לקות שפתית. כיתה רגילה או כיתה קטנה

לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום
 
  • לקות שפתית. כיתה רגילה או כיתה קטנה
    יעל
    26/03/2015

    שלום רב,
    בני בן 6, עולה שנה הבאה לכיתה א.
    מטופל כבר כמה שנים אצל קלינאית תקשורת ולאחרונה אחרי אבחון פסיכולוגי , הוגדרה לקות שפתית. אינטליגנציה ממוצעת ומעלה בתחומים מסויימים.
    אני מתלבטת מאוד האם לשלב אותו בבית הספר רגיל ליד הבית, עם שעות תגבור של הוראה מתקנת. או בכיתה שפתית שתפתח בעיר שלנו או עיר סמוכה.

    ברור לי שהוא צריך את הכיתה השפתית ושבכיתה עם 35 ילדים הוא ילך לאיבוד ויהיה מתוסכל אך בכל זאת אני דואגת לפן החברתי שהיום הוא מאוד חזק בו.. יכול להיות שיהיה מתוסכל מהמצב החברתי בכיתה קטנה ומנגד מתחושת הקושי ואי ההצלחה בכיתה רגילה...
    אשמח לעצה!

    * המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר

    הוספת תגובה

     

    לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום

  • לקות שפתית. כיתה רגילה או כיתה קטנה - תגובה

    דיטה הוד שיינבלט
    30/03/2015

    שלום יעל,
    אכן התלבטות לא קלה ואין כאן נכון או לא נכון מוחלט.
    אוסיף משקולת נוספת לטיעונים שלך - בכיתה קטנה אמור להיות צוות שיהיה מחובר לקשיים ויודע לעבוד איתם, ולפיכך חוויית הלמידה אמורה להיות מיטבית יותר. אכן עם פחות תסכולים, הליכה בקצב של הילד.
    בנוסף, אם ההשמה לכיתה היא נקייה עם לקות שפתית ולא רב בעייתיים, אז הפן החברתי לא יהיה במוקד הקושי שלהם, הם ירצו בחברתיות ויהיו עבורו פרטנרים. אמנם פעמים רבות התפתחות חברתית והתפתחות משחק בעיקר, עומדות בקשר עם התפתחות שפתית, כלומר קשיי שפה מנבאים קשיים במשחק, אבל להיות בקבוצת שווים יכול להיות מרגיע, מעניק כוחות, מאפשר מקומות של הצלחה וגאווה.
    לעומת זאת, שילוב הוא מדרבן להצליח, הוא מציב רף סביבתי שצריך לעבוד קשה כדי לעמוד בו, או כדי להתקרב אליו ויכול לדרבן ולהוות גורם מוטיבציה לבנך. בשילוב יחידני על הילד להתאים את עצמו לסביבה ולא הסביבה לילד, אך ישנן התאמות, גם לימודיות וגם מבחינת זמנים, לעיתים אפילו מקצועות, בהם אפשריות הקלות מסוימות. כך שלא בטוח שצפוי תסכול משמעותי, אלא אם קיימת בעיה משמעותית בהבנה. אם זה המצב, אז פעמים רבות, ילד שמצוי בסביבה שמדברת בשפה שאינה מובנת לו, ממש כפי שהיה קורה לי ולך בשיעורי סינית ללא תרגום, מתחיל לפתח בעיות התנהגות, התנהגויות חלימה וניתוק וכד'. זהו מצב מסוכן ושעלול להפחית את ההישגים. מצד שלישי, אם יהיה בשילוב עם סייעת, תוכל להתאים לו תכנים ולעוררו אם ישקע, לתרגם לו מה שאינו מובן ולסייע להצלחה.
    אם כן, החלטה קשה..
    נכון גם להשתמש בועדת ההשמה כדי לשמוע ולהבין יותר על המסגרות הפוטנציאליות ומה דעת המומחים. וגם, נסי לבדוק אפשרות לעשות תצפית או לדבר עם יועצת בבתי הספר הפוטנציאלים. שאלי שאלות ונסי לקבל תשובות למחשבותיך.
    בהצלחה,
    דיטה

    * המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר
    לקביעת תור
    סגירה

    הוספת תגובה

     

    לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום

  • לקות שפתית. כיתה רגילה או כיתה קטנה

    יעל
    30/03/2015

    דיטה תודה רבה.
    הגדרת את הדברים בצורה מדויקת וכזאת שמבהירה כמה ההחלטה קשה...
    ברשותך רק 2 שאלות שאולי תדעי לענות לי עליהן:

    1. דברת על כיתה בהשמה נקייה. מנסיונך כמה נפוצה השמה שכזאת ? ואיך אני יכולה לוודא אם אני הולכת לקראת כיתה שכזו, או לא.

    2. דברת על סייעת. האם ילד עם לקות שפתית , זכאי לסייעת ? וכמה סל התגבור הוא גמיש בחינוך רגיל.

    תודה רבה לך!
    יעל

    * המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר
    לקביעת תור
    סגירה

    הוספת תגובה

     

    לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום

  • לקות שפתית. כיתה רגילה או כיתה קטנה - תגובה

    דיטה הוד שיינבלט
    01/04/2015

    הי יעל,
    לצערי אין לי תשובות לגבי שאלותיך הנוספות. מרבית הכיתות שאני שומעת עליהן הן הטרוגניות, כי אין אף פעם 2 ילדים עם אותה הרמה... פעמים רבות יש ילדים שהם גבוהים מדי בתפקוד לכיתה של לקויי תקשורת למשל (אבחון אוטיזם) ולכן יצליחו להכנס לכיתה של לקויי שפה. לפעמים גם יכנסו כאלה שיש להם קשיים בהתנהגות, או ראשוני או מישני לבעיה השפתית.
    אפשר לברר מול יועצות בתי הספר בהם קיימות כיתות, אפשר לנסות לבקש ביקור להתייעצות. כדי להשכיל טרם הועדה. אפשר גם לשאול בועדת ההשמה ה ידוע שצפוי להפתח במחוז שלך.
    וגם לגבי סייעת - ניתנת לילדים משולבים, לא לכיתת חינוך מיוחד. הקצאת השעות היא פונקציה של רמת התפקוד ויש קריטריונים קשוחים לעניין. אני מכירה כמובן את הסל והקריטריונים לילדים עם אוטיזם, לא מכירה עבור ילדים עם לקות שפתית. לפעמים ביטויי הסל הם בשיעורי התגבור או טיפול בתוך בית הספר (למשל שעת טיפול באומנות) ולא בסייעת אישית. את זה אפשר לדעתי לברר בועדה. ואם יש החלטה על שעות שילוב, אזי זו מוכרעת בדיון שבו ההורים לא נוכחים, לרוב.
    מניסיוני.
    בהצלחה,
    דיטה

    * המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר
    לקביעת תור
    סגירה

    הוספת תגובה

     

    לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום

  • לקות שפתית

    מיכל 1
    19/03/2016

    יעל שלום
    אני יכולה להבין את ההתלבטות שלך, אני כותבת לך כאן מנקודת מבט של מחנכת בכיתה רגילה, כיתה ב'. אל כיתתי הגיעה בשנה שעברה ילד שהגיע מגן שפתי, אני זוכרת את השיחות שהיו לי עם אמו ועם התלבטותה האם להכניס אותו לכיתה רגילה או לכיתה שפתית, במיוחד אחרי שהגיע מגן שפתי. גם לה כמוך היו חששות, כיצד יראה המעבר מגן קטן ותמיכה רבה לכיתה רגילה? האם ירכוש חברים, האם יוכל לעמוד בלימודים? ואני רוצה לומר לך, שחששותיה התבדו. הילד לומד ככלל הכיתה, מוציא ציונים יפים, נכון שלעיתים הוא זקוק ליותר תמיכה ותשומת לב, הילדים בכיתה מפרגנים ועוזרים לו בכל עת ומבחינה חברתית הילד פורח.
    אני לא מכירה את בניך ואת השיקול האמיתי תצטרכי לעשות לבדך.
    אך אני תקווה שהייתי מעט לעזר.,

    * המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר
    לקביעת תור
    סגירה

    הוספת תגובה

     

    לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום


שאלות ותשובות נוספות שעניינו את הגולשים שלנו