חרדה חברתית: גורמים, תסמינים ודרכי טיפול

חרדה חברתית היא הפרעה הגורמת לפחד ואי נוחות בסיטואציות חברתיות ובתקשורת עם אנשים. אפשר לטפל בחרדה בעזרת טיפול פסיכותרפי, תרופות והימנעות ממאכלים שמעודדים חרדה
מאת מערכת BeOK
| 13/09/2017 |
צפיות: 998
חרדה חברתית, המכונה גם "פוביה חברתית", היא סוג של הפרעת חרדה אשר מתאפיינת בחששות ובפחדים ממצבים חברתיים שונים. אנשים עם חרדה חברתית מתקשים לדבר עם אנשים, לפגוש אנשים חדשים ולהשתתף באירועים חברתיים. תחושת החרדה לרוב נובעת מפחד שישפטו אותם או שילעגו עליהם. חרדה חברתית נבדלת מביישנות, החרדה אינה חולפת מעצמה והיא משפיעה על כל ההיבטים בחיים, מבית הספר ועבודה ועד יצירת קשרים עם חברים או למצוא זוגיות.

סובלים מחרדה? שתפו את המומחים:
פורום פסיכולוגיה ילדים
פורום דיכאון חרדה
פורום פסיכיאטריה ילדים ובני נוער
פורום פסיכותרפיה
פורום חרדה חברתית

חרדה חברתית יכולה להיגרם בגלל הסביבה המשפחתית

הסיבה להתפתחות ההפרעה אינה ברורה לחלוטין, אך חוקרים סבורים כי היא נגרמת משילוב של גנטיקה ושל סביבה. ההפרעה יכולה להתפתח גם עקב חוויות שליליות כמו בריונות, התעללות מינית ובעיות בתוך המשפחה. גם אנורמליות פיזיולוגית יכולה לתרום להפרעה, כמו חוסר איזון של סרוטונין – כימיקל במוח שמווסת את מצבי הרוח וכך גם פעילות יתר של האמיגדלה – מבנה במוח אשר אחראי על תגובת הפחד ועל תחושת חרדה.

הפרעות חרדה יכולות להיות קשורות לסביבת הגידול המשפחתית גם ללא קשר לגנטיקה. ילד להורה עם חרדה יכול לחקות את ההתנהגות שלו ולפתח חרדה חברתית גם כן. כמו כן, ילדים יכולים לפתח הפרעות חרדה אם הם גדלים בסביבה מגוננת יתר או בסביבה מאוד נוקשה.

הימנעות מסיטואציות חברתיות יכולה להעיד על הבעיה

חרדה חברתית משפיעה הן על הפן הפיזיולוגי והן על הפן הנפשי. התסמינים הפיזיולוגיים של ההפרעה הם הסמקה, בחילות, זיעת יתר, רעידות, קשיי דיבור, סחרחורות וקצב לב מואץ. התסמינים הפסיכולוגיים הם דאגה מוגברת לקראת מצבים חברתיים ימים או שבועות לפני המאורע, הימנעות מאירועים חברתיים וישיבה בצד במקרים שבהם אין ברירה אלא להשתתף באירוע, חשש ממבוכה בציבור, פחד שאנשים אחרים ישימו לב ללחץ ולמתח שהם שרויים בו, צריכת אלכוהול כדי להתמודד עם סיטואציות חברתיות והחסרת ימי עבודה או ימי לימודים בגלל חרדות.

תחושת חרדה היא דבר טבעי שכולם חשים במצבים מסוימים, אך אנשים עם חרדה חברתית נמצאים בחרדה מתמדת ששופטים אותם והם פוחדים כל הזמן שהם יושפלו בציבור. משכך, אנשים עם החרדה מנסים להימנע ככל הניתן מכל סיטואציה חברתית, לרבות לשאול שאלה בכיתה או מישהו ברחוב, ראיונות עבודה, קניות במקומות ציבוריים, שימוש בשירותים ציבוריים ואכילה בפומבי.

יש אנשים שאצלם התסמינים של חרדה חברתית לא ניכרים בכל מצב אלא רק בסיטואציות חברתיות מסוימות, מצב זה מכונה חרדה חלקית או חרדה סלקטיבית. לדוגמה, תסמיני החרדה יכולים לצוץ רק כשמדברים עם זרים או רק כשצריך לעמוד מול קהל.

טיפול קבוצתי לתרגול סיטואציות חברתיות

כדי לאבחן חרדה חברתית יש לפנות לפסיכולוג או לפסיכיאטר אשר ישאל על התסמינים ויבחן את ההתנהגות של המטופל. הקריטריונים לחרדה חברתית הם פחד מתמיד מסיטואציות חברתיות על רקע של מבוכה והשפלה, תחושת חרדה ופאניקה לפני אינטראקציה חברתית, חרדה שפוגמת בחיי היום וידיעה שהפחד אינו רציונאלי.

ישנם סוגי טיפול שונים לחרדה חברתית והם משתנים מאדם לאדם, יש כאלה שצריכים רק סוג אחד של טיפול ויש כאלה שצריכים לשלב כמה סוגים. השיטה הנפוצה ביותר היא טיפול קוגניטיבי-התנהגותי שבו מסייעים למטופל לשלוט בחרדה בעזרת החלפת המחשבות השליליות במחשבות חיוביות. אפשרות נוספת היא טיפול בחשיפה שבו מרגילים את המטופל באופן הדרגתי לסיטואציות חברתיות שונות. בטיפול קבוצתי לומדים שיטות ליצירת קשרים עם אנשים ולתרגל את המיומנויות החברתיות בסביבה בטוחה ומקבלת.

רוצים לדעת עוד? קראו גם:
כך תתגברו על ביישנות
אילו הרגלים מחמירים חרדה?
הפרעת אישיות נמנעת: תסמינים, אבחון ודרכי טיפול
מהו טיפול התנהגותי ולמי הוא מסייע?
אילו דפוסים יכולים להעיד על חרדה?

במקרים שטיפול פסיכותרפי לא מסייע יש צורך בנטילה של תרופות נגד חרדה ודיכאון. התרופות אינן מרפאות את ההפרעה, אך הן מקלות על התסמינים שלה ומשפרות את איכות החיים של המטופל. נוסף על כך, אנשים עם חרדה חברתית צריכים להימנע משתייה וממזון אשר מעודדים תחושת חרדה, כמו קפה, שוקולד וסודה, כמו כן, עליהם לישון לפחות שמונה שעות בלילה, מחסור בשינה מגביר את החרדה.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

קנאביס: איך הופכים דפקט לאפקט?
| 14/11/2018 |
צפיות: 202
עישון גראס הוא למעשה התמכרות רגשית היוצרת טשטוש בין האמיתי לפיקטיבי. כדי להיגמל מהסם יש להגיע להבנה שהחיים טובים יותר בלי השאכטה
קרא עוד
סובלים מהשמנת יתר ומבולמוסי אכילה? גרייה מוחית היא הפתרון
| 13/11/2018 |
צפיות: 53
אוכל הוא מקור לעונג, כך גם המוח חושב, וזו בעצם הסיבה העיקרית לבולמוסי אכילה ולעודף משקל. טיפול בגרייה מוחית מאפשר לדכא את הדחפים לאכול ובטווח הארוך גם להוריד במשקל
קרא עוד
בני נוער: למה הם כועסים כל הזמן?
מאת מערכת BeOK
| 04/11/2018 |
צפיות: 239
בני נוער נוטים להתקפי זעם ולתגובות רגשיות חסרות פרופורציה, אין זו אשמתם אלא זו הפעילות ההורמונלית שמתחוללת בתוכם
קרא עוד
יחסים בין אחים
| 23/10/2018 |
צפיות: 307
קנאה בין אחים היא דבר טבעי, תפקידם של ההורים לאפשר לכל ילד למצות את הכישרון שלו מבלי ללבות את היריבות בין הילדים
קרא עוד
התמכרות לאוכל (שאינו מזון)
| 17/10/2018 |
צפיות: 630
התמכרות רגשית למזון הפכה למגפה, כדי להיגמל מהתמכרות זו יש להחזיר את השליטה לידיים ולא לתת לגוף לשלוט ברעב
קרא עוד
פיטורים מעבודה: ניהול רגשות בדרך הטבע
| 10/10/2018 |
צפיות: 288
שיטת ניהול רגשות בדרך הטבע מבוססת על הכרות עם רגשות היסוד הקיימים אצל משפחת היונקים שבני האדם הם חלק ממנה והאפשרות לנהל את הרגשות לטובת האדם
קרא עוד
התמודדות עם קשיי ילדים בגיל ההתבגרות
| 17/09/2018 |
צפיות: 443
אין הכנה מספקת להורות למתבגרים. הורים רבים מרגישים שהם כבר לא מכירים את הילד שלהם, אך איך בכל זאת אפשר להתקרב אליו?
קרא עוד
נוגד הדיכאון האולטימטיבי: איך הפך הקטמין מסם מסיבות לנוגד דיכאון פורץ דרך?
מאת מערכת BeOK
| 16/09/2018 |
צפיות: 498
אותו סם שנועד להפוך מסיבות לצבעוניות יותר, עוזר כעת לאנשים הנלחמים נגד דיכאון עמיד. הכירו את הקטמין – נוגד הדיכאון המודרני
קרא עוד
מפסיקים לעשן ביחד עכשיו: קבוצת הפייסבוק שתעזור לכם להיגמל מעישון
| 12/09/2018 |
צפיות: 1,007
הגמילה מעישון היא הליך קשה, הן מבחינה פיזיולוגית הן מבחינה נפשית. הפרויקט 'מפסיקים לעשן ביחד עכשיו' מציע תכנית גמילה בשילוב קבוצת תמיכה וסיוע מצד מעשנים אחרים
קרא עוד
מיינדפולנס: שיטת המדיטציה המודרנית שתעזור לכם לחיות טוב יותר
מאת מערכת BeOK
| 05/09/2018 |
צפיות: 360
כולנו שואפים לחיות בשלום עם עצמנו ועם הסביבה שלנו. קשה למצוא שקט בין כל ההמולה שהחיים גוררים עמם, לכן, נולדה שיטת המיינדפולנס שבאפשרותה להשיג עבורכם את השקט הזה
קרא עוד