ITP

לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום
 
  • ITP
    ערן
    13/08/2007

    שלום דוקטור,
    בהמשך להתכתבות בעבר.
    בני ערך היום ספירה נוספת (שבועיים וחצי אחרי טיפול ב-IVIG השני) התוצאה 42.
    בעקבות התוצאה והתמשכות המחלה (כחודשיים) החליטה ההמטולוגית לערוך לו מח עצם. בבדיקה בוצעה שאיבה של נוזל ממח העצם וניסו אף ביופסיה שנכשלה בגלל שבני לא נרדם "ונלחם" ברופאה.
    תוצאות הבדיקה היו תקינות מה שאישר את האבחון הראשוני שמדובר ב-ITP.
    מה משמעות שאיבה אל מול ביופסיה והאם זה מספק? ההמטלוגית שבצעה את הבדיקה אמרה שהכל נראה תקין וייצור הטסיות "פחות או יותר תקין" ובמחלת ITP תוקפים הנוגנדנים גם את הייצור במח העצם ולא רק את אלו שבדם. האם כך הדבר? אני הבנתי שבעת ITP מח העצם אמור להגיב בייצור מוגבר בגלל הנוגדנים ולא להיות מדוכא בגללם. כמו כן,היא ציינה שבמח העצם ישנם "בלסטים" ושהם אמורים להיות שם במינון מסוים. מה פירוש הדבר?
    תודה.

    * המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר
    לקביעת תור
    סגירה
    ITP

    הוספת תגובה

     

    לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום

  • ITP

    ד''ר מוטי חיימי
    14/08/2007

    שלום ערן.
    1. לגבי בדיקת מח העצם- אולי טוב שנעשתה כדי למנוע את החששות שהלכו וגברו. ההבדל בין אספירציה לבין ביופסיה הוא שבאספירציה שואבים נוזל מחלל מח העצם הכולל בתוכו תאים ממח העצם. הוא נשלח לבדיקה המטולוגית (משטח ) ובדיקות נוספות : גנטיות, אימונולוגיות ועוד.
    בביופסיה- לוקחים קטע שלם מהעצם -דבר המאפשר גם בדיקה פתולוגית. נראה לי שאספירציה מספקת במקרה זה.
    2. ב- ITP אכן יש נסיון של מח העצם לייצר יותר טסיות (עקב הריסתן) והוא עושה זאת ע"י שגשוג יתר של תאי האב המייצרים את הטסיות במח העצם: המגה-קריוציטים.
    3.
    במח העצם יש תאי אב מכל השורות, באופן נורמלי ( הם קרויים בלסטים). כאשרמדובר בשיעור קטן יחסית- הדבר נורמלי. רק כאשר הם עוברים סף מסוים- הדבר נחשב לא תקין.

    * המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר
    לקביעת תור
    סגירה

    הוספת תגובה

     

    לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום

  • ITP

    ערן
    14/08/2007

    בוקר טוב,
    אך יתכן מצב שהנוגדנים תוקפים את הייצור של הטסיות גם במח העצם ואז יש ירידה בייצור או שרק את הטסיות בדם?
    ראיתי בשאלות קודמות שכתבת ש"בלסטים" הם השם לתאים הפתולוגים לכן הייתה השאלה ולא ברורה לי התשובה.
    תודה.

    * המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר
    לקביעת תור
    סגירה

    הוספת תגובה

     

    לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום

  • המשך- ITP

    ד''ר מוטי חיימי
    15/08/2007

    שלום ערן.
    אני מעריך את השאלות הרבות בנושא זה . זה מעיד על רצון אמיתי להבין את כל המנגנונים העומדים מאחורי המחלה, אם כי קשה לענות דרך כאן על הכל.
    ולשאלותיך האחרונות:
    1. ב-ITP המנגנון הוא אוטו-אימוני, כלומר ישנם נוגדנים כנגד הטסיות. בד"כ הנוגדנים הם כנגד גליקופרוטאנינים שנמצאים על ממברנת הטסיות (נקראים IIb-IIIa או Ib-IX).רוב הנוגדנים האלה ,שהם מסוג IGG הופכים את הטסיות לרגישות להרס ע"י הטחול (וקצת בכבד). יש סברה שהנוגדנים האלה פועלים גם כנגד המגקריוציטים (תאי האב של הטסיות שבמח העצם)- אבל זה תורם רק מעט לירידה במספר הטסיות שבמחלה.

    2.המונח "בלסט" לכשעצמו -מתאר תא אב צעיר במח העצם. כאשר רואים בלסטים בכמות גדולה, או שהם מופיעים בדם הפריפרי- הדבר אינו תקין ומעיד בד"כ על תאים לא נורמליים.

    * המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר
    לקביעת תור
    סגירה

    הוספת תגובה

     

    לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום


שאלות ותשובות נוספות שעניינו את הגולשים שלנו