על פי מה נקבעת לוקמיה

לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום
 
  • על פי מה נקבעת לוקמיה
    דני
    10/08/2007

    שלום,

    רציתי לדעת על פי מה נקבעת לוקימיה? האם בעת לוקימיה יש ירידה בספירה מתחת לנורמה בכל שורות הדם או שרק חלק משורות הדם נפגעות? הבנתי שמדד ה-WBC בעת לוקימיה יכול לעלות או לרדת מעבר לנורמה.מדוע נחוץ פרט לספירה לבצע גם בדיקת משטח הספירה ע"י המטולוג? יתכן מצב של לוקימיה ללא פגיעה כלל בשורות הדם,כלומר שהמדדים בספירה יהיו בגבול הנורמה?

    תודה.

    * המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר
    לקביעת תור
    סגירה
    על פי מה נקבעת לוקמיה

    הוספת תגובה

     

    לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום

  • לאוקמיה

    ד''ר מוטי חיימי
    10/08/2007

    שלום דני,
    לאוקמיה נובעת מהתרבות של תא אב אחד במח העצם, הגורמתליצירת שורת תאים (CLONE) פתולוגית . שורת תאים זו מתרבה במח העצם (ובהמשך יוצאת גם לדם הפריפרי) וגורמת להחלפת שורות התאים הנורמליות שבמח העצם.
    האבחנה של לאוקמיה מתבצעת בשלב ראשון ע"ס ממצאי ספירת הדם ומשטח הדם, אך לצורך אישור סופי ואבחון סוג הלאוקמיה- יש צורך בבדיקת מח עצם.
    בשלב ראשון ייתכן שתבוא לידי ביטוי פגיעה רק בחלק מהשורות (כמו למשל ירידה בטסיות) אך בהמשך ישנה בד"כ פגיעה גם בשורות האחרות.
    משטח הדם מאפשר הסתכלות על מראה התאים , כולל בדיקה אם ישנם תאים פתולוגיים (בלסטים).
    נדיר לראות שיש לאוקמיה ללא פגיעה במדדי ספירת הדם, אלא אם כן מדובר בשלבים מוקדמים מאד, בהם התאים הפתולוגיים טרם הצליחו לתפוס את מקומם של התאים הנורמליים במח העצם.

    * המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר
    לקביעת תור
    סגירה

    הוספת תגובה

     

    לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום

  • המשך

    דני
    11/08/2007

    תודה.
    לפי מה שהבנתי,הרי שבשלב ראשון יש התרבות תאים פתולוגים רק במח העצם,אז כיצד ניתן לראות תאים כאלו במשטח דם? האם בשלב זה תהיה רק ירידה בספירה של התאים התקינים בגלל פגיעה בייצור במח העצם ורק בשלב מאוחר יותר בגלל יציאת תאים פתולוגים לדם הרי שניתן לראותם במשטח ועם זה עליה מעל הנורמה בספירה של ה-WBC?
    כמו כן,מה משך הזמן בד"כ שלאחר תחילת מחלה עד שניתן לראות סימנים בדם של פגיעה בספירה?
    תודה.

    * המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר
    לקביעת תור
    סגירה

    הוספת תגובה

     

    לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום

  • המשך

    ד''ר מוטי חיימי
    11/08/2007

    1.למרות שיש התרבות תאים פתולוגיים במח העצם- יש יציאה של כמה מהם אל הדם פריפרי , ואת זה ניתן לראות במשטח.
    2. לא בהכרח:לפעמים יש יציאת תאים פתולוגיים כבר בהתחלה, ולפעמים באמת יש ירידה בשורת הנורמליות. זה משתנה מחולה לחולה.
    3. לגבי משך הזמן מתחילת המחלה עד לסימנים בספירת הדם- בד"כ זה די מהיר- ימים עד מספר שבועות.אני זוכר מקרים אחדים שבהם לא הופיעו בלסטים במשטח הדם בהתחלה , וספירת הדם הייתה בגבולות הנורמה ורק לאחר חודש או יותר התחילו להיות סימנים בספירת הדם.

    * המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר
    לקביעת תור
    סגירה

    הוספת תגובה

     

    לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום

  • המשך

    דני
    11/08/2007

    איך זה מסתדר עם תשובה שנתת לשאלה אחרת בפורום בה נשאלת לגבי ספירת טסיות נמוכה במשך חודש ושבוע-חודשיים ושאר הספירה תקינה ,כאשר קבעת שככל הנראה מדובר ב-ITP ואילו בתשובה פה כתבת שסימנים בספירה ובמשטח יכולים להתגלות גם אחרי מספר שבועות או יותר מחודש?
    תודה.

    * המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר
    לקביעת תור
    סגירה

    הוספת תגובה

     

    לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום

  • לדני

    ד''ר מוטי חיימי
    11/08/2007

    מה שאמרתי בתשובות הקודמות הוא המצב השכיח. לא רק מדד הזמן קובע אלא מדדים ובדיקות נוספות שזהו לא המקום לפרט את כולן. המקרה שבו היתה לאוקמיה ללא ביטוי בספירת הדם הוא מצב מאד מאד חריג. בכלל ברפואה- תמיד יש לחשוב קודם על המצב השכיח ולא על המצבים הנדירים.
    (כששומעים דהרות מבחוץ- צריך לחשוב שיש שם סוסים ולא זברות..)

    * המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר
    לקביעת תור
    סגירה

    הוספת תגובה

     

    לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום


שאלות ותשובות נוספות שעניינו את הגולשים שלנו