חרדת חברתית: גורמים, תסמינים ודרכי טיפול

חרדה חברתית היא הפרעה הגורמת לפחד ואי נוחות בסיטואציות חברתיות ובתקשורת עם אנשים. אפשר לטפל בחרדה בעזרת טיפול פסיכותרפי, תרופות והימנעות ממאכלים שמעודדים חרדה
מאת מערכת BeOK
| 13/09/2017 |
צפיות: 792
חרדה חברתית, המכונה גם "פוביה חברתית", היא סוג של הפרעת חרדה אשר מתאפיינת בחששות ובפחדים ממצבים חברתיים שונים. אנשים עם חרדה חברתית מתקשים לדבר עם אנשים, לפגוש אנשים חדשים ולהשתתף באירועים חברתיים. תחושת החרדה לרוב נובעת מפחד שישפטו אותם או שילעגו עליהם. חרדה חברתית נבדלת מביישנות, החרדה אינה חולפת מעצמה והיא משפיעה על כל ההיבטים בחיים, מבית הספר ועבודה ועד יצירת קשרים עם חברים או למצוא זוגיות.

סובלים מחרדה? שתפו את המומחים:
פורום פסיכולוגיה ילדים
פורום דיכאון חרדה
פורום פסיכיאטריה ילדים ובני נוער
פורום פסיכותרפיה
פורום חרדה חברתית

חרדה חברתית יכולה להיגרם בגלל הסביבה המשפחתית

הסיבה להתפתחות ההפרעה אינה ברורה לחלוטין, אך חוקרים סבורים כי היא נגרמת משילוב של גנטיקה ושל סביבה. ההפרעה יכולה להתפתח גם עקב חוויות שליליות כמו בריונות, התעללות מינית ובעיות בתוך המשפחה. גם אנורמליות פיזיולוגית יכולה לתרום להפרעה, כמו חוסר איזון של סרוטונין – כימיקל במוח שמווסת את מצבי הרוח וכך גם פעילות יתר של האמיגדלה – מבנה במוח אשר אחראי על תגובת הפחד ועל תחושת חרדה.

הפרעות חרדה יכולות להיות קשורות לסביבת הגידול המשפחתית גם ללא קשר לגנטיקה. ילד להורה עם חרדה יכול לחקות את ההתנהגות שלו ולפתח חרדה חברתית גם כן. כמו כן, ילדים יכולים לפתח הפרעות חרדה אם הם גדלים בסביבה מגוננת יתר או בסביבה מאוד נוקשה.

הימנעות מסיטואציות חברתיות יכולה להעיד על הבעיה

חרדה חברתית משפיעה הן על הפן הפיזיולוגי והן על הפן הנפשי. התסמינים הפיזיולוגיים של ההפרעה הם הסמקה, בחילות, זיעת יתר, רעידות, קשיי דיבור, סחרחורות וקצב לב מואץ. התסמינים הפסיכולוגיים הם דאגה מוגברת לקראת מצבים חברתיים ימים או שבועות לפני המאורע, הימנעות מאירועים חברתיים וישיבה בצד במקרים שבהם אין ברירה אלא להשתתף באירוע, חשש ממבוכה בציבור, פחד שאנשים אחרים ישימו לב ללחץ ולמתח שהם שרויים בו, צריכת אלכוהול כדי להתמודד עם סיטואציות חברתיות והחסרת ימי עבודה או ימי לימודים בגלל חרדות.

תחושת חרדה היא דבר טבעי שכולם חשים במצבים מסוימים, אך אנשים עם חרדה חברתית נמצאים בחרדה מתמדת ששופטים אותם והם פוחדים כל הזמן שהם יושפלו בציבור. משכך, אנשים עם החרדה מנסים להימנע ככל הניתן מכל סיטואציה חברתית, לרבות לשאול שאלה בכיתה או מישהו ברחוב, ראיונות עבודה, קניות במקומות ציבוריים, שימוש בשירותים ציבוריים ואכילה בפומבי.

יש אנשים שאצלם התסמינים של חרדה חברתית לא ניכרים בכל מצב אלא רק בסיטואציות חברתיות מסוימות, מצב זה מכונה חרדה חלקית או חרדה סלקטיבית. לדוגמה, תסמיני החרדה יכולים לצוץ רק כשמדברים עם זרים או רק כשצריך לעמוד מול קהל.

טיפול קבוצתי לתרגול סיטואציות חברתיות

כדי לאבחן חרדה חברתית יש לפנות לפסיכולוג או לפסיכיאטר אשר ישאל על התסמינים ויבחן את ההתנהגות של המטופל. הקריטריונים לחרדה חברתית הם פחד מתמיד מסיטואציות חברתיות על רקע של מבוכה והשפלה, תחושת חרדה ופאניקה לפני אינטראקציה חברתית, חרדה שפוגמת בחיי היום וידיעה שהפחד אינו רציונאלי.

ישנם סוגי טיפול שונים לחרדה חברתית והם משתנים מאדם לאדם, יש כאלה שצריכים רק סוג אחד של טיפול ויש כאלה שצריכים לשלב כמה סוגים. השיטה הנפוצה ביותר היא טיפול קוגניטיבי-התנהגותי שבו מסייעים למטופל לשלוט בחרדה בעזרת החלפת המחשבות השליליות במחשבות חיוביות. אפשרות נוספת היא טיפול בחשיפה שבו מרגילים את המטופל באופן הדרגתי לסיטואציות חברתיות שונות. בטיפול קבוצתי לומדים שיטות ליצירת קשרים עם אנשים ולתרגל את המיומנויות החברתיות בסביבה בטוחה ומקבלת.

רוצים לדעת עוד? קראו גם:
כך תתגברו על ביישנות
אילו הרגלים מחמירים חרדה?
הפרעת אישיות נמנעת: תסמינים, אבחון ודרכי טיפול
מהו טיפול התנהגותי ולמי הוא מסייע?
אילו דפוסים יכולים להעיד על חרדה?

במקרים שטיפול פסיכותרפי לא מסייע יש צורך בנטילה של תרופות נגד חרדה ודיכאון. התרופות אינן מרפאות את ההפרעה, אך הן מקלות על התסמינים שלה ומשפרות את איכות החיים של המטופל. נוסף על כך, אנשים עם חרדה חברתית צריכים להימנע משתייה וממזון אשר מעודדים תחושת חרדה, כמו קפה, שוקולד וסודה, כמו כן, עליהם לישון לפחות שמונה שעות בלילה, מחסור בשינה מגביר את החרדה.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

מחשבות אובדניות: גורמי סיכון ודרכי התמודדות
מאת מערכת BeOK
| 22/02/2018 |
צפיות: 22
מחשבות אובדניות וניסיונות התאבדות הם תופעה שכיחה אצל אנשים עם דיכאון ואצל אנשים החווים משבר נפשי קשה. במקרים אלה יש לפנות לעזה מקצועית ולהימנע מגורמי סיכון
קרא עוד
כיצד להתמודד עם ילדים עם בעיות קשב וריכוז?
מאת מערכת BeOK
| 20/02/2018 |
צפיות: 51
התמודדות עם ילדים עם הפרעות קשב וריכוז יכולה להיות מתישה ומתסכלת, אך ישנן כמה דרכים שיכולות לסייע הן להורים והן לילדים
קרא עוד
דפוסי חשיבה מעוותים אצל אנשים עם הפרעת חרדה חברתית
| 28/01/2018 |
צפיות: 315
לאנשים עם חרדה חברתית יש דפוסי חשיבה מעוותים אשר משפיעים על הערך העצמי שלהם ועל המוכנות שלהם להתמודד עם סיטואציות חברתיות בעתיד
קרא עוד
החשיבות של הערך העצמי וכיצד לשמור עליו
| 18/01/2018 |
צפיות: 293
ערך עצמי הוא הגורם העיקרי שמשפיע על נבכי הנפש וכשהערך העצמי נמוך סף החרדה עולה. לכן יש לדעת כיצד לטפח את הערך העצמי ולשמור עליו גם בזמנים קשים
קרא עוד
הפרעת הסתגלות: סוגים, תסמינים ודרכי טיפול
מאת מערכת BeOK
| 18/01/2018 |
צפיות: 284
הפרעת הסתגלות היא שם כולל של כמה הפרעות נפשיות אשר מתפרצות לאחר אירוע משנה חיים הגורם ללחץ ולחרדה
קרא עוד
כיצד להרגיש טוב עם עצמך?
מאת מערכת BeOK
| 04/01/2018 |
צפיות: 334
חוסר ביטחון ותחושה עצמית שלילית לרוב נובעים מתקיעות במקום ומחוסר קבלה עצמית. בעזרת כמה כללים פשוטים אפשר לשנות את דפוס החיים וללמוד להרגיש טוב עם עצמך
קרא עוד
מה הקשר בין ADHD לכתב יד לא קריא?
מאת מערכת BeOK
| 21/12/2017 |
צפיות: 469
מחקרים גילו כי אחד המאפיינים של הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות הוא כתב יד לא קריא. שיפור מיומנויות הכתיבה מעלה את הסיכויים להצלחה בלימודים
קרא עוד
הפרעת חרדה מוכללת: גורמים, תסמינים ודרכי טיפול
מאת מערכת BeOK
| 05/12/2017 |
צפיות: 357
הפרעת חרדה מוכללת היא הפרעה הבאה לידי ביטוי בדאגה מופרזת שלא תמיד תואמת את המציאות. ההפרעה גורמת לבעיות פיזיולוגיות והיא יכולה לשבש את אורח החיים התקין
קרא עוד
התנהגות אגרסיבית אצל ילדים ובני נוער
מאת מערכת BeOK
| 29/11/2017 |
צפיות: 301
התנהגות אגרסיבית היא לרוב תוצאה של חוסר אונים וחוסר יכולת להתמודד עם מצבים שונים, אך כאשר התנהגות הופכת מאירוע חד פעמי לדפוס חוזר יש צורך בבחינה מדוקדקת ובטיפול
קרא עוד
כיצד לשפר את דימוי הגוף?
מאת מערכת BeOK
| 09/11/2017 |
צפיות: 323
דימוי גוף שלילי גורם להרבה סבל ולעוגמת נפש. התהליך לחיזוק הביטחון העצמי אינו פשוט, אבל אהבה עצמית שווה את המאמץ
קרא עוד