התפתחות מינית: המשחקים שצריכים להדאיג

התפתחות מינית היא תהליך שמתחיל בגיל ינקות, לכן אין זה נדיר לראות משחק בין ילדים הכולל נגיעות, התפשטות ועוד. עם זאת, חשוב לדעת לזהות את ההבדלים בין משחק תמים למשחק מדאיג
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 28/07/2019 |
צפיות: 893
דירוג: 5.0 מתוך 3 הצבעות
התקבלו 3 דירוגים בציון ממוצע 5.0 מתוך 5
נועה (בת שלוש), אשר רואה את אמה מניקה את אחיה הקטן בבית, שיחקה עם אחד הילדים בגן ב"אמא" ו"תינוק". כשהילד אמר שהוא רעב, נועה מיד פשטה את חולצתה וקירבה את פטמתה לפיו של ה"תינוק" הרעב. לעומת מקרה זה, דן (בן ארבע) ביקש מאחד הילדים בגן לבוא איתו לשירותים, שם דרש ממנו להוריד את מכנסיו. כיצד נדע מהו משחק תמים ומהו משחק מדאיג בין ילדים קטנים?

התפתחות מינית – על קצה המזלג

עד לפני כמאה שנה, התפיסה המקובלת הייתה שילדים הם יצורים א-מיניים. פרויד היה הראשון להצביע על כך שקיימת גם מיניות ילדית, הוא הפר בכך טאבו חברתי. מאז, מקובלת החשיבה כי המיניות מלווה את הילד מאז לידתו, ואסכולות מסוימות אף טוענות שהיא קיימת עוד בשלב העוברי.

התבוננות בתינוקות ופעוטות מעידה כי כבר בשלב זה הם חווים התפתחות מינית, הם בוחנים בסקרנות את גופם, ובין היתר גם את איברי המין שלהם.

יש לכם שאלות נוספות? היכנסו עכשיו לפורומים:
פורום פסיכולוגיה ילדים
פורום פסיכולוגיה
פורום חרדה, דיכאון - טיפול לא תרופתי
פורום פסיכיאטריה ילדים ובני נוער
פורום פסיכותרפיה

בגיל שנתיים לערך, ממשיכה ההתפתחות המינית, וילדים מתחילים לגבש הבחנה אודות ההבדלים בין המינים. לקראת גיל שלוש, ההתפתחות השפתית של ילדים מואצת והם סקרנים לדעת את שמות איברי הגוף, כולל איברי המין. הם בוחנים את האנטומיה של שני המינים ומביעים את סקרנותם בשאלות כמו: "למה לאבא יש ולי אין?", ועוד.

הגמילה מחיתולים, המתרחשת לרוב בתקופה הזו, מהווה אף היא כר פורה לסקרנותם של ילדים בנושא.

בגילאים שלוש עד חמש מתרחש "השלב האדיפאלי", לפי פרויד. בשלב התפתחותי זה מגלים הילדים במלוא העוצמה את ההבדלים בינם לבין בני המין השני.

ביטוי שכיח לעובדה שהילדים חוקרים את ההבדלים המיניים בין בנים לבנות, ניתן לראות בנטיית ילדים לשחק בגן הילדים משחקים בהם הם נדרשים לחשוף את איברי מינם בפני בני המין האחר.

לילדים צעירים אין עדיין תחושת בושה ביחס לגופם, על כן הם אינם מהססים לגעת או לחשוף את איברי המין שלהם בפומבי.

תחום נוסף המעורר בילדים שאלות ותהיות רבות, נוגע לאופן בו באים תינוקות לעולם. הם שואלים שאלות כמו: "מה יש בבטן של אמא?", "איך התינוק נכנס לשם?", ועוד.

לקראת העלייה לכיתה א', בין הגילאים שש לשבע, מתרחש שלב "החביון", על פי פרויד. במסגרת שלב התפתחותי זה מתחילה אצל הילדים הזדהות חזקה עם בני מינם, הליבידו הופך תת סיפי מה שמאפשר לילד להפנות משאבים ואנרגיה לרכישת ידע ומיומנויות חברתיות. הילדים מגלים העדפה למשחק משותף עם בני מינם על פני המין השני.

מיניות בריאה ולא בריאה במשחק ילדים

התנהלות נורמטיבית במשחקים הקשורים לגוף או למין, באה, במרבית המקרים, באופן ספונטני ומסבה לילדים התרגשות, שביעות רצון והנאה. ילדים עשויים לשכב זה על זה, לגעת, לחשוף את איבריהם, למשל תוך כדי משחק ולקיחת תפקידים של "רופא" ו"חולה". ההתנהגות המינית הבריאה באה ממקום של סקרנות, הנאה וחקר, ואינה באה על חשבון תחומי עניין אחרים של הילד.

התנהגות מינית טבעית מתרחשת, על פי רוב, בין ילדים שהיכרותם ממושכת ומבוססת על חברות ומשחק משותף. למעשה, ניתן להתייחס למשחקים מיניים כסוג של התנהגות משחקית רגילה. השותפים למשחק הם בני אותו גיל, ממדי הגוף דומים והם מצויים בשלב התפתחותי דומה. הילדים חוקרים יחד את גופם ומתעניינים בתפקידים מגדריים סטראוטיפיים כמו רופא וחולה, אמא ותינוק ועוד.

אולי יעניין אתכם גם:
נרקיסיזם: מה גורם לילדים להפוך לנרקיסיסטים ואיך מונעים את זה?
כיצד לעזור לילדים להתמודד עם קשיים חברתיים?
משחק ילדים: שלבי המשחק החיוניים להתפתחות הילד
התנהגות אגרסיבית אצל ילדים ובני נוער
כיצד להתמודד עם ילדים עם בעיות קשב וריכוז?

חקירה מינית בילדות מתרחשת גם בין בני אותו מגדר וגם בין בנים לבנות, בדרך כלל הבחירה תהיה בחברים, ולא באחים, כשותפים למשחק. מאפיין חשוב של חקירה זו בגיל הילדות הוא שהיא נעשית ללא כפיה. אמנם לפעמים ילדים משתמשים בלחץ חברתי מתון ואומרים זה לזה "אם לא תראה לי את שלך לא אראה לך את שלי", אבל כאשר מדובר בילדים שיש ביניהם קשר של חברות, לרוב לא תהיה סיבה לדאגה. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שבמערכת יחסים מתמשכת, ילדים יודעים כי הם יכולים לסרב למשחק או פעילות (מינית או אחרת) אם אינם מעוניינים.

מתי יש סיבה לדאגה?


התנהגות משחקית מינית לא תקינה, מתרחשת פעמים רבות בקרב ילדים בגילים שונים, (למשל: ילד גדול שיפעיל לחץ על ילד קטן), ברמת התפתחות שונה, או כאשר הילדים השותפים למשחק נמצאים בסטטוס חברתי שונה – ילד אגרסיבי אשר יפעיל לחץ או יאיים על ילד דחוי מבחינה חברתית. במקרה כזה, הילד הדחוי עלול להסכים למשחק שאינו מעוניין בו, מתוך ההשתוקקות לזכות באהדת חברו לגן.

התנהגויות מיניות לא תקינות יכולות לערב כפייה, כוח, איום ואף שוחד. בדרך כלל, התנהגויות מיניות טבעיות ייפסקו לאחר התערבות מבוגר כמו הורה או גננת, בעוד שהתנהגויות חריגות עלולות להימשך בסתר, למרות דרישה חד משמעית להפסיקן.

התנהגויות נוספות שיש להתייחס אליהן - כאשר ילד מפגין עיסוק יתר במיניות, על חשבון פעילויות רגילות במחיצת הילדים בגן, וכן ילדים שנראה כי הידע שלהם על מיניות אינו תואם את גילם או שהם מתנהגים או משחקים בדרכים אשר מאפיינות ביטוי מיני מעולם המבוגרים.

היזהרו מהטיית יתר

חשוב להיות ערים להתנהגויות חריגות של ילדים בשעת משחק. יחד עם זאת, המקרים המדווחים בכלי התקשורת עלולים ליצור הטיית-יתר בנושא ולהביא למחשבה כי כל ילד שמראה התנהגות מינית מעט מוגזמת או לא מקובלת, הוא ילד שסובל מהתעללות או הטרדה מינית. למעשה, התנהגות מינית חריגה יכולה להיות ביטוי למגוון גורמי סיכון רגשיים וסביבתיים, כמו חשיפה למסרים מיניים שאינם תואמים לגיל הילד, טשטוש גבולות ביחס לעירום ופרטיות בבית, הזנחה הורית, התעללות פיזית בילד עצמו או בבן משפחה אחר.

תפקיד ההורים וצוות הגן

להורים ולצוות בגן הילדים קיים תפקיד מהותי במניעת התנהגויות לא מקובלות, ובמידת הצורך בהתמודדות עם אירועים לאחר התרחשותם. מעורבות בחיי היום יום של הילד, תשומת לב לאופי המשחק, מתן הסברים שמתאימים לגיל הילדים והצגת גבולות ברורים, חשובים במניעת אירועים חריגים.

חשוב להיות ערים לתלונות של ילדים. ילד שמספר על תחושת חוסר נעימות או חוסר נוחות בשעת משחק עם ילד מסוים מדליק 'נורת אזהרה'. חשוב להקנות לו כלים להגיד "לא", לשמור על גופו ולדעת לפנות לעזרת מבוגר. ככל שילד יחוש כי הוא נמצא בסביבה תומכת ומכילה, הן בבית והן בגן, הוא יפתח אמון וביטחון בדמויות בסביבתו הקרובה, ויידע לפנות אליהן במידת הצורך.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר