יתר לחץ דם: כיצד הרגלי חיים בריאים יכולים למנוע תופעה זו?

יתר לחץ עלול לגרום למחלות לב, להתקפי לב ולשבץ מוחי. הרגלי חיים נכונים כמו שמירה על המשקל, פעילות גופנית, קיזוז מלח ושינה טובה מסייעים לשמור על לחץ דם תקין
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 18/12/2016 |
צפיות: 1,504
דירוג: 4.5 מתוך 2 הצבעות
התקבלו 2 דירוגים בציון ממוצע 4.5 מתוך 5
אנשים רבים סובלים מלחץ דם גבוה, רבים מהם לא מודעים לכך אך מצב זה מהווה גורם סיכון לבעיות בריאותיות רבות. אנשים שיש להם לחץ דם גבוה נמצאים בסיכון לפתח מחלות לב שונות והם חשופים לסוכרת, להתקפי לב ולשבץ מוחי.

יש הרבה סיבות ללחץ דם גבוה, זו יכולה להיות תורשה גנטית, הרגלי תזונה, לחץ נפשי או תופעת לוואי של תרופות ושל מחלות. רוב האנשים עם לחץ דם גבוה נוטלים תרופות לאיזון ולשמירה על לחץ דם תקין, אך במקרים רבים אפשר להקדים תרופה למכה ולמנוע את עליית לחץ הדם מלכתחילה וכך להימנע מנטילת תרופות.

חוששים מיתר לחץ דם? התייעצו עם המומחים:
פורום כירורגית כלי דם, ורידים
פורום קרדיולוגיה - רפואת לב
פורום לחץ דם, מחלות כליה ילדים, הרטבת לילה
פורום יתר לחץ דם, לחץ דם גבוה
פורום טיפולי ורידים, דליות, מחלות כלי דם

שמירה על המשקל מונעת יתר לחץ דם

לחץ הדם תלוי במשקל הגוף, ככל שהמשקל גבוה יותר כך גם לחץ הדם. אנשים שיש להם נטייה ללחץ דם גבוה צריכים להקפיד על משקל גוף תקין, ואנשים שיש להם משקל עודף צריכים להשיל כמה קילוגרמים ולהתאמן באופן קבוע. כאשר מדובר ביתר לחץ דם, השלה של חמישה קילוגרמים יכולה לעשות את ההבדל.

לחץ הדם קשור לסיבולת הלב ולמאמץ המופעל עליו בעת פעילות גופנית. כדי לשמור על לחץ דם תקין אין צורך ללכת לחדר כושר, די בהליכה יומית מהירה במשך חצי שעה כדי לשמור על הגוף פעיל ואקטיבי וכך הן להוריד במשקל והן להוריד את לחץ הדם.

מלח גורם ללחץ דם גבוה

אחד הגורמים הנפוצים ביותר ליתר לחץ דם הוא תזונה לקויה, שמירה על תפריט מאוזן ובריא מפחיתה את לחץ הדם לאנשים שסובלים מלחץ דם גבוה ומונעת ממנו לעלות מראש. בין מרכיבי המזון העיקריים שאחראים על יתר לחץ דם הוא המלח, הנפוץ בעיקר במזון מעובד. צריכה של המלח גורמת לצבירת נוזלים ולכיווץ כלי הדם, שני אלמנטים אשר אחראים באופן ישיר על לחץ הדם.

מלבד קיזוז של צריכת המלח, כדאי להוסיף לתפריט אשלגן, מכיוון שהוא מפחית את ההשפעות של המלח על לחץ הדם. אנשים עם נטייה ליתר לחץ דם צריכים להישמר גם מפני שומן וכולסטרול, אשר אחראים גם הם על לחץ הדם, ובאופן כללי מומלץ להם לאכול הרבה ירקות ולהמעיט בשתיית אלכוהול. גם שתייה מרובה של קפה מזיקה ללב וגורמת ללחץ דם גבוה מכיוון שקפאין מעלה את רמות הלחץ של הגוף. אפשר להתנחם בכך שיש הסוברים כי שוקולד מריר מסייע לבריאות ולחיזוק הלב.

המצב הנפשי משפיע על לחץ הדם

לחץ נפשי מעודד אנשים לעשן, לשתות ולאכול באופן לא בריא. נוסף על כך, הלחץ הנפשי משפיע באופן אקטיבי על גוף האדם ובשילוב עם הגורמים המזיקים הוא גורם לכלי הדם להתכווץ וכך להעלות את לחץ הדם.

ישנן שיטות רבות להפחתת הלחץ, הן הפיזי והן המנטאלי. לתה הצמחים, למשל, יש סגולות להפחתת לחץ, כך גם פעילות גופנית, האזנה למוזיקה והשארה של העבודה במשרד ולא לקחת אותה הביתה. מדיטציה היא אחת הפעולות המומלצות ביותר לאנשים שיש להם נטייה ליתר לחץ דם, היא מפיגה מתחים ומשרה תחושה של רוגע ושלווה. מחקרים מצאו כי מדיטציה מפחיתה בכ-50% את הסיכויים ללקות במחלות חלב, בהתקפי לב ובשבץ מוחי.

למידע נוסף בנושא יתר לחץ דם קראו גם:
גראס יוריד לחץ דם?
הורדת לחץ דם? הליכה תעזור לכם
איך להתעמל עם לחץ דם גבוה?
5 תפיסות מוטעות על לחץ דם גבוה
מחקר: מיץ סלק יכול להוריד לחץ דם גבוה

שינה טובה מורידה את לחץ הדם

שינה איכותית הכרחית לריפו הגוף ולשיקומו. שינה של חמש שעות או פחות גורמת ליתר לחץ דם ולהחמרת המצב בקרב אנשים שיש להם לחץ דם גבוה. לאורך זמן, מחסור בשעות שינה פוגע ביכולת של הגוף לווסת את ההורמונים שאחראים למיתון הלחץ וכך עולים הסיכויים ליתר לחץ דם. כמו כן, אנשים שסובלים מנדודי שינה ומדום נשימה בשינה נמצאים בסיכון ללקות במחלות לב.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר