כל מה שצריך לדעת על לחם מחמצת

ללחם מחמצת יש יתרונות רבים, הוא עשיר במינרלים, קל יותר לעיכול והוא שומר על רמות מאוזנות של סוכר בדם
מאת מערכת BeOK
| 13/11/2017 |
צפיות: 98
מחמצת היא אחת הדרכים העתיקות ביותר להתססת דגן. המקור שלו הוא כנראה במצרים העתיקה בסביבות 1,500 לפני הספירה והשמרים החליפו אותה רק לפני מאות אחדות. לחם מחמצת הוא לחם הנאפה מתערובת של בצק ושל מים אשר שמרי הבר הטבעיים וחיידקי החומצה הלקטית שיש בה תוססים ומתפיחים אותה. תהליך התסיסה של המחמצת לוקח זמן רב יותר מאשר סוגי לחם אחרים וזה בעצם מה שמקנה את הטעם ואת המרקם הייחודי של לחם המחמצת.

הערכים התזונתיים של לחם המחמצת תלויים בסוג הקמח שמשתמשים ואם הדגן מלא או מזוקק. בממוצע, פרוסת לחם בינונית, כ-55 גרם, מכילה 162 קלוריות, 32 גרם פחמימות, 3 גרם סיבים, 6 גרם חלבונים, 2 גרם שומן, 22% מהכמות היומית המומלצת של סלניום, 20% חומצה פולית, 16% תיאמין, 16% נתרן, 14% מנגן, 14% ניאצין ו-12% ברזל.

היכנסו לפורומים והתייעצו עם המומחים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום פוד קואצ'ינג, אימון להרזיה
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום נטורופתיה אירידיולוגיה
פורום תזונה קלינית

פחות חומצה פיטית יותר ספיגה של מינרלים

אף על פי שפעמים רבות לחם מחמצת נאפה מאותו הקמח של סוגי לחם אחרים, תהליך התסיסה של המחמצת משפר את הפרופיל התזונתי של הלחם בכמה אופנים. תחילה, לחם מחיטה מלאה מכיל כמות רבה של מינרלים, לרבות אבץ, אשלגן, פוספט ומגנזיום. עם זאת, יכולת הספיגה של המינרלים הללו תלויה בכמויות של החומצה הפיטית שיש בלחם. חומצה פיטית היא חומר קושר מינרלים והיא קיימת במוצרים רבים מהצומח. מכיוון שהיא קושרת מינרלים היא מקשה על הספיגה שלהם בגוף.

חומצה פיטית קיימת בכל סוגי הלחם, אך חיידקי החומצה הלקטית שיש בלחם המחמצת מורידים את רמת החומציות (PH) ומפחיתים את כמות החומצה הפיטית. למעשה, בזכות החיידקים, בלחם מחמצת יש את הכמות המועטה ביותר של חומצה פיטית מבין כל סוגי הלחם ומשכך היא מאפשרת ספיגה יעילה יותר של המינרלים המצויים בו.

לחם מחמצת קל לעיכול

לחם מחמצת קל יותר לעיכול מאשר לחם שמרים, חוקרים סבורים כי הסיבה לכך היא שלמחמצת יש תכונות פרו-ביוטיות. פרביוטיקה הם חומרים טבעיים שאינם מתעכלים אשר תורמים לשגשוג של החיידקים הידידותיים שבמעיים. פרוביוטיקה היא סוג של בקטריה התורמת לבריאות הגוף. צריכה של שני מרכיבים אלה מסייעת לתקינות המעיים ולהקלה על העיכול.

נוסף על כך, התסיסה של המחמצת מפחיתה את כמות הגלוטן המצוי בדגנים מסוימים. משכך, אנשים רבים עם רגישות לגלוטן יכולים לאכול לחם מחמצת ללא חשש מתופעות הלוואי שנגרמות בצריכה של גלוטן, כמו נפיחות, שלשולים, עצירויות וכאבי בטן.

סוכר מאוזן עם לחם מחמצת

ללחם מחמצת יש השפעה חיובית על הסוכר בדם ועל רמות האינסולין. חוקרים טוענים כי המחמצת משנה את המבנה של מולקולות הפחמימה, כך שהיא מפחיתה את המדד הגליקמי ומאטה את המהירות שבה הדם נכנס למחזור הדם. המדד הגליקמי הוא מערכת לבדיקת ההשפעה של פחמימות על רמת הסוכר בדם, ככל שהמדד הגליקמי נמוך יותר כך יש סיכויים נמוכים יותר להעלאת רמות הסוכר בדם.

אולי תרצו לקרוא גם:
האם דיאטה ללא גלוטן באמת בריאה יותר?
פרוביוטיקה: 6 מאכלים עשירים בחיידקים פרוביוטיים שישפרו את מערכת העיכול
דיאטה צרפתית: איך אפשר לאכול גבינות ולחם ולהישאר רזים?
מהם היתרונות הבריאותיים של חמאה?
שביל החלב: מה ההבדל בין תחליפי החלב השונים?

יתר על כן, בתהליך התסיסה חיידקי החומצה הלקטית שיש במחמצת מייצרים חומצה אורגנית אשר מומחים טוענים כי היא משהה את התרוקנות הקיבה והיא מונעת קפיצות סוכר בדם. ממחקר שבו בדקו את השפעת הגלוקוז בקרב אנשים שאכלו לחם מחמצת לעומת אנשים שאכלו לחם משמרים רגלים נמצא כי למשתתפים שאכלו את לחם המחמצת היו רמות נמוכות יותר של סוכר ושל אינסולין.

* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

כל מה שצריך לדעת על דיאטת מזון נא
מאת מערכת BeOK
| 20/11/2017 |
צפיות: 39
דיאטת מזון נא אינה מתאימה לכל אחד, אך מי שבוחר להיצמד לאורח חיים זה נהנה מיתרונות רבים, כמו הורדה במשקל, שמירה על הלב ומניעה של לחץ דם גבוה
קרא עוד
פיברומיאלגיה: תזונה נכונה להקלה על התסמינים
מאת מערכת BeOK
| 08/11/2017 |
צפיות: 176
פיברומיאלגיה היא מחלה שקשה לאבחן וקשה יותר לטפל ולרפא. שמירה על תזונה מאוזנת והימנעות ממאכלים מסוימים יסייעו להפחתת הכאבים ושאר התסמינים של המחלה
קרא עוד
שביל החלב: מה ההבדל בין תחליפי החלב השונים?
מאת מערכת BeOK
| 06/11/2017 |
צפיות: 347
השוק מציע מבחר רחב של תחליפי חלב אשר לכל אחד מהם יש ערכים תזונתיים שונים. כדי לדעת איזה סוג חלב הוא המתאים ביותר יש להכיר את המאפיינים של כל אחד מהם
קרא עוד
סירופ אגבה: כל מה שצריך לדעת על הממתיק הטבעי
מאת מערכת BeOK
| 04/09/2017 |
צפיות: 348
סירופ אגבה משווק כממתיק טבעי שמסייע לירידה במשקל, אך בטווח הארוך הפרוקטוז שבאגבה גורם לבעיות בריאותיות כמו סוכרת סוג 2 ותסמונת מטבולית
קרא עוד
כל מה שצריך לדעת על ביוטין לצמיחת שיער
מאת מערכת BeOK
| 27/08/2017 |
צפיות: 558
ביוטין הוא ויטמין אשר נמצא כי הוא מסייע למראה השיער ולהאצת הגדילה שלו. הוויטמין מצוי במזון מן החי ומן הצומח וניתן לצרוך אותו גם כתוסף מזון
קרא עוד
מהם היתרונות הבריאותיים של טפיוקה?
מאת מערכת BeOK
| 21/08/2017 |
צפיות: 445
טפיוקה היא סוג של עמילן המשמש כבסיס למאכלים ולקינוחים רבים. לטפיוקה יש סגולות בריאותיות רבות והיא מסייעת לעיכול, מונעת מומים מולדים ומחזקת את הלב
קרא עוד
כיצד מזון מהיר משפיע על הגוף?
מאת מערכת BeOK
| 17/08/2017 |
צפיות: 390
הוא טעים ונגיש ועושה טוב על הלב, אבל אכילה תדירה של מזון מהיר כמו צ'יפס ופיצה יכולה לגרום לבעיות בריאותיות רבות, כמו אקנה, דיכאון ובעיות לב
קרא עוד
נתרן: למה צריך אותו וכיצד הוא מזיק לגוף?
מאת מערכת BeOK
| 14/08/2017 |
צפיות: 296
הנתרן שבמלח הוא מתכת המצויה בשפע במאכלים שונים. למרות הנזקים שמייחסים לו, יש לו תפקידים חשובים לתפקוד התקין של הגוף ולשמירה על הבריאות הכללית שלו
קרא עוד
מה לאכול כדי לעכב את תהליך ההזדקנות?
מאת מערכת BeOK
| 07/08/2017 |
צפיות: 602
אי אפשר למנוע מהגוף להזדקן, אך בצריכה של מאכלים שונים אפשר לעכב את התהליך ולהגן על הגוף מפני נזקים ומחלות שונות
קרא עוד
מיץ נוני: יתרונות בריאותיים וסגולות רפואיות
מאת מערכת BeOK
| 25/07/2017 |
צפיות: 320
נוני הוא פרי המצוי באיים הפולינזיים והוא ידוע ביכולתו לסייע במצבים בריאותיים רבים כמו ריפוי של דלקות מפרקים, שמירה על בריאות הלב ומניעה של סוכרת
קרא עוד