התייעצות בנוגע לדכאון וחרדה חברתית

לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום
 
  • התייעצות בנוגע לדכאון וחרדה חברתית
    רותם
    27/04/2016

    שלום
    רציית להתייעץ מה עליי לעשות.
    אני בת 21, סובלת מחרדה חברתית, והתחלתי ללכת לפסיכולוגית על מנת לטפל בזה (הלכתי לשני מפגשים בינתיים), אבל אני מרגישה שהטיפול שהיא רוצה לתת לי לא מתאים לי. היא אמרה שהטיפול הוא באמצעות שיחות (לפי מה שקראתי באינטרנט זה נקרא טיפול דינאמי) ואני מעוניינת בטיפול cbt שהבנתי שיעיל בחרדה הזו.
    השאלה שלי קודם כל בנוגע לזה היא מה לעשות- לדבר על זה עם הפסיכולוגית? לעבור לפסיכולוגית אחרת שמטפלת בשיטה שונה? והאם טיפול תרופתי יעיל בחרדה זו?
    דבר נוסף- אני מרגישה שאני נמצאת כבר כמה שבועות בדכאון קל- אני חסרת אנרגיות וחסרת חשק לכלום, קמה בשעות מאוחרות(בעבר הייתי קמה מוקדם ומתחילה לעשות את פעולות היומיום), מרגישה שאני צריכה להכריח את עצמי לעשות דברים בסיסיים- מקלחת, ללכת למקומות וכו', חסרת חשק לעשות פעילות גופנית (כשבעבר הייתי מתאמנת על בסיס קבוע) ובנוסף לכך גם אוכלת המון ומשמינה ואז נכנסת מזה עוד יותר לדכאון. אני אציין שבעבר גם סבלתי מהחרדה החברתית וניסיתי כמה שיותר להמצא במקום הבטוח שלי ולא להתעמת עם המצבים החברתיים אז לא טרחתי לעשות עם זה כלום, ולאחרונה הייתי בסיטואציה שגרמה לי להתעמת איתה ולכן הבנתי שאני צריכה לפנות לטיפול.
    שאלתי בקשר לדכאון היא- מה עליי לעשות? אני מרגישה שאני חייבת עזרה בזמן הקרוב כי לא באלי להמשיך לחיות בחוסר חשק הזה. האם אני יכולה לקבל טיפול תרופתי ואם כן דרך מי אני מקבלת אותו? רופא משפחה או פסיכיאטר?
    יכול להיות שבעקבות החוויה השלילית החברתית שלי וההחמרה של החרדה פיתחתי את הדכאון ? מרגישה אבודה
    אשמח לעצות ותודה רבה מראש

    * המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר

    הוספת תגובה

     

    לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום

  • התייעצות בנוגע לדכאון וחרדה חברתית - תגובה

    שרון לויט
    28/04/2016

    היי רותם,
    לגבי הטיפול הפסיכולוגי, ממליצה לשאול ישירות את הפסיכולוגית באיזו גישה היא עובדת, ואם היא אכן עובדת בגישה דינמית, אני ממליצה להחליף מטפלת. ייתכן שהיא תאמר לך שהיא "משלבת" גם כלים של CBT, אבל כל עוד האוריינטציה העיקרית שלה היא דינמית, כך גם ייראה הטיפול (מניסיוני ומהיכרותי עם מטפלים). לכן, אם את מעוניינת ב CBT, לדעתי עדיף למצוא מטפל שזוהי הגישה העיקרית שלו, מאחר שזה משפיע על כל אופי הטיפול.
    טיפול תרופתי יכול לעזור להפחית את החרדה, אך הוא לא משנה את ההתנהגות שלך, לכן מאוד מומלץ להיעזר גם בטיפול שיעזור לך להתנהג בצורה אחרת ולהסיר את העכבות.
    הסיבה למצב הרוח הירוד יכולה להיות החרדה, אך יכולות להיות גם סיבות אחרות (שינויים בזמן האחרון, פחות פעילות, שינויים הורמונליים וכו'). גם זה נושא שאת יכולה לעבוד עליו בטיפול CBT, ואין צורך לטפל בו בנפרד. מה שאת יכולה בינתיים לעשות, הוא לנסות להיות בכמה שיותר עשייה. כדאי להתחיל מפעילות גופנית כלשהי, שכן השפעתה על מצב הרוח היא מאוד חיובית. מחקרים מראים שרמה מסוימת של פעילות גופנית עושה פעולה זהה לזו של טיפול תרופתי. בכל מקרה, מומלץ לעסוק בפעילויות אהובות ולנסות להקיף את עצמך באנשים תומכים (להפיג בדידות ככל האפשר). גם אם אין לך חשק לקום מוקדם, כדאי "להכריח" את עצמך לעשות זאת, כי זה יעזור. אפשר למצוא פעילות לעשותה בבוקר, כדי שיהיה לך קל יותר לקום.
    טיפול תרופתי אפשר לקבל גם אצל רופא משפחה, אבל מומלץ יותר לפנות לפסיכיאטר, מאחר שזהו תחום התמחותו והוא יידע להתאים את הטיפול באופן טוב יותר. הטיפול התרופתי בדיכאון ובחרדה לטווח הארוך הוא זהה. אני ממליצה להימנע משימוש בתרופות הרגעה קצרות טווח ממשפחת הבנזודיאזפינים (לוריוון, ואבן, זנקס, קלונקס, ואליום וכו'). מדובר בתרופות שעוזרות רק בטווח הקצר, בעלות תופעות לוואי משמעותיות (כגון רדימות, חוסר ריכוז וחוסר יכולת לנהוג ברכב) וגורמות בד"כ לפיתוח התמכרות. תרופות ארוכות טווח (כגון ציפרלקס, סרוקסט, לוסטרל וכו') אינן בעלות השפעה מיידית, אך אינן גורמות לתופעות אלה.

    חג שמח!

    * המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר
    לקביעת תור
    סגירה

    הוספת תגובה

     

    לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום


שאלות ותשובות נוספות שעניינו את הגולשים שלנו