כיצד להרגיש טוב עם עצמך?

חוסר ביטחון ותחושה עצמית שלילית לרוב נובעים מתקיעות במקום ומחוסר קבלה עצמית. בעזרת כמה כללים פשוטים אפשר לשנות את דפוס החיים וללמוד להרגיש טוב עם עצמך
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 04/01/2018 |
צפיות: 604
דירוג: 3.6 מתוך 3 הצבעות
התקבלו 3 דירוגים בציון ממוצע 3.6 מתוך 5
מחקרים שנעשו במטרה לבדוק את מדד האושר אצל אנשים גילו כי דימוי עצמי חיובי הוא הדבר שגורם לרוב האנשים להרגיש טוב עם עצמם. זאת אומרת שהיבטים כמו ביטחון עצמי, קבלה עצמית וערך עצמי גבוה משפיעים יותר על האושר של האדם מאשר תהליכים רגשיים אחרים, כמו הכרת הטוב וזוגיות בריאה ואוהבת.

הסיבה לכך שדימוי עצמי חיובי משפיע בצורה כה ניכרת על הרווחה הנפשית והגופנית היא שתחושות אלו אינן משפיעות רק על איך שמרגישים, אלא גם על המחשבה ועל דרך ההתנהגות. כאשר אנשים אינם מרגישים טוב לגבי עצמם, בצורה לא מודעת ההתנהגות שלהם מוכיחה את מה שהם חושבים ומרגישים. כך, למשל, מי שמרגיש שהוא אינו טוב בעבודה שלו יפסיק לחפש מטרות להגשים ויעדים חדשים לכבוש. מי שאינו מרוצה ממערכת היחסים שבה הוא נמצא יכול לחבל בזוגיות במקום לעבוד עליה. דיבורים קלים יותר ממעשים ושיפור הדימוי העצמי והעלאת הביטחון יכולים להיות מאתגרים, אך בעזרת כמה כלים פשוטים אפשר לשנות את דפוס החשיבה ולשפר את תחושת הערך העצמי.

צריכים אוזן קשבת? המומחים מחכים לכם בפורומים:
פורום יחסים, זוגיות ונישואין
פורום פסיכולוגיה
פורום דיכאון חרדה
פורום אימון אישי, קואצ'ינג
פורום פסיכותרפיה

הגדרת מטרות והשגתן תורמות לשיפור הביטחון העצמי

לאנשים רבים יש נטייה לחשוב שאם הם לא מרגישים טוב עם עצמם אזי יש משהו בסיסי ועמוק שלא בסדר, שזה הטבע שלהם ואי אפשר לשנות זאת. עם זאת, במרבית המקרים מקור הבעיה היא בהגדרה של הרצונות ושל השאיפות, וכשלא יודעים מה רוצים אין מטרות להגשים. השגת המטרות גורמת לתחושת ביטחון ולאהבה עצמית.

יש להגדיר מה רוצים ומה יכול להסב אושר, אך לא לצפות שאנשים אחרים יעשו את העבודה. זהו מסע עצמי שמתחיל במיפוי הרגשות והרצונות ולהבין מה חסר בחיים שיכול להוביל להרגשה עצמית טובה ואיזה היבטים שקיימים כרגע בחיים גורעים או מוסיפים לתחושה זו. חשוב לזכור כי אנשים שונים אחד מהשני ומה שהחברה מגדירה כהגשמת מטרות לאו דווקא מתאימה לכל אחד, לא כל אחד רוצה ילדים ולא כל אחד רוצה לטייל סביב העולם.

אותנטיות וכנות משפרות את הערך העצמי

לאחר הגדרות המטרות והגשמתן אפשר להגדיר מטרות חדשות, אך לא להתפזר יתר על המידה. צריך להיות אותנטיים לרגשות ולרצונות, ולחיות בהתאם לכך. אך אצל רוב האנשים השגת המטרות אינה באה בקלות והשאיפה לא תמיד מתגשמת. במצבים אלה יש לחשוב אילו שינויים בחיים יכולים לתרום להשגת המטרה.

שלב זה יכול להיות קשה, חוסר הגשמת הרצונות הוא מתסכל ומוריד את הביטחון העצמי ואנשים רבים יכולים לחזור לדפוסים הקודמים, שאמנם לא הובילו לשום מקום אך הם נוחים ומוכרים. כדי להשתחרר מתחושה זו כדאי לחשוב על התרחישים הגרועים והמפחידים ביותר, מהו הדבר שישבור את גב הגמל – להישאר לבד כל החיים, להישאר עד הפנסיה בעבודה משעממת עם בוס אכזר, להתגרש וכן הלאה. אותם מקרי קיצון מדרבנים לפעול למען הגשמת המטרות ובד בבד הם עוזרים לתעדף ולהגדיר מחדש את המטרות ולצאת שוב לפעולה. לחיות חיים אותנטיים ונאמנים לעצמי ולרצונות באופן טבעי משפרים את ההרגשה, אפילו רק הידיעה שאדם עובד בשביל הגשמת מטרותיו האישיות מעלה לו את הערך העצמי.

לסלוח על טעיות עבר

אנשים רבים רדופים בידי העבר שלהם, טעויות שעשו, קבלת החלטות שגויות, פגיעה באנשים במהלך החיים וכדומה. אך חרטות לא מובילות קדימה וצריך לזכור שטעויות העבר אינן הופכות אנשים למי שהם והן אינן מגדירות אותם. למעשה, שגיאות הופכות אנשים לטובים יותר, כל עוד לומדים מהטעויות וצומחים מהן. כל אחד עושה טעויות, אדם צריך לסלוח לעצמו, להיות סבלן כלפי עצמו כמו שהוא כלפי אחרים. חרטה וצער על מעשים שאי אפשר לשנות רק מורידים את הערך העצמי.

אולי יעניין אותך גם:
דימוי עצמי: איך תדעו אם אתם סובלים מחוסר ביטחון עצמי וכיצד ניתן לשפר אותו?
פגיעה עצמית: למה אנשים חותכים את עצמם?
כיצד לעזור לילדים להתמודד עם קשיים חברתיים?
כיצד לשפר את דימוי הגוף?
הפרעת חרדה מוכללת: גורמים, תסמינים ודרכי טיפול

כל אדם הוא יחיד ומיוחד ולכל אדם יש שריטות, פגמים ומוזרויות. כדי להרגיש טוב עם עצמך יש לאמץ את אותן התנהגויות ולאהוב אותן. במקום להתמקד בשלילי יש לחגוג את עצמך ולקבל סיפוק מהדברים שמייחדים אותך. כמו כן, אנשים הם המבקרים הגדולים ביותר של עצמם, כדאי לפקוח עיניים ולפתוח את האוזניים, להקשיב למה שאנשים מסביב אומרים, לקבל את המחמאות ולא לדחות אותן מחד גיסא, ומאידך גיסא להפנים את הביקורת ולנסות לעבוד על הפגמים. קבלה עצמית מסייעת לשפר את הביטחון ולהעלות את הערך העצמי, אך אהבה עצמית מופרזת מובילה לשאננות אשר יכולה להוביל לאותו המקום שממנו מתחילים.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

12 כללי זהב לחיזוק הביטחון העצמי
ד"ר אסנת רזיאל
| 23/01/2019 |
צפיות: 53
בטחון עצמי נובע פעמים רבות מחיזוקים חיצוניים של הסביבה, אך כדי להעריך את עצמך באמת הביטחון צריך לבוא מבפנים. המשימה אינה בהכרח פשוטה, אך עבודה עצמית יכולה לחזק את הביטחון ולעשות פלאים
קרא עוד
איך ממשיכים לקנות מבלי להיות מכורים לקניות?
שחף אשכנזי
| 22/01/2019 |
צפיות: 54
התמכרות לקניות דומה במהותה להתמכרות לסמים, אך היא מתעתעת יותר משום שאפשר לתת להתמכרות הצדקות שונות, כמו יכולת פיננסית או צורך חיוני. זו למעשה המהות של תרבות הצריכה בימינו
קרא עוד
אבוליציה: הפרעה נפשית במסווה של עצלנות
ד"ר נועה ברק
| 21/01/2019 |
צפיות: 61
אבוליציה היא בעיה נפשית אשר באה לידי ביטוי בחוסר מוטיבציה להשיג מטרות. התופעה יכולה להיראות כמו עצלנות, אך למעשה היא תסמין של סכיזופרניה
קרא עוד
כיצד לזהות סימני חרדה אצל ילדים?
ד"ר אילן בוש
| 20/01/2019 |
צפיות: 57
ילדים, גם אם נראה שהם לא מבינים, תמיד מרגישים כשמשהו לא בסדר. במקרים אלה הילדים יכולים לחוש פחד וחרדה, לכן חשוב לזהות את הסימנים ולדעת כיצד להסביר נכונה את המצב
קרא עוד
איך מזהים התמכרות וכיצד נגמלים ממנה?
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 16/01/2019 |
צפיות: 60
התמכרות היא תלות בחומר או בדפוס התנהגותי מזיק. קשה להודות בהתמכרות וקשה יותר להיגמל ממנה, אך להתמכרות שאינה מטופלת יש השלכות ארוכות טווח שמשפיעות על כל תחומי החיים
קרא עוד
כיצד מתמודדים עם מחשבות טורדניות?
טובי פלד
| 01/01/2019 |
צפיות: 180
מחשבות טורדניות יכולות לחדור לראש ולהפוך אובססיביות, אלה יכולות להיות קשורות למין, למוות ולאלימות, לניקיון, לבריאות ובעצם לכל נושא שאותו אנו חיים. כדי להשתחרר מהמחשבה האובססיבית יש לקבל את הקיום שלה ולהתמודד אתה במגוון של דרכים
קרא עוד
ההיסטוריה של היסטריה: ראיון עם הפסיכולוגית ד"ר נועה ברק
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 25/12/2018 |
צפיות: 162
המושג 'היסטריה' עבר גלגולים רבים במהלך ההיסטוריה, ממחלה של נשים בלבד, למונחים כמו נוירוזה והפרעות חרדה. הפסיכולוגית ד"ר נועה ברק מספרת על שלבי ההתפתחות של ההפרעה וכיצד היא באה לידי ביטוי היום
קרא עוד
הפרעת זהות דיסוציאטיבית: כל מה שרציתם לדעת על פיצול אישיות
טובי פלד
| 16/12/2018 |
צפיות: 187
בין ההפרעות הנפשיות המסקרנות ביותר היא הפרעת זהות דיסוציאטיבית, המוכרת יותר כ'פיצול אישיות'. אך למה היא נגרמת ומה התסמינים שלה?
קרא עוד
גמילה מדויקת היא הדרך להפוך לגרסה מתקדמת וטובה יותר של עצמך
שחף אשכנזי
| 13/12/2018 |
צפיות: 375
גמילה אולי נחשבת ל'עונש', אך כדי לעשות את השינוי יש להשתחרר מתפיסות רגשיות שמלוות אותנו מילדות
קרא עוד
משבר אמצע החיים: סימני אזהרה ודרכי התמודדות
ד"ר נועה ברק
| 29/11/2018 |
צפיות: 317
משבר אמצע החיים הוא נקודת מפנה שבה אנשים מסתכלים על הנעורים מרחוק ועל הזקנה מקרוב, המשבר לרוב מלווה בדיכאון ובשינוי התנהגותי שלילי
קרא עוד