מח עצם

לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום
 
  • מח עצם
    דניאל
    25/07/2007

    דוקטור שלום,
    האם בעת פגיעה במח עצם אמור להפגע ייצור כלל מרכיבי דם (אדומות,לבנות,טסיות)?
    האם במקרה ומדד טסיות נמוך (עם חשד ל-ITP) כאשר שאר מרכיבי הדם בגדר הנורמה ניתן להסיק שאין בעיה במח העצם? האם כלל המרכיבים במח העצם מיוצרים מאותו מקור?
    תודה.

    * המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר
    לקביעת תור
    סגירה
    מח עצם

    הוספת תגובה

     

    לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום

  • תשובה לדניאל

    ד''ר מוטי חיימי
    25/07/2007

    שלום דניאל,
    אכן, ברוב במקרים בעת פגיעה במח העצם -תהיה פגיעה ב- 3 שורות הדם (שורה לבנה, שורה אדומה וטרומבוציטים). התאים במח העצם מקורם מתא אב קדום אחד אבל ישנה התפתחות לתאי אב שונים, לכל אחת מהשורות. ולכן פגיעה בתא אב אחד לא בהכרח תפגע בייצור התאים שמקורם בתא אב אחר.
    ואולם- לפעמים התהליך הזה לא מופיע בבת אחת אלא בהדרגה: קודם נפגעת שורה אחת ורק אח"כ מופיעה פגיעה ביתר השורות. כך ניתן לראות לפעמים במצבים של אנמיה אפלסטית או אפילו במצבים טרום- ממאירים של מח העצם.
    לגבי ITP- ראה את התשובה שנתתי בהרחבה לשאלה הקודמת לגבי מנגנון המחלה. שם הפגיעה היא במנגנון אימוני, בטסיות הנמאות בדם ולא באלה שבמח העצם.
    בילדים תופעה זו מוכרת היטב וברוב המקרים הההמטולוג המטפל- אכן יודע להבחין בין ITP למצבים יותר מדאיגים.

    * המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר
    לקביעת תור
    סגירה

    הוספת תגובה

     

    לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום


שאלות ותשובות נוספות שעניינו את הגולשים שלנו