כל מה שצריך לדעת על לחם מחמצת

ללחם מחמצת יש יתרונות רבים, הוא עשיר במינרלים, קל יותר לעיכול והוא שומר על רמות מאוזנות של סוכר בדם
מאת מערכת BeOK
| 13/11/2017 |
צפיות: 722
דירוג: 5.0 מתוך 1 הצבעות
התקבלו 1 דירוגים בציון ממוצע 5.0 מתוך 5
מחמצת היא אחת הדרכים העתיקות ביותר להתססת דגן. המקור שלו הוא כנראה במצרים העתיקה בסביבות 1,500 לפני הספירה והשמרים החליפו אותה רק לפני מאות אחדות. לחם מחמצת הוא לחם הנאפה מתערובת של בצק ושל מים אשר שמרי הבר הטבעיים וחיידקי החומצה הלקטית שיש בה תוססים ומתפיחים אותה. תהליך התסיסה של המחמצת לוקח זמן רב יותר מאשר סוגי לחם אחרים וזה בעצם מה שמקנה את הטעם ואת המרקם הייחודי של לחם המחמצת.

הערכים התזונתיים של לחם המחמצת תלויים בסוג הקמח שמשתמשים ואם הדגן מלא או מזוקק. בממוצע, פרוסת לחם בינונית, כ-55 גרם, מכילה 162 קלוריות, 32 גרם פחמימות, 3 גרם סיבים, 6 גרם חלבונים, 2 גרם שומן, 22% מהכמות היומית המומלצת של סלניום, 20% חומצה פולית, 16% תיאמין, 16% נתרן, 14% מנגן, 14% ניאצין ו-12% ברזל.

היכנסו לפורומים והתייעצו עם המומחים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום פוד קואצ'ינג, אימון להרזיה
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום נטורופתיה אירידיולוגיה
פורום תזונה קלינית

פחות חומצה פיטית יותר ספיגה של מינרלים

אף על פי שפעמים רבות לחם מחמצת נאפה מאותו הקמח של סוגי לחם אחרים, תהליך התסיסה של המחמצת משפר את הפרופיל התזונתי של הלחם בכמה אופנים. תחילה, לחם מחיטה מלאה מכיל כמות רבה של מינרלים, לרבות אבץ, אשלגן, פוספט ומגנזיום. עם זאת, יכולת הספיגה של המינרלים הללו תלויה בכמויות של החומצה הפיטית שיש בלחם. חומצה פיטית היא חומר קושר מינרלים והיא קיימת במוצרים רבים מהצומח. מכיוון שהיא קושרת מינרלים היא מקשה על הספיגה שלהם בגוף.

חומצה פיטית קיימת בכל סוגי הלחם, אך חיידקי החומצה הלקטית שיש בלחם המחמצת מורידים את רמת החומציות (PH) ומפחיתים את כמות החומצה הפיטית. למעשה, בזכות החיידקים, בלחם מחמצת יש את הכמות המועטה ביותר של חומצה פיטית מבין כל סוגי הלחם ומשכך היא מאפשרת ספיגה יעילה יותר של המינרלים המצויים בו.

לחם מחמצת קל לעיכול

לחם מחמצת קל יותר לעיכול מאשר לחם שמרים, חוקרים סבורים כי הסיבה לכך היא שלמחמצת יש תכונות פרו-ביוטיות. פרביוטיקה הם חומרים טבעיים שאינם מתעכלים אשר תורמים לשגשוג של החיידקים הידידותיים שבמעיים. פרוביוטיקה היא סוג של בקטריה התורמת לבריאות הגוף. צריכה של שני מרכיבים אלה מסייעת לתקינות המעיים ולהקלה על העיכול.

נוסף על כך, התסיסה של המחמצת מפחיתה את כמות הגלוטן המצוי בדגנים מסוימים. משכך, אנשים רבים עם רגישות לגלוטן יכולים לאכול לחם מחמצת ללא חשש מתופעות הלוואי שנגרמות בצריכה של גלוטן, כמו נפיחות, שלשולים, עצירויות וכאבי בטן.

סוכר מאוזן עם לחם מחמצת

ללחם מחמצת יש השפעה חיובית על הסוכר בדם ועל רמות האינסולין. חוקרים טוענים כי המחמצת משנה את המבנה של מולקולות הפחמימה, כך שהיא מפחיתה את המדד הגליקמי ומאטה את המהירות שבה הדם נכנס למחזור הדם. המדד הגליקמי הוא מערכת לבדיקת ההשפעה של פחמימות על רמת הסוכר בדם, ככל שהמדד הגליקמי נמוך יותר כך יש סיכויים נמוכים יותר להעלאת רמות הסוכר בדם.

אולי תרצו לקרוא גם:
האם דיאטה ללא גלוטן באמת בריאה יותר?
פרוביוטיקה: 6 מאכלים עשירים בחיידקים פרוביוטיים שישפרו את מערכת העיכול
דיאטה צרפתית: איך אפשר לאכול גבינות ולחם ולהישאר רזים?
מהם היתרונות הבריאותיים של חמאה?
שביל החלב: מה ההבדל בין תחליפי החלב השונים?

יתר על כן, בתהליך התסיסה חיידקי החומצה הלקטית שיש במחמצת מייצרים חומצה אורגנית אשר מומחים טוענים כי היא משהה את התרוקנות הקיבה והיא מונעת קפיצות סוכר בדם. ממחקר שבו בדקו את השפעת הגלוקוז בקרב אנשים שאכלו לחם מחמצת לעומת אנשים שאכלו לחם משמרים רגלים נמצא כי למשתתפים שאכלו את לחם המחמצת היו רמות נמוכות יותר של סוכר ושל אינסולין.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

חיים ארוכים? תזונה נכונה!
| 26/11/2018 |
צפיות: 186
המזון שמכניסים לגוף משפיע באופן ישיר על הבריאות הכללית וכך גם על תוחלת החיים. כדי להאריך חיים יש לדעת מה כדאי לאכול וממה יש להימנע
קרא עוד
התמודדות עם אכילה רגשית
| 22/11/2018 |
צפיות: 563
אכילה רגשית היא מנגנון שביסודו בריחה מרגשות שליליים, אך זו לרוב מובילה לרגשות אשם ולאכילה נוספת. כדי לעצור את המנגנון יש להבין את המקורות שלו, וללמוד לבחור באוכל ולא לתת לו לנהל את החיים
קרא עוד
רוצים לרדת במשקל? אתם צריכים יותר מכוח רצון
| 06/11/2018 |
צפיות: 610
כוח רצון הוא הכרחי כדי לדבוק בדיאטה ולהוריד במשקל, אך לא די בכך. הדרך הנכונה היא למצוא תזונה שתספק את כל הצרכים
קרא עוד
עלייה במשקל בזמן הדיאטה – דווקא סימן חיובי
| 18/10/2018 |
צפיות: 800
עלייה במשקל בעיצומה של דיאטה עלולה להיות מתסכלת ולהוביל למפח נפש. אך יש להסתכל על המכשול כהזדמנות לחזור לתלם ולהכניס דברים לפרופורציות
קרא עוד
דיאטה והתייחסות לעודף משקל – שינויים בגישה ולאן מתקדמים?
| 15/08/2018 |
צפיות: 395
כמו שאין דיאטת קסם שהופכת אותנו לרזים בן רגע אין תפריט אחד שמתאים לכולם. שינוי בתפיסת הדיאטות והתאמתן לכל אדם לפי צרכיו הם המפתח לירידה בריאה ונכונה במשקל
קרא עוד
אמריקה מאוהבת: דיאטת 'דיי-טו'
מאת מערכת BeOK
| 13/08/2018 |
צפיות: 773
מחקר שהתפרש על פני חמש שנים העלה ממצאים משמעותיים שתרמו להמצאת דיאטה חדשה, כזו המתאפיינת בשינויים מרחיקי לכת שלא דומים למה שאתם מכירים. ויש גם פאנץ' קטן: אולי תוכלו להתפנק על מתוקים או פחמימות כחלק מן התפריט הדיאטטי החדש. הכירו את הפיתוח הישראלי שנולד במכון ויצמן וכבש את לב האמריקאים
קרא עוד
לרזות בקיץ: איך לשמור על הדיאטה בחודשים החמים?
| 01/08/2018 |
צפיות: 430
הקיץ מסמן את מתקפת הדיאטות, אך העונה החמה מביאה עמה מכשולים שונים שיכולים לחבל בירידה במשקל. כדאי לשמור על דיאטה נכונה ומאוזנת כדי להכיר את המכשולים ולשים לב אליהם
קרא עוד
נטייה להשמנה: כיצד לנצח את הגנטיקה?
| 11/07/2018 |
צפיות: 907
עודף משקל יכול לגרום לתחושת מסכנות וקיפוח, בעיקר אם הוא נובע מנטייה להשמנה, אך התגברות על תחושות אלה ושינוי הגישה הם המפתח לדיאטה מוצלחת
קרא עוד
התחלת דיאטה? כל מה שחשוב בהליך הירידה במשקל
| 25/06/2018 |
צפיות: 943
אי אפשר להוריד במשקל ללא מאמץ, אך בשמירה על כמה כללים אפשר להקל על ההליך ואפילו ליהנות ממנו
קרא עוד
תזונה וגיל המעבר: כיצד מזון משפיע על גיל המעבר?
מאת מערכת BeOK
| 07/06/2018 |
צפיות: 988
גיל המעבר הוא תקופה בלתי נמנעת שעוברת כל אישה, אך חוקרים מצאו כי מאכלים מסוימים יכולים לעכב אותו בעוד מאכלים אחרים יכולים לגרום להקדמה שלו
קרא עוד