כיצד להרגיש טוב עם עצמך?

חוסר ביטחון ותחושה עצמית שלילית לרוב נובעים מתקיעות במקום ומחוסר קבלה עצמית. בעזרת כמה כללים פשוטים אפשר לשנות את דפוס החיים וללמוד להרגיש טוב עם עצמך
מאת מערכת BeOK
| 04/01/2018 |
צפיות: 419
דירוג: 3.6 מתוך 3 הצבעות
התקבלו 3 דירוגים בציון ממוצע 3.6 מתוך 5
מחקרים שנעשו במטרה לבדוק את מדד האושר אצל אנשים גילו כי דימוי עצמי חיובי הוא הדבר שגורם לרוב האנשים להרגיש טוב עם עצמם. זאת אומרת שהיבטים כמו ביטחון עצמי, קבלה עצמית וערך עצמי גבוה משפיעים יותר על האושר של האדם מאשר תהליכים רגשיים אחרים, כמו הכרת הטוב וזוגיות בריאה ואוהבת.

הסיבה לכך שדימוי עצמי חיובי משפיע בצורה כה ניכרת על הרווחה הנפשית והגופנית היא שתחושות אלו אינן משפיעות רק על איך שמרגישים, אלא גם על המחשבה ועל דרך ההתנהגות. כאשר אנשים אינם מרגישים טוב לגבי עצמם, בצורה לא מודעת ההתנהגות שלהם מוכיחה את מה שהם חושבים ומרגישים. כך, למשל, מי שמרגיש שהוא אינו טוב בעבודה שלו יפסיק לחפש מטרות להגשים ויעדים חדשים לכבוש. מי שאינו מרוצה ממערכת היחסים שבה הוא נמצא יכול לחבל בזוגיות במקום לעבוד עליה. דיבורים קלים יותר ממעשים ושיפור הדימוי העצמי והעלאת הביטחון יכולים להיות מאתגרים, אך בעזרת כמה כלים פשוטים אפשר לשנות את דפוס החשיבה ולשפר את תחושת הערך העצמי.

צריכים אוזן קשבת? המומחים מחכים לכם בפורומים:
פורום יחסים, זוגיות ונישואין
פורום פסיכולוגיה
פורום דיכאון חרדה
פורום אימון אישי, קואצ'ינג
פורום פסיכותרפיה

הגדרת מטרות והשגתן תורמות לשיפור הביטחון העצמי

לאנשים רבים יש נטייה לחשוב שאם הם לא מרגישים טוב עם עצמם אזי יש משהו בסיסי ועמוק שלא בסדר, שזה הטבע שלהם ואי אפשר לשנות זאת. עם זאת, במרבית המקרים מקור הבעיה היא בהגדרה של הרצונות ושל השאיפות, וכשלא יודעים מה רוצים אין מטרות להגשים. השגת המטרות גורמת לתחושת ביטחון ולאהבה עצמית.

יש להגדיר מה רוצים ומה יכול להסב אושר, אך לא לצפות שאנשים אחרים יעשו את העבודה. זהו מסע עצמי שמתחיל במיפוי הרגשות והרצונות ולהבין מה חסר בחיים שיכול להוביל להרגשה עצמית טובה ואיזה היבטים שקיימים כרגע בחיים גורעים או מוסיפים לתחושה זו. חשוב לזכור כי אנשים שונים אחד מהשני ומה שהחברה מגדירה כהגשמת מטרות לאו דווקא מתאימה לכל אחד, לא כל אחד רוצה ילדים ולא כל אחד רוצה לטייל סביב העולם.

אותנטיות וכנות משפרות את הערך העצמי

לאחר הגדרות המטרות והגשמתן אפשר להגדיר מטרות חדשות, אך לא להתפזר יתר על המידה. צריך להיות אותנטיים לרגשות ולרצונות, ולחיות בהתאם לכך. אך אצל רוב האנשים השגת המטרות אינה באה בקלות והשאיפה לא תמיד מתגשמת. במצבים אלה יש לחשוב אילו שינויים בחיים יכולים לתרום להשגת המטרה.

שלב זה יכול להיות קשה, חוסר הגשמת הרצונות הוא מתסכל ומוריד את הביטחון העצמי ואנשים רבים יכולים לחזור לדפוסים הקודמים, שאמנם לא הובילו לשום מקום אך הם נוחים ומוכרים. כדי להשתחרר מתחושה זו כדאי לחשוב על התרחישים הגרועים והמפחידים ביותר, מהו הדבר שישבור את גב הגמל – להישאר לבד כל החיים, להישאר עד הפנסיה בעבודה משעממת עם בוס אכזר, להתגרש וכן הלאה. אותם מקרי קיצון מדרבנים לפעול למען הגשמת המטרות ובד בבד הם עוזרים לתעדף ולהגדיר מחדש את המטרות ולצאת שוב לפעולה. לחיות חיים אותנטיים ונאמנים לעצמי ולרצונות באופן טבעי משפרים את ההרגשה, אפילו רק הידיעה שאדם עובד בשביל הגשמת מטרותיו האישיות מעלה לו את הערך העצמי.

לסלוח על טעיות עבר

אנשים רבים רדופים בידי העבר שלהם, טעויות שעשו, קבלת החלטות שגויות, פגיעה באנשים במהלך החיים וכדומה. אך חרטות לא מובילות קדימה וצריך לזכור שטעויות העבר אינן הופכות אנשים למי שהם והן אינן מגדירות אותם. למעשה, שגיאות הופכות אנשים לטובים יותר, כל עוד לומדים מהטעויות וצומחים מהן. כל אחד עושה טעויות, אדם צריך לסלוח לעצמו, להיות סבלן כלפי עצמו כמו שהוא כלפי אחרים. חרטה וצער על מעשים שאי אפשר לשנות רק מורידים את הערך העצמי.

אולי יעניין אותך גם:
דימוי עצמי: איך תדעו אם אתם סובלים מחוסר ביטחון עצמי וכיצד ניתן לשפר אותו?
פגיעה עצמית: למה אנשים חותכים את עצמם?
כיצד לעזור לילדים להתמודד עם קשיים חברתיים?
כיצד לשפר את דימוי הגוף?
הפרעת חרדה מוכללת: גורמים, תסמינים ודרכי טיפול

כל אדם הוא יחיד ומיוחד ולכל אדם יש שריטות, פגמים ומוזרויות. כדי להרגיש טוב עם עצמך יש לאמץ את אותן התנהגויות ולאהוב אותן. במקום להתמקד בשלילי יש לחגוג את עצמך ולקבל סיפוק מהדברים שמייחדים אותך. כמו כן, אנשים הם המבקרים הגדולים ביותר של עצמם, כדאי לפקוח עיניים ולפתוח את האוזניים, להקשיב למה שאנשים מסביב אומרים, לקבל את המחמאות ולא לדחות אותן מחד גיסא, ומאידך גיסא להפנים את הביקורת ולנסות לעבוד על הפגמים. קבלה עצמית מסייעת לשפר את הביטחון ולהעלות את הערך העצמי, אך אהבה עצמית מופרזת מובילה לשאננות אשר יכולה להוביל לאותו המקום שממנו מתחילים.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

נוירופידבק – רפואה מותאמת אישית לדיכאון ולחרדה
| 22/04/2018 |
צפיות: 95
נטילת תרופות אינה חייבת להיות הדרך היחידה לטיפול בדיכאון ובחרדה. נוירופידבק היא שיטת טיפול המבוססת על איתור תבניות המוח ושליטה בהן וכך אפשר להקל על תסמיני הבעיה ולשפר את מצבו הנפשי של המטופל
קרא עוד
כיצד לעזור לחבר שאיבד אדם קרוב?
מאת מערכת BeOK
| 18/04/2018 |
צפיות: 91
אנשים רבים לא יודעים כיצד לעזור לחבר שאיבד אדם קרוב. בעזרת שמירה על כמה כללים פשוטים אפשר לתת לחבר את מה שהוא צריך בזמנים קשים אלה
קרא עוד
נוירופידבק לטיפול בהפרעת קשב וריכוז
| 01/04/2018 |
צפיות: 269
נוירופידבק היא שיטה טיפולית לא תרופתית לבעיות קשב וריכוז. בשיטה זו מאמנים את האותות החשמליים במוח לפעול כשורה ולהפחית את המאפיינים של ההפרעה
קרא עוד
פסיכולוגיה חיובית: עקרונות לחיים מלאי משמעות ולשלמות עצמית
מאת מערכת BeOK
| 22/03/2018 |
צפיות: 289
ענף הפסיכולוגיה אינו מתמקד רק בהתמודדות עם הגורמים השליליים בחיים ופסיכולוגיה חיובית היא אסכולה אשר שמה דגש על חיובי שיש באדם כדי להגיע לאושר מרבי
קרא עוד
הפרעת קשב וריכוז: עד כמה חיוני להכיר את הפרופיל הרגשי של הילד?
| 19/03/2018 |
צפיות: 234
הפרעת קשב וריכוז היא אינה בעיה ביולוגית בלבד והטיפול בה כרוך גם בהבנה פסיכולוגית של צורכי הילד
קרא עוד
האם חייבים לבצע מבחנים ממוחשבים לצורך אבחון הפרעת קשב?
| 26/02/2018 |
צפיות: 276
מבחנים ממוחשבים לאבחון בעיות קשר וריכוז אינם בגדר חובה, אך הם מהווים אמצעי עזר לאבחון הפרעת קשב, כאמצעי תומך החלטה באבחון הכולל שאלונים, מבחנים ממוחשבים, התרשמות קלינית בהתבסס על מפגש הם ההורים והילד או המבוגר
קרא עוד
רווחה וחינוך – טובת הכלל או אינטרסים אישיים?
| 25/02/2018 |
צפיות: 115
טובי פלד, פסיכולוג קליני ופסיכולוג חינוכי, מתאר את ההליך שעוברות משפחות רבות תחת ידם של שירותי הרווחה ויוצא נגד התנהלות הממסד
קרא עוד
מחשבות אובדניות: גורמי סיכון ודרכי התמודדות
מאת מערכת BeOK
| 22/02/2018 |
צפיות: 300
מחשבות אובדניות וניסיונות התאבדות הם תופעה שכיחה אצל אנשים עם דיכאון ואצל אנשים החווים משבר נפשי קשה. במקרים אלה יש לפנות לעזה מקצועית ולהימנע מגורמי סיכון
קרא עוד
כיצד להתמודד עם ילדים עם בעיות קשב וריכוז?
מאת מערכת BeOK
| 20/02/2018 |
צפיות: 242
התמודדות עם ילדים עם הפרעות קשב וריכוז יכולה להיות מתישה ומתסכלת, אך ישנן כמה דרכים שיכולות לסייע הן להורים והן לילדים
קרא עוד
דפוסי חשיבה מעוותים אצל אנשים עם הפרעת חרדה חברתית
| 28/01/2018 |
צפיות: 419
לאנשים עם חרדה חברתית יש דפוסי חשיבה מעוותים אשר משפיעים על הערך העצמי שלהם ועל המוכנות שלהם להתמודד עם סיטואציות חברתיות בעתיד
קרא עוד