוקטוז יכולות להוביל לתסמונת מטבולית, לתנגודת אינסולין ולסוכרת סוג 2.

למידע נוסף קראו גם:
אספרטיים לא מזיק, המיתוסים כן
ממתיקים מלאכותיים? זה משמין
תזונה נכונה: כל האמת על סוכר
מעז יצא מתוק? הכל על תחליפי סוכר
5 סיכונים בריאותיים במשקאות דיאט מוגזים

סירופ אגבה מכיל כ-85% פרוקטוז, כמות גבוהה בהרבה מאשר סוכר רגיל, ומשכך הוא גורם לנזקים רבים יותר. לכן, מי שרוצה להפחית את צריכת הסוכר שלו יכול לפנות לממתיקים טבעיים אחרים, כמו סטיביה, אריתריטול וקסיליטול, אך סירופ אגבה הוא אינו בהכרח הפתרון הבריא ביותר.

* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

כל מה שצריך לדעת על לחם מחמצת
מאת מערכת BeOK
| 13/11/2017 |
צפיות: 74
ללחם מחמצת יש יתרונות רבים, הוא עשיר במינרלים, קל יותר לעיכול והוא שומר על רמות מאוזנות של סוכר בדם
קרא עוד
פיברומיאלגיה: תזונה נכונה להקלה על התסמינים
מאת מערכת BeOK
| 08/11/2017 |
צפיות: 148
פיברומיאלגיה היא מחלה שקשה לאבחן וקשה יותר לטפל ולרפא. שמירה על תזונה מאוזנת והימנעות ממאכלים מסוימים יסייעו להפחתת הכאבים ושאר התסמינים של המחלה
קרא עוד
שביל החלב: מה ההבדל בין תחליפי החלב השונים?
מאת מערכת BeOK
| 06/11/2017 |
צפיות: 322
השוק מציע מבחר רחב של תחליפי חלב אשר לכל אחד מהם יש ערכים תזונתיים שונים. כדי לדעת איזה סוג חלב הוא המתאים ביותר יש להכיר את המאפיינים של כל אחד מהם
קרא עוד
כל מה שצריך לדעת על ביוטין לצמיחת שיער
מאת מערכת BeOK
| 27/08/2017 |
צפיות: 544
ביוטין הוא ויטמין אשר נמצא כי הוא מסייע למראה השיער ולהאצת הגדילה שלו. הוויטמין מצוי במזון מן החי ומן הצומח וניתן לצרוך אותו גם כתוסף מזון
קרא עוד
מהם היתרונות הבריאותיים של טפיוקה?
מאת מערכת BeOK
| 21/08/2017 |
צפיות: 438
טפיוקה היא סוג של עמילן המשמש כבסיס למאכלים ולקינוחים רבים. לטפיוקה יש סגולות בריאותיות רבות והיא מסייעת לעיכול, מונעת מומים מולדים ומחזקת את הלב
קרא עוד
כיצד מזון מהיר משפיע על הגוף?
מאת מערכת BeOK
| 17/08/2017 |
צפיות: 379
הוא טעים ונגיש ועושה טוב על הלב, אבל אכילה תדירה של מזון מהיר כמו צ'יפס ופיצה יכולה לגרום לבעיות בריאותיות רבות, כמו אקנה, דיכאון ובעיות לב
קרא עוד
נתרן: למה צריך אותו וכיצד הוא מזיק לגוף?
מאת מערכת BeOK
| 14/08/2017 |
צפיות: 293
הנתרן שבמלח הוא מתכת המצויה בשפע במאכלים שונים. למרות הנזקים שמייחסים לו, יש לו תפקידים חשובים לתפקוד התקין של הגוף ולשמירה על הבריאות הכללית שלו
קרא עוד
מה לאכול כדי לעכב את תהליך ההזדקנות?
מאת מערכת BeOK
| 07/08/2017 |
צפיות: 593
אי אפשר למנוע מהגוף להזדקן, אך בצריכה של מאכלים שונים אפשר לעכב את התהליך ולהגן על הגוף מפני נזקים ומחלות שונות
קרא עוד
מיץ נוני: יתרונות בריאותיים וסגולות רפואיות
מאת מערכת BeOK
| 25/07/2017 |
צפיות: 313
נוני הוא פרי המצוי באיים הפולינזיים והוא ידוע ביכולתו לסייע במצבים בריאותיים רבים כמו ריפוי של דלקות מפרקים, שמירה על בריאות הלב ומניעה של סוכרת
קרא עוד
פיברומיאלגיה: טיפול טבעי בדאבת שרירים
מאת מערכת BeOK
| 10/07/2017 |
צפיות: 564
פיברומיאלגיה היא מחלה המאופיינת בעייפות ובכאבים בשרירים ובעצמות. כדי להקל על התסמינים באופן טבעי אפשר לשתות תה ג'ינג'ר, למרוח שמן קמפור ולצרוך הרבה נוזלים
קרא עוד