סירופ אגבה: כל מה שצריך לדעת על הממתיק הטבעי

סירופ אגבה משווק כממתיק טבעי שמסייע לירידה במשקל, אך בטווח הארוך הפרוקטוז שבאגבה גורם לבעיות בריאותיות כמו סוכרת סוג 2 ותסמונת מטבולית
מאת מערכת BeOK
| 04/09/2017 |
צפיות: 412
אגבה הוא סוג של צמח אשר גדל בדרום ארצות הברית ובמרכז אמריקה והוא נפוץ בעיקר במקסיקו. אף על פי שרק לאחרונה העולם המערבי התוודע לאגבה, הצמח נמצא בשימוש כבר אלפי שנים אצל התושבים הילידים של היבשת. הם ייחסו לו סגולות רפואיות והרתיחו אותו כדי ליצור ממתיק טבעי, אך השימוש הנפות ביותר של האגבה הוא להכנת טקילה. כמו רוב הצמחים, לאגבה במצבה הטבעי יש רכיבים תזונתיים ומרכיבים בריאותיים, אך היא מאבדת אותם בתהליך העיבוד והזיקוק. וכך קורה עם סירופ האגבה שמשווקים כיום כממתיק טבעי ואורגני.

רוצים לדעת עוד? שאלו את המומחים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום תזונת ילדים, השמנת ילדים
פורום תזונה בהריון
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום נטורופתיה אירידיולוגיה

כיצד מייצרים סירופ אגבה?

סירופ אגבה של היום אינו דומה לממתיק המקורי של המקסיקנים. תהליך הייצור מתחיל בצורה דומה – חותכים את העלים של הצמח וסוחטים מהם את המיץ אשר עשיר בסוכר וברכיבים בריאותיים כמו פרוקטנים אשר משפיעים על ייצור האינסולין ועל הליך חילוף החומרים. אך בניגוד לתהליך הייצור הטבעי, בתהליך המסחרי חושפים את המיץ לחום ולאנזימים שונים אשר הופכים את הפרוקטנים לפרוקטוז.

תהליך זה למעשה הורס את הרכיבים הבריאותיים שיש באגבה והסירופ דומה במהותו לממתיקים לא בריאים אחרים המכילים כמות גדולה של פרוקטוז, כמו סירופ תירס. משכך, השיווק של הסירופ כ"טבעי" וכ"בריא" הוא מטעה. לעומת זאת, אם המוצר משווק כ"נקטר אגבה" ייתכן שהוא מיוצר בתהליך המקורי אשר שומר על הסגולות הבריאותיות של הצמח.

פרוקטוז ורמות סוכר בדם

מדד גליקמי הוא מערכת של דירוג פחמימות אשר בודק את ההשפעה שלהן על רמת הגלוקוז בדם, זאת אומרת שהוא מודד את המהירות שבה הסוכר נכנס למחזור הדם. ככל שהדירוג של הפחמימה גבוה יותר, כך רמת הסוכר גבוהה יותר והמזון מזיק לבריאות.

לעומת גלוקוז, הפרוקטוז שבאגבה אינו מעלה את רמות הסוכר בדם או את רמות האינסולין. זאת הסיבה שממתיקים ומוצרים עשירים בפרוקטוז משווקים כבריאים וכדיאטטיים. ואכן, לעומת סוכר רגיל, המדד הגלקימי של האגבה הוא נמוך. בטווח הקצר צריכה של פרוקטוז כחלופה לסוכר מסייעת בירידה במשקל, אך לפרוקטוז יש נזקים בריאותיים ארוכי טווח.

סירופ אגבה מזיק יותר מסוכר

אף על פי שנראה כי גלוקוז ופרוקטוז הם שני סוגים של אותו הדבר, למעשה יש להם השפעות שונות על הגוף. גלוקוז היא מולקולה הכרחית לבריאות והיא מצויה במאכלים רבים מן הטבע, כמו גזר ותפוחי אדמה והגוף אפילו מייצר גלוקוז באופן טבעי כדי שלא יהיה חוסר.

בעוד כל תא בגוף יכול לפרק את הגלוקוז ולהמיר אותו לאנרגיה, הכבד הוא האיבר היחיד בגוף שיכול לפרק פרוקטוז ולהפיק ממנו תועלת. כאשר יש כמות עודפת של פרוקטוז, הכבד ממיר אותו לשומן אשר הופך ל-VLDL – ליפופרוטאינים בעלי צפיפות נמוכה במיוחד, ומעלים את רמת הטריגליצרידים בדם. ממחקרים עולה שהשומן מצטבר בעיקר בכבד וגורם למחלת הכבד השומני. כמו כן, כמויות גדולות של פרוקטוז יכולות להוביל לתסמונת מטבולית, לתנגודת אינסולין ולסוכרת סוג 2.

למידע נוסף קראו גם:
אספרטיים לא מזיק, המיתוסים כן
ממתיקים מלאכותיים? זה משמין
תזונה נכונה: כל האמת על סוכר
מעז יצא מתוק? הכל על תחליפי סוכר
5 סיכונים בריאותיים במשקאות דיאט מוגזים

סירופ אגבה מכיל כ-85% פרוקטוז, כמות גבוהה בהרבה מאשר סוכר רגיל, ומשכך הוא גורם לנזקים רבים יותר. לכן, מי שרוצה להפחית את צריכת הסוכר שלו יכול לפנות לממתיקים טבעיים אחרים, כמו סטיביה, אריתריטול וקסיליטול, אך סירופ אגבה הוא אינו בהכרח הפתרון הבריא ביותר.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

דיאטה קטוגנית: המדריך למתחילים
מאת מערכת BeOK
| 16/01/2018 |
צפיות: 62
דיאטה קטוגנית היא דיאטה דלת פחמימות ועתירת שומנים שנוסף לירידה במשקל יש לה יתרונות בריאותיים רבים והיא מסייעת במניעה של סרטן, מגנה על מערכת הלב ומעכבת אלצהיימר
קרא עוד
עושים סדר בבלגן הפחמימתי
| 07/01/2018 |
צפיות: 409
"הורדתי לגמרי את הפחמימות מהתזונה" או "האם כדאי להוריד לגמרי את הפחמימות מהתפריט שלי?"
קרא עוד
דיאטה טבעונית להורדה במשקל – האם זה באמת עובד?
מאת מערכת BeOK
| 18/12/2017 |
צפיות: 277
טבעונות יכולה להיות יותר מאידיאולוגיה והקפדה על תזונה טבעונית מסודרת יכולה לסייע בהורדה במשקל
קרא עוד
לקראת חנוכה – על שמנים ושומנים
| 26/11/2017 |
צפיות: 266
ישנם סוגים שונים של שמנים ושל שומנים. לקראת חג האור והשמן כדאי לעשות סדר במושגים
קרא עוד
כל מה שצריך לדעת על דיאטת מזון נא
מאת מערכת BeOK
| 20/11/2017 |
צפיות: 208
דיאטת מזון נא אינה מתאימה לכל אחד, אך מי שבוחר להיצמד לאורח חיים זה נהנה מיתרונות רבים, כמו הורדה במשקל, שמירה על הלב ומניעה של לחץ דם גבוה
קרא עוד
כל מה שצריך לדעת על לחם מחמצת
מאת מערכת BeOK
| 13/11/2017 |
צפיות: 285
ללחם מחמצת יש יתרונות רבים, הוא עשיר במינרלים, קל יותר לעיכול והוא שומר על רמות מאוזנות של סוכר בדם
קרא עוד
פיברומיאלגיה: תזונה נכונה להקלה על התסמינים
מאת מערכת BeOK
| 08/11/2017 |
צפיות: 374
פיברומיאלגיה היא מחלה שקשה לאבחן וקשה יותר לטפל ולרפא. שמירה על תזונה מאוזנת והימנעות ממאכלים מסוימים יסייעו להפחתת הכאבים ושאר התסמינים של המחלה
קרא עוד
שביל החלב: מה ההבדל בין תחליפי החלב השונים?
מאת מערכת BeOK
| 06/11/2017 |
צפיות: 442
השוק מציע מבחר רחב של תחליפי חלב אשר לכל אחד מהם יש ערכים תזונתיים שונים. כדי לדעת איזה סוג חלב הוא המתאים ביותר יש להכיר את המאפיינים של כל אחד מהם
קרא עוד
כל מה שצריך לדעת על ביוטין לצמיחת שיער
מאת מערכת BeOK
| 27/08/2017 |
צפיות: 693
ביוטין הוא ויטמין אשר נמצא כי הוא מסייע למראה השיער ולהאצת הגדילה שלו. הוויטמין מצוי במזון מן החי ומן הצומח וניתן לצרוך אותו גם כתוסף מזון
קרא עוד
מהם היתרונות הבריאותיים של טפיוקה?
מאת מערכת BeOK
| 21/08/2017 |
צפיות: 528
טפיוקה היא סוג של עמילן המשמש כבסיס למאכלים ולקינוחים רבים. לטפיוקה יש סגולות בריאותיות רבות והיא מסייעת לעיכול, מונעת מומים מולדים ומחזקת את הלב
קרא עוד