מהם היתרונות הבריאותיים של חמאה?

על אף שלחמאה יצא שם רע יש לה הרבה סגולות, היא עוזרת לתפקוד בלוטת התריס, מונעת מחלות לב ומשפרת את התפקוד המיני
מאת מערכת BeOK
| 23/11/2016 |
צפיות: 937
דירוג: 5.0 מתוך 1 הצבעות
התקבלו 1 דירוגים בציון ממוצע 5.0 מתוך 5
בני האדם צורכים חמאה כבר למעלה מ-4,000 שנה ויש תיעוד שלה הן בתנ"ך ובמקורות היהודיים והן בכתבים ההודיים. אך בעשורים האחרונים יצא לחמאה שם רע ואנשים רבים פונים למרגרינה כתחליף בריא יותר, כאשר למעשה התחליפים לחמאה הם אינם טבעיים ואינם מורכבים מחומרים אורגניים והם אינם מכילים את הרכיבים הבריאותיים הרבים שיש בחמאה.

לחמאה יש יתרונות בריאותיים רבים, וזאת מכיוון שיש בה כמות גדולה של ויטמינים ומינרלים, כמו ויטמין A, ויטמין D, ויטמין E, ויטמין K, מנגן, כרום, אבץ, נחושת וסלניום. למרות שהחמאה מורכבת בעיקר משומן, רובו שומן ידידותי אשר הכרחי לתפקוד התקין של הגוף ולבריאות הכללית שלו.

לחוות דעת נוספת היכנסו לפורומים ושאלו את המומחים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום ויטמינים תוספי מזון
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום תזונה קלינית
פורום שומנים בדם, מחלות לב

חמאה שופעת בנוגדי חמצון

בחמאה הטבעית יש כמות רבה של קרוטן אשר יש לו שתי תכונות הכרחיות לתפקוד התקין של הגוף – 60% ממנו הופך לנוגד חמצון והשאר הופך לוויטמין A. נוגדי החמצון הם חומרים כימיים אשר עוצרים את הנזקים של הרדיקלים החופשיים שבגוף, הם נוגדי דלקות וזיהומים והם מחזקים את מערכת החיסון.

ויטמין A הוא ממיס שומנים אשר מסייע לאזורים בגוף אשר שיש להם ממברנות שומניות, כמו עיניים, עור, פה וגרון, מערכת השתן ומערכת העיכול. נוסף על כך, ויטמין A מגרה את ייצור תאי הדם הלבנים אשר תפקידם להגן על הגוף מפני וירוסים ונגיפים. רמות גבוהות של ויטמין A משפרות את יכולת הגוף להתגונן מפני דלקות במערכת הנשימה ומפני מחלות אוטואימוניות כמו איידס.

למנוע סרטן בעזרת חמאה

נמצא כי הכמות הגדולה של ויטמין A שיש בחמאה, בשילוב הבטא קרוטן שבה, מפחיתה את הסיכויים לחלות בסרטן הערמונית. מחקרים נוספים מנסים להוכיח את הקשר בין ויטמין A לבין הפחתת הסיכויים לחלות בסרטן השד. נוגדי החמצון שבוויטמין A נלחמים באופן פעיל נגד גידולים סרטניים והם מעודדים מוות תאי של התאים הנגועים, וכך מאטים את הצמיחה הטבעית של הגידול.

בלוטת התריס היא בין האיברים החשובים ביותר במערכת האנדוקרינית אשר אחראית על ייצור הורמונים וויסותם. אנשים רבים אשר לוקים בתת פעילות של בלוטת התריס סובלים גם ממחסור בוויטמין A. הוויטמין עוזר לתפקוד התקין של בלוטת התריס והוא מסייע לוויסות ההורמונים בגוף. החמאה, אשר עשירה בוויטמין A, יכולה למנוע ליקויים בתפקוד בלוטת התריס.

חמאה מונעת מחלות לב

על אף הדעה הרווחת, חמאה טבעית משפרת את תפקוד הלב ולא להיפך. החמאה מכילה כולסטרול HDL, הידוע גם בשם "הכולסטרול הטוב". סוג זה של כולסטרול מכיל כמויות גבוהות של אומגה 3 אשר מפחיתות את הכמויות של האומגה 6 – הכולסטרול הרע שסותם עורקים וגורם לטרשת עורקים, להתקפי לב ולשבץ. החמאה מכילה את שני סוגי הכולסטרול, אך בחמאה אורגנית יש יותר כולסטרול טוב מאשר חמאה מעובדת ומרגרינה.

בחמאה נמצאו רמות גבוהות של גליקוליפידים – חומצת שומן אשר מגנה על הגוף מפני בעיות בעיכול ומחלות קיבה שונות. חומצות השומן מצטרפות לליחה ולריריות שבמערכת העיכול, וכך הן מקשות על התפתחות בקטריות זיהומיות.

חמאה מסייעת לתפקוד המיני

מחקרים מצאו כי הוויטמינים ממיסי השומן שיש בחמאה משפרים את התפקוד המיני. ויטמין A וויטמין D אשר יש בחמאה חשובים הן להתפתחות המוח ומערכת העצבים והן להתפתחות המינית. הוויטמינים מגבירים את ייצור הורמוני המין, תורמים להגברת החשק המיני ולביצועים במיטה.

לכתבות נוספות בנושא קראו גם:
מוצרי חלב, יתרונות וחסרונות
סכנה! פופקורן בטעם חמאה
שומן טראנס, זה גם מסרטן!
שומן זה משמין? 7 מיתוסים על שומן
תחליף למרגרינה: איך דלעת ותפוח יכולים להחליף מרגרינה?

לחמאה יש עוד יתרונות רבים, היא משפרת את בריאות העין, היא מונעת הסתיידות של העצמות והיא מסייעת בספיגה של מרכיבים תזונתיים. אך למרות כל הסגולות הללו, חשוב לזכור כי החמאה מורכבת בעיקר משומן ויש בה כולסטרול רע. צריכת יתר של חמאה יכולה לגרום לבעיות בריאותיות רבות, כמו מחלות לב, סרטן והשמנת יתר.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

תזונה צמחונית לילדים
| 24/05/2018 |
צפיות: 36
תזונה בריאה לילד צמחוני לא צריכה להיות מטלה קשה מדי, הקפדה על כמה כללים פשוטים תקנה נחת להורה המודאג
קרא עוד
הרעלת חלבון: נזקים בריאותיים של עודף חלבון
מאת מערכת BeOK
| 14/05/2018 |
צפיות: 158
חלבון הוא רכיב תזונתי אשר הכרחי לתפקוד הגוף. עם זאת, כמות יתרה של חלבון בשילוב מיעוט של פחמימות ושל שומנים עלול להוביל להרעלת חלבון
קרא עוד
לאכול פסטה ולשמור על המשקל
מאת מערכת BeOK
| 03/05/2018 |
צפיות: 363
דיאטה ושמירה על המשקל אינן בהכרח אומרת להפסיק לאכול את כל המאכלים האהובים, בשמירה על כמה כללים אפשר להפוך פסטה למזון על ולשלב אותה בתפריט
קרא עוד
תזונה נכונה לילד הדעתן
| 17/04/2018 |
צפיות: 477
זמן, אנרגיה ומאבקי כוחות עם הילדים, כל אלה יכולים להוביל לפשרות על התזונה של כלל בני המשפחה ושל הילד בפרט. בעזרת כמה כללים פשוטים אפשר לשמור על תפריט מסודר ובריא החיוני לבריאות הילד
קרא עוד
איך לעבור את הפסח בלי לעלות במשקל?
| 21/03/2018 |
צפיות: 450
חגים בכלל ופסח בפרט הם האתגר הקשה ביותר של שומרי הדיאטה, אך באכילה חכמה אפשר ליהנות ממאכלי החג ולא לעלות במשקל
קרא עוד
השמנת ילדים: כיצד להתנהל נכון עם ילדים עם עודף משקל?
| 07/03/2018 |
צפיות: 297
תרבות השפע מביאה עמה בעיות אכילה ויותר ויותר ילדים סובלים מעודף משקל. המשימה לדבוק בדיאטה מוטלת על כל המשפחה ולא רק על הילד
קרא עוד
לא ייאמן, אבל גם יבשת אפריקה משמינה
| 19/02/2018 |
צפיות: 231
בעיית ההשמנה החולנית אינה מטרידה את העולם המערבי בלבד, השפע הגיע לאפריקה ואיתו גם המחירים הזולים של המזון התעשייתי והעלייה במשקל של האוכלוסייה המקומית
קרא עוד
תזונה וסוג דם
| 31/01/2018 |
צפיות: 802
סוג הדם משפיע על הבריאות ועל הנטייה למחלות של כל אדם, תזונה המותאמת לסוג הדם יכולה לחזק את הגוף ולהפחית את הסיכויים לחלות במחלות
קרא עוד
מדוע הדיאטה שוב נכשלה וכיצד להצליח להוריד במשקל?
| 21/01/2018 |
צפיות: 599
רוב הדיאטות מועדות לכישלון. יש לכך סיבות רבות, חלקן קשורות לתפריט עצמו וחלקן למי שמנסה לרדת במשקל. בחירה בדיאטה מתאימה תעזור לנצח את הסטטיסטיקה
קרא עוד
דיאטה קטוגנית: המדריך למתחילים
מאת מערכת BeOK
| 16/01/2018 |
צפיות: 509
דיאטה קטוגנית היא דיאטה דלת פחמימות ועתירת שומנים שנוסף לירידה במשקל יש לה יתרונות בריאותיים רבים והיא מסייעת במניעה של סרטן, מגנה על מערכת הלב ומעכבת אלצהיימר
קרא עוד