שין ספלינט: גורמים, תסמינים ודרכי טיפול

שין ספלינט הוא כאב הנגרם מלחץ ומעומס על עצם השוקה. מנוחה והפסקת הפעילות יימנעו החמרה של המצב
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 24/06/2019 |
צפיות: 1,274
דירוג: 5.0 מתוך 2 הצבעות
התקבלו 2 דירוגים בציון ממוצע 5.0 מתוך 5
שין ספלינט (shin splints) הוא מונח המתאר כאבים בקדמת השוק אשר ממוקדים בין הברך לקרסול. כאבים אלה מתפתחים לרוב אצל אנשים שעוסקים בפעילות גופנית מאומצת ובספורט הכרוך בריבוי עצירות כמו סקי, טניס, כדורגל וכדורסל. לעתים הכאבים כל כך חזקים שאי אפשר להמשיך בפעילות. שין ספלינט מוגדר כתסמונת מצטברת, זאת אומרת שחבטות חוזרות ונשנות ולחץ חוזר שמופעל על עצמות, על השרירים ועל המפרקים מונעים מהגוף להחלים בכוחות עצמו.

יש לכם שאלות נוספות? היכנסו עכשיו לפורומים:
פורום פיזיותרפיה
פורום אורטופדיה
פורום אורטופדיה ילדים
פורום שיקום פציעות ספורט, שיקום אורטופדי
פורום אורטופדיה - כירורגית כף יד

מהם הגורמים לתופעה?

קיימים מספר גורמי סיכון לתופעה זו. ניתן לחלק את הגורמים לגורמים פנימיים וחיצוניים.

גורמים פנימיים (Intrinsic):

1) מתיחת השריר "טיבאיס אנטריור – מתיחה זו עלולה להופיע במרכז השריר ולכל אורכו או בגיד
עצמו.

2) היווצרות דלקת בגיד – דלקת שנוצרת מגירוי באזור הגיד ועלולה להוביל לעומס רב על השרירים
האחרים באזור זה, ולהופעת שין ספלינט.

3) דלקת במעטפת העצם שנקראת "פרייוסט" – שרירי השוק מפעילים כוחות ויוצרים מתיחה או
משיכה חזקה של מעטפת העצם, וגורמים להופעת דלקת.

4) תנועתיות שגויה – הלחץ על הרקמות הרכות, שנמצאות בסמוך לעצם, נגרם על ידי סיבוב של כף
הרגל כלפי מטה. לחץ זה עלול להוביל להיווצרות דלקות.

5) חוסר גמישות באזור מפרק הקרסול – חוסר הגמישות באזור זה עלול להוביל לפציעות חמורות
ברקמות הרכות, שנמצאות בסמוך לעצם.

גורמים חיצוניים (Extrinsic):

1) טכניקת ריצה לקויה – ריצה על משטחים רכים מדי או על משטחים שאינם אחידים עלולים להוביל
להתפתחות שין ספלינט.

2) נעליים שאינן מתאימות – לרוב, יהיה מדובר בנעליים שלא מעניקות מספיק תמיכה לכפות הרגליים.

3) תכנית אימונים קיצונית תגרור עומסים כבדים על השרירים, ועלולה לעלות את הסיכון להופעת שין
ספלינט.

הכאבים של השין ספלינט נגרמים מכוח עודף שמועמס על עצם השוקה ועל הרקמות שמחברות בינה לבין השרירים סביב לה. הכוח והלחץ העודפים גורמים להתנפחות של השרירים ולהפעלת לחץ על העצם, והם בעצם מובילים לדלקת ולכאבים הנלווים לה.

שין ספלינט יכול להיגרם גם מתגובה ללחץ על שבר בעצם, מהלומות חוזרות יכולות לגרום לסדקים זעירים בעצמות הרגליים. אם נותנים לגוף לנוח הוא יכול לתקן את הסדקים, אך ללא הפוגה הסדקים יכולים להפוך לשברי מאמץ ולשברים מלאים.

אולי יעניין אתכם גם:
עצמות רכות: 5 העצמות שהכי נוטות להישבר
עמוד השדרה: מה גורם לשברי דחיסה?
שבר בקרסול: כל מה שרציתם לדעת
כך תמנעו שברים בירך
שברי מאמץ: גורמים, תסמינים ודרכי טיפול

פעילויות ספורטיביות שונות יכולות לתרום להתפתחות של שין ספלינט. גורמי סיכון נוספים הם לקויות במבנה הרגל כמו פלטפוס, שרירים חלשים בישבן ובירכיים, חוסר גמישות, טכניקת אימון לקויה, ריצה במורד, ריצה על שטח נטוי או לא אחיד, ריצה על משטח קשה כמו אספלט ונעילה של נעליים בלויות או לא מתאימות אשר לא מחזיקות את כף הרגל. הסיכוי ללקות בשין ספלינט גבוה יותר כאשר הגידים ברגליים או שרירי הרגליים חלשים והתופעה נפוצה יותר אצל נשים, וכן בקרב חיילים ורקדנים.

מהם תסמיני התופעה?

התסמינים של שין ספלינט הם כאבים עמומים בחלק הקדמי של השוק אשר מתעצמים בעת פעילות גופנית, כאבי שרירים, כאבים לאורך החלק הפנימי של השוק, רגישות ותחושת שריפה לאורך החלק הפנימי של השוק, התנפחות באזור השוק ונימול וחולשה של כפות הרגליים.

האבחון של שין ספלינט נעשה בבדיקה גופנית ובתחקור על ההיסטוריה הרפואית ועל סוגי הפעילות הגופנית שעוסקים בהם. כאשר ישנו חשד לשבר או למצב רפואי אחר שאינו שין ספלינט יש צורך בבדיקת הדמיה כדי לקבל תמונה ברורה של פנים הרגל.

כיצד מאבחנים שין ספלינט?


אבחון מדויק של תופעה זו ייעשה באמצעות בדיקות MRI ומיפוי עצמות. כמו כן, דרך אבחון נוספת היא מנואלית, ומתבצעת בעזרת בדיקה שנקראת Hands On, במהלכן, הפיזיותרפיסט ייצור פרובוקציה על העצם. פרובוקציה זו תסייע בקביעת אבחון התופעה.
אבחון זה יכלול בדיקות גמישות ועוצמת שרירי השוק, הירך והאגן, והתרשמות ממבנה כף הרגל.


מנוחה של הרגל תאפשר לגוף להחלים

הטיפול הראשוני בשין ספלינט הוא מנוחה של הרגל. לרוב הכאבים ותחושת חוסר הנוחות יחלפו לאחר כמה שעות או כמה ימים והם לא ישובו כל עוד נותנים לגוף מספיק זמן להחלים. בדרך כלל הגבלת הפעילות הגופנית למשך שבועיים תיתן לגוף די זמן להתאושש ולחזור לאיתנו. בטווח הזמן הזה אפשר לעסוק בפעילות אשר אינה מפעילה לחץ על עצם השוקה, כמו שחייה.

כמו כן, בזמן המנוחה כדאי לשמור על הרגל מורמת ולהניח שקית קרח על האזור כדי להוריד את הנפיחות. משככי כאבים יכולים להקל על הכאב ומומלץ לשים תחבושת אלסטית על השוק כדי להפעיל לחץ ולספק תמיכה לאזור הפגוע. במקרים נדירים, שבהם הכאבים והתסמינים אינם חולפים במשך כמה חודשים מהפסקת הפעילות, יש צורך בניתוח פסיוטומיה (fasciotomy). בהליך זה עושים חתך קטן במעטפת השריר המקיפה את שריר השוק וכך משחררים לחץ המופעל על השריר.

ניתן להימנע משין ספלינט בעזרת כמה כללים פשוטים – לנעול נעליים מתאימות עם סוליות בולמות זעזועים אשר מספקות תמיכה לכף הרגל, להימנע מביצוע פעילות גופנית על משטחים קשים או נטויים, לבצע חימום ומתיחות לפני שמתחילים את הפעילות הספורטיבית ולהפסיק להתאמן כשמרגישים כאב.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר