3 חודשים עד 6 חודשים

התפתחות תינוקות, 3 חודשים עד 6 חודשים, כל המידע על שלבי התפתחות תינוקות לפי חודשים, התפתחות מוטורית, קוגניטיבית, בדיקות וחיסונים.

התפתחות מוטורית


לקראת גיל ארבעה חודשים התינוק מתחיל להתהפך, ובגיל חצי שנה הוא כבר יעשה זאת בקלות. בעת שכיבה על הבטן התינוק ינסה לעזוב יד אחת כדי להושיטה לקראת משהו, וישען על היד המונחת על הרצפה.

בנוסף, בגיל ארבעה חודשים ניתן להבחין בסימנים ראשוניים לפני הזחילה. התינוק ינסה למשוך את עצמו קדימה באמצעות ידיו. הוא אף עשוי להתנדנד מצד לצד.

התינוק עשוי להתהפך ולדחוף את עצמו עם הידיים בכדי להתבונן במה שמעניין אותו. הוא גם מסוגל לסובב את ראשו ואת גופו בכדי להסתכל בנעשה סביב.

הרמת הראש מתחילה בדרך כלל אחרי שהתינוק כבר מסוגל לשכב באופן נינוח על הבטן, והיא אמורה להגיעה לשיא מימושה עד גיל ארבעה חודשים בערך.

התינוק מסוגל ללפות צעצועים ולעקוב אחריהם בעיניו כאשר הוא מעביר אותם מאגרוף אחד לשני.

כמו כן הוא מסוגל לעקוב אחר צעצועים כאשר הם נופלים מידיו, אך עם זאת, הוא ישכח מהם במידה והם יפלו מחוץ לטווח הראייה שלו.

כאשר מוענקת לתינוק תמיכה מלאה הוא מסוגל לשבת.

בעת שכיבה על הבטן התינוק מרים את הרגליים למעלה.

התפתחות קוגניטיבית


התינוק לומד לזהות את האנשים הקרובים לו על פי מידת הנוכחות שלהם בחייו, והוא מפריד בין "קרובים" ל"זרים".

התינוק כבר לא כל כך שמח לשכב כאשר הוא ער, וכדאי להושיב אותו על כיסא לתינוקות בכדי שיוכל לבחון את סביבתו.

הוא מגלה "סיבה ותוצאה", למשל, אם הוא חובט בצעצוע, הצעצוע יזוז.

התינוק יסתכל עליכם כאשר תדברו איתו וינסה לחקות את הבעות הפנים שהוא רואה.

הוא מגלה עניין בכפות רגליו וידיו ומשחק איתן לעיתים קרובות.

התפתחות החושים והשפה


התינוק מבין כיצד להשתמש בשפה בכדי להביע את עצמו.

הוא מכניס כל דבר לפה, התינוק חוקר חפצים שונים באמצעות הכנסתם לפה, פעולה זו גם עוזרת לו לפתח קשר יד-פה.

הוא מסוגל לפנות לכיוון צלילים שהוא שומע ולעקוב אחריהם.

התינוק יתחיל לפתח שיחה: "לדבר" ולהאזין בתורו.

בתחילה הוא ישמיע קולות כמו 'אהה' ו'אוו' ולאחר מכן יתחיל למלמל עם קולות של אותיות ב', מ', ק', ופ' תוך כדי שיחה.

כעת התינוק אומר עיצורים ותנועות ביחד, בהברות (למשל 'מה'). תחילה הוא נוטה להגיד הברות בודדות אך בהדרגה יתחיל לחזור על הברות (לדוגמא 'מהמה').

עד גיל ששה חודשים הוא יצליח להשמיע צלילים כמו 'גה', 'דה', 'מה', ובהמשך לשלב ביניהם במשפט אחד 'גה דה מה'.

הוא יעשה זאת במיוחד כאשר מישהו מדבר או מחייך אליו.

תינוקות לפעמים "מתאמנים" בדיבור גם כאשר הם לבד, פשוט בשביל הכיף.

הראייה למרחק משתפרת וכך גם המיקוד. בנוסף קיימת ראיית צבעים מלאה.

כיצד ההורים יכולים לעזור?


דברו אל התינוק כמה שיותר. ככל שתדברו אליו יותר, כך הוא "ידבר" אליכם בחזרה בהתאם.

כאשר אתם מנהלים איתו "שיחות" תנו לו זמן להגיב ולהתבטא.

שירו לו שירים וספרו לו סיפורי ילדים, כך שהוא יתרגל להקשיב ויהנה מהקצב ומהצלילים.

נסו לקרב אותו אליכם בזמן הסיפור, כך שיוכל להסתכל על התמונות והצבעים וגם לשמוע אתכם בבירור.

המשיכו לשאת אותו איתכם כמה שיותר זמן, הוא זקוק עדיין למגע ותשומת לב רבים.

ספקו לו צעצועים רכים: בסביבות גיל חצי שנה רוב התינוקות מסוגלים להחזיק צעצועים רכים, קטנים ומסקרנים בעלי טקסטורות שונות.

הימנעו מצעצועים קשים או כבדים. כאשר אתם מביאים לתינוק צעצוע חדש, יש לתת לו לשחק בו כאשר הצעצוע מונח על כף ידכם או על משטח מוצק לפני שאתם נותנים לו לאחוז אותו.

התינוק ינסה לבדוק ולהכיר את הצעצוע על ידי הכנסתו לתוך פיו, לכן יש לבחור צעצועים קלים לתפיסה שאין סכנה בהכנסתם לפה.

מרכז פעילות: כדאי לסדר פינת משחקים לתינוק שם הוא יוכל לשחק בשקט בצעצועים. כדאי להניח שם, למשל, צעצועים מצפצפים שמשמיעים קולות שונים, ובכך לסקרן את התינוק.

התפתחות שאינה תקינה


התינוק עדיין אינו מצליח להרים את ראשו.

לא מנסה לאחוז חפצים או לא מצליח כלל לתפוס אותם.

אינו מתקשר עם הסביבה.

לא משמיע קולות של מלמול והברות קלות.

אינו מנסה להתהפך.

בדיקות רפואיות וחיסונים


התינוק יקבל את החיסון המחומש השני נגד דלקת קרום המוח, פוליו, שעלת, טטנוס וקרמת.

כמו כן הוא יקבל חיסון נוסף נגד פרבנר ורוטה.

אחות תעריך שוב את התפתחותו של התינוק, החזקת חפצים ביד, התהפכויות, הפניית הראש למקור רעש ועוד.

כמו כן היא תספק יעוץ לגבי התחלת נטילת ברזל.

בטווח גילאים זה אין הרבה בדיקות רפואיות.


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר