מידע רפואי
פורומים
- קרינה סלולרית, סרטן
- אוסטאופורוזיס
- כושר גופני
- סוכרת נעורים, סוכרת ילדים
- רפואת מטיילים
- השאלת ציוד רפואי, ציוד שיקומי, ציוד אורטופדי
- פילאטיס
- נוירולוגיה, אפילפסיה
- כבדי ראיה, מחלות רשתית, ראיה ירודה
- דלקת פרקים, ראומטולוגיה
- פדיקור
- רפואת כף הרגל - פודיאטריה
- הכנה ללידה, קורס הכנה ללידה
- אימון אישי, קואצ'ינג
- בנות, העצמה נשית
מאמרים וחדשות
יועצים בתחום
טובי פלד
פסיכולוג ילדים ונוער פסיכולוג מומחה בעל קליניקה פרטית. מטפל ומאבחן פעוטות, נוער ומבוגרים. עובד בבתי ספר ובארגונים ציבוריים.ד"ר אליהו סמואל
פסיכותרפיסט ילדים ונוער פסיכותרפיה, פסיכואנליטיקאי. למד רפואה באונ` ת"א, התמחה ברפואת ילדים ובפסיכיאטריה של הילד והמתבגר. עבד כרופא פסיכיאטר בכיר ברמת חן ובהמשך שימש כמנהל יחידה בגיל הרך. הקים גן לילדים אוטיסטים. מנהל שירות פסיכיאטרי של הילד והמתבגר בב"ח ולפסון. יועץ מערכת החינוך באזור המרכז. עוסק בפרקטיקה פרטית בתחום הפסיכותרפיה בתל אביב בכל הגילאים.
- פרידה ממוצץיעל19/06/2010
שלום,
בני בן 3.4 אוהב את המוצץ, אוהב "להתפנק" איתו(כך מכנה זאת) עלי, כשרואה טלוויזה, בנסיעה ובעיקר בשינה, בשאר הזמנים אנחנו מגבילים אותו. דיברנו כמה פעמים גם בהקשר של ההגבלה על כך ש הוא ילד גדול ובבוא היום כשיהיה מוכן יפרד מהמוצץ. לאחרונה בגן כמה ילדים נגמלו והשבוע אחת החברות בגן זרקה את המוצץ לים. היום הלכנו לים ובבוקר התחיל לשחק עם המוצץ בפה וכאשר ניסיתי להסביר שעליו לשים אותו במיטה כי כבר גדול וכו' פתאום אמר שכשנלך לים הוא רוצה לזרוק את המוצצים, דברתי איתו על כך כדי להבין את רצינות העניין ככשאלתי מה יעזור לו בלילה לישון ענה "הבובות שלי", לאורך כל היום (הלכנו לים אחה"צ) העלנו את הנושא והוא היה נחוש בדעתו, דיברנו על סיטואציות ללא המוצץ והיה נראה שהוא מבין את המשמעות. בים לפני שהלכנו עשינו טקס לקחנו כמה מוצצים הוא נפרד מהם וזרק לים ללא היסוס. באוטו הוא כבר שאל אם יש מוצץ אך מיד קיבל את התשובה שזרקנו לים כאילו ציפה לה, הוא ביקש שנקנה חדש והסברתי שדיברנו על כך שלא קונים יותר מוצצים אם זורקים לים. הוא נזכר שיש לו מוצצים בגן וביקש לא לזרוק אותם לים. לפני השינה ביקש מוצץ וציפה לתשובה שאין, הוא היה מעט עצוב ולקח בובה שאוהב וחיבק אותה וביקש שאשב לידו כשנירדם וכך עשיתי והוא נרדם.
השאלה אם יהיה לו קשה בבית לתת מוצץ (שמרנו עוד בבית) או שלעזור לו לעמוד בהחלטתו?
מה לעשות עם הגן לתת לו בנתיים עד שיתרגל בבית לישון בצהרים עם מוצץ בגן ולהפרד ממנו בהמשך?
פרט נוסף עוד כחודש וחצי אנחנו מצפים ללידה של אחות קטנה, האם יש בזה כדי להשפיע על ההחלטה איך לנהוג?
אשמח לעצות ותובנות בנושא, זה 'תפס' אותנו לא מוכנים, פשוט זרמנו איתו....
תודה מראש* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר פרידה ממוצץ
מיכל דביר קורן01/07/2010שלום יעל,
ראשית ברצוני להתפעל מהתהליך היפה שבנך יזם ומהאופן בו שיתפתם איתו פעולה. נשמע לי כמו תהליך הדרגתי נכון של פרידה מחפץ מעבר ולכן אני חושבת שיהיה נכון לעזור לו להתמיד בזה. הוא יוכל לקבל תחושה מאוד טובה של התמודדות והצלחה במידה ויצליח, יוכל להנות מהבגרות שמפגין ומיכולתו להתמודד בדרכים אחרות. בפועל אתם בעצם מרחיבים את רפרטואר האפשרויות שלו להתרגעות בדרכים שאינן "מוצץ" כמו למשל הבובות שלו ובעצם עוזרים לו בכך שאתם סומכים עליו שהוא יעמוד בזה.
יחד עם זאת, לצערי לא ניתן "להבטיח" שלידת אחותו הצפויה לא תשיב את ההזדקקות, בייחוד אם היא עצמה תיעזר במוצץ והוא, מתוך הרצון המודע והלא-מודע, להיות תינוק מזדקק גם כן, ירצה מידית מוצץ. במידת האפשר, ועל פי העוצמות הרגישיות בהן יגיב, נסו שלא לאפשר לו "נסיגה" מוחלטת ושימוש במוצצים חדשים משלו, אלא דווקא משחק והשתעשעות במוצצים שלה, שלא לשם הפיכתם "לשלו": אולי אם הם יהיה וורידם וקטנטנים ההבדל יהיה ברור לו.....
היכולת להיפרד מהמוצץ היא שלב התפתחותי חשוב, ולמרות שאין תאריך יעד, וישנם ילדים שנהנים מהמוצץ עד גיל 5 ואף למעלה מזה, הרי שהוא בעצמו מבין שזה כבר פחות מתאים בגילו וכדאי לנסות לעזור לו להיפרד מהרגל זה. יש גם ספרים בנושא, אולי זה ימצא חן בעיניו....
בהצלחה,
מיכל* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה- ילד שנושך בלי סיבהשני18/06/2010
בני בן שנה ועשרה חודשים. מזה כחודשיים במעון.
הוא נושך את אימי המבוגרת, בלי כל סיבה נראית לעין. ואני חסרת אונים.
היום הגננות אמרו שהוא נשך 4 ילדים.
אציין שיש איחור בדיבור.
אני מודעת לעובדה שלא ניתן לדעת מדוע עושה זאת, אבל מה עליי כאמא להגיד/לעשות?* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר נשיכות בקרב פעוטות
מיכל דביר קורן01/07/2010שני שלום,
אנחנו אולי לא יודעים בדיוק מהי הסיבה לנשיכות של בנך, אבל זה לא אומר שאין סיבה כזאת....
בצדק ציינת את העובדה שהוא אינו מדבר בתור הבט חשוב ומשמעותי בהתפתחותו: פעמים רבות ילדים שאינם מדברים משתמשים בערוצי ביטוי אחרים, תוקפניים, מתוך תסכול ואז נוטים לנשוך, לדחוף, להכות יותר. אבל זו לא הסיבה היחידה, נשיכות מאפיינות גם פעוטות עם קשיים בוויסות התחושתי (למש, צורך בגרייה מוגברת באיזור הפה, צורך בלתי מווסת במגע ועוד) ובעיקר מופיעים סביב תסכול. גם אם התסכול אינו נראה לעין (כלומר, זו לא תמיד תגובה מיידית לחפץ שמישהו רצה או למשמע סירוב), הרי שמדובר בהתנהגות שבאה בתגובה להתנהגות קודמת.
בכל מקרה חשוב מאוד מאוד לעזור לבנך למצוא דרכים אחרות להביע את עצמו, לתת מילים להתנהגות שלו ("אתה נשכת את סיגל עכשיו כי כעסת עליה"!) ולעזור לו להבין את חומרת המעשה על ידי שיקוף רגשותיו של האחר הנפגע, עידוד להתפייסות, הרחקה לדקה-שתיים וכדומה.
בכל גן/פעוטון בגילאים אלו ישנה תופעה של נשיכות, וכדאי לבדוק עם צוות הגן מה הן עושות כדי שזה לא יקרה.
אגב, האם מבחינת הדמויות המטפלות בבית הוא נושך רק את סבתא אך לא את ההורים? איך את מסבירה/מבינה את זה? חשוב מאוד שגם סבתא תגיב במידת התקיפות והחומרה האפשריים כדי להבהיר את עמדתכם המשותפת בושא.
בהצלחה,
מיכל* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה- גמילה מחיתוליםרועית18/06/2010
שלום יש לי 2 בנים, אחד בן 3 ו4 חודשים והשני בן 1 ו4 חודשים.
התחלנו (אני בשיתוף הגן) גמילה מחיתולים של בני הבכור למרות שלא הראה סימנים.
לגבי הפיפי אין בעיה. לגבי הקקי הוא פשוט מתנגד לעשות בשירותים או בסיר איך אפשר לשנות את דעתו.
יש לו ספרים וסרט די.וי.די בנושא זה שהוא אוהב להקשיב/לראות.
תודה* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר גמילה מחיתולים
מיכל דביר קורן03/07/2010שלום רועית,
אם כך, האם הוא מבקש חיתול לשם כך? האם עושה בתחתונים?
ציינת שהחלתם גמילה למרות שבנך לא הראה סימנים, אולם מאחר ומדובר בילד גדול יחסית, אני מניחה שנעשו כבר כמה וכמה ניסיונות לדבר איתו ולהדריך אותו לעשות כן, ו גם השימוש בספרים ובקלות בנושא הוא חלק מההדרכה. ילדים לעיתים חוששים לעשות קקי בשירותים או בסיר בגלל מגוון סיבות, חלקן קשורות בקושי בפרידה מהקקי שנחווה חלק מהגוף, ואחרות קשורות בנושא הניקיון הנלווה שהינו לעיתים שונה מחוויית ההשתנה.ישנן כמובן סיבות נוספות הקשורות לתהליכים רגשיים ומשפחתיים שונים. יחד עם זאת, על מנת לעודד אותו לעשות כן, עליכם להעביר את המסר שהוא מצופה לכך בגלל שאתם סומכים עליו שהוא מסוגל ויכול, ובאופן הדרגתי להתחיל להשתמש בחדר השירותים: תחילה כשהוא עדיין לבוש או בחיתולים ובהמשך להתחיל להשליך את הקקי לאסלה ועד לישיבה ממשית על האסלה, גם אם בבגדיו. מומלץ לאתר את הזמנים הקבועים בהם עושה את צרכיו, למשל אחרי ארוחות ולאפשר חוויה נעימה בזמן השימוש. ניתן גם להשתמש בחיזוקים לשם כך.
את מוזמנת לקרוא דיונים רבים קודמים בנושא בפורום שלנו.
בהצלחה,
מיכל* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה- קשיי הסתגלותשושי טמם18/06/2010
היי שמי שושי ויש לי משפחתון בבית יש אצלי ילדה בת 11חודשים שבמשך חודש שלם היו לה קשיי הסתגלות אלי ואל ביתי אשר נמצאת איתי בבית ( שתיהן באותו גיל ) עכשיו היא בסדר איתי אבל כל פעם שבעלי נמצא בבית היא בוכה בלי הפסקה והיא כל היום רוצה ידיים, היא לא אוכלת, ולא שותה לא נותנת לי להתקרב לביתי(- לדוגמא כאשר אני מחליפה לביתי חיתול היא לא מפסיקה לבכות ולרצות שאני ארים אותה.)
בעלי עובד במשמרות ואין אפשרות שהוא לא יהיה בבית בזמן שהילדה נמצאת כאן.
בכלל שמתי לב לזה שכל פעם שיש דמות גברית בסביבה בין אם היא רואה את אותה דמות ובין אם היא רק שומעת את הקול הגברי בסביבה ,היא ישר נלחצת ובוכה בלי הפסקה.
רציתי לדעת מה אפשר לעשות כדי לעזור לה להסתגל לנוכחות של בעלי ? האם זה נורמאלי שיש לילדה עדיין קשיי הסתגלות גם אלי מדיי פעם ? ובכלל כמה זמן בדרך כלל לוקח כל תהליך ההסתגלות למסגרת חדשה ?
תודה מראש על הייעוץ
אשמח אם תחזרי אלי בהקדם שושי* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר תגובה לשינויים
מיכל דביר קורן01/07/2010שושי שלום,
מדברייך קשה לדעת האם מדובר בתגובה חריפה לנוכחות של גברים בסביבה או שמדובר בתגובה לעצם השינוי - התנהגות שמאפיינת ילדים עם קשיים בהסתגלות. בכל מקרה כנראה שמדובר בפעוטה רגישה במיוחד, ויתכן שהמציאות ההתפתחותית והמשפחתית שלה מורכבת יותר מכפי שאת יודעת. הייתי ממליצה לך לבדוק בעדינות עם הוריה לגבי ההתנהגות הזו: האם גם הם הבחינו ברגישות הרבה שלה, האם גם הם מודאגים מהאיטיות שבה הסתגלה למסגרת וכדומה. אם אין שינוי בהתנהגותה מומלץ מאוד להפנותם לייעוץ מקצועי מתאים.
בהצלחה
מיכל* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה- בן שנה וחודשייםקרן17/06/2010
שלום,
בני בן שנה וחודשיים, לאחרונה כשאני מוציאה אותו מהגן הוא בורח ממני למטפלת ואף בוכה עד שאני לוקחת אותו ומרגיעה אותו. יש מקרים שהוא לא מוכן ליצור איתי קשר עין בכלל, עד שאנחנו מגיעים לאוטו ואני ממש מכריחה אותו.
לציין כי אני מוציאה אותו מהגן פעמיים עד שלוש בשבוע, אחרי הצהריים,ביומיים האחרים בעלי או חמותי, להם הוא לא עושה את זה, להפך, הוא בא אליהם בשמחה ובחיוכים.
את בעלי - אבא שלו הוא מאוד אוהב, הוא ממש שמח לראות אותו בכל שלב ביום.
לציין כי הוא ילד מאוד חמוד, אוהב ילדים ובעלי חיים, מאוד בררני ועקשן בכל מה שהוא עושה גם בתחום התקשורתי.
מה קורה כאן? האם זה מקרה נורמלי? האם אני עושה משהו לא בסדר איתו?
תודה,
קרן
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר אשמח לתגובה לשאלה
קרן24/06/2010* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה- ילד בן שנתיים שבוחן גבולותתתתתתתשנינה16/06/2010
די היום נשברתי ...
אחרי מס' ימים שאני מוצאת את עצמי מהרגע שאני נכנסת הביתה עד שהזאטוט (ילד יחיד, בן השנתיים)הולך לישון רק רבה איתו,מסבירה ומוציאה אנרגיות במקום לבלות עימו בנעימים, המטפלת לקחה אותי לשיחה.
היא שאלה אותי איך הוא מתנהג בימים האחרונים בבית, והתלוננה כי הוא ממש בוחן גבולות, אם זה להרביץ,לנשוך,להפיל את הצלחת עם האוכל שלו ושל חבריו ועוד מעשי קונדס...
ציינתי כי גם אצלי יש מעשי קונדס ואני מנסה לא לעבור עליהם בשתיקה, לכעוס, להסביר סיבה ותוצאה וכו'...
יש לציין שהוא ילד ממושמע, ואחרי שכועסים, מסבירים הוא מפנים רק הבעיה היא לזמן קצר ):
אנא מכם,
תנו לי עצות איך לא לצאת מדעתי.
כרגע אני מתכננת ילד שני, וכל כוח והאנרגיות שהוא לוקח ממני לא ממש נותן לי חשק, האם זה טבעי?* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר למה לא עונים ליייייייייי ):
שנינה20/06/2010* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירהבדיקת גבולות והצבת גבולות
מיכל דביר קורן03/07/2010שלום שנינה,
מלחמת העצמאות של בני השנתיים עשויה להיות עיניין מתיש למדי אצל חלק מהילדים, אבל זה נשמע שאת לעיתים אולי שוכחת שמדובר בזאטוט בן שנתיים. אין טעם לריב על כל דבר כי התוצאה היא מריבה אחת מתמשכת ומתישה ולכן בחלק מהדברים יש לוותר ולזרום איתו. חפשי היכן את כן יכולה לתת לו להחליט ולקבוע על מנת להעניק את תחושת הבחירה וחופש ההחלטה שלו, ולהראות לו שאת נהנית מעצמאותו. ולעומת זאת, חשוב מאוד מאוד לקבוע גבולות ברורים ולעמוד בהם, גם אם המשמעות היא בכי וכעס שלו. בדיקת הגבולות וההתנהגות התוקפנית של הילדים הופכת להיות עוד יותר עוצמתית ומתישה כשהם נמצאים באוויה לוחצת וכשהם מרגישים מאוימים, עדיף לא לכעוס אלא לנסות להישאר רגועים ונחושים ככול הניתן כשמדובר בהתנהגות אסורה: להסביר בבהירות ובמשפטים קצרים ולא להיכנס בכלל לויכוח שבסוף הוא יהיה זה שיכריע.
בתקופות מתישות כאלה מומלץ מאוד להפחית את ההזדמנויות בהן אתם נמצאים לבד, לעיתים מבוגר נוסף בסביבה יכול לסייע מאוד, נסי להתחלק עם אבא/סבתא/מטפלת עד כמה שתוכלי ונסי להתאוורר בלעדיו ככול הניתן: התעמלות, פגישות עם חברות, זמן שקט לעצמך יכולים מאוד לעזור בתקופות אלה. במידה ואת מרגישה שבכל השעות המשותפות עימו את יותר כועסת מאשר נהנית, מומלץ מאוד לפנות לייעוץ.
בהצלחה,
מיכל* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה- טווח גילאיםהדר15/06/2010
בני בן שנתיים וחצי, כבר שנה בגן. ילד חברותי ומלא חיים, הולך לגן ברצון ונהנה מאוד(הסתגל יחסית מהר לגן).
השנה היו בגן הרבה ילדים הגדולים ממנו, בשנה הבאה התמונה משתנה לגמרי - הוא יהיה הגדול ביותר, כאשר מס' מצומצם של ילדים בגילו (6-7 ילדים הקטנים ממנו בחצי שנה בערך) וכל שאר הילדים (בערך 8) קטנים ממנו בהפרש משמעותי.
רציתי לשאול מה החשיבות של הפרשי הגיל - האם לא עדיף שיהיה בקב' שבה יש ילדים גדולים ממנו המהווים מודל לחיקוי ולמידה ? יש לו שני אחים גדולים והוא רגיל לחברת גדולים ממנו.
האם להעדיף להשאיר אותו במסגרת מוכרת עבורו, או שהקריטריון של גיל הילדים בקב' חשוב מספיק כדי להעביר לגן אחר (הגן שבו לומד כעת נחמד והצוות אמין ומסור).
ממה ילד בגיל הזה מורווח יותר - מלהיות "גדול" מכולם (מבחינת תגבור הבטחון העצמי) או מגיוון של הקב' (גדולים , שווים וקטנים ממנו).* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר אנא תגובתכם
הדר17/06/2010* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירהטווח גילאים
אילנה וינר-ריבקה18/06/2010אין לי תשובה חד משמעית לשאלתך. אך אולי כדאי לבדוק האם הילדים שנשארים איתו בכיתה הינם חברים שלו מהשנה. אם את סומכת על הצוות, ואם הילדים שנשארים למרות הפרש הגיל הינם חברים של בנך, אין סיבה להוציא אותו למסגרת אחרת. בגילאים אלה קיימים פערים בין הקצב ההתפתחותי בילדים שונים, לכן, יתכן וילדים בני שנתיים יתפקדו כמו ילדים גדולים יותר וההיפך. תפקיד המטפלות עדיין יותר חשוב בגילאיל הללו מאשר האינטראקציות החברתיות.
בברכה* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה- בת שנה + 10 חו'מיואשת!15/06/2010
ביתי בת השנה + 10 חו' מסרבת לשבת במושב שלה באוטו, עושה סקנדל של בכי ותנועות שאי אפשר יהיה להושיב אותה ורק אחרי מלחמות של חצי שעה מצליחים, ולפעמים לא.
בנוסף לצערנו הרגלנו אותה מגיל 9 חו' לישון במיטתנו, ולא הצלחנו להחזירה למיטת התינוק בניסיונות שונים
עד שהיה מצב שהצליחה לטפס וליפול ממיטת התינוק.
בקרוב נקבל את מיטת הילדים שהזמנו עבורה, מבקשת יעוץ איך להעבירה לישון בלעדינו, יותר נכון בלעדי (האמא שלה), שכן היא יותר קשורה אלי.
לאחרונה היא לא מוכנה ללכת לישון איתי או עם אביה כשהאחר בעיסוקים אחרים בסלון, אלא רק עם שנינו,
ויוצא שהיא הולכת לישון מאוד מאוחר.
אני מרגישה קושי רב,כל יום יש עוד חסימה שהיא שמה לפני ואני מיואשת.* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר מקפיצה רלוני לתשובה!!!!
מיואשת!21/06/2010* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירהבת שנה ו10 חוד'
אילנה וינר-ריבקה24/06/2010נשמע כי כל הנושאים שהעלית הינם קשורים אחד לשני.
הנושא שמחבר את כולם הינו - הצבת גבולות. בגיל של ביתך ילדים זקוקים מאד מאד מאד לגבולות ולדבריך ביתך היא זאת שקובעת את הסדר היום, איפה ומתי ישינים, האם לשים חגורה או לא ועוד.
בהתייעצות וירטואלית קשה לעלות על הסיבות לקשיים שלכם כהורים. אני ממצילה שתפנו לייעוץ מקצועי פנים מול פנים. ישנם שירותים ציבוריים כגון יחידות גיל הינקות לטיפול בילדים בגילה רך ויש ההאופציה לפנות לפסיכולוגים התפתחותיים באופן פרטי.
אם תרצי המלצה על מקום ציבורי מומלץ, אשמח לעזור, תעברי לנו יותר פרטים כגון איזור המגורים שלך.
בברכה* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירהלא מומחית אבל אמא ל3...
ריקי27/06/2010שלום גם ביתי הגדולה התנגדה בתוקף לשבת בכיסא ברכב והפתרון היה DVD נייד עם דיסק שהיא אוהבת שהופעל רק בנסיעה כך שהייתה שמחה לשבת בכיסא כי ידעה שנפעיל לה את הדיסק שהיא אוהבת.
נסי אולי זה יעזור* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה- בן שנה וחודשייםמילה15/06/2010
יש לי בן, בן שנה וחודשיים שלא מציית למה שאני אומרת לו כמו "לא" ואסור" כאשר אני אומרת לו שלא או אסור הוא ממשיך לעשות כאילו דווקא, אני לא יודעת מה לעשות במצב הזה, כמה פעמים לא התייחסתי ולא יחסתי חשיבות למה שהוא עושה אבל זה לא עוזר, יש מה לעשות או שהוא פשוט עדיין קטן להבין דברים כאלה
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר מילה
מילה20/06/2010למה לא עונים לי?????????
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירההצבת גבולות - תחילת הדרך
מיכל דביר קורן01/07/2010שלום מילה,
בנך אומנם צעיר מכדי לציית לכל מה שאת אומרת, אבל הוא בהחלט מסוגל לשמוע איסורים והגבלות ולהתחיל להבין למה את מתכוונת, ככה לומדים. תהליך של חינוך והצבת גבולות הוא איטי והדרגתית, דורש המון המון חזרות ולימוד וזה בהחלט מתחיל מהגיל הזה.
לכן, גייסי את מיירב הסבלנות והסבירי עוד ועוד ועוד, ובמידת הצורך הרחיקי אותו בבירור מהעיניין האסור והציעי לו חלופה. למשל, אם מתקרב לחפץ שביר שעליך לקחת מידיו, לווי את התגובה במילים ("אסור לך לגעת בזה, אימא תיקח את זה עכשיו כי זה שביר ומסוכן בשבילך") ואז תצעיעי לו משהו אחרת , אטרקטיבי, לעשות ("אבל הנה בוא תראה איזה ג'ירפה חמודה מחכה לך כאן"). חשוב שההסבר שלך יהיה קצר, ברור ואסרטיבי ולא תוקפני. אם את תהיה מבוהלת או נסערת יותר ממנו הוא לא יבין ויבהל עוד יותר.
בהצלחה,
מיכל* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה- כניסה לגן עירייה...אפרת15/06/2010
בשנה הבאה ביתי תהיה בת שלוש וחצי ותכנס לגן עירייה, בשנה האחרונה היתה בפעוטון- מדהים!!! אני נהנית מכל רגע ברוך ה. אני מאמינה שהכניסה תלווה בקושי אך גם את זה נעבור! שאלתי: האם יש צורך להכיר לה אץ הגן מעכשיו (זא לבקר) או שעדיין מוקדם מדי? אנחנו מדברות על זה וגם פעוטון מדברים על זה ששנה הבאה היא עוברת לגן של גדולים... אני מאמינה שהכניסה תהיה הדרגתית! אך האם יש צורך לדעתכן ללכת כבר לביקור ראשון כדי שהיא תראה על מה אנחנו מדברים??? או שלחכות עד תחילת השנה? תודה מראש על ההתייחסות.
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר מעבר למסגרת חינוכית חדשה
מיכל דביר קורן23/06/2010שלום אפרת,
הרצון שלך להתכונן ולהכין את בתך לקראת השינוי מרשים ומעורר הערכה, אולם אני חושבת שהצורך בהסתגלות לשינוי הוא כרגע יותר שלך ופחות שלה.....לבתך נותרו עוד למעלה מחודשיים עד לכניסתה לגן החדש, מתוכם תהיה בוודאי חלק מהזמן עדיין בגן הנוכחי ולאחר חופשה קצרה תתחיל במסגרת החדשה. אין טעם להציף אותה כעת במידע כי מבחינתה יש עוד המון זמן עד אז, אולם בהדרגה ניתן לשוחח איתה עוד ועוד על השינויים, עד כמה שאת יודעת: שמות הגננות, מיקום הגן, ילדים שצפויים להיות איתה וכדומה, ולעזור לה בדוגמאות קונקרטיות שתוכל להבין. למשל, ניתן לדבר על זה שבגן של הגדולים כבר לא ישנים בצהרים כמו בפעוטון, או שאל הגן של הגדולים הולכים ברגל ולא נוסעים עם האוטו וכדומה. לקראת סיום החופשה ניתן לקחת אותה לאיזור ולהראות לה את המבנה ואת האיזור, אולם אני לא חושבת שיש צורך בביקור, ויתכן שזה גם לא אפשרי. הרי כעת נמצאים שם ילדים הגדולים ממנה בשנה-שנתיים וזה רק עשוי לאיים כיוון שהיא לא תוכל "לדמיין" איך זה יהיה כשהם ילכן והיא ובני גילה ישתלבו שם... זה מופשט מידי עבורה. מכיון שכל בני גילה צפויים להתחיל יחד, אני בטוחה שהגנות תעשנה היכרות הדרגתית ואיטית עבור כל הילדים באופן שיבטיח את השתלבותה הטובה.
בהצלחה וחופשה נעימה
מיכל* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה- בת שנה שמרביצהליאת14/06/2010
שלום ,
ביתי בת שנה בדיוק, נמצאת אצל מטפלת שהיא מאוד אוהבת להיות אצלה ולאחרונה כשהיא לא מסכימה על משהו היא מרביצה לי/לאבא שלה.
כשאני תופסת לה את היד היא צוחקת ומנסה להצחיק אותי וכשאני עדיין במבט כועס היא "מעבירה נושא " ומנסה להסיח את דעתי. אני מסבירה לה שלא מכים ושזה לא נעים ועכשיו תלטפי את אמא , היא מתעקשת שלא לעשות זאת ויתרה מכך היא אפילו לא מסתכלת לי בעיניים.
ניסיתי "להעניש " אותה מספר פעמים והנחתי אותה על הרצפה והסברתי שאמא לא תרים אותה ולא תשחק איתה עד שהיא תפסיק להרביץ .היא בוכה בהיסטריה ולאחר כמה דקות אני מרימה אותה ואומרת לה יותר לא מכים .היא נרגעת עד לפעם הבאה שמשהו מרגיז אותה.
יש לציין שהיא עושה זאת לי , לאבא שלה ולאחותי הגדולה בלבד.
מה עושים????? אני לא מוכנה לקבל התנהגות כזאת בשום שלב של חייה!
תודה מראש וסליחה על אורך השאלה
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר דילגתם עליי...
ליאת15/06/2010..
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירהלמה לא עונים???
ליאת17/06/2010* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה?
?21/06/2010?
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירהבת שנה שמרביצה
אילנה וינר-ריבקה24/06/2010אמא יקרה שלום רב
בגיל של ביתך ילדים בודקים גבולות כמעט ללא הפסקה, לפעמים מגיבים בתוקפנות פיזית כלפי אחרים., מרביצים, נושכים. מדבריך אני מבינה שביתך מרביצה לך ולבעלך כאשר היא מתוסכלת ואולי כועסת. לכן, אין טעם לבקש שהיא תלטף לאחר שהרביצה. כדאי כן לתת ל דוגמאות של דרכים מקובלות של ביטוי כעס ותסכול. למשל, כאשר היא מרביצה, תגידי לה בטון דיבור אסרטיבי וברור "לא מרביצים". בהמשך במקום לגרום לה לבכות, תשקפי לה את הרגש שלה, ניתן להגיד בשמה "אימא את לא נתת לי לגעת בחשמל, אוף, אני כועסת עליך". השיקוף יתן לילדה מודעות לגבי רגשותיה ובנוסף, היא מקבלת "כלי" להשתמש בפעם הבאה שתיכעס.
את צודקת בכך שאת לא מסכימה עם התנהגותה התוקפנית, אך כדאי לזכור שאסור להרביץ אך מותר לכעוס. תפקידכם כהורים במקרה זה הינו ללמד את הילדה איך מותר לכעוס.
בברכה,* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה- בכי למשמע קולות רמים של ילדיםאמא לבן שנה+14/06/2010
שלום רב!
הנני אמא לילד בן שנה וחודשיים (בני הראשון), ומצויה איתו ביום-יום בבית.
ילדי צפוי להיכנס לגן החל מספטמבר הקרוב.
בעת האחרונה, במהלך מפגשים עם חברותי ובניהן (קטנים מעט מבני), בני בוכה ממושכות למשמע קולות רמים וצעקות מצד הילדים של חברותיי. אציין שילדי נראה ממש מפוחד ומאוים מן הצעקות.
בנוסף, בני אינו נרגע גם אחרי ניסיונות מיידיים שלי להסיח דעתו כמו דיבור איתו, אחיזתו קרוב אליי, זמזום שירים מוכרים ועוד.
איך עליי להתנהג על-מנת שלא ירגיש כל חשש בעת מפגש עימם, על אף משמע קולותיהם הרמים, אך טבעיים, של בני גילו?
תודה רבה.* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר אשמח מאוד לקבלת מענה בהקדם!
אמא לבן שנה+17/06/2010* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירהלמה לא עונים לי? :-(
אמא לבן שנה+20/06/2010* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירהבבקשה תענו לי
אמא לבן שנה+30/06/2010* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירהבהלה מהבכי של ילדים אחרים
אילנה וינר-ריבקה02/07/2010אמא שלום רב
אני מבינה שאת רוצה למנוע מבנך להבהל מהבכי של הילדים האחרים. אך יתכן ולא תוכלי למנוע ממנו, אלא לתמוך בו ברגעים בהם הוא נבהל ונכנס למצוקה. במקום להסיח דעתו, אני מציעה שתשקפי לו את רגשותיו ותשדרי לו שאת מבינה אותו. ניתן להגיד לו למשל "חמודי, אתה נורה נבהלת כי יוסי התחיל לבכות. הוא בכה חזק, נכון? זה היה קצת מפחיד." ולחבק אותו ואפילו להרחיק אותו מהילדים עד שירגע. יתכן ולבנך רגישות יתרה לרעשים בכלל וכי הדבר אינו קשור רק לבכי של תינוקות אחרים. אם כך, תוכלי לספר לו תוך כדי הרעש מה מתרחש "הינה צלצול בדלת, מי יכול להיות? אולי אבא הגיע...".
שיהיה בהצלחה בכניסה לגן* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה- ילד בן שנה וחודש היתנהגותו מדאיגהרעות14/06/2010
יש לי ילד בן שנה וחודש מדהים מאוד
אך כדי לקבל צומת לב הוא ניזרק על הרצפה ובכל מקום אפשרי הא דופק את ראשו
אם זה בלולו אז בלולו אם על ברצפה אז בחוזקה הוא דופק את ראשו עד שלא נותנים לו צומת לב
אני לא יודעת אייך להתמודד עם מצב כזה
מה עושים
אייך מגיבים להתנהגות שכזו ?
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר הטחת ראש אצל תינוקות
מיכל דביר קורן23/06/2010שלום רעות,
האם הטחת הראש של בנך היא רק לשם השגת תשומת לב או גם בעת התפרצות כעס? האם הוא נוטה לתגובות רגשיות עוצמתיות בעוד מצבים (התפרצויות בכי)? האם הוא ילד עם מזג סוער? אימפולסיבי? נוטה להתרוצצות ולאי-שקט? לעיתים הטחת הראש היא תגובה רגשית בלבד, ובמצבים אחרים מדובר בנטייה להגברת התגובה התחושתית, כלומר על מנת להרגיש את גופו ביתר עוצמה. הבט זה של התנהגות קשור לתחום הויסות החושי ואת יכולה להתייעץ בנושא עם מרפאה בעיסוק המומחית בנושא. לעיתים התנהגות זו קשורה לעוד הבטים בהתפתחות.
בכל מקרה, חשוב מאוד לנסות להרגיעו לפני שהוא מגיע למצבים סוערים אלה, לעזור לו למצוא דרכים אחרות להניע את גופו או להשיג התייחסות מכם, ולמצוא סיטואציות בהן ניתן להפעיל את גופו באופן מכוון ומותאם: ליצור מצבים בהם ניתן להקפיץ, לגלגל ולהניע את גופו (נדנדות, טרמפולינות, מקפצות, כדורים) ועוד כדי שיהנה מהתחושה העוצמתית.
בהצלחה,
מיכל* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירהשאלת המשך
קרן24/06/2010ומה קורה אם זו אכן התפרצות כעס? או שזה קורה כמחאה על משהו שלא נראה לו, מה ניתן לעשות בכדי להפסיק את זה?
האם כדאי לא להתייחס?* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה- בן שנה וארבעה חודשים לא רוצה את אמאאודליה13/06/2010
יש לי בן מקסים בן שנה וארבעה חודשים, הוא הבן הראשון שלי וכמובן האהבה שלי אליו אין סופית. הבעיה היא שכשבעלי ואני איתו הוא מעדיף את בעלי. גם כשאחותי בסביבה הוא מעדיף שהיא תרים אותו ואם במקרה הוא אצלי בידים הוא ממש קופץ ממני אליה עד שהוא כמעט "עף" לי מהידים.
למרות שהוא הבן הראשון שלי יש לי המון
ניסיון בגידול ובטיפול בילדים,ואני מבינה שמשהו כאן לא ממש הגיוני... עליי לציין שבעלי איתו בבקרים ( עד ספטמבר ואז הוא יהיה בגן) ולכן מאוד קשור אליו. אני איתו מ 14:00בצהריים ועד שהולכים לישון. אחותי ואני גרות באותו בית, אחותי עם בנה בן השנתיים וחודשיים ובעלי ואני והילד. אחותי טוענת שיש לבני את " תסמונת הבן השני", כי יש את האחיין שלי והבן שלי רוצה אותה כי הוא מקנא בבן דודו.. אני לא מבינה את זה. אני משקיעה המון זמן עם בני, יוצאת איתו לגינה כמעט כל אחר הצהריים, מטיילת איתו בעגלה, משחקת איתו , מקפיצה אותו, רוקדת איתו, מדגדגת אותו... למה הוא לא מתחבר אליי? אם אנחנו לבד- אחד על אחד- אין בעיה, הוא נהנה איתי ומשחק איתי ואני לא מרגישה שהוא סובל. אבל אם בעלי או אחותי בסביבה הוא לא רוצה להיות איתי בכלל. לפעמים אני לא מרשה לו ללכת אליהם, והוא מתחיל לבכות ולבעוט ומנסה לרדת ממני. אם הוא רואה אחד מהם הולך הוא פורץ בבכי מר. איתי הוא בחיים לא מגיב ככה. כשאני באה הביתה הוא מחייך אליי והולך רחוק ממני, לצד השני. אם אני עושה כאילו אני הולכת ומציצה מהצד לראות איך הוא מגיב אני רואה שזה ממש לא מדגדג לו.. אם אנחנו בחברת אנשים אחרים הוא בא אליי בלי בעיות, אבל גם זה לא תמיד. מה עושים? איך אפשר לזכות באהבתו???
תודה מראש על התשובה :)* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר עדיין מחכה...
אודליה16/06/2010* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירהמחכה לתשובה...
אודליה18/06/2010* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירהבן שנה וארבעה חודשים
אילנה וינר-ריבקה18/06/2010אמא יקרה שלום רב
נשמע שבנך מבין טוב טוב שאימו עסוקה בשאלות "האם הוא אוהב אותי?". נשמע שאת מעט מאוכזבת ומקנא בצורך שלו להיות עם אבא או עם דודה שלו.
על פי הדיווח שלך, נשמע שהוא ילד שמח ושמקבל אהבה מכל בני המשפחה. לכן, אין סיבה לדאגה. גם לא נראה שבנך אינו אוהב אותך, אולי הוא מרגיש צורך להיות עם בני מש]חה אחרים ולגוון, לקבל סוג שונה של יחס. וזה בסדר גמור! אין טעם למנוע ממנו להתקרב למי שהוא רוצה. להיפך, כאשר הוא שם לב שאת כל כך עסוקה בלהגביל אותו שיהיה איתך יותר מאשר עם בני משפחה אחרים, הוא יכנס למאבקי שליטה וירצה דווקא ללכת לאחרים. וזה עדיין לא אומר כלל שהוא לא אוהב אותך.
כדאי שתתפלי ברגשות אלה בינך ובין עצמך, תבדקי מה גורם לך להרגיש נטושה. לעיתים אנו מפרשים את ההתנהגות של הילדים באופן לא נכון ומה שאת מפרשת כנטישה וחוסר אהבה סביר להניח כי מדובר בצורך שלו לחקור את העולם ואת האנשים השונים סביבו.
יתכן כמובן שישנו קושי בקשר בינך לבין בנך. דבר שניתן לטיפול ע"י פסיכולוג התפתחותי.
בברכה* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה- תלישת שיער מתוך שינהאון13/06/2010
בתי בת שנה וחודשיים, כבר פעמיים הייתי צריכה לגזור בבוקר מתוך אצבעותיה שיער כרוך. בזמן שהיא ערה לעיתים היא מושכת את קצוות השיער (אולי כגילוי השיער?) אך לא משהו כרוני. הקרקפת שלה מעט יבשה (סובלת מסבוראה אך ברמה קלה) אני מטפלת בה עם שמן ומשתדלת שלא תהיה יבשה.
האם זו מקריות? האם עלי להתחיל לדאוג או לקחת לטיפול (אם יש טעם בגיל כזה), מה לעשות?
תודה* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר תלישת שיער
און15/06/2010תלישת השיער אצל ילדתך מתרחשת בעיקרה בלילה מתוך שינה. מצב זה מרמז שהפעולה אינה מבוצעת מתוך מודעות. יתכן על רקע הגרד בראש. יתכן כפי שאמרת ונובעת מהסתבכות השיער סביב האצבעות. בדר"כ התנהגות חריגה, כזו הדורשת התייחסות נוספת, מלווה בהתנהגויות חריגות נוספות במהלך היום. תלישת שיער אינה התנהגות מקובלת, אך כרגע אינה מלווה בהתנהגות/הפרעה התפתחותית אחרת. בשלב זה, כיוון שמדובר בגיל כה צעיר, דרוש מעקב בלבד והפניית תשומת הלב מבידה ויופיעו הפרעות נוספות. ד"ר דולברג.
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה
ערוץ הבריאות
האם אתם היפוכונדרים?
.jpg)
.jpg)
.jpg)



.jpg)




.jpg)
