מידע רפואי
פורומים
- קרינה סלולרית, סרטן
- אוסטאופורוזיס
- כושר גופני
- סוכרת נעורים, סוכרת ילדים
- רפואת מטיילים
- השאלת ציוד רפואי, ציוד שיקומי, ציוד אורטופדי
- פילאטיס
- נוירולוגיה, אפילפסיה
- כבדי ראיה, מחלות רשתית, ראיה ירודה
- דלקת פרקים, ראומטולוגיה
- פדיקור
- רפואת כף הרגל - פודיאטריה
- הכנה ללידה, קורס הכנה ללידה
- אימון אישי, קואצ'ינג
- בנות, העצמה נשית
מאמרים וחדשות
יועצים בתחום
טובי פלד
פסיכולוג ילדים ונוער פסיכולוג מומחה בעל קליניקה פרטית. מטפל ומאבחן פעוטות, נוער ומבוגרים. עובד בבתי ספר ובארגונים ציבוריים.ד"ר אליהו סמואל
פסיכותרפיסט ילדים ונוער פסיכותרפיה, פסיכואנליטיקאי. למד רפואה באונ` ת"א, התמחה ברפואת ילדים ובפסיכיאטריה של הילד והמתבגר. עבד כרופא פסיכיאטר בכיר ברמת חן ובהמשך שימש כמנהל יחידה בגיל הרך. הקים גן לילדים אוטיסטים. מנהל שירות פסיכיאטרי של הילד והמתבגר בב"ח ולפסון. יועץ מערכת החינוך באזור המרכז. עוסק בפרקטיקה פרטית בתחום הפסיכותרפיה בתל אביב בכל הגילאים.
- הצילו!!!ורד09/02/2009
שלום לכן , העוסקות במלאכת קודש לא מובנית מאליה בכלל. אני אמא לילדה בת שנתיים ו10 חודשים וזוהי ביתי היחידה(לאחר שנים של נסיונות). נועה נולדה בניתוח קיסרי - מצג עכוז. מיום היוולדה לצערנו הרב ויותר לצערה אנו נכנסים ויוצאים מבתי חולים לעיתים קרובות מידי- רפלוקס ושטי, אלרגיה לחלב(שחלפה) שברים ביד שברים ברגל, מיפוי עצמותהפרעות אכילה, חיבור לזונדה, קטטרים לרוב בגלל רפלוקס בשתן וכיום באופן קבוע נוטלת אנטיביוטיקה כל יום בגלל רפלוקס קשה בשתן. דבר הגורם לה לתסכול, מירמור, בכי גדול, מהלומות על הפה, ועוד. אנו מנסים תמיד לתת את התרופה בדרכים אטרקטיביות אך לא תמיד זה מצליח לעבור בצורה חיובית. הבעייה עם נועלה שלנו שמתחנכת במסגרת קיבוצית היא התנהגותית /רגשית. מילדה שהיתה נרדמת לבד בחדר מגיל ינקות ועד לפני חודשיים הפכה לילדה שלא מוכנה שנצא מהחדר עד שהיא נרדמת אנו נאלצים לשבת ליד מיטתה ואם אנו קמים כל גופה הקטן רועד מבכי קורע לב ממש. היא מאוד ורבלית וכשאנו שואלים אותה למה היא לא מוכנה לישון לבד אז יש המון סיבות- רעמים, חושך, חתולים, טרקטור, צלליות.... יש לה פחד מוגזם ממש חרדה לרעשים היא לא מוכנה לצאת מהבית אם היא שומעת מכסחת דשא גם אם אנו אומרים לה שנחזיק אותה על הידיים. היא לא מוכנה לצאת לטיולים בכלל וממהרת לבקש לחזור הביתה. היא החלה לגמגם קצת בזמן האחרון ומאוננת כל נסיעה כמעט בכסא הבטיחות מגיל חצי שנה. היא בוכה לעיתים קרובות במיוחד לאחר שאנו מעמידים גבולות והיא כעוסה על כך ונותנת לנו "פליק" דקה לאחר מכן היא באה לחבק בוכה בכי תמרורוים ומתנצלת - ממש מחזה קשה. חברים שמגיעים אליה הביתה זוכים ליחס לא נעים של צעקות, חטיפת צעצועים , אי רצון להתחלק וגירוש מהבית = קישתא. כל בוקר בביתנו זה סיוט ארוך ומתמשך , כל דבר צריך לעשות איתה בצורה כוחנית תוך כדי מאבקים קשים של בחירת בגדים(למרות שאני מחליטה איתה יום לפני) היא צועקת בתסכול רב ,בוכה, מכה אותנו ואח"כ כמובן בוכה מצער על כך. אנו הורים צעירים(שנינו מתחום החינוך- אני בדוקטורט שלי) ועדיין לא מסוגלים לעמוד מול הקשיים הרבים . היום הגיעו מים עד נפש כשמצאתי את עצמי נותנת לה מכה ביד והיא בתגובה צעקה : "הצילו"!!! חשוב לציין שהיא ילדה נבונה מאוד , מחוברת בגן לילד אחד בעיקר, אהובת הגננות והמטפלות. הדבר היחיד הניכר בגן להתנהגויות אלו הוא הקימה שלה בבכי משנת צהיים קצרה בבהלה ממש כשאני שואלת אותה לפשר הדבר היא עונה- רציתי אותך, או לחילופין המזגן הרעיש הטרקטור עבר - וכו'. מצטערת על האורך - הייתי חייבת לשקף את כל הפרטים על מנת שתשובתכן תהיה בהתאם. יום טוב תודה ורד
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר שלום לורד,
מיכל דביר קורן09/02/2009אני קוראת את הודעתך וחושבת עד כמה סימלית הבחירה שלך בכותרת "הצילו!!": נשמע לי שלא רק נועה זעקה כאן את זעקתה בתגובה לאובדן השליטה שלך היום, אלא זוהי גם זעקתך-שלך, לומר שקשה, שמתיש, שעצוב ומייסר להיות אימא של נועה, התינוקת המקסימה שחיכית לה כל כך ושאת כל כך רוצה לגונן ולשמור עליה. הבעיות הרפואיות הרבות של נועה יוצרות מצב בלתי נסבל של חרדה מתמדת וקושי אמיתי למצוא מנוחה ורגיעה.
להיות עם ילדה קטנטנה בבתי חולים, בבדיקות ובבירורים רפואיים רבים כל כך, להיאבק אתה על מתן תרופות שאת יודעת שהן חיוניות לה אך גורמות למריבה בכל יום, לרצות לגונן עליה מפני הרופאים שבוודאי מכאיבים וחודרים כל הזמן. כל זה יוצר מציאות בלתי נסבלת שקשה מאוד לשאת גם בתור מבוגרים אשר (לכאורה) מבינים את הסיבות, ובוודאי קשה עבור נועה. קשה לבנות אמון ולשמר חוויות חיוביות בתוך כל הקושי הזה וההפרעות שאת מתארת, של שינה, אכילה והתנהגות הן כמעט מתבקשות כאן. מעטים הילדים המתמודדים עם קשיים רפואיים נרחבים אשר אינם סובלים ממצוקות רגשיות ונפשיות כלשהן. ואם נוסיף לזה גם את החשש מפני רעשים שמופיעים כל הזמן ובאופן בלתי ניתן לצפייה מראש, הרי שבתך באמת כל כך סובלת.
אני חושבת שההתנהגות שלה כלפי מצבים מעוררי חרדה (למשל מול אורחים, מול הצורך לבחור), היא דרך לנסות להכניס שליטה איפה שאפשר, כיון ששאר החיים שלה ושלכם כיום מורכבים מהרבה חוסר וודאות. לא ציינת מה קרה היום שבגללו מצאת עצמך מכה אותה, אבל בוודאי שתיכן נבהלתן מאוד. זה גם מה שקורה לה כשהיא מכה אתכם ואז באה לחבק - זה מאוד מפחיד עבורה לדעת שהיא הצליחה "להרוס" אותכם ומנסה ל"תקן" את זה בדרכה.
למרות כל התיאור המפורט שלך לא כתבת מה את בעצם שואלת, אבל אני חושבת בכל מקרה שתשובתי היא אחת: נשמע לי שאתם זקוקים לעזרה מקצועית, הן עבור נועה והן עבורכם בהתמודדות אתה.
תוכלי לכתוב לי, בפורום או לכתבות המייל האישית, היכן אתם גרים ואנסה לכוון אותך לכתובת מתאימה באיזור המגורים.
בהצלחה רבה,
מיכל* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה- ילד שמתלונן על קוראתי09/02/2009
נכדי בן ה3 מתלונן כל הזמן שקר לו ומבקש להתקלח במיים חמים מספר פעמים בשעה. ערכנו בדיקות רפואיות שלא העלו ממצאים חריגים. בגן מתפקד בצורה רגילה. הגננת העלתה השערה כי מדובר במשהו ריגשי. אודה על תגובתכם
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר שלום אתי,
מיכל דביר קורן09/02/2009על מנת שאוכל לסייע יותר, נסי מעט לפרט : האם הבקשה למקלחת היא על מנת להתחמם או על מנת להתנקות? האם הוא נהנה ממקלחת? האם הוא ילד שסובל מרגישות תחושתית כלשהיא? האם ישנן עוד בקשות חוזרות ונשנות שנשמעות מוזרות הקשורות לניקיון או לשלום הגוף? מתי מופיעה הבקשה למקלחת: האם גם תוך כדי פעילות מהנה כמו משחק משותף עם ההורה או עם ילד אחר, או שמא מופיעה בתגובה לתסכול? מתי החלה בקשה זו להופיע? האם הוא ילד בעל מזג נוח או ילד הנוטה לסערות ולהתפרצויות רגשיות והתנהגותיות? האם הוא משתמש בחיתולים או נגמל? על סמך מה הגננת הציעה שמדובר בבעיה רגשית: האם הוא ילד הסובל מקשיים חברתיים? התנהגותיים? התפתחותיים? איזה בדיקות רפואיות עשיתם?
כפי שאת מבינה יש הרבה הרבה אפשרויות להתנהגות כזו....אני מציעה לנסות להתמקד קצת יותר גם כדי להבין לאיזה תחום מקצועי לכוון אתכם...
בהצלחה,
מיכל* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה- בעית שינה ומוצץ... הצילו...מותשת09/02/2009
הי, בני בן 4.5 חודשים (נולד בשבוע 41+4) ומעולם לא ישן לילה שלם , שלא לדבר על התעוררויות של כל שעה וחצי ולעיתים אפילו פחות. בחודש הארחון ניסיתי ללמדו להירדם עצמאית ואםילו נחלתי הצלחה אם כי בשבוע האחרון חלה והכל התקלקל. מתנומות היום (בצהריים היה נרדם לשעתיים ) ועד לשינה בלילה. צורח כשמגיע למיטה, מתעורר כל הזמן, יקיצתו הוקדמה בשעה ל- 05.30. כאילו הכל התקלקל. מה לעשות? האם להתחיל הכל מההתחלה? ראוי לציין כי יש ניצני שן אחת... מן הסתם עצבני כל הזמן. זאת ועוד הוא נרדם עם מוצץ (מרגיע אותו מאוד) ולאחרונה אני מרגישה כי הוא פיתח תלות במוצץ. איך מפסיקים זאת? פשוט להפסיק לתת לו מוצץ כשהוא הולך לישון בבת אחת ולתת לו לבכות עד שיירדם? כמובן כשאני איתו... תעזרו לי בבקשה
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר לא עונים - גם בפורום השינה!
מותשת09/02/2009ממש חבל... אנו כותבים שאלות ומצפים לתשובות כשאנו מיואשים וזקוקים לסיוע, אך אף אחד לא מתייחס אלינו. לא כאן ולא בפורום השינה. פשוט חבל
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירהשינה של תינוקות
מיכל דביר קורן09/02/2009שלום לאימא המותשת,
אני שומעת את הדחיפות שבהודעתך, את הלחץ, את הבהלה, את חוסר שעות השינה, את העייפות הרבה, את האכזבה מהעובדה שהרגלי השינה שנצברו עד כה התקלקלו...אבל אני רוצה להזכיר לך שמדובר בתינוק בן ארבעה וחצי חודשיים!!!!
לתינוקות קשה להירדם. לתינוקות קשה לישון שינה רצופה. לתינוקות צומחות שיניים וזה מכאיב להם ומפריע מאוד. וגם: תינוקות לפעמים בוכים. וגם צורחים. חזק.
כל זה קורה להם כיון שהם מגיעים לעולם עם מערכת עצבים מאוד רגישה ובלתי מפותחת והתפקיד של ההורים המטפלים בהם הוא להרגיע ולווסת ולתמוך וללטף ולשיר ולנחם ולהחזיר את המוצץ וכו' וכו' וכו'. אז נכון, יש תינוקות שאצלם זה קל יותר, ואולי את שומעת על כאלה מסביבך, תינוקות בעלי מזג יותר נוח שקל להם להירדם והם אפילו ישנים בלילה. זה לא התינוק שלך. זה עדיין לא אומר שבהדרגה הדברים לא ישתנו ויסתדרו והוא יהיה חייכן ומקסים וגם יאפשר לך לישון יותר.
אני ממליצה לך לחפש קבוצת תמיכה של אימהות באיזור מגורייך במסגרת חוג כלשהוא (עיסוי, יוגה תינוקות וכו') על מנת לפגוש אימהות נוספות ולהחליף חוויות: נשמע לי שאת בעיקר מאוד עייפה ובודדה וזה החלק הקשה מכל כשמגדלים תינוק קטן.
אני גם מבינה את התסכול כשאנחנו לא עונות מספיק מהר: אנחנו עדיין לא מחלקה של טיפול נמרץ ומדובר בפורום שמנוהל כולו בהתנדבות ומתוך אהבה לילדים ולהורים....גם ללמוד לחכות לתשובה זה שיעור חשוב, לא?....
בהצלחה,
מיכל* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה- בעיה חברתית?שרונית09/02/2009
בני בן שנתיים וחצי. נמצא במסגרת כלומר מעון מאז שהיה בן 8 חוד'. ילד חברותי, חייכן, שמח וכו'. בכל פעם שאנחנו מגיעים לגן משחקים הוא מפחד להתקרב למתקנים (נדנדה, מגלשה וכו'), כל זמן שילדים אחרים משחקים שם. אם המתקן פנוי ואין סביבו ילדים - רק אז הוא מוכן לגשת ולשחק. זה קורה בכל גן משחקים שאנחנו הולכים. ממה זה נובע? אני לא יודעת אם יש קשר אבל הוא התחיל ללכת (עצמאית) רק בגיל שנתיים וחודש. עד אז הוא הלך מסביב לחפצים בלבד. (היה לו איחור התפתחותי בכל הקשור לזחילה, הליכה וכו'). האם יש קשר בין הדברים?
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר בעיה חברתית או אולי דווקא מוטורית?!
מיכל דביר קורן09/02/2009שלום שרונית,
את מתארת את בנך כילד חברותי שכנראה מסתדר היטב בגן, כלומר לא נרתע מילדים ונהנה בקרבתם, אך עדיין את שואלת האם העובדה שהוא חושש להתקרב למתקנים הינה בעיה חברתית. כאשר עולה חשש בסיטואציה מאוד ספציפית - כמו חשש כזה, הרי שיש למצוא הסבר אחר ולדעתי את עצמך מצאת אותו כיוון שלהתפתחותו המוטורית משמעות גדולה מאוד....
ההתפתחות המוטורית האיטית של בנך בוודאי הובילה לחוסר ביטחון בהתנהלותו הגופנית והפיסית אשר גורם לו כיום להרתע ממתקני חצר. מדובר כנראה בילד שזמן רב היה חסר תנועה, או אולי נע באיטיות ובסרבול, בעוד שילדים אחרים בני גילו כבר רצו וקפצו סביבו, חוויה המעוררת חשש אמיתי ותסכול כאחד. העובדה שהיום הוא מוכן להתנסות במתקנים למרות הכל הינה הישג משמעותי עבור ילד עם קשיים מוטוריים, וכנראה קשורה למוטיבציה שיש לו וגם לעידוד ולתמיכה שהענקתם לו למרות הכל. ישנם ילדים שהאיחור המוטורי שלהם גורם להם להימנע לחלוטין ממתקני חצר וטוב מאוד שלא זה המקרה של בנך.
אני מציעה להמשיך לעודד אותו לפעילות, גם היא נעשית במרוחק מילדים אחרים (בינינו, זה גם יותר נעים לא?), ובמקביל לנסות למצוא עבורו התנסויות מוטוריות מאתגרות במסגרת חוג התעמלות או ג'ימבורי מתאים, בליווי מדריך/מדריכה רגישים, כדי להעניק לו חוויה פיסית טובה וביטחון רב יותר להתנסות.
בהצלחה,
מיכל* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה- הילדה לא ישנה בגןשרית08/02/2009
בתי בת 11 חודשים התחילה ללכת לפני חודשיים לגן. לאחר הסתגלות לא קלה, מחלות, העדרויות והרבה על הידיים ובצמוד למטפלות היא כבר נהנת ואפילו נפרדת יפה לשלום (בעיקר מאבא, מאמא עוד קצת קשה). הבעיה היחידה היא שהיא לא ישנה שם. מקסימום 10 דקות -רבע שעה וזהו. וזה לא מספיק לה. היא עייפה מאוד. בבית היא ישנה צהרים מצויין וגם בבוקר 45 דקות. בלילה היא ישנה בסדר, לאחרונה אפילו לילה שלם עם התעוררות אחת לפנות בוקר ליניקה. רק בגן היא לא ישנה. האם יש רעיונות, פתרונות, משהו שאפשר לעשות כדי לעזור לה לישון?
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר שינה בגן
מיכל דביר קורן08/02/2009שלום שרית,
ראשית אומר כי אני שמחה לשמוע על ההסתגלות ההדרגתית: זה אומר שלמרות הכל כנראה בתך הייתה זקוקה לזמן הסתגלות וזה ובהדרגה היא מצליחה למצוא את מקומה בגן. אט אט היא הזדקקה לפחות קרבה למטפלות ומצליחה להיפרד מכם. השינה היא חלק מעיניין ההסתגלות (אגב, איך היא אוכלת שם? האם באותה כמות ומגוון כמו בבית?) : יש ילדים שעבורם השינה בגן היא סוג של בריחה מההתמודדות החדשה והלא פשוטה. הם כל כך מותשים מהעימות עם הקושי בגן (ההמולה, הילדים, הדרישות), עד כי הם פשוט 'צונחים' מעייפות וישנים. אחרים, לא מסוגלים להרדם מתוך המתח שאוחז בהם נוכח המצב החדש ועל מנת להצליח לישון בגן הם צריכים לחוש שם מאוד מאוד בטוחים ורגועים. וזה לוקח זמן. יתכן שבתך משתייכת לסוג זה ובהדרגה, כשתחוש יותר בטוחה בגן, היא כן תוכל גם לצלוח משוכה זו.
ועדיין, מהם התנאים הפיסיים לשינה בגן: מיטות? מזרונים? לולים? האם מחשיכים את החדר? האם נרדמים בליווי מוזיקה? האם יש מי שיושב לידה עד שהיא נרדמת? האם שעת השינה מתאימה לה?
כתבת שבתך ישנה בבית, שנת בוקר, צהרים ולילה, אך לא ציינת כיצד היא נרדמת: לאופן שבו נרדמים יש השפעה גדולה על האופן שבו ישנים, כיון שאם למשל היא רגילה להרדם כשאתם נמצאים לידה (שרים, מלטפים), או לחליפין עם בובה אהובה ובגן זה כמובן לא קורה, הרי שכבר יש שוני. זה עשוי להיות גם סוג של פתרון - נסו להרגיל אותה לישון בבית עם חפץ נעים שניתן לקחת גם לגן ולהשתמש בו שם. חשוב לבדוק עם המטפלת/גננת איך היא כן נרדמת (למשל, האם מתוך בכי?), ומה היא עושה כשמתעוררת: האם עירנית ונכונה להמשך פעילות או דווקא עצבנית ונרגזת? זה יוכל לרמז משהו על ההתמודדות שלה.
בהצלחה,
מיכל* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירהלא ישנה בגן
שרית09/02/2009בהתחלה היא באמת היתה ישנה שם יותר מכרגיל, 3-4 פעמים ביום והבנתי שזה חלק מתהליך ההסתגלות, וההתמודדות עם העומס הרגשי. אבל מאז שהיא הסתגלה יותר זה עבר לקיצוניות השניה של לא ישנה בכלל. היא אוכלת שם וגם בבית יפה מאוד. הם ישנים בחדר שינה עם מיטות (והגדולים יותר ישנים בחדר פעילות על מזרנים). החדר מוחשך. בבית היא בדרך כלל נרדמת עם בקבוק או ציצי וגם בגן הן מנסות להרדים אותה עם בקבוק וגם לנענע את המיטה. יש לידה מישהי עד שהיא נרדמת. יש לה גם דובי שהיה בבית אבל היא לא ממש קשורה לשום חפץ (ניסיתי כמה). הם מנסות להשכיב אותה כשהיא עייפה, משפשפת עיניים - רואים שהיא עייפה. היא בד"כ הולכת לישון שם בבכי כי קשה לה להרדם אבל קמה ללא בכי במצב רוח טוב. הבעיה היא שחוסר השינה משפיע כמובן על כל היום כי היא עייפה ויותר קשה לה וזה מעין מעגל סגור.
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה- בת שנתיים ו 8 חודשיםעדה08/02/2009
אני סבתא לנחדה ראשונה בת שנתיים ושמונה חודשים. טיפלתי בה עד שנה שעברה שבחוש דצמבר נכנסה לגן. אני רוצה לציין שאנו גרים בבית אחד ז"א אני ובעלי, ביתי עם בעלה והילדה, וכמו כן אימי בת 80 , אך הבית גדול מספיק. ביתי וחתני עובדים עד השעות המאוחרות ועל פי רוב אני מקבלת את הילדה שחוזרת מהגן. הילדה מקסימה, אך את המילים הראשונות החלה לומר בגיל שנתיים. מאז היא צברה אוצר מילים רב, אך עדיין לא מקשרת משפתים יותר מ2-3 מילים וגם זה לפעמים בצורה משובשת. עברנו בדיקה אצל קלינאית תקשורת שלא קבע עדיין שום טיפול אלא רק מעקב היות ובדקת השמיעה יצאה תקינה והיא התקדמה מבחינת אוצר המילים מפגישה לפגישה, טיפול שהופסק בזמן אחרון עקב המלחמה כי אנחנו גרים בדרום. מה שקורה זה שנראה לי שהמצב של הילדה הולך ומתדרדר גם מבחינה נפשית. עד המלחמה היא היתה רגילה לישון לבד בחדרה ללא התנגדות ולא היתה מתעוררת בלילות וזאת מגיל 3 חודשים. בתקופת המלחמה ביתי עברה איתה זמנית לרמת גן, שם ישנה איתה במיטה ומאז הילדה לא מסכימה בשום אופן לשאר לבד בחדרה רק אם האם או האב חייבים להיות איתה עד שנרדמת. היא גם מתעוררת הרבה בלילות, בוכה שאין איש בחדר, נצמדת כל הזמן להורים או אלי, לא מוכנה להיות בשום אופן לבד. היא עדיין לא גמולה, אך עד לפני זמן קצר היתה אומרת שיש לה קקי, אך גם זה נפסק, כאילו נכנסה לסוג של רגרסיה.היא רוב הזמן חרדה, עצבנית, צועקת, דוחפת, ולפי מה שנאמר לנו מהגן, שם היא מתנהגת נורמלי וה"טרור" מופעל רק בבית. יחד עם זאת, ביתי בת 38 שזאת הילדה הראשונה שלה, מרגישה חנק, עיפות, מגדירה את הילדה כ"לא נורמלית" וזה מדאיג אותי מאד. אני שומעת הרבה את המוסג ש"נמעס לי, אני לא יכולה לחיות בגללה". הבת שלי לא עברה ילדות קלה, היא בת להורים גרושים בעצמה ואני חוששת שהתיסכולים שלה יעברו לילדה הקטנה ויגרמו לה נזק. אני רוצה לציין גם שהילדה נולדה בניתוח קיסרית כתוצאה ממצוקה ואני גם חוששת שאולי הרגעים הקריטים האלה אולי גרמו לה איזה נזק אך לא יודעת כיצד ניתן לבדוק זאת. אני מאד אוהבת את ביתי וממש מכורה לקטנה, אך לפעמים לא יודעת איך לעזור....שהילדה נמצאת רק איתי אני מנסה לרצות אותה ולא לגרום לה להתקפי זעם, אך ברגע שההורים שלה נמצאים היא רוצה אותם ואז קורה הרבה שביתי עצבנית, דוחה אותה, מרגישה שלא רוצה אותה בסביבתה וזה שהילדה נצמדת אליה רק מעצבן אותה עוד יותר. במצבים כאלה הילדה בוכה רוב הזמן, לא אוכלת טוב, מפגינה משחק כוחות והמטח גובר מידי יום. הייתי כותבת עוד הרבה, כי אני מאד מודאגת ואני רוצה את טובת המשפחה. חשבתי אפילו להציע להם לגור לבד אבל אני י חוששת בתור אמא גם לשלומה הנפשי של ביתי וגם להתפתחותה הנורמלי של הקטנה. אנא עזרו לי........... סבתא מודאגת
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר לעדה,
מיכל דביר קורן08/02/2009אני שומעת את הדאגה הרבה שלך ושמחה עבור בתך ונכדתך על שיש להן אותך: שאת רגישה אליהן ומחפשת עבורן את הטוב ביותר. את כותבת גם על דאגתך שהמצב כיום קשור לגירושייך שלך ולהשפעתם על בתך ובכך מתארת את תחושת האשמה שלך, אבל עדיין תוכלי לשמוח על שלמרות שבחרת להתגרש, בתך כיום מצליחה לפתח חיי זוגיות ומשפחה, ועוד בוחרת לגור אתך - כנראה שגם עשית הרבה דברים טובים...
ועכשיו לקטנטונת: היא עברה חוויה מאוד לא פשוטה שקשורה בפחד מהמלחמה - אי וודאות, שינויים, פחד שניכר גם אצל המבוגרים שאמורים לספק ביטחון והגנה ועוד. כל אלה לעצמם עשויים להיות סיבות טובות מספיק לרגרסיה התנהגותית (ההצמדות אליכם) והתפקודית (עשיית הצרכים). תחושות אלה הופכות קשות יותר גם בהעדר כישורים שפתיים טובים מספיק - השפה היא כלי עזר לעיבוד רגשות ותחושות וכאשר היא אינה משמשת ככזו, הרי שנוטים לתגובות פעולה אחרות. אבל מעל הכל, נדמה שהגורם המרכזי לתחושותיה הוא המצב הנפשי של אימה, בתך: מנפילות טילים סביב הבית ניתן לרוב להתאושש ביתר קלות בהשוואה לקושי להתאושש מחוויית דחייה על ידי אימה. נשמע שהיחסים שלהן מורכבים מאוד ואינם מסיבים הנאה. פעוטות נוטים להיצמד להוריהם כאשר קשה להם, אבל זה יותר מורכב כאשר הגורם לקושי זה הוא אותו מבוגר עצמו, אז נוצרת הדחייה שאת מתארת ואת זה בוודאי כולכן מרגישות היטב.
אני לא יודעת מה הסיבה למגורים המשותפים (ארבעה דורות !), אך נשמע שדווקא נוכחותך שם היא עזרה גדולה ואת משמעותית עבור נכדתך ומתוך דאגתך זו כדאי לך לנסות ליזום שיחה בעיניין עם בתך. שתפי אותה בדברים שאת חווה ומרגישה מתוך זוית המבט שלך ומבלי לשפוט אותה על הקושי שלה: את בוודאי, בתור אם שהתמודדה אתה לבד, בעצמך זוכרת תקופות לא קלות - את האשמה והכאב בטח הרגשת גם מבלי שיגידו לך שאת לא בסדר...
ולסיכום, אני ממליצה לכן מאוד לפנות לעזרה מקצועית שתעסוק ביחסים המשפחתיים, ובעיקר חשוב הדבר לנכדתך הפעוטה שזקוקה כעת לאימה יותר מכל.
בהצלחה,
מיכל* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה- מטפלת או משפחתוןאסף08/02/2009
שלום, יש לנו תינוקת שבאמצע מאי, כשאשתי תחזור לעבודה, תהיה בת שישה חודשים. אנו עומדים כעת בפני החלטה אם לשים במשפחתון (במשפחתון הטוב ביותר באזור מגורינו יהיו 14 תינוקות/פעוטים, ובין שלוש לארבע מטפלות...) או עם מטפלת (חושבים למצוא עוד זוג לחלוק מטפלת). מעניין אותי לשמוע את דעתכן, הן מנקודת המבט של הפסיכולוגיה ההתפתחותית והן מנקודות מבט פרקטיות של אמהות מנוסות. תודה.
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר בחירת מסגרת חוץ ביתית
מיכל דביר קורן08/02/2009שלום אסף,
ההחלטה מהי המסגרת החוץ-ביתית העדיפה ביותר עבור בתכם התינוקת היא החלטה מורכבת, כיוון שלצערי, ומניסיוני, אינה יכולה להישען אך ורק על הבטים מתחום הפסיכולוגיה ההתפתחותית....
ובכל זאת אתחיל מההבט הזה: מחקרים מראים כי עד גיל שנתיים הטיפול האופטימלי עבור תינוקות נעשה בידי אימא. לכך כמובן סייגים כיוון שאם לאימא חשוב לפתח קריירה מקצועית (וזה כמובן חשוב!), או סתם היא מעדיפה לצאת להתאוורר במקום העבודה וממש לא מתחשק לה להישאר בבית כי זה גורם לה להיות עייפה, עצבנית וממורמרת, בוודאי שעדיף כל פתרון אחר על פני ההישארות עם התינוקת.
בדרגה הבאה נמצא הטיפול הפרטני על ידי קרובת משפחה (סבתא, דודה) או מטפלת בשכר. הרעיון הוא להעניק טיפול אישי המאפשר היענות מקסימלית לצרכים הרגשיים והפיסיים של התינוק/הפעוט באופן ובקצב המתאימים לו, מבלי שיאלץ להתאים את עצמו לסביבה חיצונית ולהסתגל ללוח זמנים ולדרישות. עם הגיל גם הצרכים האלו מעט משתנים וחשוב יותר המפגש (הקצר) עם ילדים אחרים בגינה, משחקיה וכו' . המשמעות היא כמובן כספית, וזה גם לא פשוט להכניס אדם זר הבייתה (אלא אם יש סבתא זמינה) ולא מתאים לכל אחד. הפתרון שהזכרת - מטפלת לשני תינוקות, הוא פתרון שעשוי להיות מוצלח, אם כי חשוב שהגילאים יהיו דומים וחשובה הכימיה בין שתי המשפחות - צריך להחליט דברים מהותיים כמו אצל מי נמצאים, מי מכין אוכל, איך המטפלת יוצאת לטיול עם שניים, מה קורה כשאחד הילדים חולה או כשהמטפלת חולה וכדומה.
ואחרי שמתברר שהאפשרויות שלעיל לא מתאימות, הגענו לשלב המשפחתונים, הפעוטונים והגנים (בסדר הזה מבחינת התועלת לתינוק). היתרונות - עלות נמוכה יותר, פיקוח של הורים נוספים או של גוף אחראי (כמו רשת של מעון יום), קביעות ושגרה. כל אלה הם לא דברים שיש להקל בהם ראש והם חשובים מאוד. מבחינת התינוקות זה קצת פחות רצוי כיון שגם כאשר היחס בין המבוגרים לילדים הוא 1:3 או 1:4, הטיפול לא יהיה אישי. לא ניתן לצפות ממסגרת כזו להסתגל לתינוקת, אלא היא תצופה להסתגל בעצמה. במקומות כאלה יש סדר יום מובנה (ותינוק שמתקשה בכך הופך לבעייתי), יש חשיפה גדולה יותר למחלות וקושי לדאוג לפעילות המתאימה לכל הילדים (ואז חלקם חסרי-מעש, יש יותר מקרים של תוקפנות ביניהם וכו').
באופן כללי עדיף מסגרת בה מספר מועט של תינוקות ומספר גדול של צוות, אבל 2 הפרמטרים חשובים (כלומר לא כדאי מקום של 30 תינוקות עם 10 אנשי צוות...), וגם זה משתנה כיוון שלעיתים גננת מיוחדת, מנוסה וטובה שאצלה 10 ילדים, עדיפה על פני בעלת משפחתון גרועה שאצלה 4 ילדים. וכל זה בלי לקחת בחשבון משתנים כמו הסביבה הפיסית (חשוב ביותר: אור יום, צעצועים בטיחותיים, ניקיון), המיקום, האוכל ועוד ועוד ועוד....
כמו שבוודאי הבנתם זה דיי מסובך למצוא מסגרת ראשונה לתינוקת...אני מקווה שהדברים שכתבתי עוזרים קצת לחשוב ואולי אפילו להחליט...
בהצלחה,
מיכל* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירהתודה רבה!!
אסף09/02/2009* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה- עזרה בבקשהיפית07/02/2009
שלום לכן, אני מאוד מודאגת ואני לא יודעת מה לעשות ... בני בן ה-3 וחצי בימים האחרונים מתעורר באמצע הלילה בבכי ולא מוכן להרדם עד שאני נרדמת לצידו בנוסף הוא ניהה מאוד מרדן וקשה וכול דבר מתבטא אצלו בכעס בכי וצעקות (דבר שלא היה לפני) בנוסף ראיתי היום סימינים על הגב אני לא יודעת ממה ששאלתי אותו אמר שלא זוכר ולא יודע מה אני יכולה לעשות?? חשוב לי לציין שבתקופה האחרונה הוא היה איתי כמעט חודש בבית בגלל המלחמה( אנחנו מהדרום) ואח"כ הוא נכנס לגן חדש (כבר שבועיים בגן). אבקש את עזרתכם ...תודה
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר שלום יפית
אודט בוקאי08/02/2009בנך עבר לאחרונה שינויים רבים בחייו-כניסה לגן חדש לאחר שהייה ממושכת בבית איתך ואירוע טראומתי כמו המלחמה בדרום. ההתנהגות שהוא מפגין בהחלט יכולה להיות קשורה לכל אלו ולגיטימית לגמרי. מדברייך אני מבינה שמה שהכי הטריד אותך אלו הסימנים על גבו, וכמו כל הורה מודאג אולי קישרת באופן מיידי את התנהגותו לאחרונה בסימנים אלו. לא הייתי ממהרת לעשות כך משום שעל פניו זה נשמע כצירוף מקרים. חשוב שאת תהיי בימים אלו מקור לרוגע ונחמה ויציבות ונשאלת השאלה האם את באמת רגועה-גם עלייך עברה מן הסתם תקופה לא קלה, וכעת ההסתגלות של בנך בגן גם מעוררת חששות טבעיים.
המשיכי להיות קשובה לבנך כפי שאת עושה, אך הימנעי מלשנות דברים שבשגרת חייכם-למשל, אם נהג להירדם לבד, המנעי מלהרדם יחד עמו כאשר הוא בוכה בלילה. היי לצידו ולטפי אותו, ושדרי לו מסר כי הוא מסוגל להתמודד עם פחדיו -חשוב לא לעודד אותו לפתח בך תלות-זה בסופו של דבר יערער את בטחונו. נסי לדבר במשך היום על ההתעוררויות-מה הפחיד אותו, על מה חלם וכו'...
אם לאחר תקופה של חודש מצבו אינו משתנה מבחינת ההתעוררויות, הפחדים הבכי והמרדנות-רצוי לפנות לייעוץ-יתכן כי הוא סוחב עמו את טראומת המלחמה (אגב, כמה קרוב הייתם לנפילות?..).
אל תשכחי שהוא כעת בתקופת הסתגלות לגן ומותר לו להגיב כך, תני לזמן לעשות את שלו.
בברכה
אודט* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה- ילד בן 4.5 לא מוכן לציירדוד05/02/2009
ילדי בן 4.5 לא מוכן לצייר בבית ובגן וטוען שקשה לוץ
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר שלום דוד,
דפנה תייר05/02/2009בקש הפנייה לאיבחון של מרפאה בעיסוק.
בהצלחה, דפנה.* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה- גמילה בגיל 2 וחצירנה04/02/2009
בני בן שנתיים וחצי. לפני חצי שנה גמלנו אותו מחיתולים- אבל עדיין היה עושה לעתים קקי בתחתונים (כחודש בלי טיטול ביום כלל). זמן קצר אח"כ נולדה לנו תינוקת (הוא הבכור) ומאז היתה רגרסיה והחזרנו לו את החיתול. הוא מאוד בוגר. הוא מאוד מודע לצרכיו ושולט בהם. כשהוא עושה קקי הוא זז הצידה וכורע- ולא מודה באשמה. העלנו לאחרונה את הנושא כי נראה לנו שהוא עם חיתול בעיקר כי זה נוח לו. הוא טוען "שעוד מעט הוא יהיה גדול". הוא מדבר הרבה על זה שהוא תינוק שלי ומתפנק- מחפש להיות כמו אחותו. האם לחכות שזה יבוא ממנו? או שאז זה לא יבוא בכלל?? הוא מאוד ממושמע ואין לנו איתו בעיות התנהגות חריגות
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר רגרסיה בגמילה בעקבות הולדת אח
אודט בוקאי04/02/2009שלום רנה
יש גישות שונות לגבי גמילה מחיתולים כשבאופן גס אפשר לחלק אותן לשתיים- האחת לוקחת בחשבון את המוטיבציה של הילד לגמילה והשנייה גורסת שמדובר בהחלטה וביוזמה של הורי הילד הסבורים שבנם מסוגל לעמוד בדרישות. הגישה האחרונה מפורטת היטב באתר של דפנה תייר, אחת ממנהלות פורום זה-את מוזמנת להכנס.
אני אישית מאמינה בגישה הלוקחת בחשבון את המטויבציה של הילד ואוכל לעזור לך להחליט על ידי הבנת היתרונות והחסרונות בגישה זו.
ולפני הכל, חשוב לא פחות לדבר עליכם כהורים. לפעמים החלטות לגבי הילד צריכות לקחת בחשבון גם את צרכי ההורים ויכולותיהם. יכול להיות שבהחלטה להחזיר את החיתול לקחתם בחשבון גם את הקושי להתגייס לנושא הגמילה של בנכם כשבמקביל יש תינוק חדש בבית שדורש המון כוחות נפשיים ופיזיים וזה בהחלט לגיטימי!!!
בנך אומר לכם שעוד מעט הוא יהיה גדול ובין השורות אולי הוא אומר-אני עוד לא מוכן לגמרי לוותר על מקומי בבית כקטן, זה שנולדה לי אחות לא עושה אותי לגדול...
ללא ספק בנך בשל לגמילה מכל ההיבטים, יש רק שאלה לגבי המוטיבציה שלו..
לא ציינת כיצד מראש התקבלה אצלכם ההחלטה להתחיל בגמילה לפני חצי שנה-האם מיוזמת בנכם? ואם לא-איך הוא הגיב לכך? האם היה גאה בהצלחותיו? אם כן, זה מלמד על קיום של מוטיבציה ראשונית להתמודד עם מטלות הגיל. וכאן המקום לדבר על החסרון של הגישה -החזרת החיתול לילד ברגרסיה עלולה להוות מסר של הורה לילדו כי הוא אינו מאמין כי ילדו יכול להתמודד, במקום לעבור תקופה קצרה של משבר (פספוסים)עם מסר-אנחנו יודעים שזו תקופה שתעבור, הצלחת בעבר ותצליח גם בהמשך, אנחנו לא דואגים וסומכים עליך. חסרון נוסף הוא מכיוון אחר-את מתארת כי בנך פורש כרגע הצידה כשעושה קקי ואינו מודה באשמה-הדבר מעיד על כך שהוא חש בושה ואשמה על עשיית קקי בחיתולים, כלומר הוא כבר מרגיש לא בסדר עם זה, גם בלי שתגידו לו.
היתרון בגישה שנותנת מקום למוטיבציה של הילד היא שכשהילד מוכן לכך הגמילה נעשית בתהליך חלק ומהיר, ללא מאבקי כוחות , תחושות אשמה, בושה וכעס. תהליך הגמילה הוא בבסיסו תהליך של השגת שליטה של הילד בגופו וכשהוא מסתבך עלולות להיות השפעות על התפתחותו לטווח הארוך.
בעקרון, לא מומלץ לכן לגמול ילד במקביל לשינויים דרמטיים נוספים בחייו כגון הולדת אח, שמערער זמנית את תחושת השליטה של הילד בסביבתו.
.
לסיום, אני מאמינה שרק אתם יכולים להחליט מהי הגישה המתאימה לכם ולבנכם.
מקווה שעזרתי בהארת הטיעונים לכאן וכאן.
אודט* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה- שינה תינוק בן 4 חודשיםמלי04/02/2009
היי, יש לי תינוק מקסים בן 4 חודשים. מגיל 0 אנחנו עושים לו טקס לפני השינה בלילה ואכן הוא הולך לישון. הוא נרדם כמעט מיד בשעה 20:30 לעיתים על הציצי ולעיתים לבד (משפיע הרבה קולות ונאבק, אבל מצליח להרדם). הוא קם בשעה 2 לאכול ושוב מתעורר בשעה 5 בבוקר ולא מוכן לחזור לישון. אני ובעלי מסובבים אחר כך כמו רוחות רפאים ומתים מעייפות. מה לעשות? אגב, הוא גם יונק וגם מקבל בקבוק ולא משפיע עליו מה הוא מקבל, בדקנו זאת. האם יש פתרון???????? איך ילך לישון לפחות לעוד שעה, שעה וחצי? אגב, אח"כ ביום הוא עייף ועצבני ולא תמיד מצליח להרדם. ביום הוא אף פעם לא נרדם בכוחות עצמו רק על הידיים....
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר יקיצה מוקדמת
אודט בוקאי04/02/2009שלום גלית
מזמינה אותך לעיין בדיונים נוספים בפורום בנושא, כמו גם להכנס לפורום שינה אצל תינוקות.
על פניו, נשמע שבנך סיגל לעצמו דפוסי שינה יפים לגילו -ישן בשעה קבועה וסבירה, מרכז את רוב שעות השינה בלילה וער ביום. הבעייה המרכזית (שלכם בעיקר...מבחינתו מאוד ברור כי נגמר הלילה) היא היקיצה המוקדמת, אך גם זו תופעה שכיחה. בנוסף, את מתארת שחלק מהזמן הוא נרדם בערב לבד ויופי שאתם מאפשרים לו את זה למרות הקולות והמאבקים שלו עם עצמו..זה בדיוק מה שנקרא-תהליכי למידה של הרדמות עצמאית.
עם הזמן מתרחשת בשלות נוירולוגית והשעון הביולוגי של השינה והיקיצה משתנה-שעת ההאכלה של הלילה מתאחרת-לקראת שלוש ואז גם ההתעוררות בבוקר-בשאיפה..
לא ציינת מה קורה כשהוא מתעורר בחמש-האם אתם נותנים לו לאכול? אם כן, נסו לדחות את שעת ההאכלה של הבוקר כמה שניתן וזה אומר לנסות להעזר במוצץ במקום, על מנת למשל לא להוציאו מן המיטה-מה שמחזק עוד יותר את ההתעוררות.
לא נראה שיש קשר בין היקיצה המוקדמת לבין העייפות והנרגנות במהלך היום. הייתי מייחסת זאת יותר לקושי שלו להרדם במהלך היום ללא טקס. נסי לשמור גם במהלך היום ככל שניתן על תנאים קבועים במהלך ההשכבה-הרדמות במיטה, מוצץ/חיתול בד, מוסיקת רקע אם עוזר וכו'..
ולסיום-זו אמנם תקופה קשה ומתישה לכל הורה, אך היא עוברת בסופו של דבר!!
בברכה
אודט* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה- בעיות בתקשורתלי04/02/2009
בני הוא בן ארבעה חודשים עוד מעט ויש לי בעיה עם התקשורת בינו לבין אביו כל פעם שבעלי מרים אותו או נוגע בו או סתם מחייך אליו בני מזעיף את פניו ומתחיל לבכות . אני עם הבן שלי כל היום ואני מניקה אותו .
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר שלום לי
אודט בוקאי04/02/2009על מנת להתייחס לדברייך, אשמח אם תספקי מעט יותר רקע ותגדירי מה שאלתך הספציפית ובמה אוכל לעזור לך
בברכה
אודט* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה- בעיית התנהגות או תופעה רגילה??טלי03/02/2009
שלום יש לי ילד בן שנה וחמישה חודשים, אשר לאחרונה החל לתת לעצמו סטירות בפנים ובראש, ובמקביל גם צורח בחוזקה רבה כל פעם שהוא שומע מאיתנו את המילה אסור או אי אפשר ( במצבים שהוא כמובן מסכן את עצמו או רוצה לשבור דברים בבית). בלי קשר הוא ניהיה מאוד קשה, מאוד אנטי, אני לא יודעת האם זו התנהגות אופיינית לגיל הזה, או שזה מצביע על סוג של בעיית התנהגות. שאלתי בגן האם הם רואים שינוי בהתנהגותו , האם קרה משהו מיוחד בגן..הם אומרים שלא... אודה על תשובתכם המקצועית תודה טלי
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר הכאה עצמית
אודט בוקאי04/02/2009שלום טלי
לשאלתך, האם מדובר בבעיית התנהגות או בתופעה רגילה, מדובר במצוקה רגשית שבנך חווה שדורשת התייחסות ולא תעבור מאליה.
המקור לכך אינו ברור מאחר שחסר רקע-איזה תינוק היה בנך, בעל מזג נוח או סוער שקשה להרגיעו? האם הוא מפותח לגילו עד כה מבחינה שפתית ומוטורית? איך את חווה את הקשר בינך לבין בנך עד לתקופה האחרונה?
האם חל שינוי בשגרת חייכם לאחרונה שהכניס מתח לתא המשפחתי אליו מגיב בנך?
האם בנך ילד פעיל במיוחד ונוטה לסכן את עצמו? האם מרבית הזמן שהוא משחק עם חפצים הוא מפעיל עליהם כוח רב או שהוא מסוגל לשחק גם ברוגע ובתנועות עדינות?
יתכן כי המצוקה הרגשית של בנך נובעת מקשיים מבניים מולדים שקשורים ביכולת שלו לווסת גירויים תחושתיים, ובעקבות כך הוא מגיב בעוצמות חזקות מהרגיל ומתקשה לווסת את רגשותיו. במקרה זה , מומלץ להתייעץ עם מרפאה בעיסוק.
ולבסוף, יתכן כי בנך מקדים את זמנו והוא התחיל את תקופת המרד של גיל שנתיים, בה הוא מתחיל לגלות רצונות הנפרדים מרצונותכם ואילו אתם מתקשים להכיר בו כבנאדם בפני עצמו, עם העדפות ורצונות משלו. במקרה זה מומלץ להעזר בייעוץ מקצועי לכם כהורים.
בברכה
אודט* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה- עמדת התגוננותאורה02/02/2009
בתי בת שנתיים ושבעה חודשים עכשיו, אני בחודש תשיעי אמורה ללדת בקרוב. היא נכנסה לגן בספטמבר האחרון בפעם הראשונה בגיל שנתיים ו3 חודשים. בבית היא פורחת בד"כ למעט לעומת זאת בגן הגננת אומרת שהיא כל הזמן במצב של התגוננות כל מי שמתקרב אליה היא דוחפת או שומרת על הדברים שלה שלר יקחו. היתה לה תקופה בהתחלה שהיכתה את מי שהתקרב אבל זה פחות או יותר עבר למעט מקרים שהיא חוזרת לאחר מחלה ואז שוב היא עוברת תקופת הסתגלות. הגננת אמרה שהיא ראתה אותה מספר פעמים ממש פורחת משחקת יפה עם כולם וממש מאושרת והיא לא מבינה למה זה לא תמיד ככה ושאלה איך היא בבית, דווקא עכשיו אני פחות איתה ובעלי יותר כי קצת יותר קשה לי והיא ממש פורחת מהזמן עם אבא והגננת טוענת שבגן זה הפוך היא כל הזמן שוב בעמדת התגוננות. אני לפעמים מרגישה קצת אשמה על כך שאולי לא הפגשתי אותה קצת יותר עם ילדים אחרים אחה"צ וחשבתי שהגן יפתור את הנושא הזה. איך נוכל לעזור לה? אני רוצה שיהיו לה חברים בגן והיא תהנה, יש משהו שהגננת יכולה לעשות?
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר התמודדות חברתית
מיכל דביר קורן02/02/2009שלום אורה,
הרשילי תחילה "לשחרר" אותך מרגשות האשמה לגביי המפגשים החברתיים של בתך עד כניסתה לגן: אין כל דרך לדעת האם מפגשים מוקדמים יותר היו תורמים לשיפור כישוריה החברתיים של בתך. מועד כניסתה לגן היה מתאים בהחלט מבחינת הצרכים החברתיים שלה,עד גיל שנתיים ילדים אינם זקוקים לחברת ילדים אחרים לשם משחק משותף כי הם ממילא משחקים במקביל בלבד והעיניין שיש להם באחרים הוא רק לשם ההתבוננות והגירוי. נהפוך הוא: לעיתים ילדים ש"גדלים" בתוך קבוצה מינקותם, וחייבים להתחלק כל הזמן עם אחרים על חפצים ועל תשומת לב, הופכים מאוד מאוד רכושניים ומאוד מתקשים להנות עם אחרים לאחר מכן בגלל דימוי עצמי ירוד. כלומר, היכולת להסתדר חברתית בגיל הזה לא קשורה בהתנסויות הקודמות שהיו או לא היו לה קודם לכן, אלא יותר קשורות למזג, למידת החברותיות שלה, ולמצבה הנפשי העכשווי, שאת - בצדק - מקשרת גם ללידה הצפויה ולהפחתת הזמן שלה איתך.
אני מציעה להנסות להבין יותר מהגננת באיזה אופן היא כן יוצרת קשר עם אחרים: מתי זה כן מצליח, מה מאפשר את זה (מבחינת סביבה, חפצים, נוכחות מבוגרים וכו'), וגם - עם מי. יתכן שישנם ילדים מסוימים עימם כן נהנית ושווה לנסות להשקיע בטיפוח הקשרים הללו, להפגיש אותה עימם אחה"צ על מנת שלמחרת בגן יהיו להם חוויות משותפות מוצלחות שניתן יהיה לשחזר ולהעמיק. האם במפגשים אקראיים עם ילדים (בגינת משחקים או במפגש עם ילדים שאינה פוגשת על בסיס קבוע) היא יותר משוחררת? למה התכוונת ב"פורחת"? האם הכוונה היא להנאה מהקשר החברתי? להנאה מהמשחק? לתחושה שהיא משוחררת וזורמת יותר? האם אתכם היא גם נוטה להתגונן?
אני מציינת את הלידה הצפויה כגורם חשוב כיון שכעת היא תצטרך כל הזמן להתחלק עם "אחרים", ויכול להיות שהיא בעיקר תתגונן, או תנסה להדוף, וחשוב מאוד להכין אותה לקראת זה בצורה מתאימה. אני מזמינה אותך לקרוא בפורום שלנו דיונים נוספים על לידת אחים ועל מגוון התגובות של הקטנים-בכורים לעיניין.
בהצלחה רבה,
מיכל* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה- בעיות מוצץשרונה02/02/2009
שלום בני בן 3 חודשים ומשתמש במוצץ מהשבוע השני לחייו בתאווה רבה. כאשר המוצץ היה נופל מפיו היינו מחזירים אותו חזרה וכך נוצר מצב שכאשר ישן ומסתיים לו מחזור, הוא מתעורר כיוון שהמוצץ אינו בפיו יותר. כמובן שלא תמיד, הוא כן מצליח לישון בלילה באיזור ה-4 שעות ללא התעוררות (החלק הראשון של השינה), אך בחלק השני של הלילה ובעיקר במהלך היום, השינה אינה נמשכת יותר מ-40 דקות בסופה אנו צריכים להחזיר את המוצץ ולא תמיד מצליח להיכנס לשינה נוספת (ביום) כי התעורר מכל ההתרחשות. ברור לי שהבעיה מקורה בכך שדאגנו להחזיר את המוצץ לפיו בכל פעם שנפל אך כרגע אנו לא מצליחים לחשוב על תחליף שיעבוד (אינו מוכן לחיתול בד או בובה). אנו גם לא יודעים אם לגמול לגמרי מהמוצץ או להשאירו להרדמות הראשונית ולמצוא תחליף שיוכל לקחת בעצמו כאשר מתעורר אחרי מחזור. אני מרגישה ששנתו מופרעת מכך ונמצא כל הזמן במצב של עייפות ואינו קם רענן לאחר שנת בוקר/צהרים/אחר צהרים וגם לאחר שנת הלילה חוזר לישון כשעתיים לאחר שהתעורר סופית. נשמח מאד מאד לקבל עיצה בנושא תודה
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר מזדהה עם השאלה, מחכה לתשובה...
מלי02/02/2009* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירהמוצץ והרגלי שינה
מיכל דביר קורן02/02/2009שלום לשרונה וגם לנירית,
השימוש במוצץ כאמצעי להירדמות בזמן שינה יעיל אצל תינוקות צעירים כיון שהוא מסייע להפחתת גירויים אחרים שמציפים מידי עבור קטנטנים ומפריעים לשינה: הפעולה האורומוטורית מספקת את רפלקס המציצה ומרגיעה באופן שמאפשר כניסה לשינה. יתרון נוסף הוא שמירה על מידת-מה של פעילות בשינה - גורם שנמצא קשור להפחתת מקרים של מוות בעריסה (כלומר נמצאו פחות מקרים אצל תינוקות שישנו עם מוצץ). אין הכוונה לשכנע אותכם שמוצץ זה דווקא טוב, כיוון שהחסרון של נפילתו במהלך שינה הוא ברור. במובן הזה הרבה יותר נוח כשיש תינוקות שמוצצים אצבע - האצבע הרי תמיד נמצאת שם....
אבל, אני לא בטוחה שהסיבה לעייפות המוגברת של בנך קשורה להעדר המוצץ. פעמים רבות שנתם של תינוקות בגילו עדיין אינה מסודרת והתנומות הקצרות שלו במהלך היום ילכו בהדרגה וייתקבצו לכדי 2-3 שינות ממושכות ומסודרות יותר. יתכן והעייפות שאת מדברת עליה היא תוצאה של אי נוחות אחרת. אבל, העובדה שמצליח ל"סגור" 4 שעות בלילה היא לא מובנת מאליה ולמרות שיש תינוקות (של אחרים!) שישנים יותר כבר בגיל הזה, הייתי מציעה לראות בכך רק ברכה...
קצת קשה להגדיר הפרעות שינה לפני גיל 6 חודשים, וגם היכולת להקנות הרגלים אחרים לפני זה דיי מוגבלת. יש תינוקות שמוכנים להסתייע גם בחפצים אחרים כמו חיתול או בובה, בעוד שאחרים לא, ויש תינוקות שאחרי תקופת-מה של סירוב והישענות על הרגל אחד פתאום "משנים" את דעתם. אני ממליצה לכם בשלב זה להמשיך ולנסות שיטות נוספות, אך תוך שמירה על אמפתיה לצורך של הקטנטן במוצץ, וגיבוש של פנטזיה עלהמצאת פטנט-מחזיר-מוצצים בלילה....זה בוודאי יהיה להיט שיווקי....
אז שיהיה לילה טוב, וסליחה על התשובה הלא-מעשית...יתכן ותמצאו פתרונות יעילים יותר בפורום השכן של הפרעות שינה,
בהצלחה, מיכל* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה
ערוץ הבריאות
האם אתם היפוכונדרים?
.jpg)
.jpg)
.jpg)



.jpg)




.jpg)
