שביל החלב: מה ההבדל בין תחליפי החלב השונים?

השוק מציע מבחר רחב של תחליפי חלב אשר לכל אחד מהם יש ערכים תזונתיים שונים. כדי לדעת איזה סוג חלב הוא המתאים ביותר יש להכיר את המאפיינים של כל אחד מהם
מאת מערכת BeOK
| 06/11/2017 |
צפיות: 772
עד לא לפני זמן רב היה רק סוג אחד של חלב, כיום יש חלב מלא, חלב דל שומן ואפילו חלב ללא לקטוז. יותר ויותר אנשים נמנעים מצריכה של חלב פרה, הן מסיבות בריאותיות כמו רגישות ללקטוז והן מטעמי טבעונות, והם יכולים למצוא חלופה בסוגים שונים של חלב, כמו חלב סויה, חלב אורז וחלב קוקוס. לכל אחד מהסוגים האלה יש יתרונות וחסרונות, תלוי בהרגלי התזונה ובצרכים התזונתיים של כל אחד ואחד. כדי להתאים את סוג החלב הטוב ביותר יש להכיר את התכונות של כל אחד מהם.

רוצים לדעת עוד? היכנסו לפורומים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום פוד קואצ'ינג, אימון להרזיה
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום נטורופתיה אירידיולוגיה
פורום תזונה קלינית

רכיבים תזונתיים בחלב סויה

חלב סויה הוא החלופה הפופולארית ביותר לחלב הפרה הרגיל. הוא עשוי מפולי סויה וממים והוא עלול לכלול גם חומרים מייצבים כדי להאריך את חיי המדף שלו. כוס אחת של חלב סויה לא ממותק מכילה בין 80 ל-100 קלוריות, 4 גרם של פחמימות, 4 גרם שומן ו-7 גרם חלבונים. מכיוון שחלב סויה הוא צמחי הוא אינו מכיל לקטוז, אין בו כולסטרול ויש בו אחוזים נמוכים של שומן רווי.

כמו פולי הסויה, גם חלב הסויה הוא מקור טוב לרכיבים תזונתיים רבים, כמו חלבונים, סידן ואשלגן, ויטמין A, ויטמין B12 ואיזופלובונים – סוג של פיטוכימיקליים אשר יש להם יתרונות בריאותיים רבים. עם זאת, חלב סויה עלול להיות בעייתי לאנשים עם מחלות של בלוטת התריס. כמו כן, ממחקר שנעשה באוניברסיטת הרווארד עלה כי צריכה מרובה של סויה יכולה לגרום לבעיות פוריות ולספירת זרע נמוכה. נוסף על כך, סויה הוא אלרגן נפוץ, כך שאנשים עם אלרגיה לסויה אינם יכולים לשתות את סוג החלב הזה.

חלב אורז אינו מכיל אלרגנים

חלב אורז הוא תחליף חלב המופק מאורז טחון וממים. כמו רוב הסוגים של תחליפי החלב, גם לחלב אורז נוהגים להוסיף חומרים מייצבים כדי להאריך את חיי המדף שלו. מעט מאוד אנשים אלרגיים לאורז ולכן הוא מהווה פתרון מצוין למי שסובל מרגישות לחלב ולכאלה עם אלרגיה לסויה ולאגוזים. כמו כן, הטעם שלו מתוק יותר מתחליפי חלב אחרים. כוס אחת של חלב אורז מכילה כ-120 קלוריות, 22 גרם פחמימות, 2 גרם שומן ופחות מגרם אחד של חלבונים.

חלב אורז יכול להיות מועשר בסידן ובוויטמין D, אך הוא לא המקור הטבעי שלהם. נוסף על כך, חוקרים מצאו שאורז מכיל כמויות גבוהות של ארסן ולכן לא מומלץ להסתמך עליו ועל מוצריו כמקור תזונה עיקרי, במיוחד בקרב פעוטות, ילדים ונשים בהריון.

חלב שקדים דל בקלוריות

חלב שקדים צובר תאוצה בקרב אנשים המחפשים חלופות לחלב הפרה. חלב שקדים מורכב משקדים טחונים וממים והוא יכול לכלול גם חומרים מייצבים. שקדים הם אלרגנים מסוכנים ולכן לאנשים עם אלרגיה לאגוזים בכלל ולשקדים בפרט אסור לצרוך אותו. כוס אחת של חלב שקדים לא ממותק מכילה בין 30 ל-60 קלוריות, גרם אחד של פחמימות, 3 גרם שומן וגרם אחד של חלבונים.

לחלב שקדים יש ערך קלורי נמוך יותר מסוגים אחרים של חלב וכן הוא נטול לקטוז ונטול שומן רווי. בשונה משקדים, חלב שקדים הוא אינו מקור טוב לחלבונים והוא אינו מקור טוב לסידן. עם זאת, מותגים שונים של חלב שקדים מעשירים את החלב בסידן ובוויטמין D. כמו כן, חלב שקדים יכול להכיל קרגינן – חומר מעבה אשר מופק מאצות שיכול לגרום לבעיות בעיכול.

חלב קוקוס מהווה חלופה אפשרית נוספת לחלב הפרה והוא מופק משילוב של מים, מקרם קוקוס וחומרים מייצבים. חלב קוקוס מכיל יותר שומן מאשר תחליפי חלב אחרים ורובו שומן רווי. כוס אחת של חלב קוקוס מכילה כ-50 קלוריות, 2 גרם פחמימות, 5 גרם שומן והיא כלל אינה מכילה חלבונים.

למידע נוסף בנושא קראו גם:
סנוב, חלב גמלים כבר שתית?
מוצרי חלב, יתרונות וחסרונות
כל האמת על מוצרי חלב
רגישות לחלב, האבחון והפתרונות
טבעונות וילדים - מינקות לבגרות

באופן טבעי חלב קוקוס אינו מכיל סידן, ויטמין A או ויטמין D אך חברות רבות מעשירות את החלב ברכיבים אלה. בשנים האחרונות קוקוס על מוצריו השונים הפך למוצר נחשק, וזאת בגלל הטריגליצרידים שהוא מכיל אשר מסייעים לבריאות הגוף ומחקרים מציעים שהם עוזרים גם להורדה במשקל. עם זאת, חלב קוקס מכיל כמות גדולה יחסית של שומן רווי, אשר קשור באופן ישיר לבעיות לב.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר גיא רוזן
    מומחה בכיר בהפרעות קצב לב. אחראי על שירות פרפור פרוזדורים במרכז הרפואי פוריה. מנהל מערכות בריאות של אוניברסיטת בן גוריון בנגב התמחות ברפואה פנימית ובקרדיולוגיה במרכז הרפואי שיבא בתל השומר. שותף לתכ... קרא עוד

אולי יעניין אותך גם

חיים ארוכים? תזונה נכונה!
| 26/11/2018 |
צפיות: 206
המזון שמכניסים לגוף משפיע באופן ישיר על הבריאות הכללית וכך גם על תוחלת החיים. כדי להאריך חיים יש לדעת מה כדאי לאכול וממה יש להימנע
קרא עוד
התמודדות עם אכילה רגשית
| 22/11/2018 |
צפיות: 668
אכילה רגשית היא מנגנון שביסודו בריחה מרגשות שליליים, אך זו לרוב מובילה לרגשות אשם ולאכילה נוספת. כדי לעצור את המנגנון יש להבין את המקורות שלו, וללמוד לבחור באוכל ולא לתת לו לנהל את החיים
קרא עוד
רוצים לרדת במשקל? אתם צריכים יותר מכוח רצון
| 06/11/2018 |
צפיות: 620
כוח רצון הוא הכרחי כדי לדבוק בדיאטה ולהוריד במשקל, אך לא די בכך. הדרך הנכונה היא למצוא תזונה שתספק את כל הצרכים
קרא עוד
עלייה במשקל בזמן הדיאטה – דווקא סימן חיובי
| 18/10/2018 |
צפיות: 812
עלייה במשקל בעיצומה של דיאטה עלולה להיות מתסכלת ולהוביל למפח נפש. אך יש להסתכל על המכשול כהזדמנות לחזור לתלם ולהכניס דברים לפרופורציות
קרא עוד
דיאטה והתייחסות לעודף משקל – שינויים בגישה ולאן מתקדמים?
| 15/08/2018 |
צפיות: 402
כמו שאין דיאטת קסם שהופכת אותנו לרזים בן רגע אין תפריט אחד שמתאים לכולם. שינוי בתפיסת הדיאטות והתאמתן לכל אדם לפי צרכיו הם המפתח לירידה בריאה ונכונה במשקל
קרא עוד
אמריקה מאוהבת: דיאטת 'דיי-טו'
מאת מערכת BeOK
| 13/08/2018 |
צפיות: 789
מחקר שהתפרש על פני חמש שנים העלה ממצאים משמעותיים שתרמו להמצאת דיאטה חדשה, כזו המתאפיינת בשינויים מרחיקי לכת שלא דומים למה שאתם מכירים. ויש גם פאנץ' קטן: אולי תוכלו להתפנק על מתוקים או פחמימות כחלק מן התפריט הדיאטטי החדש. הכירו את הפיתוח הישראלי שנולד במכון ויצמן וכבש את לב האמריקאים
קרא עוד
לרזות בקיץ: איך לשמור על הדיאטה בחודשים החמים?
| 01/08/2018 |
צפיות: 435
הקיץ מסמן את מתקפת הדיאטות, אך העונה החמה מביאה עמה מכשולים שונים שיכולים לחבל בירידה במשקל. כדאי לשמור על דיאטה נכונה ומאוזנת כדי להכיר את המכשולים ולשים לב אליהם
קרא עוד
נטייה להשמנה: כיצד לנצח את הגנטיקה?
| 11/07/2018 |
צפיות: 918
עודף משקל יכול לגרום לתחושת מסכנות וקיפוח, בעיקר אם הוא נובע מנטייה להשמנה, אך התגברות על תחושות אלה ושינוי הגישה הם המפתח לדיאטה מוצלחת
קרא עוד
התחלת דיאטה? כל מה שחשוב בהליך הירידה במשקל
| 25/06/2018 |
צפיות: 950
אי אפשר להוריד במשקל ללא מאמץ, אך בשמירה על כמה כללים אפשר להקל על ההליך ואפילו ליהנות ממנו
קרא עוד
תזונה וגיל המעבר: כיצד מזון משפיע על גיל המעבר?
מאת מערכת BeOK
| 07/06/2018 |
צפיות: 999
גיל המעבר הוא תקופה בלתי נמנעת שעוברת כל אישה, אך חוקרים מצאו כי מאכלים מסוימים יכולים לעכב אותו בעוד מאכלים אחרים יכולים לגרום להקדמה שלו
קרא עוד