הרבה שאלות על שומני דם

לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום
 
  • הרבה שאלות על שומני דם
    מתעניין
    15/07/2009

    1) מהי היעילות היחסית של התרופות סימבסטטין, ליפיטור וקרסטור (לדוגמא, במינון 10-20 מ"ג של קרסטור וליפיטור, 20-40 מ"ג של סימבסטטין) בהורדת (כמה % ירידה בממוצע?) רמת הכולסטרול ה"רע"? 2) אילו מהתרופות הנ"ל במינונים שלעיל גורמת ליותר תופעות לוואי (עייפות, נזק לשרירים, נזק לכבד)? 3) האם יכולת הסטטינים למנוע אירועים לבביים או מוחיים קשורה גם לפעילויות ביולוגיות נוספות של התרופות, פרט להורדת רמת הכולסטרול הרע? האם יתכן מצב שה LDL-C ירד מ 160 ל 120 ועדיין תהיה ירידה משמעותית באירועים לבביים ומוחיים? 4) מהו טווח הפעולה של הסטטינים? אדם הסובל מכולסטרול גבוה נוטל סטטין כלשהוא במשך חדשים או שנים ורמת הכולסטרול יורדת לחצי, אך מסיבה כלשהיא הוא מפסיק לקחת את הסטטין. תוך כמה זמן תעלה רמת הכולסטרול לרמה ההתחלתית? האם יתכן גם מצב של יצירה ביתר לאחר הפסקת התרופה? האם אפשר לתת לגוף מנוחה יום או יומיים בשבוע מנטילת סטטינים כדי להפחית נזק אפשרי לשרירים ולכבד מבלי לפגוע הרבה בפעולת התרופה? 5) באילו מקרים מומלץ לשלב איזיטרול עם סטטינים, או להחליף סטטינים באיזיטרול , ומה יעילות התרופה כטיפול יחיד בהורדת רמת ה LDL:-C בדם? האם קופות החולים מערימות קשיים על אישור לקבלת איזיטרול? 6) פרט לפעילות גופנית והפסקת עישון, האם יש אמצעים אחרים להעלאת רמת הכולסטרול ה HDL-C (תזונה, תוספי מזון, תרופות)? 7) כמה נמוך צריך להיות ערך ה LDL-C? עד לא מזמן ההמלצה לקבוצות סיכון היתה לרמה של מתחת ל 100, היום ההמלצה היא ל 70 ואף ל 50. האם זה באמת חיוני והאם אין בזה סיכון לתופעות לוואי קשות כתוצאה משימוש במינונים גבוהים של סטטינים חזקים אצל מי שסובל מרמה בסיסית גבוהה של כולסטרול? 8) תחליפים לסטטינים: לא כל החולים ששים לקחת במשך שנים רבות תרופות להורדת כולסטרול וטריגליצרידים, בעיקר בשל תופעות הלוואי הידועות שלהם. בשוק ישנם מספר תוספי תזונה, שלפחות לפי פרסומי החברות היצרניות שלהם, הם עושים פעולה דומה לזו של הסטטינים ותרופות אחרות להפחתת שומנים (לדוגמא, הפחתת ה LDL-C ב 25%), ללא תופעות הלוואי של תרופות המירשם. מבין התוספים אפשר לציין את הפיטו-גארד של "טבע" ואת הפוליקסנול, ליפוטרופיק פקטור וגוגול ליפיד של "סולגאר". מה ידוע לך על יעילותם של תוספים אלו והאם יש על זה מחקרים קליניים ראויים? 9) ויטמין D : לאחרונה התפרסמו מחקרים על חשיבותו של ויטמין זה במניעת מחלות קרדיווסקולריות ולחץ דם גבוה. ידוע גם כי כמחצית מהאוכלוסיה בארץ סובלת מחסר בויטמין זה. האם באנשים עם גורמי סיכון למחלות קרדיווסקולריות והסובלים מחסר בויטמין זה מומלץ לקחת, בנוסף לתרופות אחרות לשומנים ו/או לחץ דם גבוה, ויטמין בטיפות או כמוסות (800-1000 יחידות ליום)?

    * המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר
    לקביעת תור
    סגירה
    הרבה שאלות על שומני דם

    הוספת תגובה

     

    לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום

  • שתי הערות למתעניין

    מיכל
    15/07/2009

    א. האם נראה לך תקין להפנות לרופא מספר אסטרונומי כזה של שאלות?
    ב. האם הנימוס לא מחייב לכתוב את המילה תודה בסוף רצף השאלות שלך?

    כקוראת סמויה בפורום אני רוצה לנצל הזדמנות זו כי להביע את הערכתי הרבה לרופא על מהירותו, מקצועיותו ותשובותיו המעמיקות. זה אחד הפורומים הרפואיים הטובים ביותר הקיימים. אלא שלבקש ממנו לתת כאן הרצאות, זו כבר הגזמה וחציית קו.

    * המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר
    לקביעת תור
    סגירה

    הוספת תגובה

     

    לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום

  • למיכל - תודה!

    ד``ר רפי ביצור
    15/07/2009

    תודה על המחמאות. מאחר ויכולתי - עניתי, אבל באמת שאיני יכול להתחייב שתמיד אוכל לענות על שאלות בהיקף כזה...

    * המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר
    לקביעת תור
    סגירה

    הוספת תגובה

     

    לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום

  • תשובות למתעניין

    ד``ר רפי ביצור
    15/07/2009

    1. פוטנטיות הסטטינים בסדר עולה: פרבסטטין, סימבסטטין, אטורבסטטין (ליפיטור), רוזובסטטין (קרסטור). כעקרון, ירידה של כ- 30-40% בערך ה- LDL תושג עם 40 מ"ג פרבסטטין, 20-40 מ"ג סימבסטטין, 10-20 מ"ג אטורבסטטין וכ- 10 מ"ג רוזובסטטין. במינונים המקסימליים (80 מ"ג אטורבסטטין ו- 40 מ"ג רוזובסטטין) ניתן להגיע לירידת רמת ה- LDL ב- 50-60%.
    2. כל הסטטינים בטוחים בשימוש ואין הבדלים משמעותיים בתופעות הלוואי בין הסטטינים השונים. יתרה מזאת – יש כאלה שיפתחו תופעות לוואי עם סטטין א' אך לא אם סטטין ב', ויש כאלה שלהיפך.
    3. זו שאלה פתוחה. ודאי שהאפקט המגן של הסטטינים קשור לפחות בחלקו להורדת כולסטרול, וכל ירידה הנה ברוכה (70 טוב מ- 120, שטוב מ- 160). יש הסבורים שלסטטינים יש גם אפקטים מגנים שאינם קשורים להורדת הכולסטרול, אך דבר זה אינו ודאי.
    4. עם הפסקת נטילת סטטינים ערך הכולסטרול חוזר לרמה הבסיסית תוך שבועיים-שלושה. אין תופעה של יצירה ביתר לאחר הפסקה. אין שום סיבה לתת "מנוחה" לגוף מסטטינים – אין שום הוכחה שזה מונע נזק כלשהו (גם כך נזק בלתי הפיך מסטטינים הוא דבר נדיר ביותר) ואין מידע האם זה פוגע ביעילות הטיפול.
    5. אזטרול ניתן כמעט תמיד כתוספת לסטטינים במקרים בהם ערך המטרה של LDL לא הושג עם מינונים מקסימאליים, או כשלא ניתן לעלות במינוני הסטטינים עקב תופעות לוואי.רק במקרים נדירים ניתן אותו לבד, בעיקר בגלל שטרם הסתיים המחקר הבודק אם תרופה זו גם מורידה את הסיכון להתקפי לב (תוצאות מחקר זה צפויות להתפרסם בסביבות 2011-2012). אזטרול מורידה את רמת ה- LDL ב- 20-25% הן לבד והן כתוספת לסטטינים. קופות החולים נותנות את האזטרול בהתאם להתוויות שבסל הבריאות (למטופלים ברמת סיכון גבוהה העומדים בהתוויות שהזכרתי).

    * המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר
    לקביעת תור
    סגירה

    הוספת תגובה

     

    לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום

  • המשך תשובות למתעניין

    ד``ר רפי ביצור
    15/07/2009

    6. העלאת רמת ה- HDL הנה עסק מתסכל ביותר. יין אדום שמן זית וכו' יכולים לעזור מעט, וכך גם פעילות גופנית והפסקת עישון. באלה עם רמה גבוהה של טריגליצרידים – תרופות ממשפחת הפיראטים יכולות להעלות את רמת ה- HDL במקביל להורדת רמת הטריגליצרידים, אך הן לא יעזרו באלה עם רמה תקינה של טריגליצרידים. בקרוב (כך אני מקווה) יאשר משרד הבריאות את הניאצין התרופתי המעלה את רמת ה- HDL ב 20-25% בממוצע. בינתיים ניתן להשיגו באישור מיוחד בחלק ממרפאות הליפידים. אדגיש כי הניאצין הרגיל המשווק בבתי טבע אינו מספק, שכן במינונים הגבוהים הדרושים (1-2 גרם) הוא גורם לתופעת הסמקה בלתי נסבלת בשכיחות גבוהה. הניאצין NO FLUSH אינו מכיל חומר פעיל. אין כל תוסף המעלה רמת HDL.
    7. ככל שאנו צוברים יותר ידע אנחנו מרגישים יותר ויותר נוח עם קביעת יעד טיפול של LDL 70 במטופלים בסיכון גבוה. העדויות מצביעות על כך שטיפול לרמה זו במטופלים אלה מקטין במידה משמעותית את התחלואה והתמותה, שיעור תופעות הלוואי נמוך, ונזקים בלתי הפוכים נדירים ביותר (אם בכלל).
    8. אין כל תוסף המוריד את רמת ה- LDL ב- 25%. פיטוגארד מכיל פיטוסטרולים היכולים להוריד את רמת ה- LDL בכ- 10%, ולכן יכולים לשמש כתוספת לסטטינים או במטופלים בסיכון נמוך עם ערכי LDL לא מאד גבוהים. שאר התוספים שהזכרת לא נבדקו בצורה רצינית ואיני מכיר כל מחקר שבדק את יעילותם.
    9. המחקר בנושא ויטמין D ותחלואה לבבית נמצא בחיתוליו. יש קשר סטטיסטי בין חסר ויטמין D ותחלואה לבבית, אך אין עדיין כל הוכחה שמתן תוסף ויטמין D מקטין את הסיכון. מידע כזה יהיה בעתיד. בינתיים, סביר, לדעתי, לתת תוספי ויטמין D אם יש חסר משמעותי ואין התוויות נגד. בכל מקרה לא מומלץ לעשות זאת ללא פיקוח רפואי.

    * המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר
    לקביעת תור
    סגירה

    הוספת תגובה

     

    לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום

  • לדר' ביצור, הרבה תודות על התשובה

    A
    15/07/2009

    המפורטת והמלומדת. למדתי הרבה.
    מצטער על עומס השאלות בתגובה אחת, אבל חשבתי שיהיה נכון יותר, גם לשאר הגולשים, לקבל באופן מרוכז מידע רב בקשת רחבה של נושאים רלוונטים המעניינים את גולשי הפורום. כמובן שיכולתי לשלוח 9 תגובות נפרדות, האם זה היה קל יותר?

    * המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר
    לקביעת תור
    סגירה

    הוספת תגובה

     

    לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום


שאלות ותשובות נוספות שעניינו את הגולשים שלנו