כיצד להרגיש טוב עם עצמך?

חוסר ביטחון ותחושה עצמית שלילית לרוב נובעים מתקיעות במקום ומחוסר קבלה עצמית. בעזרת כמה כללים פשוטים אפשר לשנות את דפוס החיים וללמוד להרגיש טוב עם עצמך
מאת מערכת BeOK
| 04/01/2018 |
צפיות: 144
דירוג: 5.0 מתוך 1 הצבעות
התקבלו 1 דירוגים בציון ממוצע 5.0 מתוך 5
מחקרים שנעשו במטרה לבדוק את מדד האושר אצל אנשים גילו כי דימוי עצמי חיובי הוא הדבר שגורם לרוב האנשים להרגיש טוב עם עצמם. זאת אומרת שהיבטים כמו ביטחון עצמי, קבלה עצמית וערך עצמי גבוה משפיעים יותר על האושר של האדם מאשר תהליכים רגשיים אחרים, כמו הכרת הטוב וזוגיות בריאה ואוהבת.

הסיבה לכך שדימוי עצמי חיובי משפיע בצורה כה ניכרת על הרווחה הנפשית והגופנית היא שתחושות אלו אינן משפיעות רק על איך שמרגישים, אלא גם על המחשבה ועל דרך ההתנהגות. כאשר אנשים אינם מרגישים טוב לגבי עצמם, בצורה לא מודעת ההתנהגות שלהם מוכיחה את מה שהם חושבים ומרגישים. כך, למשל, מי שמרגיש שהוא אינו טוב בעבודה שלו יפסיק לחפש מטרות להגשים ויעדים חדשים לכבוש. מי שאינו מרוצה ממערכת היחסים שבה הוא נמצא יכול לחבל בזוגיות במקום לעבוד עליה. דיבורים קלים יותר ממעשים ושיפור הדימוי העצמי והעלאת הביטחון יכולים להיות מאתגרים, אך בעזרת כמה כלים פשוטים אפשר לשנות את דפוס החשיבה ולשפר את תחושת הערך העצמי.

צריכים אוזן קשבת? המומחים מחכים לכם בפורומים:
פורום יחסים, זוגיות ונישואין
פורום פסיכולוגיה
פורום דיכאון חרדה
פורום אימון אישי, קואצ'ינג
פורום פסיכותרפיה

הגדרת מטרות והשגתן תורמות לשיפור הביטחון העצמי

לאנשים רבים יש נטייה לחשוב שאם הם לא מרגישים טוב עם עצמם אזי יש משהו בסיסי ועמוק שלא בסדר, שזה הטבע שלהם ואי אפשר לשנות זאת. עם זאת, במרבית המקרים מקור הבעיה היא בהגדרה של הרצונות ושל השאיפות, וכשלא יודעים מה רוצים אין מטרות להגשים. השגת המטרות גורמת לתחושת ביטחון ולאהבה עצמית.

יש להגדיר מה רוצים ומה יכול להסב אושר, אך לא לצפות שאנשים אחרים יעשו את העבודה. זהו מסע עצמי שמתחיל במיפוי הרגשות והרצונות ולהבין מה חסר בחיים שיכול להוביל להרגשה עצמית טובה ואיזה היבטים שקיימים כרגע בחיים גורעים או מוסיפים לתחושה זו. חשוב לזכור כי אנשים שונים אחד מהשני ומה שהחברה מגדירה כהגשמת מטרות לאו דווקא מתאימה לכל אחד, לא כל אחד רוצה ילדים ולא כל אחד רוצה לטייל סביב העולם.

אותנטיות וכנות משפרות את הערך העצמי

לאחר הגדרות המטרות והגשמתן אפשר להגדיר מטרות חדשות, אך לא להתפזר יתר על המידה. צריך להיות אותנטיים לרגשות ולרצונות, ולחיות בהתאם לכך. אך אצל רוב האנשים השגת המטרות אינה באה בקלות והשאיפה לא תמיד מתגשמת. במצבים אלה יש לחשוב אילו שינויים בחיים יכולים לתרום להשגת המטרה.

שלב זה יכול להיות קשה, חוסר הגשמת הרצונות הוא מתסכל ומוריד את הביטחון העצמי ואנשים רבים יכולים לחזור לדפוסים הקודמים, שאמנם לא הובילו לשום מקום אך הם נוחים ומוכרים. כדי להשתחרר מתחושה זו כדאי לחשוב על התרחישים הגרועים והמפחידים ביותר, מהו הדבר שישבור את גב הגמל – להישאר לבד כל החיים, להישאר עד הפנסיה בעבודה משעממת עם בוס אכזר, להתגרש וכן הלאה. אותם מקרי קיצון מדרבנים לפעול למען הגשמת המטרות ובד בבד הם עוזרים לתעדף ולהגדיר מחדש את המטרות ולצאת שוב לפעולה. לחיות חיים אותנטיים ונאמנים לעצמי ולרצונות באופן טבעי משפרים את ההרגשה, אפילו רק הידיעה שאדם עובד בשביל הגשמת מטרותיו האישיות מעלה לו את הערך העצמי.

לסלוח על טעיות עבר

אנשים רבים רדופים בידי העבר שלהם, טעויות שעשו, קבלת החלטות שגויות, פגיעה באנשים במהלך החיים וכדומה. אך חרטות לא מובילות קדימה וצריך לזכור שטעויות העבר אינן הופכות אנשים למי שהם והן אינן מגדירות אותם. למעשה, שגיאות הופכות אנשים לטובים יותר, כל עוד לומדים מהטעויות וצומחים מהן. כל אחד עושה טעויות, אדם צריך לסלוח לעצמו, להיות סבלן כלפי עצמו כמו שהוא כלפי אחרים. חרטה וצער על מעשים שאי אפשר לשנות רק מורידים את הערך העצמי.

אולי יעניין אותך גם:
דימוי עצמי: איך תדעו אם אתם סובלים מחוסר ביטחון עצמי וכיצד ניתן לשפר אותו?
פגיעה עצמית: למה אנשים חותכים את עצמם?
כיצד לעזור לילדים להתמודד עם קשיים חברתיים?
כיצד לשפר את דימוי הגוף?
הפרעת חרדה מוכללת: גורמים, תסמינים ודרכי טיפול

כל אדם הוא יחיד ומיוחד ולכל אדם יש שריטות, פגמים ומוזרויות. כדי להרגיש טוב עם עצמך יש לאמץ את אותן התנהגויות ולאהוב אותן. במקום להתמקד בשלילי יש לחגוג את עצמך ולקבל סיפוק מהדברים שמייחדים אותך. כמו כן, אנשים הם המבקרים הגדולים ביותר של עצמם, כדאי לפקוח עיניים ולפתוח את האוזניים, להקשיב למה שאנשים מסביב אומרים, לקבל את המחמאות ולא לדחות אותן מחד גיסא, ומאידך גיסא להפנים את הביקורת ולנסות לעבוד על הפגמים. קבלה עצמית מסייעת לשפר את הביטחון ולהעלות את הערך העצמי, אך אהבה עצמית מופרזת מובילה לשאננות אשר יכולה להוביל לאותו המקום שממנו מתחילים.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

החשיבות של הערך העצמי וכיצד לשמור עליו
| 18/01/2018 |
צפיות: 26
ערך עצמי הוא הגורם העיקרי שמשפיע על נבכי הנפש וכשהערך העצמי נמוך סף החרדה עולה. לכן יש לדעת כיצד לטפח את הערך העצמי ולשמור עליו גם בזמנים קשים
קרא עוד
הפרעת הסתגלות: סוגים, תסמינים ודרכי טיפול
מאת מערכת BeOK
| 18/01/2018 |
צפיות: 29
הפרעת הסתגלות היא שם כולל של כמה הפרעות נפשיות אשר מתפרצות לאחר אירוע משנה חיים הגורם ללחץ ולחרדה
קרא עוד
מה הקשר בין ADHD לכתב יד לא קריא?
מאת מערכת BeOK
| 21/12/2017 |
צפיות: 329
מחקרים גילו כי אחד המאפיינים של הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות הוא כתב יד לא קריא. שיפור מיומנויות הכתיבה מעלה את הסיכויים להצלחה בלימודים
קרא עוד
הפרעת חרדה מוכללת: גורמים, תסמינים ודרכי טיפול
מאת מערכת BeOK
| 05/12/2017 |
צפיות: 279
הפרעת חרדה מוכללת היא הפרעה הבאה לידי ביטוי בדאגה מופרזת שלא תמיד תואמת את המציאות. ההפרעה גורמת לבעיות פיזיולוגיות והיא יכולה לשבש את אורח החיים התקין
קרא עוד
התנהגות אגרסיבית אצל ילדים ובני נוער
מאת מערכת BeOK
| 29/11/2017 |
צפיות: 219
התנהגות אגרסיבית היא לרוב תוצאה של חוסר אונים וחוסר יכולת להתמודד עם מצבים שונים, אך כאשר התנהגות הופכת מאירוע חד פעמי לדפוס חוזר יש צורך בבחינה מדוקדקת ובטיפול
קרא עוד
כיצד לשפר את דימוי הגוף?
מאת מערכת BeOK
| 09/11/2017 |
צפיות: 247
דימוי גוף שלילי גורם להרבה סבל ולעוגמת נפש. התהליך לחיזוק הביטחון העצמי אינו פשוט, אבל אהבה עצמית שווה את המאמץ
קרא עוד
זאת עשויה להיות הסיבה לסכיזופרניה
מאת מערכת BeOK
| 06/11/2017 |
צפיות: 453
במחקר פורץ דרך שנערך לאחרונה באוניברסיטת קופנהגן נמצאו גילויים דרמטיים אודות הסיבות להתפרצות מחלת הסכיזופרניה
קרא עוד
הפרעות קשב וריכוז: טיפול טבעי עם צמחי מרפא
מאת מערכת BeOK
| 01/11/2017 |
צפיות: 236
כדורים הם לא הפתרון היחיד שיש לטיפול בבעיות קשב וריכוז. כך, למשל, תה קמומיל מונע בעיות שינה, גוטו קולה מסייע לתפקוד המוח ופיקנוגנול מפחית היפראקטיביות
קרא עוד
כיצד לזהות חרדה: סוגים, תסמינים וגורמי סיכון
מאת מערכת BeOK
| 30/10/2017 |
צפיות: 373
הפרעת חרדה היא מקבץ של הפרעות נפשיות הגורמות ללחץ ולתחושת חוסר אונים. זיהוי של התסמינים וטיפול בהם יסייעו לשמור על אורח חיים נורמטיבי
קרא עוד
כיצד לעזור לילדים להתמודד עם קשיים חברתיים?
מאת מערכת BeOK
| 01/10/2017 |
צפיות: 844
לקשיים חברתיים יש השלכות רבות על חייו של הילד, הן בהווה והן בעתיד. כדי לעזור לילד לפתח כישורים חברתיים יש למצוא את נקודות החוזק שלו ולעבוד איתו על מיומנויות שיחה
קרא עוד