מיינדפולנס: שיטת המדיטציה המודרנית שתעזור לכם לחיות טוב יותר

כולנו שואפים לחיות בשלום עם עצמנו ועם הסביבה שלנו. קשה למצוא שקט בין כל ההמולה שהחיים גוררים עמם, לכן, נולדה שיטת המיינדפולנס שבאפשרותה להשיג עבורכם את השקט הזה
מאת מערכת BeOK
| 05/09/2018 |
צפיות: 185
דירוג: 5.0 מתוך 4 הצבעות
התקבלו 4 דירוגים בציון ממוצע 5.0 מתוך 5
אז מה הם החיים האלה? הכל רק דמיון-שווא, אשליה, צל חולף, בדיה אשר אין לה יסוד. כל הישג אינו אלא חלום, כי כל החיים הם חלום. והחלומות? הם רק חלומות. לרוב אנו מוצאים את עצמנו מתחבטים בשאלות קיומיות, נאבקים במחשבות טורדניות שמתחוללות בראש שלנו ולא מרפות. כולן עולות להן בהקשר ישיר מהלחצים שבחיים שלנו, כולן עוטפות את המוח מבלי מנוח. השאיפה של האנשים היא למצוא את הרגיעה, את הזן הכה חמקמק הזה שמצוי בתוך הנפש ורק מחכה שנושיט את היד וניגע בו.

בשביל למצוא את הזן נולדו להן תורות מדיטציה רבות ושונות. רובן ככולן נועדו לעזור ולהקל על תופעות כמו חרדה ודיכאון, לשחרר מלחצים ומאירועים אשר סובבים אותנו ולצלול עמוק אל תוך נבכי הנפש. ישנם אנשים אשר פונים אל הדת במטרה למצוא את השלווה הזו. חשוב לציין, המדיטציות לא נועדו להחליף את האופציה של האמונה, כי אם יש ביכולתן של שתי השיטות לחיות האחת לצד השנייה. 'עשה לך רב' הם אומרים, באותה מידה אפשר לומר גם 'עשה לך בודהא'. השניים הם שכנים טובים, שכן המדיטציה היא אינה סממן דתי כלשהו וכל אדם מכל דת יכול להשריש אותה לצד האמונה שלו.

מדיטציה היא שם כולל לטכניקות שונות אשר מתמקדות באימון של התודעה או בפיתוח מנטאלי. ישנן עשרות מדיטציות אשר נבדלות אחת מן השנייה במובנים רבים. לדוגמה מדיטציה של חזרה על מנטרה, מדיטציה טרנסנדנטלית, מדיטציה דינאמית של אושו ומדיטציה יהודית (הרב אריה קפלן). כיום, המדיטציה שהוטמעה בתרבות המערבית שלנו וסוחפת את העולם היא מדיטציית המיינדפולנס, לה סגולות רפואיות ונפשיות רבות.

היכנסו לפורומים והתייעצו עם המומחים:
פורום פסיכולוגיה
פורום חרדה, דיכאון - טיפול לא תרופתי
פורום יוגה, מדיטציה
פורום חרדה מהריון, פחד מלידה, טוקופוביה
פורום פסיכותרפיה

משנתו של הבודהא

בניגוד לדעה הרווחת, הבודהא לא היה אל ואף לא שליח של האל, אלא בן אנוש רגיל מן השורה, בשר ודם, אחד משלנו. לפיכך, משנתו היא כזו המבוססת על ערכי מוסר, תרגול במדיטציה והיאחזות בחכמה משוחררת מעכבות. עיסוקו של הבודהא התנקז למדע של התודעה. התודעה שלנו ממריאה הרבה פעמים מהגוף ואנחנו מאבדים את האחיזה במציאות, נכנסים למערבולת מחשבות אובססיבית לגביי אירועים מסוימים או מתמלאים בחששות מן העתיד. זה גורם לנו להיות לחוצים, חרדים ודיכאוניים. הרעיון של הבודהא נולד בכדי לשחרר את הבן אדם מתחושות של תאווה, שנאה, כעס, לחצים ושאר האספקטים השליליים שמוחנו דואג להפיק מדי יום ביומו. במקום זאת, הוא שאף לסתום את הגולל על מחשבות מסוג אלו ולפתוח צוהר חדש אל מחשבות מועילות יותר. הנחת היסוד הזאת נוצרה כדי לטפח בקרב בני האדם מחשבות של שמחה, אהבה, חמלה, שלווה ורצון להיטיב עם הזולת. את ערימת המחשבות הנהדרת הזאת ניתן ליישם באמצעות קיום שיטת המיינדפולנס המבוססת על משנתו של הבודהא.

על שיטת המיינדפולנס

מיינדפולנס זוהי הגדרה ישירה ביותר. היא קוראת לתודעה להיות מרוכזת בדיוק במה שקורה עכשיו, למה שאתם עושים, לחלל שבו אתם נעים. זה אמנם נשמע טריוויאלי וקל לביצוע, אלמלא העובדה הטורדנית שטוענת כי לעיתים קרובות אנו נוטשים את מה שבאמת חשוב בחיים. משמעותה של שיטת המיינדפולנס היא לא להגיב בצורה קיצונית לדברים שקורים או שעתידים לקרות, אלא להיות מפוקסים ברגע הנוכחי, במה שקורה עכשיו, במה שנמצא ומתרחש מולנו בשנייה הזאת. מדיטציית המיינדפולנס מחפשת לשמור על מודעות מחשבתית במישור ההווייתי של הרגע. לשם נכנסים כל הרגשות, התחושות של הגוף והסביבה המקיפה אותנו. היא גם מערבת בתוכה "קבלה", זאת אומרת הקדשה של תשומת לב למחשבות ולרגשות מבלי להפגין שום מידה של שיפוטיות, מבלי להאמין שיש צורה "נכונה" או "לא נכונה" לחשוב בזמן הזה. כשמתרגלים את המדיטציה המחשבות הופכות למה שאנחנו חשים באותו הרגע במקום לתת להן את החופש לזרוק אותנו אל העתיד או להשאיר אותנו בעבר. מיינדפולנס מבטאת את היכולת האנושית להיות מרוכזים אך ורק בהווה, להיות מודעים לאיפה שאנחנו נמצאים ולמה שאנו עושים.

כל כך הרבה זמן נשרף לו בעוד אנו עסוקים במה שהיה או במה שעשוי להיות בעתיד שלנו. בינתיים, מה שקורה ממש עכשיו מתחת לאף שלנו חומק מאיתנו. בסופו של דבר החיים הם מה שקורה כרגע, כל הרגעים היפים והמרגשים מתרחשים בהווה. זהו הזמן היחידי שבו אנו צריכים לחיות והוא היחידי גם שיש בכוחו לגרום לנו לחוות את הרגעים המרגשים ולנצור אותם בזיכרוננו. מן העבר השני של המתרס, מצויים להם גם רגעי הכאב אשר נולדים בהווה, גם הם דורשים את תשומת לבנו ואם לא נספק להם את תשומת הלב הזאת, הם עלולים להתנפח ולהגיע לממדים חסרי פרופורציות. הרגע הנוכחי הוא הרגע היחיד שבו אפשר לעשות איזשהו שינוי בקשר לחיים שלנו. שיטת המיינדפולנס לא מחייבת אתכם לשנות את מי שאתם, אבל היא כן קוראת לכם לטפח את התכונות הטובות אשר טבועות בכם באמצעות שיטות פשוטות שמוכחות מדעית.

מחקרים על המיינדפולנס

מי שהטמיע את המיינדפולנס בעולם המדעי היה ד"ר ג'ון קבט צין, מבית הספר לרפואה של מסצ'וסטס בארצות הברית. בסוף שנות ה-70 הוא שימש כמתרגל במנזרי זן לצד עבודתו כחוקר ביולוגיה מולקולארית. מתוך תחושת שליחות הוא החל להעביר קורסי מיינדפולנס למטופלים שהרפואה הקונבנציונאלית לא מצאה עבורם פתרון. היו אלו אנשים שסבלו ממחלות כרוניות שונות או ממחלות נפשיות כמו דיכאון וחרדה. הצלחת הטיפולים שלו הרקיעה שחקים, ומשם נסללה הדרך לחקירת המיינדפולנס על אוכלוסייה בריאה ועל צוותי הטיפול בעצמם (רופאים, אחיות).

בשנים האחרונות תחום המיינדפולנס זוכה לתיקוף מדעי על ידי אינספור מחקרים אקדמיים מתחום הרפואה, מדעי המוח ופסיכולוגיה. מחקרים אלו מבוססים על בדיקות MRI וEEG-, כאשר ההדמיות מוכיחות באופן נחרץ את יכולתה של מדיטציית המיינדפולנס להיטיב עם מוחנו ולהשפיע על הגוף שלנו ועל אופן תפקודו. במחקרים נמצא כי תרגול שיטת המיינדפולנס מפחית רמות של סטרס וחרדה, כאב והפרעות קשב וריכוז. מנגד, המדיטציה הזו מגבירה את יכולת השליטה העצמית, גורמת להיות יותר אמפתיים וקשובים לסביבה תוך פיתוח יצירתיות וגמישות מחשבתית.

אולי תרצו לקרוא גם:
הכל על דמיון מודרך, מדיטציה ושחרור לחץ
סובלים מכאב? מדיטציה יכולה לעזור
מדיטציה: הרגלי חשיבה בחיי היומיום
עשרה מיתוסים נפוצים על מדיטציה
איך להפוך את שגרת היום לפחות מלחיצה?

למה לתרגל מיינדפולנס?

להיות קשוב ואכפתי כלפיי הנפש שלכם יעזור לכם להבחין מתי אתם פועלים על 'טייס אוטומטי'. הדבר מקנה לכם את האפשרות לשנות את מה שאתם עושים באותו הרגע, במקום להתחרט על זה אחר כך –נניח שאתם מוצאים את עצמכם נמרחים על הספה עם שקית של צ'יפס ביד מול ערוץ משעמם בטלוויזיה. המיינדפולנס יוכל לשחרר אתכם משלשלות השגרה היומיומית ולמצוא עבורכם אפשרויות חדשות וטובות יותר. בכך תמצאו את האנרגיות לקום מהספה ולהחליף את הצ'יפס במנה בריאה, לוותר על ההתענגות המפוקפקת מול הטלוויזיה ולצאת להליכה מרגיעה במקום זאת. אמנם זה נשמע פחות מפתה ברגע זה, אבל כשתצללו עמוק אל תוך עולם המיינדפולנס תוכלו למצוא גירויים חדשים שלא שיערתם בדעתכם שיש בכוחם לעניין ולכבוש אתכם. המיינדפולנס יוכל לעזור להגשים את עצמכם ואת המטרות שלכם בחיים. ההתרכזות ברגע תמנע מכם להגיב באופן חסר פרופורציה או ללא מחשבה שניה. בעזרת המדיטציה הזו תוכלו ללמוד איך לנשום נכון, לפעול בצורה שקולה יותר ולהבין לעומקו של עניין מה קורה סביבכם בשלל הסיטואציות שבחיים.

כיום מועברים קורסי מיינדפולנס במסגרות שונות ברחבי הגלובוס: בתי חולים, אוניברסיטאות, קליניקות לטיפול פסיכולוגי, בתי ספר ואפילו בתאגידים גדולים דוגמת גוגל. המדיטציה הזו גדלה לממדים קולוסאליים והיא לא פוסחת על אף תרבות. תרשו לעצמכם להתחבר לתוך הנפש שלכם ולמצוא את השלווה פנימית שכל כך דרושה לכולם היום במציאות היומיומית המכבידה הזו. תתנסו במדיטציה המבוססת מחקרית, וגם אתם תוכלו להרגיש טוב יותר עם עצמכם ועם הסביבה שלכם.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

התמודדות עם קשיי ילדים בגיל ההתבגרות
| 17/09/2018 |
צפיות: 69
אין הכנה מספקת להורות למתבגרים. הורים רבים מרגישים שהם כבר לא מכירים את הילד שלהם, אך איך בכל זאת אפשר להתקרב אליו?
קרא עוד
נוגד הדיכאון האולטימטיבי: איך הפך הקטמין מסם מסיבות לנוגד דיכאון פורץ דרך?
מאת מערכת BeOK
| 16/09/2018 |
צפיות: 127
אותו סם שנועד להפוך מסיבות לצבעוניות יותר, עוזר כעת לאנשים הנלחמים נגד דיכאון עמיד. הכירו את הקטמין – נוגד הדיכאון המודרני
קרא עוד
מפסיקים לעשן ביחד עכשיו: קבוצת הפייסבוק שתעזור לכם להיגמל מעישון
| 12/09/2018 |
צפיות: 660
הגמילה מעישון היא הליך קשה, הן מבחינה פיזיולוגית הן מבחינה נפשית. הפרויקט 'מפסיקים לעשן ביחד עכשיו' מציע תכנית גמילה בשילוב קבוצת תמיכה וסיוע מצד מעשנים אחרים
קרא עוד
השפעת התמכרות על בני משפחה
| 28/08/2018 |
צפיות: 310
התמכרות אינה משפיעה רק על האדם המכור עצמו, להתנהגות ממכרת יש השפעה עצומה גם על בני המשפחה ועל הסביבה הקרובה של המכור
קרא עוד
דיכאון: טיפול לא תרופתי בעזרת גרייה מוחית לא פולשנית
| 27/08/2018 |
צפיות: 287
דיכאון הוא הפרעה נפשית שכיחה ואנשים רבים סובלים ממנה. בעוד טיפול תרופתי אינו מתאים לכל אחד וכרוך בתופעות לוואי, גרייה מוחית לא פולשנית מציעה טיפול מותאם אישית שיכול לפתור את הבעיה לאורך זמן
קרא עוד
משיב נפש: כיצד מתמודדים עם המצב הביטחוני?
| 26/08/2018 |
צפיות: 100
המצב הביטחוני בישראל משרה תחושה לא רגועה ומעודד תחושות קשות כמו חרדה, לחץ ופחד קיומי. ילדים ומבוגרים סובלים מתחושות אלה כאחד לכן יש לדעת איך להתמודד איתן וכיצד להקל על המצב
קרא עוד
איך מגדלים שלישיה: המדריך להורה המאותגר
| 22/08/2018 |
צפיות: 192
בשורה על שלישיה היא משמחת כמו שהיא מעוררת חששות. תינוק חדש אחד מביא עמו מהפך בחיי בני הזוג; כל שכן – תאומים או שלישיה. אך בהקפדה על כמה כללים ברורים וחשובים, אפשר לעבור את השוק הראשוני ולגדל תאומים או שלישיה בנחת
קרא עוד
גרייה מוחית לא פולשנית לטיפול בהפרעות קשב וריכוז – תיאורי מקרה
| 12/08/2018 |
צפיות: 145
הפרעות קשב וריכוז אינן בעיה אחת והביטוי שלהן משתנה מאדם לאדם, בהתאם לכך הטיפול התרופתי אינו משפיע באופן זהה על כל אחד. גרייה מוחית לא פולשנית מהווה חלופה לטיפול התרופתי והיא מותאמת לכל אחד לפי צרכיו
קרא עוד
האם שימוש בתכשירי ריטלין גורם להתמכרות?
| 08/08/2018 |
צפיות: 3,235
הפרעות קשב וריכוז היא תופעה נפוצה בקרב ילדים ומבוגרים, אך רבים חוששים לטפל בה בדרך תרופתית מחשש להתמכרות. הגיע הזמן להפריך את השמועות שריטלין ממכר
קרא עוד
דיכאון בהריון לעומת דיכאון לאחר לידה
| 06/08/2018 |
צפיות: 418
תקופת ההריון והחודשים שבאים אחריו מלווים בשינויים הורמונליים קיצוניים, בשילוב גורמים נוספים הם עלולים להוביל לחרדות, לדכדוך ולדיכאון בזמן ההריון ולאחריו
קרא עוד