מהם היתרונות הבריאותיים של חמאה?

על אף שלחמאה יצא שם רע יש לה הרבה סגולות, היא עוזרת לתפקוד בלוטת התריס, מונעת מחלות לב ומשפרת את התפקוד המיני
מאת מערכת BeOK
| 23/11/2016 |
צפיות: 452
בני האדם צורכים חמאה כבר למעלה מ-4,000 שנה ויש תיעוד שלה הן בתנ"ך ובמקורות היהודיים והן בכתבים ההודיים. אך בעשורים האחרונים יצא לחמאה שם רע ואנשים רבים פונים למרגרינה כתחליף בריא יותר, כאשר למעשה התחליפים לחמאה הם אינם טבעיים ואינם מורכבים מחומרים אורגניים והם אינם מכילים את הרכיבים הבריאותיים הרבים שיש בחמאה.

לחמאה יש יתרונות בריאותיים רבים, וזאת מכיוון שיש בה כמות גדולה של ויטמינים ומינרלים, כמו ויטמין A, ויטמין D, ויטמין E, ויטמין K, מנגן, כרום, אבץ, נחושת וסלניום. למרות שהחמאה מורכבת בעיקר משומן, רובו שומן ידידותי אשר הכרחי לתפקוד התקין של הגוף ולבריאות הכללית שלו.

לחוות דעת נוספת היכנסו לפורומים ושאלו את המומחים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום ויטמינים תוספי מזון
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום תזונה קלינית
פורום שומנים בדם, מחלות לב

חמאה שופעת בנוגדי חמצון

בחמאה הטבעית יש כמות רבה של קרוטן אשר יש לו שתי תכונות הכרחיות לתפקוד התקין של הגוף – 60% ממנו הופך לנוגד חמצון והשאר הופך לוויטמין A. נוגדי החמצון הם חומרים כימיים אשר עוצרים את הנזקים של הרדיקלים החופשיים שבגוף, הם נוגדי דלקות וזיהומים והם מחזקים את מערכת החיסון.

ויטמין A הוא ממיס שומנים אשר מסייע לאזורים בגוף אשר שיש להם ממברנות שומניות, כמו עיניים, עור, פה וגרון, מערכת השתן ומערכת העיכול. נוסף על כך, ויטמין A מגרה את ייצור תאי הדם הלבנים אשר תפקידם להגן על הגוף מפני וירוסים ונגיפים. רמות גבוהות של ויטמין A משפרות את יכולת הגוף להתגונן מפני דלקות במערכת הנשימה ומפני מחלות אוטואימוניות כמו איידס.

למנוע סרטן בעזרת חמאה

נמצא כי הכמות הגדולה של ויטמין A שיש בחמאה, בשילוב הבטא קרוטן שבה, מפחיתה את הסיכויים לחלות בסרטן הערמונית. מחקרים נוספים מנסים להוכיח את הקשר בין ויטמין A לבין הפחתת הסיכויים לחלות בסרטן השד. נוגדי החמצון שבוויטמין A נלחמים באופן פעיל נגד גידולים סרטניים והם מעודדים מוות תאי של התאים הנגועים, וכך מאטים את הצמיחה הטבעית של הגידול.

בלוטת התריס היא בין האיברים החשובים ביותר במערכת האנדוקרינית אשר אחראית על ייצור הורמונים וויסותם. אנשים רבים אשר לוקים בתת פעילות של בלוטת התריס סובלים גם ממחסור בוויטמין A. הוויטמין עוזר לתפקוד התקין של בלוטת התריס והוא מסייע לוויסות ההורמונים בגוף. החמאה, אשר עשירה בוויטמין A, יכולה למנוע ליקויים בתפקוד בלוטת התריס.

חמאה מונעת מחלות לב

על אף הדעה הרווחת, חמאה טבעית משפרת את תפקוד הלב ולא להיפך. החמאה מכילה כולסטרול HDL, הידוע גם בשם "הכולסטרול הטוב". סוג זה של כולסטרול מכיל כמויות גבוהות של אומגה 3 אשר מפחיתות את הכמויות של האומגה 6 – הכולסטרול הרע שסותם עורקים וגורם לטרשת עורקים, להתקפי לב ולשבץ. החמאה מכילה את שני סוגי הכולסטרול, אך בחמאה אורגנית יש יותר כולסטרול טוב מאשר חמאה מעובדת ומרגרינה.

בחמאה נמצאו רמות גבוהות של גליקוליפידים – חומצת שומן אשר מגנה על הגוף מפני בעיות בעיכול ומחלות קיבה שונות. חומצות השומן מצטרפות לליחה ולריריות שבמערכת העיכול, וכך הן מקשות על התפתחות בקטריות זיהומיות.

חמאה מסייעת לתפקוד המיני

מחקרים מצאו כי הוויטמינים ממיסי השומן שיש בחמאה משפרים את התפקוד המיני. ויטמין A וויטמין D אשר יש בחמאה חשובים הן להתפתחות המוח ומערכת העצבים והן להתפתחות המינית. הוויטמינים מגבירים את ייצור הורמוני המין, תורמים להגברת החשק המיני ולביצועים במיטה.

לכתבות נוספות בנושא קראו גם:
מוצרי חלב, יתרונות וחסרונות
סכנה! פופקורן בטעם חמאה
שומן טראנס, זה גם מסרטן!
שומן זה משמין? 7 מיתוסים על שומן
תחליף למרגרינה: איך דלעת ותפוח יכולים להחליף מרגרינה?

לחמאה יש עוד יתרונות רבים, היא משפרת את בריאות העין, היא מונעת הסתיידות של העצמות והיא מסייעת בספיגה של מרכיבים תזונתיים. אך למרות כל הסגולות הללו, חשוב לזכור כי החמאה מורכבת בעיקר משומן ויש בה כולסטרול רע. צריכת יתר של חמאה יכולה לגרום לבעיות בריאותיות רבות, כמו מחלות לב, סרטן והשמנת יתר.

* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

מהם התסמינים של מחסור באשלגן?
מאת מערכת BeOK
| 22/03/2017 |
צפיות: 67
אשלגן הוא יסוד חשוב לבריאות הגוף ומחסור ממנו יכול לגרום לתסמינים שונים, כמו עייפות, קצב לב מואץ ותחושת נימול
קרא עוד
דלקות בדרכי השתן
דלקת בדרכי השתן היא אחת המחלות הנפוצות בקרב נשים. תזונה נכונה ושמירה על הרגלים מסוימים ירפאו את הדלקת וימנעו את החזרה שלה
קרא עוד
סופר פוד – מהם מזונות על ואיך הם מסייעים לבריאות?
מאת מערכת BeOK
| 07/03/2017 |
צפיות: 147
מזונות על הם מאכלים שמכילים רכיבים תזונתיים רבים, כמו ויטמינים, נוגדי חמצון וחומצה פולית. בין מזונות העל אפשר למצוא שמן זית, שוקולד מריר ואגוזי קשיו
קרא עוד
מה כדאי לאכול כדי לשמור על איזון הורמונלי ולהוריד במשקל?
מאת מערכת BeOK
| 31/01/2017 |
צפיות: 548
חוסר איזון הורמונלי יכול לשבש דיאטות ולגרום לשינויים קיצוניים במצב הרוח, מאכלים שונים כמו אגוזים, קינמון, ברוקולי ורימונים מסייעים לשמור על רמה תקינה של הורמונים
קרא עוד
מה מומלץ לאכול כדי לשמור על בריאות הכבד?
מאת מערכת BeOK
| 15/01/2017 |
צפיות: 454
הכבד אחראי על תהליך העיכול, הוא מגן על הגוף מפני רעלים ומפרק שומנים. איך צריכה קבועה של אשכוליות, אבוקדו וכורכום עוזרת לשמור על כבד בריא?
קרא עוד
בלוטת התריס בראי האירידולוגיה
במקרים רבים שבהם בלוטת התריס נמצאת בתת תפקוד הרופאים מתקשים לאבחן זאת. בעזרת אירידולוגיה אפשר לאבחן את המצב בקלות
קרא עוד
ארוניה ברי – מהם היתרונות הבריאותיים של מזון העל החדש?
מאת מערכת BeOK
| 09/01/2017 |
צפיות: 320
ארוניה ברי תפס את מקומו בראש מצעד מזונות העל, זאת משום שהוא מכיל נוגדי חמצון רבים, עשיר בסיבים תזונתיים ומונע הצטננות ושפעת
קרא עוד
דם אמיתי: עובדות שכל אחד צריך לדעת על סוג הדם שלו
מאת מערכת BeOK
| 29/12/2016 |
צפיות: 592
סוג הדם הוא גורם המשפיע על הבריאות, יש לו מאפיינים אישיותיים ויש לו תפקיד חשוב בפוריות האישה ובתקינות העובר
קרא עוד
גיל המעבר – מהם התסמינים ואיך אפשר למנוע אותם?
מאת מערכת BeOK
| 27/12/2016 |
צפיות: 293
גיל המעבר הוא תהליך טבעי בקרב נשים. למרות שאי אפשר למנוע אותו, אפשר לשלוט בתסמינים הנלווים לו בעזרת תזונה נכונה, הקפדה על פעילות גופנית ושמירה על לחץ דם יציב
קרא עוד
איך גברים חווים את גיל המעבר?
מאת מערכת BeOK
| 14/12/2016 |
צפיות: 289
גם גברים חווים את גיל המעבר – החל מגיל 50 רמת הטסטוסטרון יורדת וגורמת לדיכאון, להשמנה ולירידה בחשק המיני
קרא עוד