שביל החלב: מה ההבדל בין תחליפי החלב השונים?

השוק מציע מבחר רחב של תחליפי חלב אשר לכל אחד מהם יש ערכים תזונתיים שונים. כדי לדעת איזה סוג חלב הוא המתאים ביותר יש להכיר את המאפיינים של כל אחד מהם
מאת מערכת BeOK
| 06/11/2017 |
צפיות: 347
עד לא לפני זמן רב היה רק סוג אחד של חלב, כיום יש חלב מלא, חלב דל שומן ואפילו חלב ללא לקטוז. יותר ויותר אנשים נמנעים מצריכה של חלב פרה, הן מסיבות בריאותיות כמו רגישות ללקטוז והן מטעמי טבעונות, והם יכולים למצוא חלופה בסוגים שונים של חלב, כמו חלב סויה, חלב אורז וחלב קוקוס. לכל אחד מהסוגים האלה יש יתרונות וחסרונות, תלוי בהרגלי התזונה ובצרכים התזונתיים של כל אחד ואחד. כדי להתאים את סוג החלב הטוב ביותר יש להכיר את התכונות של כל אחד מהם.

רוצים לדעת עוד? היכנסו לפורומים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום פוד קואצ'ינג, אימון להרזיה
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום נטורופתיה אירידיולוגיה
פורום תזונה קלינית

רכיבים תזונתיים בחלב סויה

חלב סויה הוא החלופה הפופולארית ביותר לחלב הפרה הרגיל. הוא עשוי מפולי סויה וממים והוא עלול לכלול גם חומרים מייצבים כדי להאריך את חיי המדף שלו. כוס אחת של חלב סויה לא ממותק מכילה בין 80 ל-100 קלוריות, 4 גרם של פחמימות, 4 גרם שומן ו-7 גרם חלבונים. מכיוון שחלב סויה הוא צמחי הוא אינו מכיל לקטוז, אין בו כולסטרול ויש בו אחוזים נמוכים של שומן רווי.

כמו פולי הסויה, גם חלב הסויה הוא מקור טוב לרכיבים תזונתיים רבים, כמו חלבונים, סידן ואשלגן, ויטמין A, ויטמין B12 ואיזופלובונים – סוג של פיטוכימיקליים אשר יש להם יתרונות בריאותיים רבים. עם זאת, חלב סויה עלול להיות בעייתי לאנשים עם מחלות של בלוטת התריס. כמו כן, ממחקר שנעשה באוניברסיטת הרווארד עלה כי צריכה מרובה של סויה יכולה לגרום לבעיות פוריות ולספירת זרע נמוכה. נוסף על כך, סויה הוא אלרגן נפוץ, כך שאנשים עם אלרגיה לסויה אינם יכולים לשתות את סוג החלב הזה.

חלב אורז אינו מכיל אלרגנים

חלב אורז הוא תחליף חלב המופק מאורז טחון וממים. כמו רוב הסוגים של תחליפי החלב, גם לחלב אורז נוהגים להוסיף חומרים מייצבים כדי להאריך את חיי המדף שלו. מעט מאוד אנשים אלרגיים לאורז ולכן הוא מהווה פתרון מצוין למי שסובל מרגישות לחלב ולכאלה עם אלרגיה לסויה ולאגוזים. כמו כן, הטעם שלו מתוק יותר מתחליפי חלב אחרים. כוס אחת של חלב אורז מכילה כ-120 קלוריות, 22 גרם פחמימות, 2 גרם שומן ופחות מגרם אחד של חלבונים.

חלב אורז יכול להיות מועשר בסידן ובוויטמין D, אך הוא לא המקור הטבעי שלהם. נוסף על כך, חוקרים מצאו שאורז מכיל כמויות גבוהות של ארסן ולכן לא מומלץ להסתמך עליו ועל מוצריו כמקור תזונה עיקרי, במיוחד בקרב פעוטות, ילדים ונשים בהריון.

חלב שקדים דל בקלוריות

חלב שקדים צובר תאוצה בקרב אנשים המחפשים חלופות לחלב הפרה. חלב שקדים מורכב משקדים טחונים וממים והוא יכול לכלול גם חומרים מייצבים. שקדים הם אלרגנים מסוכנים ולכן לאנשים עם אלרגיה לאגוזים בכלל ולשקדים בפרט אסור לצרוך אותו. כוס אחת של חלב שקדים לא ממותק מכילה בין 30 ל-60 קלוריות, גרם אחד של פחמימות, 3 גרם שומן וגרם אחד של חלבונים.

לחלב שקדים יש ערך קלורי נמוך יותר מסוגים אחרים של חלב וכן הוא נטול לקטוז ונטול שומן רווי. בשונה משקדים, חלב שקדים הוא אינו מקור טוב לחלבונים והוא אינו מקור טוב לסידן. עם זאת, מותגים שונים של חלב שקדים מעשירים את החלב בסידן ובוויטמין D. כמו כן, חלב שקדים יכול להכיל קרגינן – חומר מעבה אשר מופק מאצות שיכול לגרום לבעיות בעיכול.

חלב קוקוס מהווה חלופה אפשרית נוספת לחלב הפרה והוא מופק משילוב של מים, מקרם קוקוס וחומרים מייצבים. חלב קוקוס מכיל יותר שומן מאשר תחליפי חלב אחרים ורובו שומן רווי. כוס אחת של חלב קוקוס מכילה כ-50 קלוריות, 2 גרם פחמימות, 5 גרם שומן והיא כלל אינה מכילה חלבונים.

למידע נוסף בנושא קראו גם:
סנוב, חלב גמלים כבר שתית?
מוצרי חלב, יתרונות וחסרונות
כל האמת על מוצרי חלב
רגישות לחלב, האבחון והפתרונות
טבעונות וילדים - מינקות לבגרות

באופן טבעי חלב קוקוס אינו מכיל סידן, ויטמין A או ויטמין D אך חברות רבות מעשירות את החלב ברכיבים אלה. בשנים האחרונות קוקוס על מוצריו השונים הפך למוצר נחשק, וזאת בגלל הטריגליצרידים שהוא מכיל אשר מסייעים לבריאות הגוף ומחקרים מציעים שהם עוזרים גם להורדה במשקל. עם זאת, חלב קוקס מכיל כמות גדולה יחסית של שומן רווי, אשר קשור באופן ישיר לבעיות לב.

* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

כל מה שצריך לדעת על דיאטת מזון נא
מאת מערכת BeOK
| 20/11/2017 |
צפיות: 39
דיאטת מזון נא אינה מתאימה לכל אחד, אך מי שבוחר להיצמד לאורח חיים זה נהנה מיתרונות רבים, כמו הורדה במשקל, שמירה על הלב ומניעה של לחץ דם גבוה
קרא עוד
כל מה שצריך לדעת על לחם מחמצת
מאת מערכת BeOK
| 13/11/2017 |
צפיות: 99
ללחם מחמצת יש יתרונות רבים, הוא עשיר במינרלים, קל יותר לעיכול והוא שומר על רמות מאוזנות של סוכר בדם
קרא עוד
פיברומיאלגיה: תזונה נכונה להקלה על התסמינים
מאת מערכת BeOK
| 08/11/2017 |
צפיות: 176
פיברומיאלגיה היא מחלה שקשה לאבחן וקשה יותר לטפל ולרפא. שמירה על תזונה מאוזנת והימנעות ממאכלים מסוימים יסייעו להפחתת הכאבים ושאר התסמינים של המחלה
קרא עוד
סירופ אגבה: כל מה שצריך לדעת על הממתיק הטבעי
מאת מערכת BeOK
| 04/09/2017 |
צפיות: 348
סירופ אגבה משווק כממתיק טבעי שמסייע לירידה במשקל, אך בטווח הארוך הפרוקטוז שבאגבה גורם לבעיות בריאותיות כמו סוכרת סוג 2 ותסמונת מטבולית
קרא עוד
כל מה שצריך לדעת על ביוטין לצמיחת שיער
מאת מערכת BeOK
| 27/08/2017 |
צפיות: 558
ביוטין הוא ויטמין אשר נמצא כי הוא מסייע למראה השיער ולהאצת הגדילה שלו. הוויטמין מצוי במזון מן החי ומן הצומח וניתן לצרוך אותו גם כתוסף מזון
קרא עוד
מהם היתרונות הבריאותיים של טפיוקה?
מאת מערכת BeOK
| 21/08/2017 |
צפיות: 445
טפיוקה היא סוג של עמילן המשמש כבסיס למאכלים ולקינוחים רבים. לטפיוקה יש סגולות בריאותיות רבות והיא מסייעת לעיכול, מונעת מומים מולדים ומחזקת את הלב
קרא עוד
כיצד מזון מהיר משפיע על הגוף?
מאת מערכת BeOK
| 17/08/2017 |
צפיות: 390
הוא טעים ונגיש ועושה טוב על הלב, אבל אכילה תדירה של מזון מהיר כמו צ'יפס ופיצה יכולה לגרום לבעיות בריאותיות רבות, כמו אקנה, דיכאון ובעיות לב
קרא עוד
נתרן: למה צריך אותו וכיצד הוא מזיק לגוף?
מאת מערכת BeOK
| 14/08/2017 |
צפיות: 296
הנתרן שבמלח הוא מתכת המצויה בשפע במאכלים שונים. למרות הנזקים שמייחסים לו, יש לו תפקידים חשובים לתפקוד התקין של הגוף ולשמירה על הבריאות הכללית שלו
קרא עוד
מה לאכול כדי לעכב את תהליך ההזדקנות?
מאת מערכת BeOK
| 07/08/2017 |
צפיות: 602
אי אפשר למנוע מהגוף להזדקן, אך בצריכה של מאכלים שונים אפשר לעכב את התהליך ולהגן על הגוף מפני נזקים ומחלות שונות
קרא עוד
מיץ נוני: יתרונות בריאותיים וסגולות רפואיות
מאת מערכת BeOK
| 25/07/2017 |
צפיות: 320
נוני הוא פרי המצוי באיים הפולינזיים והוא ידוע ביכולתו לסייע במצבים בריאותיים רבים כמו ריפוי של דלקות מפרקים, שמירה על בריאות הלב ומניעה של סוכרת
קרא עוד