6 חודשים עד 9 חודשים

התפתחות תינוקות, 6 חודשים עד 9 חודשים, כל המידע על שלבי התפתחות תינוקות לפי חודשים, התפתחות מוטורית, קוגניטיבית, בדיקות וחיסונים.

התפתחות מוטורית


התינוק מסוגל לבצע זחילת גחון וזחילה על שש. חלק מהתינוקות עדיין לא יודעים לזחול, אלא מעדיפים לדשדש את דרכם על הרצפה בצורה המזכירה זחילה. הזחילה מחזקת את חגורת הכתפיים של התינוק.

התינוק מצליח תחילה לשבת באמצעות תמיכה, ובהמשך ללא כל תמיכה. בנוסף הוא מסוגל לעבור מצורת ישיבה אחת לשנייה ולהתאים אותה לצרכיו.

האחיזה שלו משתפרת עוד יותר. התינוק מסוגל להושיט יד אחת כדי לתפוס צעצועים קטנים, להעבירם מיד ליד, להרפות ביד הראשונה, לתפוס בחוזקה ביד השנייה, לבחון אותם בריכוז רב.

הוא יכול לתקוע את אצבעותיו בדברים ולהשתמש בהן. הוא גם יכול להשתמש באחיזת מלקחיים - להחזיק את האצבע והאגודל, ולהרים חפצים קטנים.

הוא מסוגל להניח צעצוע רק על פני משטח, כמו הרצפה או היד, אבל הוא עדיין לא מוכן לתת לכם את הצעצוע באופן ספונטאני.

התינוק יכול להתהפך בקלות מהבטן לגב, ומהגב לבטן.

עד גיל תשעה חודשים התינוק יתחיל להתרומם למצב עמידה תוך כדי שהוא נעזר בידיו בכדי להתמך על ידי חפצים. ברגע שהתינוק יעמוד בפעם הראשונה, הוא יפול תוך זמן קצר.

התינוק מצליח למצוא חלק מהחפצים שהוחבאו מפניו. כמו כן הוא מתאמץ בכדי להגיע לחפצים שהוא רוצה.

התפתחות קוגניטיבית


גיל זה מאופיין בקצב התפתחות מואץ, מבחינת התשתית המוחית והלמידה.

התינוק מסוגל להעסיק את עצמו למשך זמן ארוך יותר.

הוא לומד מהו "וויסות עצמי". כלומר: הוא בוכה עקב אי נוחות כלשהי, עייפות, רעב או כאב, והוא יכול ללמוד להרגיע את עצמו במקום להמתין לעזרת מבוגר.

התינוק מראה ביטויי שמחה ברורים כלפי הקרובים - הורים, אחים, בני המשפחה המורחבת- וחשש ואף חרדה מפני זרים אשר מתבטאים בבכי כאשר הזר מתקרב.

בדומה למבוגרים, התינוק לומד לזהות ולהבחין בין חפצים שהוא רואה שוב ושוב והם כבר מוכרים לו, לבין חפצים שהם חדשים עבורו.

כאשר התינוק מנסה לזהות משהו תוכלו לראות שהוא מרוכז וממוקד, ואחר כך מחייך, כלומר, מביע את הנאתו ושמחתו על ההיכרות.

התינוק מתחיל לפתח תפיסה מרחבית, למשל, זחילה לכיוון צעצוע, הושטת יד, אחיזה ומשחק.

התפתחות החושים והשפה


התינוק ממשיך למלמל גם כאשר הוא נמצא לבד וגם בנוכחות אנשים. כמו כן הוא משמיע הברות, שהן למעשה ניסיון להפיק דיבור ראשוני.

הוא מסוגל להשמיע קול רם כך שתבחינו בו. ומנגד, הוא יכול גם להתחיל לשיר כמה צלילים של שיר ילדים מוכר שהוא שמע.

הוא יצפה ויקשיב לשיחות של מבוגרים סביבו, אפילו אם הם אינם פונים אליו.

בתקופה זו התינוק מושיט ידיו אל חפצים, מבקש לקחת אותם בידיו ולחקור אותם בעצמו דרך גופו ותחושותיו, כאשר עיקר החקירה היא דרך חוש המישוש, השמיעה והטעם.

הוא יכול לשלב הברות לתבניות ארוכות. בנוסף הוא מתחיל לשנות את גובה הצליל והטון, בדיוק כפי שמבוגרים עושים, למשל כששואלים שאלה.

בגיל זה ניתן לראות שהתינוק מזהה את שמו ולקראת סוף התקופה הוא גם יתחיל לזהות שמות מוכרים (כגון אמא, אבא, אור). בגיל זה ילדים מבינים את המילה 'לא' כאשר המילה נאמרת בטון המתאים.

כיצד ההורים יכולים לעזור?


חשוב לחזק את החלק הרגשי בקשר בין התינוק למטפלים בו. ניתן לעשות זאת בשתי דרכים: ראשית, בדרך של ביטויים נעימים מצד המטפל: חיבוק, ליטוף, מסאז', חיוך וכדומה.

שנית, ביצירת עקביות של הקשר, דרך קביעת בילויים משותפים בסדר היום של התינוק. כך הוא לומד לבנות אמון, לסמוך, ולדעת שהדמות שמטפלת בו, שבה וחוזרת לחייו באופן קבוע.

בשבועות הראשונים בהם התינוק מצליח לשבת ללא כל תמיכה, כדאי להישאר בקרבתו ולהשגיח עליו.

שירו לו שירי ילדים קלים וקליטים. יתכן והוא ישיר על ידי מלמול של חלק מהמנגינה.

אמרו בקול רם את שמות החפצים הנמצאים מסביבו, ככה הוא יקשר את שמם למראם.

השתמשו בשם התינוק כאשר אתם מדברים אליו, למשל: "איפה הכובע של רומי"?, "רומי הולכת לישון" וכדומה.

התבוננו יחדיו בספרים, תמונות, איורים, וכל גירוי הכולל צבעים עשירים.

ניתן לשים מוצץ בקרבת התינוק וללמדו להכניסו לפה בכוחות עצמו.

ערימת צעצועים: אלה עושים שימוש בפיתוח היכולת שלו לארגן את העולם הסובב אותו, ולפתח את ידיו ועיניו בתיאום. בהתחלה התינוק לא יהיה מסוגל לסדר לבדו, לכן תצטרכו להראות לו כיצד לעשות זאת.

חשוב להראות לתינוק מה ניתן לעשות עם חפצים שונים. למשל: לצלצל בפעמון, להקיש קוביה בקוביה, כפית בכפית, ללחוץ על כפתור בצעצוע כדי שתיפתח קופסה או כדי שיופק קול וכדומה. פעולות אלו ילמדו את התינוק שליטה, וכך הוא ידע לתפעל את הדברים סביבו.

מראה: תינוקות מוצאים את ההשתקפות שלהם כמרתקת. בחרו במראה בטוחה, שאינה שבירה, ומתאימה במיוחד עבור תינוקות.

מומלץ למשל לקנות לתינוק מובייל, צעצוע נתלה עם בובות המפיק צלילים נעימים ועוד. יש לוודא שהצעצועים שנבחרו הינם בטיחותיים.

התפתחות שאינה תקינה


אינו מצליח לשבת בנינוחות גם כאשר תומכים בו.

אינו ממלמל או מנסה ליצור קשר עם הסביבה.

אינו מתמקד בעצמים או בתמונות.

עדיין איננו מצליח להתהפך מהבטן לגב ולהיפך.

בדיקות רפואיות וחיסונים


בדיקת שמיעה.

בדיקה גופנית-התפתחותית מקיפה בה עשויים לגלות בעיות מוטוריות ראשוניות.

הערכת המיומנויות החברתיות של התינוק.

בדיקת התיאום בין היד לעין.

הערכת היכולת שלו להבין דברים.

המשך מעקב התפתחותי הכולל מדידות של משקל גופו, גובהו ועוד.

בגיל שישה חודשים התינוק יקבל את החיסון המחומש בפעם השלישית.

כמו כן הוא יקבל את המנה השלישית נגד הפטיטיס B ומנה שלישית של חיסון רוטה.


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר