מחשבות אובדניות: גורמי סיכון ודרכי התמודדות

מחשבות אובדניות וניסיונות התאבדות הם תופעה שכיחה אצל אנשים עם דיכאון ואצל אנשים החווים משבר נפשי קשה. במקרים אלה יש לפנות לעזה מקצועית ולהימנע מגורמי סיכון
מאת מערכת BeOK
| 22/02/2018 |
צפיות: 703
דירוג: 3.3 מתוך 6 הצבעות
התקבלו 6 דירוגים בציון ממוצע 3.3 מתוך 5
אין דבר כזה "חיים קלים", העולם קשה והחיים מציבים הרבה רגעים קשים ואתגרים מסוגים שונים שצריך להתמודד איתם. בשל סיבות כאלה ואחרות אנשים רבים שוקלים להתאבד בשלב כזה או אחר של החיים. מחשבות אלה אינן דבר נדיר והן אינן מעידות על חולשה, על אופי לקוי או על מחלת נפש. מחשבות מסוג זה מופיעות אצל הרבה אנשים בתקופות שבהן הכאב והעצבות קשים מנשוא וקשה להתמודד איתם.

ברגעים כאלה, שמחשבות על התאבדות צצות בראש, נדמה כאילו הכאב והאומללות לעולם לא יחלפו ושהחיים לעולם לא ישתפרו ולא ישובו למסלולם הרגיל. במצבים אלה חשוב לזכור שעם קצת עזרה אפשר למצוא טעם לחיים ולהתגבר על המחשבות האובדניות.

יש לכם שאלות? היכנסו לפורומים
פורום פסיכיאטריה ילדים ובני נוער
פורום פסיכותרפיה

תחושת בדידות מגבירה מחשבות אובדניות

לפי הנתונים של משרד הבריאות, בשנת 2014 נרשמו 382 התאבדויות ו- 6,488 ניסיונות התאבדות, שליש מתוכם היו של צעירים מתחת לגיל 21. שיעור ניסיונות ההתאבדות גבוה יותר בקרב גברים, אך נשים נוטות יותר למחשבות אובדניות מאשר גברים. שיעור ההתאבדות הגבוה ביותר הוא של אנשים מבוגרים, הן גברים והן נשים, מעל גיל 75.

אין סיבה אחת שבגללה אנשים רוצים לסיים את חייהם, אך עם זאת ישנם כמה גורמי סיכון שיכולים להשפיע על מחשבות ההתאבדות. יותר מ- 90% מהמתאבדים סובלים מהפרעה נפשית בעת ההתאבדות. דיכאון הוא הסיבה הנפוצה ביותר אך גם הפרעות נפשיות אחרות יכולות להגביר את המחשבות האובדניות, ובהן סכיזופרניה והפרעה דו קוטבית.

נוסף להפרעות נפשיות ישנם גורמי סיכון נוספים שיכולים לתרום למחשבה אובדנית, כמו שימוש בסמים ואלכוהול, מאסר בבית כלא, היסטוריה משפחתית של התאבדות, חוסר יציבות כלכלית וחוסר סיפוק מהעבודה, עבר של התעללות נפשית, פיזית או מינית, אבחון של מחלה קשה כמו איידס או סרטן ובדידות חברתית.

חוקרים לא יודעים מהי הסיבה לכך שיש אנשים שנוטים למחשבות אובדניות יותר מאחרים, אך ההשערה הרווחת היא שיש קשר לגנטיקה – לאנשים עם היסטוריה משפחתית של התאבדות יש סיכוי גבוה יותר לחוות מחשבות אובדניות. עם זאת, זו השערה בלבד ולא נמצא קשר גנטי מוכח בין הדברים. נוסף על קשר משפחתי, קשיים שהחיים מביאים עמם יכולים לגרום למחשבות אובדניות. משברים אלה יכולים להיות גירושין, פיטורים מהעבודה, מוות של אדם אהוב ובעיות פיננסיות. במצבים אלה התאבדות נראית כמו דרך מפלט, כרטיס יציאה מהכאב, מהעצב, מהתסכול ומחוסר האונים.

סיבה נפוצה נוספת שיכולה לעודד מחשבות אובדניות היא תחושת בידוד חברתי ותחושת חוסר קבלה בעיני אנשים אחרים. תחושות אלה יכולות לנבוע בשל נטייה מינית, אמונה דתית או זהות מגדרית. ללא עזרה או תמיכה נפשית תחושות אלה הולכות ומחמירות.

כיצד להתמודד עם מחשבות אובדניות?

יש לזכור כי בעיות הן תמיד זמניות וקשיים הם ברי חלוף בעוד התאבדות היא קבועה וסופית. נטילת החיים מעצמך היא אף פעם לא הפתרון הנכון לאתגרים שאיתם מתמודדים. יש לתת זמן שהנסיבות ישתנו ולכאב לשכוך. עד שהתחושות הקשות יחלפו יש לנקוט בכמה צעדים בסיסיים בכל פעם שצצה לה בראש מחשבה אובדנית.

יש להיפטר מגורמים שיכולים לסייע בהתאבדות, כמו סכינים, תרופות או כלי נשק. כאשר יש מחשבות אובדניות וגורמים אלה נמצאים בהישג יד הדרך להשתמש בהם הופכת קצרה מאוד. בזמנים קשים הפתרון הזמין ביותר לאלחוש הכאב ולשכוח מהמציאות הוא צריכה של סמים ושל אלכוהול, ובזמנים אלה הצריכה שלהם נראית מפתה במיוחד. אך למעשה, צריכה של סמים ושל אלכוהול יכולה להחמיר את התחושות הרעות ולהגביר את הרצון להתאבד. לכן יש להימנע מצריכה שלהם דווקא ברגעים קשים ובמיוחד כשיש מחשבות אובדניות.

תרופות נוגדות דיכאון יכולות להגביר את התדירות של המחשבות האובדניות, במיוחד כשרק מתחילים ליטול אותן. אסור להפסיק ליטול את התרופות או לשנות את המינון שלהן ללא אישור רופא. תחושת האובדנות יכולה להחמיר כאשר מפסיקים ליטול את התרופות בבת אחת ולא בהדרגה וכן מתלווים לכך תסמינים של גמילה. מי שחש שהתרופות נוגדות הדיכאון משפיעות על מחשבות ההתאבדות צריך לפנות לרופא המטפל ולהתייעץ איתו על הנושא.

לא משנה כמה רע מרגישים וכמה עגום נראה העתיד, תמיד יש דרך להתמודד עם הקשיים. אנשים רבים שחוו מחשבות אובדניות ואף ניסו להתאבד וניצלו שמחים על ה"כישלון" שלהם בדיעבד והם טוענים כי זמן קצר לאחר ניסיון ההתאבדות החיים שלהם השתנו לטובה והם הצליחו לצאת מהמצב הקשה שעודד אותם ליטול את החיים של עצמם. לפעמים כל מה שצריך זה קצת זמן.

מחשבות אובדניות הן לא דבר שאפשר להתמודד איתו לבד. אפשר לקבל עזרה מקצועית מפסיכולוג או מפסיכיאטר, אפשר לפנות לעמותות כמו ער"ן אשר זמינות 24 שעות ביממה לאנשים הנמצאים במצוקה נפשית וכן אפשר לקבל תמיכה מחברים, ממשפחה או מאנשים הנמצאים בסביבה הקרובה. גם כשלא תמיד נראה כך, תמיד יש ממי לבקש עזרה ותמיד יהיה מי שיענה לבקשה.

לחיפוש מטפלים בתחום הפסיכותרפיה לחצו כאן

למי לפנות כשיש מחשבות אובדניות?

התאבדות משפיעה על כל הסביבה של האדם שהתאבד ואנשים רבים שאיבדו אדם קרוב בצורה זו חשים רגשות אשמה וכעס. התחושה שהם יכלו לעשות משהו כדי למנוע זאת אינה חולפת במהרה והיא יכולה לרדוף את החברים ואת קרובי המשפחה עד סוף חייהם. לא הרבה אנשים ששוקלים להתאבד מביאים בחשבון את האנשים שאוהבים אותם, בדרך כלל מכיוון שהם מרגישים שהם לבד, אך הדבר אינו נכון, תמיד יש קרוב משפחה, חבר קרוב או עזרה מקצועית שאפשר לפנות אליה.

כאשר פונים לעזרה מקצועית, לפסיכולוג או לפסיכיאטר, פוגשים אדם רחום ואמפתי אשר בראש מעיניו הוא לתמוך באדם שמולו ולעזור לו. במהלך הפגישה שואלים שאלות שונות הקשורות להיסטוריה הרפואית, להיסטוריה המשפחתית ולעבר האישי. כמו כן, יישאלו שאלות על האופי של מחשבות האובדניות ועל התדירות שלהן. התגובות והתשובות שמספקים יכולים לעזור לקבוע את הסיבה שבגללה עולות וחוזרות המחשבות האובדניות.

במקרים שבהם ישנו חשד שהסיבה למחשבות אלה קשורה להפרעה נפשית או לבעיה רפואית יש צורך בסדרת בדיקות. תוצאות הבדיקות מסייעות לאתר את הסיבה המדויקת שבגללה עולות המחשבות האובדניות וכן את דרך הטיפול הטובה ביותר. אם הגורם למחשבות הוא נפשי ולא בריאותי הטיפול המומלץ ביותר הוא מפגשים קבועים עם פסיכולוג אשר אצלו אפשר לבטא את הרגשות בחופשיות, ללא חשש של ביקורת או שיפוטיות, ולדון בבעיות שחווים אשר מעודדות מחשבות על סיום החיים. לעומת קרוב משפחה או חבר קרוב, המטפל הוא אובייקטיבי, אין לו דעות קדומות על המטופל ויש לו את הידע ואת הכלים המקצועיים לעזור להתגבר על הבעיות ולמצוא מתודות יישומיות להתמודדות עם קשיי החיים. אם מאבחנים בעיה נפשית, כמו חרדה או דיכאון, ייתכן שיהיה צורך בטיפול תרופתי. אם כבר נוטלים תרופות נוגדות דיכאון כנראה שיש צורך בשינוי סוג התרופה או בשינוי המינון שנוטלים.

אולי יעניין אתכם גם:
כיצד לעזור לילדים להתמודד עם קשיים חברתיים?
כיצד לזהות חרדה: סוגים, תסמינים וגורמי סיכון
כיצד להרגיש טוב עם עצמך?
הפרעת הסתגלות: סוגים, תסמינים ודרכי טיפול
החשיבות של הערך העצמי וכיצד לשמור עליו

כאשר ישנו חשש שמישהו שמכירים ואוהבים סובל ממחשבות אובדניות צריך מיד לתת לו עזרה ולא להניח שהם לעולם לא יתאבדו באמת ושאלו מחשבות בלבד. במקרים כאלה צריך לתת תמיכה, מקום בטוח לפנות אליו ולעודד קבלת טיפול מבעל מקצוע מיומן. האחריות אינה נופלת על המשפחה או החברים, אך הם בהחלט יכולים לעזור לאדם כזה ולמנוע ממנו לסיים את חייו.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

משבר אמצע החיים: סימני אזהרה ודרכי התמודדות
| 29/11/2018 |
צפיות: 96
משבר אמצע החיים הוא נקודת מפנה שבה אנשים מסתכלים על הנעורים מרחוק ועל הזקנה מקרוב, המשבר לרוב מלווה בדיכאון ובשינוי התנהגותי שלילי
קרא עוד
DMDD: כל מה שצריך לדעת על הפרעת חוסר איזון ומצב רוח רגזני ‏
מאת מערכת BeOK
| 25/11/2018 |
צפיות: 162
DMDD היא הפרעה המתאפיינת בהתקפי זעם בלתי נשלטים אצל ילדים. כדי לדעת כיצד לטפל בהפרעה יש להכיר את הגורמים ואת המאפיינים שלה
קרא עוד
הרעב לאושר: הפרעות אכילה ואובססיה לאוכל בריא
| 20/11/2018 |
צפיות: 157
על פי מחקרים, בעולם המערבי כ-14%-10% מהאוכלוסייה סובלים מסוג מסוים של הפרעת אכילה. אילו סוגי הפרעות אכילה קיימות? מהו הסוג החדש והמאיים בחברה המודרנית? וממה נובעת הפרעת אכילה? כל זה במאמר שלפניכם
קרא עוד
PE: חשיפה ממושכת לטיפול בפוסט טראומה
| 18/11/2018 |
צפיות: 254
חרדה בעקבות אירועים טראומתיים יכולה לשבש את אורח החיים התקין, חשיפה ממושכת היא שיטה טיפולית אשר מסייעת לאנשים עם פוסט טראומה לעבד את האירוע ולקבל שליטה על הזיכרונות הקשים
קרא עוד
קנאביס: איך הופכים דפקט לאפקט?
| 14/11/2018 |
צפיות: 534
עישון גראס הוא למעשה התמכרות רגשית היוצרת טשטוש בין האמיתי לפיקטיבי. כדי להיגמל מהסם יש להגיע להבנה שהחיים טובים יותר בלי השאכטה
קרא עוד
סובלים מהשמנת יתר ומבולמוסי אכילה? גרייה מוחית היא הפתרון
| 13/11/2018 |
צפיות: 177
אוכל הוא מקור לעונג, כך גם המוח חושב, וזו בעצם הסיבה העיקרית לבולמוסי אכילה ולעודף משקל. טיפול בגרייה מוחית מאפשר לדכא את הדחפים לאכול ובטווח הארוך גם להוריד במשקל
קרא עוד
בני נוער: למה הם כועסים כל הזמן?
מאת מערכת BeOK
| 04/11/2018 |
צפיות: 321
בני נוער נוטים להתקפי זעם ולתגובות רגשיות חסרות פרופורציה, אין זו אשמתם אלא זו הפעילות ההורמונלית שמתחוללת בתוכם
קרא עוד
יחסים בין אחים
| 23/10/2018 |
צפיות: 346
קנאה בין אחים היא דבר טבעי, תפקידם של ההורים לאפשר לכל ילד למצות את הכישרון שלו מבלי ללבות את היריבות בין הילדים
קרא עוד
התמכרות לאוכל (שאינו מזון)
| 17/10/2018 |
צפיות: 674
התמכרות רגשית למזון הפכה למגפה, כדי להיגמל מהתמכרות זו יש להחזיר את השליטה לידיים ולא לתת לגוף לשלוט ברעב
קרא עוד
פיטורים מעבודה: ניהול רגשות בדרך הטבע
| 10/10/2018 |
צפיות: 317
שיטת ניהול רגשות בדרך הטבע מבוססת על הכרות עם רגשות היסוד הקיימים אצל משפחת היונקים שבני האדם הם חלק ממנה והאפשרות לנהל את הרגשות לטובת האדם
קרא עוד