מהם היתרונות הבריאותיים של חמאה?

על אף שלחמאה יצא שם רע יש לה הרבה סגולות, היא עוזרת לתפקוד בלוטת התריס, מונעת מחלות לב ומשפרת את התפקוד המיני
מאת מערכת BeOK
| 23/11/2016 |
צפיות: 612
בני האדם צורכים חמאה כבר למעלה מ-4,000 שנה ויש תיעוד שלה הן בתנ"ך ובמקורות היהודיים והן בכתבים ההודיים. אך בעשורים האחרונים יצא לחמאה שם רע ואנשים רבים פונים למרגרינה כתחליף בריא יותר, כאשר למעשה התחליפים לחמאה הם אינם טבעיים ואינם מורכבים מחומרים אורגניים והם אינם מכילים את הרכיבים הבריאותיים הרבים שיש בחמאה.

לחמאה יש יתרונות בריאותיים רבים, וזאת מכיוון שיש בה כמות גדולה של ויטמינים ומינרלים, כמו ויטמין A, ויטמין D, ויטמין E, ויטמין K, מנגן, כרום, אבץ, נחושת וסלניום. למרות שהחמאה מורכבת בעיקר משומן, רובו שומן ידידותי אשר הכרחי לתפקוד התקין של הגוף ולבריאות הכללית שלו.

לחוות דעת נוספת היכנסו לפורומים ושאלו את המומחים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום ויטמינים תוספי מזון
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום תזונה קלינית
פורום שומנים בדם, מחלות לב

חמאה שופעת בנוגדי חמצון

בחמאה הטבעית יש כמות רבה של קרוטן אשר יש לו שתי תכונות הכרחיות לתפקוד התקין של הגוף – 60% ממנו הופך לנוגד חמצון והשאר הופך לוויטמין A. נוגדי החמצון הם חומרים כימיים אשר עוצרים את הנזקים של הרדיקלים החופשיים שבגוף, הם נוגדי דלקות וזיהומים והם מחזקים את מערכת החיסון.

ויטמין A הוא ממיס שומנים אשר מסייע לאזורים בגוף אשר שיש להם ממברנות שומניות, כמו עיניים, עור, פה וגרון, מערכת השתן ומערכת העיכול. נוסף על כך, ויטמין A מגרה את ייצור תאי הדם הלבנים אשר תפקידם להגן על הגוף מפני וירוסים ונגיפים. רמות גבוהות של ויטמין A משפרות את יכולת הגוף להתגונן מפני דלקות במערכת הנשימה ומפני מחלות אוטואימוניות כמו איידס.

למנוע סרטן בעזרת חמאה

נמצא כי הכמות הגדולה של ויטמין A שיש בחמאה, בשילוב הבטא קרוטן שבה, מפחיתה את הסיכויים לחלות בסרטן הערמונית. מחקרים נוספים מנסים להוכיח את הקשר בין ויטמין A לבין הפחתת הסיכויים לחלות בסרטן השד. נוגדי החמצון שבוויטמין A נלחמים באופן פעיל נגד גידולים סרטניים והם מעודדים מוות תאי של התאים הנגועים, וכך מאטים את הצמיחה הטבעית של הגידול.

בלוטת התריס היא בין האיברים החשובים ביותר במערכת האנדוקרינית אשר אחראית על ייצור הורמונים וויסותם. אנשים רבים אשר לוקים בתת פעילות של בלוטת התריס סובלים גם ממחסור בוויטמין A. הוויטמין עוזר לתפקוד התקין של בלוטת התריס והוא מסייע לוויסות ההורמונים בגוף. החמאה, אשר עשירה בוויטמין A, יכולה למנוע ליקויים בתפקוד בלוטת התריס.

חמאה מונעת מחלות לב

על אף הדעה הרווחת, חמאה טבעית משפרת את תפקוד הלב ולא להיפך. החמאה מכילה כולסטרול HDL, הידוע גם בשם "הכולסטרול הטוב". סוג זה של כולסטרול מכיל כמויות גבוהות של אומגה 3 אשר מפחיתות את הכמויות של האומגה 6 – הכולסטרול הרע שסותם עורקים וגורם לטרשת עורקים, להתקפי לב ולשבץ. החמאה מכילה את שני סוגי הכולסטרול, אך בחמאה אורגנית יש יותר כולסטרול טוב מאשר חמאה מעובדת ומרגרינה.

בחמאה נמצאו רמות גבוהות של גליקוליפידים – חומצת שומן אשר מגנה על הגוף מפני בעיות בעיכול ומחלות קיבה שונות. חומצות השומן מצטרפות לליחה ולריריות שבמערכת העיכול, וכך הן מקשות על התפתחות בקטריות זיהומיות.

חמאה מסייעת לתפקוד המיני

מחקרים מצאו כי הוויטמינים ממיסי השומן שיש בחמאה משפרים את התפקוד המיני. ויטמין A וויטמין D אשר יש בחמאה חשובים הן להתפתחות המוח ומערכת העצבים והן להתפתחות המינית. הוויטמינים מגבירים את ייצור הורמוני המין, תורמים להגברת החשק המיני ולביצועים במיטה.

לכתבות נוספות בנושא קראו גם:
מוצרי חלב, יתרונות וחסרונות
סכנה! פופקורן בטעם חמאה
שומן טראנס, זה גם מסרטן!
שומן זה משמין? 7 מיתוסים על שומן
תחליף למרגרינה: איך דלעת ותפוח יכולים להחליף מרגרינה?

לחמאה יש עוד יתרונות רבים, היא משפרת את בריאות העין, היא מונעת הסתיידות של העצמות והיא מסייעת בספיגה של מרכיבים תזונתיים. אך למרות כל הסגולות הללו, חשוב לזכור כי החמאה מורכבת בעיקר משומן ויש בה כולסטרול רע. צריכת יתר של חמאה יכולה לגרום לבעיות בריאותיות רבות, כמו מחלות לב, סרטן והשמנת יתר.

* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

מהם היתרונות הבריאותיים של טפיוקה?
מאת מערכת BeOK
| 21/08/2017 |
צפיות: 38
טפיוקה היא סוג של עמילן המשמש כבסיס למאכלים ולקינוחים רבים. לטפיוקה יש סגולות בריאותיות רבות והיא מסייעת לעיכול, מונעת מומים מולדים ומחזקת את הלב
קרא עוד
כיצד מזון מהיר משפיע על הגוף?
מאת מערכת BeOK
| 17/08/2017 |
צפיות: 129
הוא טעים ונגיש ועושה טוב על הלב, אבל אכילה תדירה של מזון מהיר כמו צ'יפס ופיצה יכולה לגרום לבעיות בריאותיות רבות, כמו אקנה, דיכאון ובעיות לב
קרא עוד
נתרן: למה צריך אותו וכיצד הוא מזיק לגוף?
מאת מערכת BeOK
| 14/08/2017 |
צפיות: 70
הנתרן שבמלח הוא מתכת המצויה בשפע במאכלים שונים. למרות הנזקים שמייחסים לו, יש לו תפקידים חשובים לתפקוד התקין של הגוף ולשמירה על הבריאות הכללית שלו
קרא עוד
מה לאכול כדי לעכב את תהליך ההזדקנות?
מאת מערכת BeOK
| 07/08/2017 |
צפיות: 263
אי אפשר למנוע מהגוף להזדקן, אך בצריכה של מאכלים שונים אפשר לעכב את התהליך ולהגן על הגוף מפני נזקים ומחלות שונות
קרא עוד
מיץ נוני: יתרונות בריאותיים וסגולות רפואיות
מאת מערכת BeOK
| 25/07/2017 |
צפיות: 177
נוני הוא פרי המצוי באיים הפולינזיים והוא ידוע ביכולתו לסייע במצבים בריאותיים רבים כמו ריפוי של דלקות מפרקים, שמירה על בריאות הלב ומניעה של סוכרת
קרא עוד
פיברומיאלגיה: טיפול טבעי בדאבת שרירים
מאת מערכת BeOK
| 10/07/2017 |
צפיות: 353
פיברומיאלגיה היא מחלה המאופיינת בעייפות ובכאבים בשרירים ובעצמות. כדי להקל על התסמינים באופן טבעי אפשר לשתות תה ג'ינג'ר, למרוח שמן קמפור ולצרוך הרבה נוזלים
קרא עוד
מהן הסגולות הבריאותיות של כמון?
מאת מערכת BeOK
| 03/07/2017 |
צפיות: 509
כמון הוא יותר מרק תבלין להוספת טעם, יש לו רכיבים בריאותיים רבים והוא יעיל לחיזוק מערכת החיסון, לניקוי מערכת הנשימה ולמניעת אנמיה
קרא עוד
מהן הסגולות הבריאותיות של שמן חריע?
מאת מערכת BeOK
| 21/06/2017 |
צפיות: 1,750
שמן חריע הוא שמן צמחי בעל יכולות בריאותיות רבות, הוא שומר על סוכר מאוזן, מחזק את מערכת החיסון ופותח את נקבוביות העור
קרא עוד
נשנושים בריאים להרגעת הרעב
מאת מערכת BeOK
| 13/06/2017 |
צפיות: 525
לשמור על המשקל זה לא דבר קל, בעיקר כשהבטן מאותת שהגיע הזמן לנשנוש קטן. כדי למנוע את התקפות הרעב אפשר לפתוח את הבוקר עם שיבולת שועל, לאכול אגוזים בצהריים ולהתענג על אבוקדו בערב
קרא עוד
מאכלי קיץ להורדת הנפיחות בבטן
מאת מערכת BeOK
| 07/06/2017 |
צפיות: 635
בטן נפוחה גורמת לכבדות ולתחושת אי נעימות. כדי להקל על ההרגשה ולמנוע התייבשות אפשר לאכול אבוקדו, לנשנש אבטיח ולהתענג על פירות יער
קרא עוד