פציעת מאמץ חוזרני: גורמים, תסמינים ודרכי טיפול

פציעת מאמץ חוזרני היא פגיעה בשריר או בגיד שמתרחשת עקב מאמץ חריג. התאמת סביבת העבודה ושמירה על יציבה נכונה ימנעו את הפציעה ואת הנזק שהיא גורמת
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 15/07/2019 |
צפיות: 1,333
דירוג: 4.8 מתוך 6 הצבעות
התקבלו 6 דירוגים בציון ממוצע 4.8 מתוך 5
פציעת מאמץ חוזרני היא נזק שנבנה בהדרגה בעקבות מאמץ חוזר או בשל מאמץ ממושך. פציעות מסוג זה עלולות לפגוע בשרירים, בגידים ובעצבים, והן נגרמות על ידי פעולות שגויות במרחב העבודה, כמו: הקלדה ושימוש בעכבר המחשב, אחיזה לא נכונה של כלים, עבודה בפס ייצור ופעילות גופנית.

הפציעות הנפוצות ביותר הן: בורסיטיס, פריצת דיסק, מרפק טניס, קרע במסובבי הכתף ותסמונת התעלה הקרפלית.

תנועה לא נכונות גורמות לפציעות מאמץ

פציעת מאמץ חוזרני מתפתחת בעקבות תנועות לא נכונות חוזרות ונשנות –
מתיחה ממושכת וחוזרת של אותו השריר, שמירה על תנוחה אחת לאורך זמן, יציבה לא נכונה, הרמה של משאות כבדים והתאמצות חד פעמית בזמן שהגוף אינו מורגל לכך.
לאורך זמן, התנועות השגויות גורמות לנזק בשרירים או בגידים ולהופעת הדלקת.

פציעות מסוג זה נגרמות, בעיקר, בשל אופי העבודה.

יש לכם שאלות נוספות? היכנסו עכשיו לפורומים:
פורום פיזיותרפיה
פורום אורתופדיה
פורום אורתופדיה ילדים
פורום שיקום פציעות ספורט, שיקום אורטופדי
פורום אורתופדיה - כירורגית כף יד

תסמונת התעלה הקרפלית, לדוגמה, מזוהה בעיקר עם עבודה מול מחשב, אך משרות שונות יכולות לגרום לתופעות דומות, כמו: שינניות שחוזרות על אותה הפעולה שוב ושוב, וכך גם נהגים, טבחים, מוזיקאים, עובדי ניקיון ועובדי בניין.

פגיעות אלה יכולות לפגוע בכל האזורים בגוף, ובעיקר בידיים ובמפרקי הידיים, במרפקים, בזרועות, בצוואר ובכתפיים.

מהם הסימפטומים של פציעות מאמץ חוזרני?

לסוג פציעות זה תסמינים רבים, שניתן לזהותם במהירות: כאבים קלים עד חמורים, תחושת פעימות באזור הפגוע, נפיחות, חולשה, תחושת נימול ורגישות לחום ולקור.

הסימפטומים עלולים להופיע באופן הדרגתי, ועם הזמן להפוך לעקביים ועוצמתיים יותר.

הטיפולים שיגרמו להקלה על הכאבים

כאשר מבחינים בכאב חוזר באותו האזור, בעיקר בעת פעולה שגורה, יש לפנות לרופא לקבלת אבחון. הרופא יערוך תשאול על אופי העבודה ועל פעולות יומיות נוספות כדי לזהות אילו תנועות חוזרניות מעוררות את הכאבים. כמו כן, יש צורך בבדיקה גופנית כדי לבחון את טווח התנועה, את סף הכאב ואת הרגישות של האזור הפגוע.

לעתים, בשביל לקבל תמונת מצב מדויקת, יהיה צורך בסריקת MRI או אולטרסאונד כדי לראות את הנזק שנגרם לרקמות. במקרים בהם קיים חשד לנזק עצבי, יש לערוך בדיקת EMG לבחינה של ההולכה העצבית באזור הפגוע. לרוב, טיפולי פיזיותרפיה מסייעים להחלמה של הפציעה, אך במקרים חמורים יש צורך בניתוח.

לכתבות נוספות בנושא קראו גם:
פציעות ספורט: סממנים וטיפול
חוששים מפציעות ספורט? בצעו מתיחות
נקע, פציעות גיד וברכיים: 3 פציעות ספורט
יוגה: איך להימנע מפציעות מיותרות
פציעות כתף שכיחות: תסמינים ושיטות טיפול

הטיפול ההתחלתי להקלה על התסמינים של פציעת מאמץ חוזרני מכונה RICE (rest, ice, compression, elevation) – מנוחה, קירור, חבישת לחץ והגבהה של האזור הפגוע.

כדי להפחית את הכאב ניתן ליטול משככי כאבים או זריקות סטרואידים.

בטיפולי פיזיותרפיה משקמים את האיבר הפגוע, ומתאימים פעילות גופנית שתסייע לתפקוד התקין של האזור.
לאחר החזרה לשגרה, יש לוודא כי לא חוזרים על אותה התנועה שגורמת לנזק, לשם כך יש לכוונן את הכיסא או המחשב ולעבוד עם הפיזיותרפיסט על יציבה נכונה.

סביבת עבודה ארגונומית תמנע פציעות מאמץ

כדי להימנע מפציעות מאמץ חוזרני יש לשמור על יציבה נכונה ולהקפיד על תנועות נכונות, לשבת זקוף ולהפוך את סביבת העבודה לארגונומית, כך שהכיסא יתמוך בגב התחתון, הירכיים מקבילות לרצפה והרגליים יישארו שטוחות על הרצפה.

הידיים, מפרקי הידיים והזרועות צריכים להיות בזווית ישרה, ויש להימנע מישיבה ברגליים משוכלות.

מסך המחשב צריך להיות בגובה עיניים, ומי שעבודתו כוללת שיחות טלפון – מומלץ שישתמש באוזנייה או ב"מדונה" כדי למנוע מתיחה של הצוואר.

מי שעבודתו אינה מול המחשב צריך למצוא את היציבה הנכונה והנוחה ביותר, ולצאת לכמה שיותר הפסקות קטנות כדי למתוח את הגוף ולשחרר את השרירים.
אנשים אשר עובדים עם כלים צריכים למתוח ולכופף את האצבעות ואת מפרקי הידיים.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר