כיצד להתמודד עם דיכאון אחרי פרידה?

התאוששות לאחר פרידה מבן זוג יכולה להיות תהליך קשה ורגשי, אך לעתים העצב והצער הופכים לדיכאון שקשה לצאת ממנו. בעזרת זיהוי מוקדם של המצב אפשר למנוע התדרדרות ולאפשר חזרה מהירה לשגרה
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 23/08/2017 |
צפיות: 2,075
דירוג: 4.0 מתוך 4 הצבעות
התקבלו 4 דירוגים בציון ממוצע 4.0 מתוך 5
פרידות הן לא דבר קל וסיומה של מערכת יחסים יכולה לגרום לשינוי מהותי באורח החיים ולהוביל לתחושות קשות. יש אנשים שמתרגלים במהירות למצב החדש וממשיכים בחייהם בקלות, אך אחרים יכולים לחוות תחושות קשות ולהתמודד עם דיכאונות. בעוד עצבות ומצב נפשי רגיש יכולים לחלוף בתוך זמן קצר, לדיכאון אחרי פרידה יכולות להיות השלכות מרחיקות לכת ולכן חשוב לזהות את התסמינים של הדיכאון לפני שהמצב מחמיר.

חוויתם פרידה קשה? שתפו את המומחים:
פורום יחסים, זוגיות ונישואין
פורום דיכאון חרדה
פורום אימון ויעוץ לזוגיות ודייטינג
פורום פסיכותרפיה
פורום התמודדות עם לחץ, פרידה, בגידה, פיטורין

התאבלות על מערכת יחסים

תסמינים של דיכאון יכולים להיות מתונים עד חמורים ולא תמיד אפשר לאבחן מה מרגישים באותו הרגע, אם אלה צער ועצבות רגילים לאחר פרידה או שמא המצב חמור יותר ומה שמרגישים אלה סממנים של דיכאון. התאבלות על מערכת יחסים היא חלק מתהליך ההתגברות על הפרידה, אך לא כל רגש ולא כל עוצמה שלו היא דבר נורמטיבי.

תסמינים בריאים לפרידה כוללים כעס ותסכול, בכי ועצבות, פחד, נדודי שינה וחוסר עניין בפעילויות חברתיות או בעיסוקים שגרתיים כמו עבודה או לימודים. תסמינים אלה אינם נעימים במיוחד, אך הם חולפים והמצב הנפשי מתייצב לאחר שמתרגלים לחיים ללא בן הזוג. זמן ההחלמה משתנה מאדם לאדם ולכן צריך להיות סבלניים.

אם חלפו כמה שבועות ומצב הרוח לא השתפר בכלל או שהוא החמיר, ייתכן שמדובר בדיכאון. כדי לאבחן דיכאון יש לעמוד בחמישה מתוך תשעה מדדים והם צריכים להימשך שבועיים לפחות: תחושת עצבות וחוסר אונים ברוב שעות היום, חוסר עניין בפעילויות, אבדן תיאבון ואיבוד משקל או תיאבון מוגבר והעלאה במשקל, שינה לא סדירה שבה ישנים מעט מדי או יותר מדי, שינויים בפעילות פיזיולוגית כמו תנועות ידיים והאטה בתנועה, עייפות וחוסר באנרגיה, תחושות אשמה וחוסר ערך, קשיי ריכוז וחוסר יכולת לקבל החלטות ומחשבות על מוות ומחשבות על התאבדות.

דיכאון גורם לכאבים פיזיולוגיים

אף אחד אינו חסין מפני דיכאון שלאחר פרידה, אך יש אנשים שנמצאים בסיכון גבוה יותר לחוות אותו. לאנשים עם נטייה לדיכאון ולכאלה עם הפרעות מצב רוח יש סיכויים גבוהים לפתח דיכאון לאחר פרידה, אך ישנן סיבות נוספות ובהן שינויים הורמונליים או שינוי נוסף שחל במקביל לפרידה כמו מוות של אדם קרוב או פיטורין מעבודה.

כאשר מזהים את התסמינים של הדיכאון יש לפנות לטיפול מקצועי, אם לא מטפלים במצב קל מאוד להתדרדר להתנהגות מזיקה, כמו צריכה מופרזת של אלכוהול ושל סמים. דיכאון משפיע גם על הבריאות הגופנית והוא יכול להראות את אותותיו בתסמינים כמו כאבי ראש, כאבי מפרקים וכאבי בטן. נוסף על כך, לחץ ומתח כרוניים מחלישים את מערכת החיסון וכך הגוף נהיה רגיש יותר למחלות ולזיהומים.

אכילה רגשית, שהיא מאפיין נוסף של דיכאון, יכולה לגרום להשמנת יתר אשר מביאה עמה סוכרת ומחלות לב. תופעות לוואי נוספות של דיכאון יכולות להיות התקפי חרדה, בעיות בבית, בעבודה או בלימודים וכן מחשבות אובדניות. כאמור, אם תחושת העצב והדכדוך לא השתפרה ולו מעט כשבועיים לאחר הפרידה יש לפנות לטיפול פסיכותרפי ובמקרה הצורך יש ליטול תרופות נוגדות דיכאון. כאלה שאינם מעוניינים בתרופות קונבנציונאליות יכולים להיעזר בצמחי מרפא ובתוספי מזון כמו אומגה 3, פרע מחורר ו- SAM-e.

פעילות ספורטיבית לשיפור מצב הרוח

ישנן שיטות נוספות להתמודדות עם דיכאון ללא עזרה חיצונית. לשם כך אפשר לעסוק בפעילות ספורטיבית אשר מחזקת את הגוף ואת מערכת החיסון ומאיצה את האנרגיה בגוף. כמו כן, בזמן ספורט הגוף משחרר אנדורפינים – הורמונים שמשפרים את מצב הרוח. חצי שעת פעילות ביום שלוש פעמים בשבוע תעשה את העבודה.

אנשים אשר חשים בדיכאון ובריקנות לאחר פרידה צריכים להישאר עסוקים ולמלא את הזמן כמה שיותר. זה יכול להיות בעבודה, לצאת להליכה עם הכלב, לקרוא ספר או להתחיל פרויקט כמו סידור הארון או ללמוד לסרוג, פעילויות מסוג זה מסיחות את הדעת מרגשות העצב והצער.

אולי יעניין אתכם גם:
כיצד זוגיות משפיעה על הבריאות?
מהם השלבים של כל קשר זוגי?
מערכת יחסים מחייבת: כיצד לזהות את הסימנים?
כיצד למצוא את בן הזוג המושלם?
כיצד יוצרים אינטימיות?

דיכאון בכלל ודיכאון שלאחר פרידה אינו משהו שצריך לעבור לבד וכדאי לפנות לחברים ולמשפחה כדי לקבל תמיכה נפשית. יש להימנע מאנשים שליליים וביקורתיים שיכולים להחמיר את תחושת הערך העצמי וגם אם לא חווים את כל התסמינים של הדיכאון אפשר לפנות למטפל כדי לקבל את העזרה הנדרשת, הן לטווח ארוך והן לטווח קצר.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר דורון תודר
    ד"ר דורון תודר
    פסיכיאטר קליני מומחה נוירופידבק-טיפול לא תרופתי, פסיכיאטר מומחה. מנהל את המרכז הרפואי נוירוקליניק לטיפולי נוירופידבק. מנהל את המרפאה הציבורית היחידה בישראל לטיפול בנוירופידבק, במרכז לבריאות הנפש בב... קרא עוד
  • ד"ר בן עמית
    ד"ר בן עמית
    פסיכיאטריה ומדעי המוח תחומי טיפול: דיכאון, מתח וחרדה, כאבים כרוניים, פיברומיאלגיה, מאניה- דיפרסיה והפרעה פוסט- טראומתית (PTSD) ... קרא עוד