18 חודשים עד 24 חודשים

התפתחות תינוקות, 18 חודשים עד 24 חודשים, כל המידע על שלבי התפתחות תינוקות לפי חודשים, התפתחות מוטורית, קוגניטיבית, בדיקות וחיסונים.

התפתחות מוטורית


באופן כללי התינוק הולך מהר יותר ופועל במהירות ובתיאום.

בגיל 18 חודשים התינוק כבר אמור לרוץ, אך לא בגמישות. בגיל 24 חודשים הוא אמור לרוץ היטב.

בסוף השנה השנייה יהיו לתינוק בין 14-16 שיניים. בתקופה זו הוא כבר יוכל לאכול הכל.

בגיל 18 חודשים התינוק עולה במדרגות כשאוחזים את ידו, ובגיל 24 חודשים חלק מהתינוקות מסוגלים כבר לעלות ולרדת במדרגות.

בגיל 18 חודשים התינוק מסוגל לצייר כחיקוי קו אנכי. בגיל 24 חודשים קו אופקי ומעגל.

התינוק מרבה למשוך אחריו חפצים, ובעיקר בובות.

התינוק מסוגל לעמוד על קצות הבהונות, הוא גם מסוגל לקפוץ מעט.

באזור גיל שנתיים התינוק יכול להחזיק כוס שתייה ולשתות בכוחות עצמו.

בדרך כלל בגיל זה התינוק מראה העדפה מסוימת ליד אחת, אשר תלווה אותו בהמשך החיים.

התפתחות קוגניטיבית


בגיל זה התינוק סקרן מאד ומשחק בעיקר לבד. הוא נהנה לשחק עם הדמיון ולהעמיד פנים, למשל לסרק דובי ולהאכיל אותו.

התינוק מתחיל להבין את המושג "זמן", למשל כשאומרים לו מאוחר יותר, מחר, מיד אחרי האוכל ועוד.

בגיל 18-24 חודשים התינוק מתחיל לבקש לעשות את צרכיו, וניתן כבר לחנך אותו לשליטה על הצרכים.

התינוק יכול להיות מרדן ולומר לא מעט את צמד המילים החביב: "לא רוצה".

הוא יכול להתלבש בכוחות עצמו, אבל עדיין לא מסוגל להתמודד עם כפתורים או רוכסנים. כדי למנוע תסכול כדאי להלביש אותו בבגדים פשוטים שהוא יכול להוריד בעצמו.

התינוק עשוי לעזור לכם במשימות שונות, ולעיתים קרובות הוא אוהב להתנהג כמו מבוגר; הוא יכול לנסות לטאטא את הרצפה או חפצים המונחים עליה, ואפילו להיעזר ביעה.

הוא יכול לנסות להבריש את השיער שלו או לצחצח את שיניו.

התינוק מסוגל להעביר עמודים בספר, לפעמים הוא אוחז כמה עמודים בו זמנית ומעביר אותם לצד השני.

תיאום יד-עין מתפתח, והתינוק מסוגל להתחיל להרכיב פאזלים קלים, לזרוק או לגלגל כדור וכן הלאה.

עד גיל שנתיים התינוק מפתח יכולת לבנות מגדל בן 5-6 קוביות.

התינוק מזהה שמות של אנשים מוכרים, כמו גם חפצים, בעלי חיים ועוד.

התפתחות החושים והשפה


השפה מתחילה להתפתח במהירות. התינוק יהנה ללמוד מילים חדשות.

בדרך כלל אם התינוק יתחיל לדבר בגיל 18-20 חודשים הוא יפתח את השפה במהירות.

צירופי המילים בגיל זה מאופיינים בהתמקדות בתוכן ולרוב הם אינם כוללים מרכיבים של תחביר ומורפולוגיה. התינוק יאמר: "בובה לאכול" במקום "הבובה אוכלת".

הוא יצליח לחבר מספר מילים יחד, כגון "אבא הלך" או "להוריד נעליים". בהמשך התינוק יוסיף מילות הפעלה: די, עוד, אין וכדומה.

בגיל שנתיים מרבית התינוקות יחברו משפט בין שלוש מילים - אני הולך לגן (נושא, נשוא, מושא).

התינוק עשוי להשתמש במילים יחודיות משלו שרק אתם והוא מבינים.

התינוק יתחיל להשתמש בשפה בתור משחק המפתח את הדמיון שלו.

הבנתו עדיין מבוססת על ידע העולם שלו וההקשר, כך שגם אם אינו מבין את כל מילות המשפט הוא יתבסס על המילים שהוא כן מכיר.

ילדים שנשארים בבית עם אדם אחד, יכולים להיות איטיים יותר בהתפתחות הדיבור עקב מיעוט הזדמנויות לתקשורת. בגיל שנתיים יכול לעיתים להופיע גמגום.

הגיית המילים עדיין אינה שלמה אך נראה שיפור הדרגתי, ויותר ויותר מילים יהגו בצורה מלאה.

שמיעה: בגיל זה האבחנה השמיעתית הולכת ומשתפרת, דבר התורם גם לשיפור בהגייה.

התינוק יהנה מסיפורים הכוללים עלילה פשוטה וחזרתית כדוגמת הספר "מעשה בחמישה בלונים".

כיצד ההורים יכולים לעזור?


קבלו והגיבו למילים חסרות משמעות שהתינוק אומר, אך חזרו על המילה בצורתה הנכונה בתגובה. לדוגמה, התינוק: "אובה". אתם: "בובה גדולה".

שאלו את התינוק שאלות כאשר אתם מסתכלים יחדיו על ספרים: "אתה יכול לראות את הכלב?", "מה זה כאן?" וכן הלאה.

הורים שמדברים לאט ובהדגשה אל ילדם יכולים לגרום לו לבעיית שפה - כי הוא עלול לקלוט מילים כהברות בודדות.

תנו לו לבצע שליחויות פשוטות, הוא יהנה מהבנת הבקשה וירגיש מועיל, לדוגמה: "אתה יכול למצוא את המברשת שלך ולהביא לי אותה?"

טיולים מחוץ לבית מאד מומלצים, כדאי לתכנן טיולים מראש ואחריהם גם לדבר עליהם עם התינוק ולשחזר את החוויות.

תנו לו צעצועים אמיתיים: חיקוי והעמדת פנים יעודדו כישורי שפה, חשיבה על רעיונות, יכולות מיון וכישורים חברתיים. תנו לו גרסאות צעצוע של כלי בית, תינוקות אוהבים להשתמש גם בבובות, בדקו את בטיחותם לפני שאתם מביאים אותם לתינוק.

משחקי תפקידים: צעצועים המאפשרים לתינוק להיות אחראי על העולם שלו. לדוגמה: לשים ולהוציא אנשים מאוטובוס, להכניס בובות לעגלה, צלחות פלסטיק וכוסות כדי להאכיל את הדובים וכן הלאה. ארגון זה מאפשר לו להתנסות ולהבין איך העולם עובד, כמו כן הוא מאפשר לו להיות בשליטה.

צבעים: הביאו לתינוק צבעי שעווה עבים קלים לאחיזה; צבעים אלו משאירים סימן, לא משנה כיצד הם מוחזקים. בתחילה התינוק יתפוס את הצבע ויצייר קווים. התינוק שמח מהפקת הסימן, איכות התוצאה אינה משנה.

כדורים: תנו לו כדורים רכים וגדולים כדי שיוכל לבעוט ולזרוק אותם. כדור ים הוא אידיאלי. בדיוק כמו עם כל דבר אחר, ככל שהתינוק יהנה יותר כך הוא גם יפתח את כישוריו במהירות רבה יותר.

בגדים: להתלבש היא דרך מהנה לחקור איך זה להיות מישהו אחר. כובעים ישנים, צעיפים, תיקים ועוד, מעודדים משחק אצל התינוק.

רכיבה על צעצוע: מעתה התינוק יוכל לשבת בפישוק על צעצוע רכיבה בעל ארבעה גלגלים, ולשמור על שיווי משקלו תוך כדי שהוא דוחף את עצמו יחד עם רגליו.

התפתחות שאינה תקינה


התינוק אינו מגלה עניין בצעצועים חדשים ואינו משתמש בהם בצורה נכונה.

אינו מצליח לחבר שתי מילים למשפט או ממעט לדבר.

לא מתקשר באמצעות שפה, לא שואל ואינו מבקש דברים.

לא מגיב כשפונים אליו, לא מנסה ליצור שיחה.

בדיקות רפואיות וחיסונים


בדיקות שמיעה ודיבור.

בדיקות של מיומנות העשויה לכלול שימוש באבני בניין לפעוטות.

הערכה של התפתחות חברתית.

התינוק יקבל את החיסון השני והאחרון נגד הפטיטיס A, ובזו תסתיים סדרת הטיפול עד גיל שנתיים.

מעקב הגדילה ימשיך גם בגיל זה, בנוסף ההורים יעברו הדרכה לגבי גמילה מחיתולים.


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר