מיינדפולנס בחדר המיטות

מיינדפולנס היא שיטה ששמה דגש על מתן קשיבות ותשומת לב לפעולות שנעשות ברגע נתון ושחרור של דפוסים שליליים. תרגול השיטה מסייע למצבים רבים, כולל מערכות יחסים. חוקרים בדקו האם זה נכון גם לגבי שיפור יחסי מין
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 27/05/2019 |
צפיות: 1,785
דירוג: 3.5 מתוך 6 הצבעות
התקבלו 6 דירוגים בציון ממוצע 3.5 מתוך 5
בימים אלה, מיינדפולנס, או "קשיבות" בעברית, הוא מילה חמה בחוגים הפסיכולוגיים. מיינדפולנס הוא הליך פסיכולוגי אשר מבוסס על התורה הבודהיסטית ומטרתו להגיע למודעות מלאה ברגע נתון ושחרור של מחשבות שאינן קשורות לאותו הרגע.

היסודות אמנם מושרשים בבודהיזם, אך השיטה מותאמת לעולם המערבי שבו התודעה קופצת ממקום למקום והמוח כל הזמן עסוק בדברים שאינם דווקא רלוונטיים לאותו הרגע, בעבודה חושבים על קניות בסופר, בסופר חושבים על האירוע בערב ובאירוע חושבים על שעות השינה שנותרו. תרגול מיינדפולנס מאמן את יכולת הקשב ובד בבד מנסה להיפטר מהרגלים שליליים, כגון: השוואה לאחר, ראייה ביקורתית, שיפוטיות ועוד.

מיידנפולנס ליישום יומיומי

נוסף למדיטציה, השיטה ניתנת ליישום בחיי היום יום. חוקרים מצאו הוכחות לכך שתרגול מיינדפולנס יכול לעזור לאנשים עם דיכאון ועם חרדות, ולסייע להם להתגבר על מחשבות שליליות ותחושות לא נעימות.

השיטה צברה פופולריות בקרב פסיכולוגים ואנשי חינוך והיא מתורגלת במסגרות חינוכיות רבות. נוסף על כך, נמצא כי מיינדפולנס יכול לעזור גם לזוגות לנהל דיון בעת ויכוח בצורה יעילה ונעימה יותר.

יש לכם שאלות נוספות? היכנסו עכשיו לפורומים:
פורום פסיכולוגיה
פורום אורולוגיה, אימפוטנציה
פורום טיפול משפחתי, קשר משפחתי
פורום פסיכותרפיה
פורום התמודדות עם לחץ, פרידה, בגידה, פיטורין

לאור זאת, עלתה השאלה האם מיינדפולנס עשוי לעזור גם בשיפור יחסי המין.

חוקרים מאוניברסיטת טנסי שבארצות הברית ביצעו מחקר כדי לבדוק את ההשפעה של תרגול מיינדפולנס על יחסי המין. מעל 300 סטודנטים שנמצאים במערכת יחסים מחייבת השתתפו במחקר זה. כל משתתף ענה על שלושה שאלונים. השאלון הראשון עסק בפעולות שנכנסות תחת הקטגוריה של מיינדפולס, שם שאלו שאלות ממוקדות על חמשת דפוסי ההתנהגות לפי השיטה, השאלון השני עסק בסיפוק מיחסי המין והשאלון השלישי עסק בסיפוק ממערכת היחסים.
בסיום המחקר נמצא כי תרגול מיינדפולנס יכול לסייע הן בסיפוק מחיי המין והן בסיפוק ממערכת יחסים זוגית.

חמשת העקרונות של מיינדפולנס

מיינדפולנס הוא מושג מורכב הכולל בתוכו מגוון רחב של דפוסי התנהגות שלא כולם קשורים בהכרח למערכות יחסים וליחסי מין.

נהוג לחלק את שיטת המיינדפולנס לחמישה דפוסי התנהגות עיקריים:

התבוננות בחוויה – אחד מעמודי התווך של המיינדפולנס הוא שימת לב לרגשות הפנימיים
כשהם מתעוררים, ולהעניק מקום לחושים בזמן שאלה מגיבים לגירויים חיצוניים הקיימים בעולם,
כמו: קולות, ריחות ומראות.

לפי תורת המיינדפולנס, יש להשתהות מספר דקות מול הטבע וליהנות מיופיו של הנוף המשתקף
ומאוצרות הטבע הפרושים לפנינו.

תיאור במילים – תחושות ורגשות מבעבעים וזולגים החוצה מבלי שהם מנוסחים או צמודים
לשפה וללשון, ולעתים מאוד קשה להביע במילים מה מתחולל בפנים.

תיאור במילים גורם לאדם להיות נוכח ברגע ומודע לכל הפרטים המרכיבים את הרגש או את
התחושה. לפעמים, קשה לדעת מה מרגישים עד שלא מנסים לנסח זאת במילים. הניסיון להביע
בעזרת מילים את התחושות הפנימיות, אם לאחרים ואם לאדם לעצמו, יכול לסייע להגיע לרמות
עמוקות יותר של מודעות עצמית.

השתתפות מתוך מודעות – פעמים רבות אנשים פועלים מתוך הרגל ובצורה אוטומטית ללא
מחשבה. אמנם טיפוח של מנהגים חיוביים יכול להוביל לאורח חיים בריא וחיובי, אך הרגלים
רעים מפריעים לחיים להיות מספקים ומלאי משמעות. חלק עיקרי מתרגול מיינדפולנס הוא חשיבה
על הדרך שבה מתנהגים לפני הפעולה, כך מביאים בחשבון את ההשלכות של אותו ההרגל
ומתנהגים בהתאם.

לפעול ללא שיפוטיות – אין אדם שלא חושב מחשבות או חש תחושות אשר גורמות
לאי-נעימות, אלה בקלות מתדרדרות לביקורת עצמית ולחוסר קבלה עצמית.

המשמעות של שיטה זו היא להיות מודע למחשבות אלו ולקיומן. אין זה אומר שצריך לקבל אותן
ולהשלים עם התחושות השליליות כאילו הן אמת, אלא להבין שאלה התחושות שמרגישים באותו
רגע נתון מתוך ידיעה שהן יחלפו.

פעילות מתוך מחשבה – לא פעם הרגשות הם אלה שמנתבים את הדרך שבה מתנהגים
ועושים דברים ללא שום סיבה מוצדקת. מיינדפולנס שם דגש על מתן תשומת לב לרגשות, הוא
גם חותר לפעילות מתוך מחשבה. זאת אומרת שאסור להתעלם מהרגשות ומהרצונות אך גם אסור
להיות עבד שלהם.

השפעה של מיינדפולנס על מערכת יחסים זוגיות

לפעול לפי מיינדפולנס עם בן הזוג יכול להוביל לתוצאות חיוביות בתוך מערכת היחסים. כך, למשל, אם מודעים לתחושת העצבנות, ניתן להימנע מבעוד מועד הערה עוקצנית שעמדה על קצה הלשון ולמנוע תחושת אי נעימות, ואף מריבה.

אולי יעניין אתכם גם:
יחסי מין וזוגיות: חמש שאלות נפוצות
מה גורם לכאבים בזמן קיום יחסי מין ואיך ניתן לטפל בכאב בחדירה?
כיצד זוגיות משפיעה על הבריאות?
להתאהב מחדש: כיצד להחיות את הזוגיות?
מיינדפולנס: שיטת המדיטציה המודרנית שתעזור לכם לחיות טוב יותר

בשנים האחרונות עלתה השערה כי מיינדפולנס יכול להזיק לחיי מין מהנים ומספקים, הרי בסופו של דבר, בזמן קיום היחסים, מתמסרים לעונג המיני – מרגישים יותר מחושבים. עם זאת, תוצאות המחקר הראו תוצאות שונות:

התבוננות בחוויה – לא כל עקרונות המיינדפולנס קשורים בהכרח לשיפור של יחסי המין או
לשיפור הזוגיות, אך דפוס התנהגות זה נועד להגביר את הסיפוק מיחסי המין, הרי אם בזמן קיום
היחסים חושבים על עבודה או על מטלות הבית לא באמת נהנים מהחוויה. הסיפוק מאקט זה
דורש תשומת לב מלאה למה שמתרחש בין הסדינים.

תיאור במילים – יחסי מין הם דרך נוספת להעברת רגשות ותחושות בצורה שאינה ורבלית.
אלו דברים שקשה להסבירם במילים. ולכן, להשקיע מאמץ בלמצוא את המילים הנכונות לתיאור
החוויה דווקא עלולים להסיח את הדעת מהחוויה עצמה.

השתתפות מתוך מודעות – ברוב המקרים כדאי לחשוב לפני שפועלים, כך גם עם האירועים
המובילים לקיום יחסי מין, אך בזמן האקט עצמו עדיף לזרום עם הרגע ולא לחשוב על כל
פעולה שעושים.

לפעול ללא שיפוטיות – קיום יחסי מין הוא נושא מורכב. לאנשים עלולות להיות עכבות
בנוגע לתנוחות מסוימות או לרגשות שעולים בזמן קיום היחסים. החוק היחיד שיש לשמור עליו
בזמן האקט הוא שהכול אפשרי, כל עוד שני הצדדים רוצים בכך, ויש לזכור זאת ולא להיות
שיפוטיים – לא כלפי עצמך ולא כלפי בן הזוג.

פעילות מתוך מחשבה – למרות שאחד מהעקרונות של המיינדפולנס הוא לא להיות עבד
לרגשות, בעת קיום יחסי מין הכלל הזה אינו תקף וזהו בדיוק המקום שבו יש לפעול לפי החשק
ולהיכנע לתשוקות ולגחמות.

כאשר מתבוננים בממצאי המחקר אפשר לראות שיש בהם היגיון אינטואיטיבי, המהות של יחסי מין היא לעשות את מה שמרגישים באותו הרגע, אך עם זאת יש להיות מודעים לרגשות ולתחושות ולא להיות שיפוטיים כלפי הרצונות העצמיים וכלפי הרצונות של הפרטנר המיני.

המחקר לא שלם, ויש בו מספר ליקויים, אך המסקנה העיקרית שניתן להסיק ממנו היא שלפעול לפי עקרונות שיטת המיינדפולנס עשוי לסייע בהתמודדות עם קשיים מסוימים במערכת יחסים זוגית ובקיום יחסי מין, הן עם בן זוג והן עם פרטנר מזדמן, אולם לפעמים דבקות בשיטה יכולה דווקא להציב מכשולים ואף לסבך את העניינים.

צריך להיות קשובים ומודעים למיינדפולנס, אך גם לדעת לשחרר ולתת דרור לתחושות ולמחשבות כשצריך.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר