ויטמין D מפחית את הסיכויים לחלות בסרטן השד

סרטן השד הוא אחת המחלות הנפוצות ביותר בדורנו וכל אישה נמצאת בסיכון לחלות בה. שמירה על רמות הוויטמין D שבגוף מפחיתה את הסיכויים לחלות ומסייעת להחלמה
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 02/02/2017 |
צפיות: 1,635
דירוג: 5.0 מתוך 4 הצבעות
התקבלו 4 דירוגים בציון ממוצע 5.0 מתוך 5
לפי הנתונים של האגודה למלחמה בסרטן, מדי שנה בשנה כ-4,500 נשים מאובחנות כחולות בסרטן השד ואחת מכל תשע נשים תחלה במחלה בשלב כזה או אחר של חייה. בגלל התפוצה הרחבה של המחלה ישנה מודעות גדולה בקרב הציבור וכמעט כל אחד מכיר מישהי שחלתה בעבר או חולה בהווה בסרטן השד.

הרפואה והמדע חוקרים את המחלה ללא הרף, הם בודקים מהם הגורמים המעודדים את התפתחות המחלה, כמו תורשה גנטית, הורמונים וחשיפה לקרינה ולחומרים מסוכנים, וכן הם בודקים את שיטות הטיפול ואת הדרכים למנוע אותה. כמעט בכל שבוע מתפרסם ברחבי העולם מאמר אשר עוסק בסרטן השד ומעלה ממצאים חדשים אשר יכולים לשפר את איכות החיים של החולות ושל נשים בכלל.

המומחים מחכים לכם בפורומים:
פורום סרטן (אונקולוגיה)
פורום סרטן השד
פורום סרטן ורפואה משלימה
פורום נטורופתיה אירידיולוגיה
פורום סרטן נשים, סרטן צוואר הרחם, סרטן השחלות

מה הקשר בין ויטמין D לסרטן?

התכונות של הוויטמין D נחקרו רבות בהקשרים של מחלות שונות, כמו מחלות לב, סוכרת ודיכאון. בשנים האחרונות המחקר מתמקד ביכולות של הוויטמין D לרפא ולמנוע את סרטן השד. בין שאר התיאוריות, בדקו אם יש קשר בין סרטן השד לבין מחסור בוויטמין D.

באחד המחקרים שעוסקים בנושא נתנו ויטמין D לקבוצה של נשים בגיל המעבר כדי להעלות את רמת נסיוב הדם ל-40 מ"ג. הנסיוב מכיל נוגדנים לחלבון מליגנין, החלבון המצוי בתאים סרטניים. ככל שרמת הנסיוב גבוהה יותר, כך הגוף מכיל יותר נוגדנים לתאים סרטניים. לאחר ארבע שנים נבדקו הנשים בשנית ונמצא כי הסיכוי שלהן לחלות בסרטן צנח בכ-77%.

איך ויטמין D מונע את סרטן השד?

ישנם סוגים שונים של סרטן השד, וכמעט בכולם הוויטמין D משפיע על המבנה של התאים האפיתליים – רקמת התא. את סוג התאים הללו מחזיק ביחד חומר בשם E-cadherin אשר מכיל בעיקר ויטמין D וסידן. ללא כמות מספיקה של ויטמין D מבנה התא קורס והתאים מתרבים, ופעמים רבות התרבות התאים גוררת עמה סרטן.

לוויטמין D יש תפקיד מכריע הן במניעה של המחלה והן בסיוע בהחלמה ממנה. נשים וגברים שכבר אובחנו כחולים בסרטן השד יכולים להוסיף ויטמין D לתפריט היומי שלהם וכך למנוע מהתאים הסרטניים להתרבות. כ-90% מהסוגים השונים של סרטן השד קשורים בצורה כזו או אחרת למחסור בוויטמין D.

בגוף האדם יש כ-30,000 גנים, והוויטמין D משפיע באופן ישיר על כמעט כל אחד ואחד מהם. נוסף על מניעה של סרטן השד, ניצול נכון של הוויטמין D והקפדה על רמות גבוהות שלו בגוף יכולים לסייע במניעה של יותר מ-16 סוגים שונים של סרטן, לרבות סרטן הלבלב, סרטן ריאות, סרטן השחלות, סרטן הערמונית וסרטן העור.

מהן הכמויות הרצויות של הוויטמין D?

כדי לדעת כמה ויטמין D יש לצרוך, צריך לבדוק את רמות נסיוב שבגוף. באופן כללי, מומלץ להיחשף לשמש במשך 20 דקות בכל יום, בין השעות 10 בבוקר ל-2 בצהריים. ישנם כמה מאכלים עשירים בוויטמין D אשר צריכה קבועה שלהם שומרת על הכמות הממוצעת של הוויטמין בגוף. לנשים החולות בסרטן השד או לנשים שרוצות למנוע את המחלה כדאי לאכול דגים שמנים, כמו טונה, סלמון, מקרל וסרדינים, חמאה ומוצרי חלב, ביצה וכבד.

לקריאה נוספת בנושא:
16 מיתוסים על סרטן השד
גלולות הריון - למניעת סרטן השד?
זומרה עשויה למנוע חזרת סרטן השד
הכל על סרטן השד אצל גברים
אויסטה למניעה של סרטן השד

אם לוקחים את הוויטמין D כתוסף תזונה, הכמות הממוצעת היא בין 50 ל-70 מ"ג ביום. מחקרים גילו כי כדי לקבל את התוצאות היעילות ביותר כדאי להוסיף לוויטמין D גם סידן, אשר יחד הם בונים את רקמת התא המונעת ממנו להתפצל. לכן מומלץ שתות כוס חלב ביום, לאכול גביע יוגורט או לקחת סידן כתוסף תזונה.

* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר