מיינדפולנס: שיטת המדיטציה המודרנית שתעזור לכם לחיות טוב יותר

כולנו שואפים לחיות בשלום עם עצמנו ועם הסביבה שלנו. קשה למצוא שקט בין כל ההמולה שהחיים גוררים עמם, לכן, נולדה שיטת המיינדפולנס שבאפשרותה להשיג עבורכם את השקט הזה
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 05/09/2018 |
צפיות: 561
דירוג: 4.8 מתוך 5 הצבעות
התקבלו 5 דירוגים בציון ממוצע 4.8 מתוך 5
אז מה הם החיים האלה? הכל רק דמיון-שווא, אשליה, צל חולף, בדיה אשר אין לה יסוד. כל הישג אינו אלא חלום, כי כל החיים הם חלום. והחלומות? הם רק חלומות. לרוב אנו מוצאים את עצמנו מתחבטים בשאלות קיומיות, נאבקים במחשבות טורדניות שמתחוללות בראש שלנו ולא מרפות. כולן עולות להן בהקשר ישיר מהלחצים שבחיים שלנו, כולן עוטפות את המוח מבלי מנוח. השאיפה של האנשים היא למצוא את הרגיעה, את הזן הכה חמקמק הזה שמצוי בתוך הנפש ורק מחכה שנושיט את היד וניגע בו.

בשביל למצוא את הזן נולדו להן תורות מדיטציה רבות ושונות. רובן ככולן נועדו לעזור ולהקל על תופעות כמו חרדה ודיכאון, לשחרר מלחצים ומאירועים אשר סובבים אותנו ולצלול עמוק אל תוך נבכי הנפש. ישנם אנשים אשר פונים אל הדת במטרה למצוא את השלווה הזו. חשוב לציין, המדיטציות לא נועדו להחליף את האופציה של האמונה, כי אם יש ביכולתן של שתי השיטות לחיות האחת לצד השנייה. 'עשה לך רב' הם אומרים, באותה מידה אפשר לומר גם 'עשה לך בודהא'. השניים הם שכנים טובים, שכן המדיטציה היא אינה סממן דתי כלשהו וכל אדם מכל דת יכול להשריש אותה לצד האמונה שלו.

מדיטציה היא שם כולל לטכניקות שונות אשר מתמקדות באימון של התודעה או בפיתוח מנטאלי. ישנן עשרות מדיטציות אשר נבדלות אחת מן השנייה במובנים רבים. לדוגמה מדיטציה של חזרה על מנטרה, מדיטציה טרנסנדנטלית, מדיטציה דינאמית של אושו ומדיטציה יהודית (הרב אריה קפלן). כיום, המדיטציה שהוטמעה בתרבות המערבית שלנו וסוחפת את העולם היא מדיטציית המיינדפולנס, לה סגולות רפואיות ונפשיות רבות.

היכנסו לפורומים והתייעצו עם המומחים:
פורום פסיכולוגיה
פורום חרדה, דיכאון - טיפול לא תרופתי
פורום יוגה, מדיטציה
פורום חרדה מהריון, פחד מלידה, טוקופוביה
פורום פסיכותרפיה

משנתו של הבודהא

בניגוד לדעה הרווחת, הבודהא לא היה אל ואף לא שליח של האל, אלא בן אנוש רגיל מן השורה, בשר ודם, אחד משלנו. לפיכך, משנתו היא כזו המבוססת על ערכי מוסר, תרגול במדיטציה והיאחזות בחכמה משוחררת מעכבות. עיסוקו של הבודהא התנקז למדע של התודעה. התודעה שלנו ממריאה הרבה פעמים מהגוף ואנחנו מאבדים את האחיזה במציאות, נכנסים למערבולת מחשבות אובססיבית לגביי אירועים מסוימים או מתמלאים בחששות מן העתיד. זה גורם לנו להיות לחוצים, חרדים ודיכאוניים. הרעיון של הבודהא נולד בכדי לשחרר את הבן אדם מתחושות של תאווה, שנאה, כעס, לחצים ושאר האספקטים השליליים שמוחנו דואג להפיק מדי יום ביומו. במקום זאת, הוא שאף לסתום את הגולל על מחשבות מסוג אלו ולפתוח צוהר חדש אל מחשבות מועילות יותר. הנחת היסוד הזאת נוצרה כדי לטפח בקרב בני האדם מחשבות של שמחה, אהבה, חמלה, שלווה ורצון להיטיב עם הזולת. את ערימת המחשבות הנהדרת הזאת ניתן ליישם באמצעות קיום שיטת המיינדפולנס המבוססת על משנתו של הבודהא.

על שיטת המיינדפולנס

מיינדפולנס זוהי הגדרה ישירה ביותר. היא קוראת לתודעה להיות מרוכזת בדיוק במה שקורה עכשיו, למה שאתם עושים, לחלל שבו אתם נעים. זה אמנם נשמע טריוויאלי וקל לביצוע, אלמלא העובדה הטורדנית שטוענת כי לעיתים קרובות אנו נוטשים את מה שבאמת חשוב בחיים. משמעותה של שיטת המיינדפולנס היא לא להגיב בצורה קיצונית לדברים שקורים או שעתידים לקרות, אלא להיות מפוקסים ברגע הנוכחי, במה שקורה עכשיו, במה שנמצא ומתרחש מולנו בשנייה הזאת. מדיטציית המיינדפולנס מחפשת לשמור על מודעות מחשבתית במישור ההווייתי של הרגע. לשם נכנסים כל הרגשות, התחושות של הגוף והסביבה המקיפה אותנו. היא גם מערבת בתוכה "קבלה", זאת אומרת הקדשה של תשומת לב למחשבות ולרגשות מבלי להפגין שום מידה של שיפוטיות, מבלי להאמין שיש צורה "נכונה" או "לא נכונה" לחשוב בזמן הזה. כשמתרגלים את המדיטציה המחשבות הופכות למה שאנחנו חשים באותו הרגע במקום לתת להן את החופש לזרוק אותנו אל העתיד או להשאיר אותנו בעבר. מיינדפולנס מבטאת את היכולת האנושית להיות מרוכזים אך ורק בהווה, להיות מודעים לאיפה שאנחנו נמצאים ולמה שאנו עושים.

כל כך הרבה זמן נשרף לו בעוד אנו עסוקים במה שהיה או במה שעשוי להיות בעתיד שלנו. בינתיים, מה שקורה ממש עכשיו מתחת לאף שלנו חומק מאיתנו. בסופו של דבר החיים הם מה שקורה כרגע, כל הרגעים היפים והמרגשים מתרחשים בהווה. זהו הזמן היחידי שבו אנו צריכים לחיות והוא היחידי גם שיש בכוחו לגרום לנו לחוות את הרגעים המרגשים ולנצור אותם בזיכרוננו. מן העבר השני של המתרס, מצויים להם גם רגעי הכאב אשר נולדים בהווה, גם הם דורשים את תשומת לבנו ואם לא נספק להם את תשומת הלב הזאת, הם עלולים להתנפח ולהגיע לממדים חסרי פרופורציות. הרגע הנוכחי הוא הרגע היחיד שבו אפשר לעשות איזשהו שינוי בקשר לחיים שלנו. שיטת המיינדפולנס לא מחייבת אתכם לשנות את מי שאתם, אבל היא כן קוראת לכם לטפח את התכונות הטובות אשר טבועות בכם באמצעות שיטות פשוטות שמוכחות מדעית.

מחקרים על המיינדפולנס

מי שהטמיע את המיינדפולנס בעולם המדעי היה ד"ר ג'ון קבט צין, מבית הספר לרפואה של מסצ'וסטס בארצות הברית. בסוף שנות ה-70 הוא שימש כמתרגל במנזרי זן לצד עבודתו כחוקר ביולוגיה מולקולארית. מתוך תחושת שליחות הוא החל להעביר קורסי מיינדפולנס למטופלים שהרפואה הקונבנציונאלית לא מצאה עבורם פתרון. היו אלו אנשים שסבלו ממחלות כרוניות שונות או ממחלות נפשיות כמו דיכאון וחרדה. הצלחת הטיפולים שלו הרקיעה שחקים, ומשם נסללה הדרך לחקירת המיינדפולנס על אוכלוסייה בריאה ועל צוותי הטיפול בעצמם (רופאים, אחיות).

בשנים האחרונות תחום המיינדפולנס זוכה לתיקוף מדעי על ידי אינספור מחקרים אקדמיים מתחום הרפואה, מדעי המוח ופסיכולוגיה. מחקרים אלו מבוססים על בדיקות MRI וEEG-, כאשר ההדמיות מוכיחות באופן נחרץ את יכולתה של מדיטציית המיינדפולנס להיטיב עם מוחנו ולהשפיע על הגוף שלנו ועל אופן תפקודו. במחקרים נמצא כי תרגול שיטת המיינדפולנס מפחית רמות של סטרס וחרדה, כאב והפרעות קשב וריכוז. מנגד, המדיטציה הזו מגבירה את יכולת השליטה העצמית, גורמת להיות יותר אמפתיים וקשובים לסביבה תוך פיתוח יצירתיות וגמישות מחשבתית.

אולי תרצו לקרוא גם:
הכל על דמיון מודרך, מדיטציה ושחרור לחץ
סובלים מכאב? מדיטציה יכולה לעזור
מדיטציה: הרגלי חשיבה בחיי היומיום
עשרה מיתוסים נפוצים על מדיטציה
איך להפוך את שגרת היום לפחות מלחיצה?

למה לתרגל מיינדפולנס?

להיות קשוב ואכפתי כלפיי הנפש שלכם יעזור לכם להבחין מתי אתם פועלים על 'טייס אוטומטי'. הדבר מקנה לכם את האפשרות לשנות את מה שאתם עושים באותו הרגע, במקום להתחרט על זה אחר כך –נניח שאתם מוצאים את עצמכם נמרחים על הספה עם שקית של צ'יפס ביד מול ערוץ משעמם בטלוויזיה. המיינדפולנס יוכל לשחרר אתכם משלשלות השגרה היומיומית ולמצוא עבורכם אפשרויות חדשות וטובות יותר. בכך תמצאו את האנרגיות לקום מהספה ולהחליף את הצ'יפס במנה בריאה, לוותר על ההתענגות המפוקפקת מול הטלוויזיה ולצאת להליכה מרגיעה במקום זאת. אמנם זה נשמע פחות מפתה ברגע זה, אבל כשתצללו עמוק אל תוך עולם המיינדפולנס תוכלו למצוא גירויים חדשים שלא שיערתם בדעתכם שיש בכוחם לעניין ולכבוש אתכם. המיינדפולנס יוכל לעזור להגשים את עצמכם ואת המטרות שלכם בחיים. ההתרכזות ברגע תמנע מכם להגיב באופן חסר פרופורציה או ללא מחשבה שניה. בעזרת המדיטציה הזו תוכלו ללמוד איך לנשום נכון, לפעול בצורה שקולה יותר ולהבין לעומקו של עניין מה קורה סביבכם בשלל הסיטואציות שבחיים.

כיום מועברים קורסי מיינדפולנס במסגרות שונות ברחבי הגלובוס: בתי חולים, אוניברסיטאות, קליניקות לטיפול פסיכולוגי, בתי ספר ואפילו בתאגידים גדולים דוגמת גוגל. המדיטציה הזו גדלה לממדים קולוסאליים והיא לא פוסחת על אף תרבות. תרשו לעצמכם להתחבר לתוך הנפש שלכם ולמצוא את השלווה פנימית שכל כך דרושה לכולם היום במציאות היומיומית המכבידה הזו. תתנסו במדיטציה המבוססת מחקרית, וגם אתם תוכלו להרגיש טוב יותר עם עצמכם ועם הסביבה שלכם.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

טיפול ב-OCD באמצעות גריה מוחית
ד"ר דורון תודר
| 17/06/2019 |
צפיות: 47
אנשים שסובלים מהפרעה טורדנית- כפייתית נמצאים בתוך מעגל מתמשך של מחשבות אובססיות ובטקסים שחוזרים על עצמם. כל אלה פוגמים משמעותית באיכות חייהם. מהן דרכי הטיפול היעילות ביותר? וכיצד מפחיתים את החרדה?
קרא עוד
כיצד עיצוב הקליניקה משפיע על המרחב הטיפולי?
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 23/05/2019 |
צפיות: 287
בטיפול פסיכותרפי קיימת חשיבות רבה למרחב הטיפולי, הקליניקה צריכה להקנות למטופל תחושת רוגע וביטחון המאפשרות כנות ופתיחות. על כן, יש כמה דברים חשובים שצריך לשים אליהם לב בעיצוב הקליניקה
קרא עוד
התמכרות לאלכוהול: גורמים, תסמינים וקבלת עזרה
 אבי יקיר
| 22/04/2019 |
צפיות: 860
שתיית אלכוהול בעולם המערבי נחשבת לפעילות חברתית לכל דבר. האלכוהול גורם לשחרור, לרוגע ולפתיחות בקרב אנשים, אך הגבול בין הנאה רגעית להתמכרות של ממש מאוד דק. מהן הנורות האדומות שאליהן יש צורך להתייחס? כיצד מתחיל תהליך ההתמכרות? ומהו הצעד הראשון בדרך לגמילה?
קרא עוד
כיצד לאמץ ילד בישראל?
 סימונה פלג
| 11/04/2019 |
צפיות: 389
סימונה פלג פותחת את לבה ומכניסה אתכם למשפחתה למסע קסום מלא חששות וריגושים. בדרך הארוכה לאימוץ ילדה, היא חוותה גבשושיות ומכשולים רבים, אך לא נתנה לדבר לעצור את התגשמות חלומה והראתה לכולם שאין דבר העומד בפני הרצון
קרא עוד
כיצד מלמדים ילדים לשלוט על כעסים?
טובי פלד
| 07/04/2019 |
צפיות: 534
ילדים בשלב ההתבגרות המוקדמת חווים התקפי זעם שללא ניהול נכון הופכים למקרי תוקפנות ואף אלימות פיזית. הורים רבים נשארים חסרי אונים אל מול ההתקפים, וגם מערכת החינוך בישראל אינה מעניקה כלים לימודיים לשליטה על כעסים. אילו כלים יש להתוות לילדים? כיצד בונים לילד כישורי התמודדות בסיטואציה בה הכעס עולה? ולמה חשוב לתת דוגמא אישית ולהפוך למודל לחיקוי עבור הילד?
קרא עוד
תסמינים נוירופסיכיאטריים של אפילפסיה
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 27/03/2019 |
צפיות: 783
חולי אפילפסיה רבים סובלים מהפרעות נפשיות הנובעות מהמחלה עצמה. התסמינים בקרב החולים נבדלים מאלה של החברה הכללית, ולכן לא תמיד קל לאבחן אותם ולטפל בהם כנדרש
קרא עוד
גירושים: כיצד מגיבים ילדים להליך בכל שכבת גיל?
ד"ר אילן בוש
| 19/03/2019 |
צפיות: 458
הליך הגירושים הוא לא הליך קל. בזמן שההורים שקועים בפרידה כואבת, פירוק בית וניפוץ החלומות הפרטיים שלהם, הם לעתים שוכחים שקיים צד שני למתרס, הכואב לא פחות משברון הפסיפס המשפחתי שלהם, ואלה, כמובן, הילדים.
קרא עוד
תכניות הגמילה: מהם סיכויי ההצלחה האמיתיים?
שחף אשכנזי
| 11/03/2019 |
צפיות: 521
גופים רבים, מקליניקות ועד מטפלים פרטים, מבטיחים לנו הבטחות ללא כיסוי ונוטעים בנו תקוות שווא לתחילתה של דרך נקייה מהתמכרות לסמים. אז מה הן השאלות החשובות שצריך לשאול לפני שמחליטים להתחיל בתהליך גמילה?
קרא עוד
אגרנות כפייתית: כיצד מזהים ואיך מטפלים?
טובי פלד
| 06/03/2019 |
צפיות: 432
אגרנות כפייתית היא הפרעה נפשית המתבטאת באגירת חפצים אובססיבית ללא היכולת להיפטר מהם. ההפרעה משבשת את אורח החיים התקין ולעתים גם עלולה להוביל לבעיות בריאותיות
קרא עוד
כיצד לזהות אם הילד משתמש בסמים?
ד"ר אילן בוש
| 03/03/2019 |
צפיות: 475
מספר בני הנוער שמשתמש בסמים עולה משנה לשנה, כדי למזער את הנזקים של הסם יש לטפל בבעיה מהר ככל הניתן. לשם כך יש לדעת מהם הסימנים לשימוש בסמים ומהי הדרך הנכונה לפנות לילד
קרא עוד