מידע רפואי
פורומים
- קרינה סלולרית, סרטן
- אוסטאופורוזיס
- כושר גופני
- סוכרת נעורים, סוכרת ילדים
- רפואת מטיילים
- השאלת ציוד רפואי, ציוד שיקומי, ציוד אורטופדי
- פילאטיס
- נוירולוגיה, אפילפסיה
- כבדי ראיה, מחלות רשתית, ראיה ירודה
- דלקת פרקים, ראומטולוגיה
- פדיקור
- רפואת כף הרגל - פודיאטריה
- הכנה ללידה, קורס הכנה ללידה
- אימון אישי, קואצ'ינג
- בנות, העצמה נשית
מאמרים וחדשות
יועצים בתחום
טובי פלד
פסיכולוג ילדים ונוער פסיכולוג מומחה בעל קליניקה פרטית. מטפל ומאבחן פעוטות, נוער ומבוגרים. עובד בבתי ספר ובארגונים ציבוריים.ד"ר אליהו סמואל
פסיכותרפיסט ילדים ונוער פסיכותרפיה, פסיכואנליטיקאי. למד רפואה באונ` ת"א, התמחה ברפואת ילדים ובפסיכיאטריה של הילד והמתבגר. עבד כרופא פסיכיאטר בכיר ברמת חן ובהמשך שימש כמנהל יחידה בגיל הרך. הקים גן לילדים אוטיסטים. מנהל שירות פסיכיאטרי של הילד והמתבגר בב"ח ולפסון. יועץ מערכת החינוך באזור המרכז. עוסק בפרקטיקה פרטית בתחום הפסיכותרפיה בתל אביב בכל הגילאים.
- קליטת ילדה בת שנה וחצי בגןנילי25/03/2009
אני אימא לפעוטה בת שנה וחצי שעד עכשיו הייתה במסגרת של מטפלת שכל היום נישקה וחיבקה אותה ונתנה לה יחס ממש חם ואוהב.
מתחילת מרץ התחלנו תהליך של קליטה בן, אשר כולל 5 מטפלות וכ-20 ילדים (כולל ביתי).
הגן דוגל בתהליך קליטה איטי אשר הולך לפי הקצב של הילד, מה שאומר שבשבוע הראשון היינו איתה בגן כל יום עד 10:30 והילדה כל הזמן הייתה צמודה עלינו ומדי פעם היא הסתובבה לראות אם אנחנו בסביבה. אחר מכן התחלנו להשאיר אותה לשעתיים ובמהלך הזמן שהות שלה בגן היא בוכה בהפוגות אבל כל הזמן עסוקה בלבכות ולא ממש נותנת לעצמה הזדמנות ליהנות עם יתר הילדים בגן.
עכשיו כבר למעלה משלושה וחצי שבועות ועדיין אנחנו נאלצים לבוא ולקחת אותה ב-13:00 כל יום כי היא לא מוכנה לאכול ולא לישון ורוב היום היא מיבבת ובוכה, רק שיוצאים החוצה היא נרגעת.
יש לציין שרוב הילדים בגן כבר נקלטו מספטמבר ושהיא הכי קטנה בגן, יש עוד 2 או 3 ילדים שגדולים ממנה בחודש חודשיים היתר בני שנה ועשרה חודשים ואף יש בני שנתיים.
הגן מאד נחמד בעל מגוון פעילויות ומאד מומלץ על ידי הורים והשכנים וגם אני וגם בעלי מאד בטוחים ובוטחים בגן.
רציתי להתייעץ איתך מה אנחנו כהורים עושים לא נכון, איך אפשר לעזור יותר לילדה בקליטה בגן? האם תופעה זו מוכרת ותהליך קליטה בגן יכול לקחת חודש ומעלה?
אודה אם תוכלי לעזור לי בשאלתי.
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר קליטה בגן
אודט בוקאי28/03/2009שלום נילי
תהליך הקליטה של פעוטות בגן הוא אינדיווידואלי ולכן חשוב לכבד את הקצב האישי של כל ילד.
נשמע שבחרתם במסגרת גנית טובה עבור בתכם, הן מבחינת היחס בין מספר המטפלות למספר הילדים, גם טווח הגילאים הוא מצומצם יחסית ולא נראה כי קשיי ההסתגלות נעוצים בעובדת היותה הצעירה בילדים.בתך נכנסה לגן בתקופה מצויינת, בה היא יכולה לקבל את מלוא תשומת הלב מהמטפלות בתהליך ההסתגלות.
למרות תיאורכם, חשוב שתכירו בכך שעד כה בתכם כן עשתה התקדמות-מהשארות שעתיים בלעדיכם ועד להשארות של חצי יום!
האם אתם מגיעים לגן בשעה אחת מיוזמתכם או שכך נדרשתם על ידי הגננת? מה אומרת הגננת על ההסתגלות שלה ואיך היא מבינה את הקשיים באכילה ובשינה? האם היא יותר בוכה או יותר לא בוכה לאורך השעות שהיא בגן? בתארך שבתך אינה אוכלת בגן-האם רק את ארוחת הצהריים או שכל דבר אחר שמוגש לה בגן?(לחם, ביסקוויט, פירות..). האם הרגלי האכילה והשינה של בתך עד לכניסה לגן היו טובים וספקו אתכם/את המטפלת? האם היית מגדירה את ההתפתחות של בתך עד כה מבחינה רגשית/ חברתית/תקשורתית/שפתית/מוטורית-בהתאם לגילה? האם יש לה רגישות תחושתית כלשהי(למגע/אור/קול)?
מאחר שחסרה לי אינפורמציה על מנת להבין את קשייה של בתך, אני יכולה לנסות לתת כמה עצות כלליות, בתקווה שחלקן יוכלו לשרת אתכם ואת בתכם-
ראשית, חשוב לברר עם הגננת מי המטפלת מבין החמש המועדפת על בתך ולנסות לחזק את הקשר ביניהן בפרידה בבוקר(כיצד מתרחשת הפרידה?), על מנת לעזור לה להפוך ל דמות משמעותית עבורה, שתחליף אתכם בהעדרכם, ואשר תהווה עבורה מקור נחמה.
שנית, חשוב ליידע את צוות הגן בהרגלים של בתך, כיצד היא נרגעת(חפץ מעבר אהוב?מוצץ, בקבוק, שמיכי..), מה הפעילות האהובה עליה(מוסיקה, נדנדה), מהם הרגלי השינה והאכילה שלה. אמנם מדובר בגן ולא במטפלת, אך עדיין זהו גן פרטי ויש מקום לבקש יחס אישי כאשר מופיעים קשיים, לפחות בהתחלה.
ישנם ילדים ששהייה חלק מהזמן בעגלה שלהם עוזרת להם להרגע, הם חשים בה מוגנים מאחר שהעגלה מזוהה עם הבית.
ולסיום- קחו נשימה עמוקה, היו סבלניים, וככל שתתווכו את צרכיה של בתכם לצוות הגן, כך תוכלו להקל על בתכם את המעבר.
אם קשיי ההסתגלות ממשיכים ללא מגמה של שינוי, הייתי ממליצה לפנות לייעוץ מקצועי על מנת להיטיב להכיר את הצרכים של בתכם.
בהצלחה,
אודט* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירהקליטה בגן ילדה בת שנה וחצי - תגובה
נילי30/03/2009היי אודט,,
תודה על תשובתך, מה שרציתי לדעת הוא בהקשר לעניין השינה בגן, ביתי אמורה לשהות בגן עד 16:00 בשבוע האחרון רואים שיפור הבכי הולך ונחלש אבל הילדה לא מוכנה להיכנס לחדר של השינה ובוכה ואז קוראים לנו להגיע לגן על מנת לקחת אותה.
השאלה האם התהליך הזה נכון לילדה, הילדה עלולה לחשוב שכדאי לה לא לרצות לישון כי גם ככה יבואו לקחת אותה מייד לאחר הניסיון הראשון להשכיב אותה לישון.
מניסיונך כיצד את מציעה לפעול?
תודה
נילי* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירהשלום נילי
אודט בוקאי31/03/2009הבכי ההולך ונחלש הוא סימן להסתגלות -התעודדו! איך הולך עם האוכל?
לגבי השינה, את בהחלט צודקת. בתך יכולה ללמוד שככל שהיא מגבירה את בכייה, כך גדל הסיכוי שיבואו לקחת אותה, או בחוויה שלה "להציל אותה". אני יכולה לחשוב על כמה רעיונות, אבל מאחר שאיני יודעת על מה יושב הקושי להירדם(האם גם בבית ישנם קשיי הירדמות?), לא בטוח שהם יועילו. על מנת שבתכם תירדם בגן, היא זקוקה להרגיש בטוחה ככל שניתן ונראה שהיא כבר פיתחה דריכות מסוימת לקראת סצנת ההשכבה. בקשו מהצוות לנסות להשכיב אותה בעגלה. אם יש ספות קטנות בגן, בקשו מאחת המטפלות לשבת לידה בזמן שהיא על הספה, מבלי להזכיר את המילה שינה. יותר לדבר על מנוחה ושלא חייבים לעצום עיניים או לשכב. יתכן שמרוב עייפות היא פשוט תרדם, אך היא לא תהיה דרוכה כמו כשהיא מתבקשת לשכב על המזרון. אפשר גם לנסות להשכיב אותה מחוץ לחדר שבו נרדמים יתר הילדים, יתכן שהחדר מלחיץ אותה, התאורה בו או חוסר התאורה, וכו'..
והכי חשוב אל תתייאשו, התייעצו עם הצוות וחשבו יחד על אפשרויות יצירתיות להירדמות.
כמובן שבהמשך חשוב שייעשה תהליך הדרגתי על מנת להשכיבה ככל הילדים.
בהצלחה
אודט* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה- דחוף תעזרו הסעיית יצרה מפלצתטניה25/03/2009
שלום רב, אני במצוקה תעזרו בבקשה עם עצה...בני בן שנתיים ושלושה חד' בגן מגיל שנה ושלושה חד'.היה בקבוצה בגילאים 1.6 עד 2+ עם סעיית שהיה קשור אליה.כאשר החלטנו להעביר אותו לקבוצה של שנתיים ושלוש עד גיל שלוש(הוא כבר מזמן מדבר, סופר,יודע צבעים, שר)הסעיית התנגדה ואפילו ניפגע מכך שאמרי שהוא צריך רמה יותר גבוהה ילדים שמדברים וכו'...היא ניפגע "אה תגידי שאת רוצה גננת!" הילד עבר והיה לו קשה כמו לכל ילד,אבל הסעיית כל הזמן הייתה באה "לבקר" ויום אחד כאשר התקשה(ביום השני והאחרון של שהותו בקבוצת הגדולים)היא לקחה אותו על דעת עצמה לקבוצה שלה בחזרה.ואמרה לי שהילד לא מוכן, הוא קשור אליה, קשה לו והוא כל היום בוכה.(מה שהתברר מאוחר יותר כלא נכון)פה זה לא נגמר, התחלתי לשים לב שהילד ניהיה בכיין,פוחד,לא אוכל טוב לא נירדם ומתעורר באמצע הלילה ובוכה.לפני כן היה נרדם עם סיפור בכר ב8,אכל מכפית לבד,ולא פחד ללכת וגן.עשכיו הוא פיתח חרדת נטישה.שלשום אחרי שהוא בכה(בקבוצה של הסעיית בבוקר)נישארתי בחוץ וחיכיתי שירגע...ואז שמעתי את הסעיית אומרת לו "אם לא תפסיק לבכות-תחזור לקבוצה של הגדולים!" הוא הפסיק לבכות,והחל לבכות בזמן שינת צהוריים עד כדי שהם קראו לי לגן.יום למחורת היא הרגיעה אותו בדרך דומה :צעקה עליו ואיימה עם עונש כשהוא פשוט תיפס על הדלת וצרח אפילו לא ניגשה אליו.כל הזמן הזה אני ניחנקת מדמעות מעבר לדלת.כל הזמן הסעיית אומרת לי שהילד לא מוכן לעזוב אותה כל הזמן בוכה. אני האמנתי לה אבל כששאלתי את שאר הצוות אמרו לי שלא כך הדבר,בכה רק בבוקר.היא הפחידה אותו עם "הקבוצה של סבטה"עד כדי שבכה כשראה אותה במסדרון!!!בכה כל בוקר בבית לפני הגן.עד שהתפרצתי עליה ואמרי לה הכל, איך היא מעזה לשחק ככה בנפש של ילד?הבנתי שהסעיית מגזימה בהערכה עצמית שלה וגורמת לילד שלי להיות תלותי ורגרסיבי.היום העברתי אותו לקבוצה של גדולים הוא בוכה קצת, משחק ועוד פעם בוכה...מה עושים? מה אומרים לילד שיעזור לו להיתגבר גם על הסעיית(שבכל זאת הייתה דומיננטית)וגם על התופעות שנוצרו בגללה.בבקשה תעזרו..
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר שלום טניה
אודט בוקאי25/03/2009התקשיתי מאוד לקרוא את דברייך על התנהגותה של הסייעת בגן של בנך, שזיהית נכון כהתנהגות לא נכונה, שמעלה תהיות על מקומה במקום חינוכי ועוד בגיל הרך. נשאלת השאלה, מי מקבל ההחלטות בגן, האם יש גננת או מנהלת אחראית?
בנך הגיב בתקופה זו למספר אירועים. האחד, התנהגות טבעית של התחלת הסתגלות לקבוצה חדשה, שכרוכה בקשיי פרידה לגיטימיים מהקבוצה הקודמת, לרבות אותה סייעת אליה היה קשור. עד כאן הכל טוב, הסתגלות כזו יכולה לארוך מספר ימים. ברגע שהועבר בנכם חזרה לקבוצת הצעירים (במהלך בוטה שבעיני מפר את זכויותיכם כהורים לקבל החלטות עבור ילדכם) התחיל בלבול (למי אני שייך?אני גדול או קטן? נכשלתי במשימה?)שייצר אצל בנכם חוויה קשה. מה שהוסיף לבלבול הוא התחושה שהוא עומד בתווך ביניכם לבין הסייעת, ואין יישות אחת אחראית שקובעת (מנהלת, גננת). בנכם מן הסתם חש את המתח, גם בעת המפגש שלכם עמה בגן וגם בהמשך הדיבורים שלכם בבית. לזאת נוספו האיומים הבוטים של הסייעת, שהוא יוחזר כעונש לכתת הבוגרים. לו הייתי בנכם, הייתי חשה במילכוד איום ונורא, שאין מקום בטוח בשבילי.
טוב עשיתם כשעמדתם על זכותכם המלאה לקבוע לאיזו קבוצה בנכם ישוייך. ללא ספק קשיי ההסתגלות הטבעיים לקבוצה החדשה יועצמו כעת עם כל מה שחווה בנכם, ויקח זמן עד שהוא יפנים את דמות הסייעת החדשה כמיטיבה עבורו, בניגוד להתנייה שניסתה הסייעת הקודמת לייצר.
המשיכו להאמין בבנכם כי הוא מסוגל לעשות את המעבר (וחבל שאין דמות מקצועית בגן שיכולה הייתה לתת את דעתה המקצועית על כך). חבבו עליו ככל שניתן את הצוות ואת המרחב החדש לרבות הצעצועים. ולגבי הסייעת הקודמת, למרות דעותיה וגישתה השגוייה, זיכרו שבנכם קשור אליה, וחשוב לא להפוך אותה עבורו ל"דמות הרעה"-אפשרו לו מדי פעם להגיע ולקבל ממנה חיבוק אם יגלה רצון לכך, תוך דגש שפעם הוא היה שייך לקבוצת הקטנים, וכעת הוא גדל ומקומו בקבוצת הגדולים, אך עדיין מותר לו להתגעגע.
בהצלחה,
אודט.* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירהתודה רבה על תשובה עניינית ומקצועית
טניה26/03/2009היום הוא כבר יום שני בקבוצה של גדולים וקצת קשה לו ולמרות זאת אתמול להפתעתינו הרבה הוא נרדם יפה מאוד בלילה ללא מלחמות כשהיה קודם כאשר היה בקבוצה של קטנים.קשה לו עדיין להיפרד ממני בבוקר וגם להירדם בצהוריים בגן.יש לו אופי של עקשן,אבל הוא יעבור את זה גם.תודה תמיד טוב לשמוע דעה של אדם אובייקטיבי ואת האמת שכימעט והפכתי את הסייעת לרעה בעיניו. עכשיו אחרי הערה שלך לא יעשה טעות זו.טניה
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה- טרוריסטית בת שנה וחודשייםאמא24/03/2009
שלום רב, עד גיל 7 חודשים, בתי (שהיא ילדתי השניה) ישנה לילה שלם, נעזרה במוצץ להרגעה וינקה במינונים "נורמלים". בגיל 7 חודשים החלו כאבי שיניים והתעוררויות בלתי פוסקות בלילות ובשל עייפות, נהגתי להעבירה למיטתי והיא הייתה ישנה בצמוד אליי כל הלילה כשהשד שלי בפיה. בשל כך אני מעריכה, בערך בתקופה הזו, החלה לסרב למוצץ ולהיעזר בציצי בלבד להרגעה ולשינה. הלילות כבר אינם מהווים בעיה שכן היא ישנה כעת במיטתה כל הלילה ומגיעה אליי רק לפנות בוקר. ההתעוררויות בלילה פחתו לפעמיים- שלוש. הבעיה - משמוצץ לא בא בחשבון מבחינתה היא מבקשת לינוק המון- בערך כל חצי שעה מרגע שאני חוזרת הביתה (בסביבות ארבע וחצי). אני לא יודעת איך להפחית זאת מבלי להפסיק לגמרי להניק. בעיה נוספת- היא כל הזמן רוצה להיות על הידיים (עד היום היתה כמו צלע שלישית שלי- יושבת לי המון על המותן והורגלה כמובן להיות איתי כל הזמן- במנשא- על הציצי- על הידיים). הדבר החל להפריע לי, כי בני הבכור אינו מקבל מספיק תשומת לב כפועל יוצא מכך. אבל היא מאד קשורה אליי ורוצה רק אותי ואני לא מצליחה לעניין אותה בשום דבר אחר - לרבות צעצועים או טלוויזיה ואם אני לא מרימה אותה כרצונה או מניקה היא צורחת ומסוגלת לצרוח שעות (אתמול 3 שעות- פשוט לא יכולתי להתפנות אליה) והיא גם זורקת את הראש אחרונית ומקשיתה את הגוף אחורנית ויכולה לפגוע בעצמה. מה עושים???
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר הנקה ותהליכי נפרדות
אודט בוקאי25/03/2009שלום לאמא המיואשת..
המצב נשמע אמנם לא פשוט, אבל מתוך דברייך עולה שהצלחת להחזיר את בתך לישון במיטתה וזהו הישג מאוד חשוב. בתארך את בתך ישנה כל הלילה עם השד שלך בפיה, בעבר, וכיום, כצלע שלישית על גופך, עולה באופן בולט מצב של חוסר נפרדות בין גופך לבין גופה של בתך. זהו מצב המתאים לחצי השנה הראשונה של התינוק, רגע לפני שהוא מתחיל להיות עצמאי במרחב, דרך זחילה ובהמשך-בהליכה עצמאית. בתך נמצאת כעת בשלב שבו היא אמורה להיות בשיא ההתפתחות מבחינת היכולת שלה להפרד ממך, להתרחק ולהתחיל לחקור את המרחב (אגב, האם היא החלה ללכת מסביב לחפצים או באופן עצמאי?). בניגוד לכך, בתך מעדיפה את ההצמדות אליך על פני החקירה המתבקשת (האם היא תינוקת סקרנית/פעלתנית? האם כשהחלה לזחול חקרה את סביבתה בעניין רב?האם שחקה עם צעצועים באופן עצמאי?). מצב זה מעורר שאלה-מה המניע של בתך להצמד אלייך? אני יכולה לחשוב על כמה כיוונים, אבל מן הסתם התשובות הן אצלך. למשל, היא נאחזת בך מרגע הגיעך הבייתה על מנת להכריז מול אחיה שאין מקום בשבילו ומקומה אצלך שמור.למשל, הפרידות ביניכן בבוקר לא נעשות כראוי והיא מרגישה שנעלמת לה ולכן חייבת להאחז בך אחהצ שלא תעלמי שוב. למשל, רגשות אשם שהיא מעוררת בך על יציאה לעבודה (ממתי?) ורצון לפצות אותה על ידי קרבה פיזית הדוקה (איך היא מתנהגת במשך היום כשאת אינך? האם מבקשת גם להיות מורמת כל היום?). בשורה התחתונה, אני מנסה לומר ש"צריך שניים בשביל טנגו", כלומר, היכולת להפרד, תלויה גם בך וגם בבתך, וללא ספק ישנם מניעים לא מודעים אצלך שמקשים עלייך את הפרידה ממנה.
אז מה עושים? פותחים בהדרגה מרחב ביניכן, על ידי משהו שלישי, זה יכול להיות חפץ מעבר (בובה, חיתול, מוצץ, בקבוק, שמיכי) ו/או דמות קרובה, כמו אבא, סבתא וכו'..
למשל, רצוי שלא את תקומי אל בתך בלילות אלא בעלך, בשישבת אפשרי להם להיות יחד גם במשחק וגם בפעולות כגון האכלה , מקלחות. נסי לשלב את בנך בסוג של משחק משותף בין שלושתכם (את, בתך ובנך) על מנת שבתך תבין שהוא חלק מהמשפחה ואת מכירה בצורך שלו למקום.
אני לא חושבת שאת צריכה לוותר על ההנקה על מנת לייצר את הנפרדות ביניכן, אך חשוב לנסות להכניס סדר מחדש בהנקות, על מנת שיחזרו להיות כמקור הזנה ולא כמוצץ(אגב, איך הרגלי האכילה של בתך?)
עומדת בפניכם משימה לא פשוטה, אך עצם ההבנה היא התחלה טובה.
אם תתקשי לעשות את השינוי, אני ממליצה לך לפנות לייעוץ מקצועי שילווה אותך.
בברכה,
אודט* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירהתודה רבה על התגובה ומענה לשאלות
אמא26/03/2009הי אודט,
תארת באופן נפלא את המצב הבעייתי שלנו וממש קלעת לנקודה.
אני עונה שאלות - היא החלה ללכת באופן עצמאי לפני שבועיים בערך. לעניין זה ייאמר שהמטפלת במשפחתון כל הזמן סיפרה לי שהיא כבר הולכת לבד ועושה מספר צעדים ולי לקח בערך שבועיים לראות את זה כי בבית היא כמעט לא הלכה ורק רצתה על הידיים.
היא תינוקת מאד סקרנית ופעלתנית.
למה בכל זאת היא מעדיפה את ההצמדות אליי? בשל מספר סיבות שאת חלקן ציינת- היא אכן נאחזת בי מרגע הגיעי הבייתה על מנת להכריז מול אחיה שאין מקום בשבילו ומקומה אצלי שמור.
גם מאד יכול להיות שהעובדה שמרבית היום אנחנו לא יחד ונפגשות רק אחה"צ - גם קשורה לזה.
אין לי רגשות אשם על יציאה לעבודה אבל יש לי רגשות אשם על כך שכילדה שניה פחות השקענו במשחק איתה ולכן פיציתי אותה בדרך קרבה פיזית הדוקה. (למשל נהגנו הרבה לשחק עם אחיה בזמן שהיא היתה מונחת עלי יונקת)
במשפחתון היא רב הזמן משחקת אם כי יש לה זמנים שמבקשת להיות על הידיים- בעיקר אחרי שינה.
אני מסכימה איתך ש"לא ספק ישנם מניעים לא מודעים אצלך שמקשים עלייך את הפרידה ממנה".
אני מרגישה שקשה לי לשחרר אותה. היא הגוזלית שלי.
קשה לי גם שאם אני לא יכולה להרים אותה - אז היא מתחילה לבכות ולצרוח - והדבר הראשון שאני רוצה לעשות זה לבוא ולחבק אותה- אבל לא תמיד אני יכולה כי אני עסוקה (ולכן מראש לא מרימה אותה על הידיים) ויוצא שאני לא נענית למצוקה שלה (אני מנסה לדבר אליה אבל זה רק מרגיז אותה ומגביר את הבכי).
זהו, אשמח להתייחסות נוספת שלך ותודה מראש
מאיה* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירהתהליכי נפרדות
אודט בוקאי28/03/2009ושוב שלום,
התיאור שלך לגבי התחושות הקשות שעולות בך כשאת אינך יכולה להרים את בתך, ממחיש את האמביבלנטיות שאת מרגישה ביחס לתהליכי הנפרדות ממנה. ללא ספק, בתך מרגישה זאת גם ומגיבה לכך במצוקה. היא מבולבלת:מצד אחד היא מבלה על ידייך שעות רבות, מצד שני, את פתאום מרפה ממנה באופן קיצוני, גם כשהיא ממש כבר במצוקה. ככל שתמנעי מלהרים אותה כ"מדיניות", בציפייה שכך היא תתרגל לא להיות מורמת כל דקה נתונה- כך היא תפתח חרדה גדולה יותר והזדקקות רבה יותר לאחיזה בך.
אז מה עושים?
חשוב לשחרר בהדרגה ובאופן מותאם ולא בבת אחת, על מנת לא להגביר את החרדה והבלבול-
הגבירי מודעות לרגעים בהם את מרימה אותה מרצונך וזה לא ממש מתבקש מצידה. כשהיא כבר כן משחקת לבד, היי נגישה אליה ואל תתרחקי, כדי שכשתזדקק לך-תדע שאת שם. כשהיא מבקשת להיות מורמת-נסי לעניין אותה במשחק יחד, כשהיא יושבת עלייך ובהדרגה להושיב אותה לצידך וכו'.. אם היא מתנגדת בתוקף, הרימי אותה, אך נסי לחזור ולהניח אותה כעבור כמה דקות ושוב להתחיל התרחקות מדורגת. לווי את מעשייך במילים-עוד מעט אניח אותך לידי ונמשיך לשחק, אמא כאן ולא הולכת לשום מקום/כמה יפה את משחקת. נסי לשתף את בנך כשותף כעת למשחק שלה כמרכזי, בוא תעזור לנו להרכיב /לבנות/לשחק, ובהדרגה להתרחק ולהשאיר אותם יחד כשאת עדיין נגישה ובטווח ראייה.
בהצלחה,
אודט* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירהאני כל כך שמחה שהתייעצתי איתך
אמא29/03/2009ממש ממש עזרת לי.
הצלחת להבין בדיוק מה עובר עליי ולתת לי עצות מעשיות.
חייבת להגיד לך שזו סוגייה שמאד מקשה עליי נפשית והעצות שקיבלתי מהסביבה שלי רובן עסקו בלבקר אותי ולהאשים אותי שבתי זקוקה לי כל כך בגללי ויעצו לי להפסיק להרים אותה באופן קיצוני ולא הצלחתי לעשות זאת.
מנגד, התמלאתי ברגשות אשם שאני מזיקה לה.
אני ממש מודה לך.
מאיה* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירהועוד משהו קטן
אמא29/03/2009בהשפעת חברה, בעלי, אמי ועוד כמה - בשבוע - שבועיים האחרונים - ניסיתי להימנע מלהרים אותה וקרה שהיא ממש צרחה ובכתה שאני ארים אותה, מה שקרע לי את הלב אבל לא גרם לי להרים אותה. בעקבות תשובתך אני מתחילה לחשוב שבטח גרמתי לה נזק. את חושבת שהיא חושבת שנטשתי אותה או לא נעניתי לה ואם כן - היא תזכור זאת?
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירהובעקבות לילה סוער- שאלה נוספת
אמא30/03/2009כאמור בעבר היתה ישנה איתי במיטה כשהשד שלי בפיה ומזה כשלושה חודשים הורגלה (לאחר מאבקים, צרחות ובכי) שאני מניקה אותה בחדרה ואז מניחה אותה ערה במיטתה והיא נרדמת כשאני (או אביה) יושבים לצד מיטתה.
בערך פעם בלילה אני קמה להניק אותה בחדרה ומחזירה למיטתה עד ארבע - חמש לפנות בוקר- אז אני לוקחת אותה למיטתי וישנה איתה עד הבוקר. זאת אומרת שניסינו לשדר לה שהיא ישנה במיטתה עד הבוקר- אז היא יכולה לעבור למיטתנו ושמרגע שמניחים אותה במיטה- היא לא יוצאת ממנה עד הבוקר.
עד לא מזמן זה עבד נהדר.
בשבועיים - שלושה האחרונים היא פותחת בקרבות חדשים בכל פעם שאני מניחה אותה במיטתה לאחר הנקה. (גם אם זה בתחילת הלילה וגם אם זה באמצע). אני תמיד בספק אם לקחת אותה לעוד "שלוק" כי אולי הנחתי אותה מהר מדי או שאני אשדר לה בזה שהיא השיגה את שלה בבכי בזה שאני לקחתי אותה שוב להנקה.
או אולי כדאי לשדר לה שמרגע שאני מניחה אותה במיטתה - היא לא יוצאת? אבל במקרה של צרחות מתמשכות אני שואלת את עצמי למה לעמוד על עקרון אם עוד הנקה קצרה תרגיע את כל המאבק (או שכן או שלא). אבל אז- אני מרגישה שאני מחמירה את המצב ומבלבלת אותה בכך - שפעם אני מוציאה מהמיטה ופעם לא.
מה לעשות?
תודה גדולה גדולה מראש על הזמן, העצות והתייחסות* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירהועוד תוספת אחרונה קטנה
אמא30/03/2009אם אני מחליטה למשל לא להוציאה מהמיטה למרות כל הצרחות- איך להתייחס אליה- לשבת לידה בשקט והלתעלם מהצרחות או ללטף אותה (היא משתוללת, זורקת את עצמה לאחור ונראה לי שכל ניסיון שלי להרגיעה רק מחריף את ההתנגדויות שלה)
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירהואחרון ודי-בקשר להנקה
אמא30/03/2009
אני ובעלי חלוקים על נושא ההנקה. הוא רוצה שאפסיק להניק "בבום" ולא בהדרגה.
הוא טוען שאני לא מצליחה להפחית הנקות כי כל עוד אפשר להניק אז במצבים קשים אני מניקה (בערך כל 20 דקות מהרגע שאני חוזרת הביתה) ולכן הדרך היחידה שהוא חושב שאפשר להפסיק להניק זה "בבום".
הוא חושב שהנקה זה סוג של התמכרות ורק ע"י הפסקה טוטאלית אפשר לבצע את המהלך הזה .
אני רוצה להפסיק להניק באופן הדרגתי (הייתי רוצה להמשיך להניק אותה רק פעמיים - שלוש ביום- אבל הבת שלי רוצה אותי מתי שבא לה (גם לתזונה ובעיקר להרגעה ולפינוק)- ולכן ולבקשת בעלי שמרגיש חסר אונים כשהוא איתה לבד - אני מוכנה להפסיק) השאלה איך מפחיתים הנקה בצורה הדרגתית?
מה עושים כשהבת שלי מושכת לי בחולצה ורוצה לינוק- איך אפשר לסרב?
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירהשלום שוב
אודט בוקאי31/03/2009כאמור, אני מאמינה שהדרגה היא מילת המפתח, אבל אני גם יכולה להבין את בעלך שמבקש לעשות זאת ב"בום", בראותו את הקושי לבצע את השינוי.
לאור האמביבלנטיות הרבה שאת מתארת, הבלבול שהיא יוצרת אצל בתך, וחילוקי הדעות בינך לבין בעלך-
העצה הכי טובה שאני יכולה לתת לך היא לפנות לייעוץ מקצועי, שילווה אתכם צעד אחר צעד (בעלך הוא חלק חשוב בתמונה, הוא אמור לעזור לכן בתהליך הנפרדות) בתהליך הדרגתי, שיתן מקום לכל ההתלבטויות. יכולתי להפנות אותך ליועצת הנקה על מנת שתנחה אותך בתהליך הגמילה, אבל אני מרגישה שמדובר בנושא רחב יותר ושנושא ההנקה הוא רק אחד מהביטויים שלו.
אוכל להמליץ לך על כתובת בהתאם לאזור מגוריכם.
בברכה,
אודט* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירההי אודט
אמא לשניים31/03/2009תודה על התשובה.
הרגשתך נכונה. זה אכן נושא יותר מורכב מאשר גמילה מהנקה אם כי הגמילה מהנקה היא נושא מאד מרכזי בבעיות שלנו, במיוחד לאור העובדה שהסכמתי לעשות זאת בשל בקשתו של בעלי ולמרות שאני לא שלמה עם זה ובתוך תוכי קיוותי להניק את בתי עוד שנה לפחות וממש (אבל ממש) עצוב לי שאני צריכה להפסיק עם זה, במיוחד כשאני רואה כמה אנחנו קרובות בשל כך ואת ההנאה והרוגע שהיא מפיקה מההנקה. מנגד, זה אכן מעכב את ההתפתחות שלה (במקרה הספיצפי שלי- כמו שכתבת בהתחלה- זה ממש נכון).
איך שאני מכירה את עצמי ואת בעלי - לייעוץ מקצועי לא נלך (אבל אשמח אם תמליצי בכל זאת- אנו גרים בר"ג) בשל עצלנות וחוסר זמן. מנגד, אני מבינה את המגבלות של ייעוץ דרך האינטרנט ולכן אני מרפה כי ייתכן ובאמת הבעיות שלנו מורכבות מדי לפתרון בדרך זו.
מה שכן, אני אשמח אם תתני לי עצות מעשיות למה שכתבתי למעלה תחת הכותרת "בעקבות לילה סוער".
שוב תודה גדולה
מאיה* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירהשלום מאיה
אודט בוקאי02/04/2009אני רואה את השאלות שלך סביב נושא ההשכבה(לתת עוד שלוק, להשכיב ודי וכו'..)כמשקפות שוב, את האמביבלנטיות שלך לגבי הצרכים של בתך, מה שמקשה עלייך להציב לה גבולות באופן עקבי ורציף וגורם לתסכול מתמשך של כל הצדדים.
אני יכולה להמליץ לך על מרפאה ציבורית מצויינת לגיל הרך שנמצאת בפתח תקווה שנקראת מרפאת אורלנסקי, בראשה עומדת ד"ר מירי קרן.
בהצלחה,
אודט* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה- קשיים בההירדמותאלי24/03/2009
בני בן שנה ועשרה חודשים ובכל לילה הוא מתקשה להירדם הוא לעולם לא נירדם לבדו ותמיד אנו צריכים להרדים אותו והוא נירדם תוך כדי משיכה בשערות ראשינו מיותר לציין שזה מציק ואפילו כואב אך אנחנו מוכנים לסבול כמה דקות רק שירדם כבר ונוכל סוף סוף לנוח מיומנו העמוס גם כך. אציין בנוסף שהילד הוא מקסים וחכם ומאד פעלתן ונשמח מאד אם הוא פשוט ירדם במיתתו בצורה נורמלית ונוכל ליהנות גם מערב נעים יותר וגם למנוחה טובה בלילה שכן הוא ישן איתנו במיתה ולא רוצה לישון במיתה שלו . תודה....
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר קשיים בהירדמות ותהליכי נפרדות
אודט בוקאי25/03/2009שלום אלי,
אני מזמינה אותך לעיין בדיונים רבים ביותר שנערכו בפורום הזה סביב קשיי שינה-אין לי ספק שתוכל להעשיר את עצמך בתובנות לגבי התנהגותו של בנך בנושא הרגלי שינה.
על פי תיאורייך נשמע שאתה מצפה שהשינוי בהתנהגות של בנך יגיע מצידו, ואתה מתקשה להבין למה הוא לא יכול "פשוט" להירדם בצורה נורמלית-זאת בעיקר משום שבאופן לא מודע, אתם הרגלתם אותו להרדם בעזרתכם =באופן לא עצמאי, ולכן הוא פיתח בכם תלות לצורך כך.
אני לא יודעת מהי הסיבה הראשונית לכך שמלכתחילה לא הרגלתם את בנכם להרדם לבד ובמיטתו (האם היה תינוק קשה במיוחד?עם בעייה רפואית כלשהי?) אך זהו הבסיס להקניית הרגלי שינה בריאים (אלא אם כן אתם מאמינים בעיקרון הרצף, וגם זה לגיטימי אם ההרגל הגיע מתוך רציונל).
לצורך הרדמות בנכם זקוק לחפץ מעבר שיאפשר לו מעבר רגוע בין השהות עמכם לפרידה שבשינה. כרגע, הוא מצא בשיער שלכם את חפץ המעבר, הבעיה היא שגם אם אתם מוכנים לסבול זאת, זה מפריע ליכולת שלו ללמוד להירדם בעצמו ובאופן כללי לבצע תהליך של נפרדות (אגב, איך הוא נפרד מכם ביומיום?). נסו להעביר אותו לחפץ מעבר כגון, שמיכה או חיתול מבד למולל, בובה רכה (אולי עם שיער?...) מוצץ או בקבוק מיים, ובמקביל לשהות לצד מיטתו, אך לא לאפשר לו למשוך בשיערכם בשום אופן! חשוב ביותר שכן תלמדו אותו כי משיכה בשיערכם היא כואבת ביותר, על מנת שיוכל להתחיל להבין שיש לכם תחושות ורגשות משלכם-זהו שלב חשוב ביותר להתפתחות הרגשית-חברתית של ילדכם!
ללא ספק תחוו כמה ימים ארוכים ומתישים, אך בסופו של דבר אם תאמינו בדרך זו ובנחיצות שלה עבורכם ועבור ילדכם לטווח ארוך-תצליחו במשימה.
בברכה,
אודט* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירהיש לי את אותה הבעיה אבל חמורה ביותר
שרון סגל01/10/2011בני בן השנה ו- 11 חודשים לא נרדם בשום דרך רק על הידיים עם בקבוק האוכל שלו ומשיכה בשערות שלי. בלי זה הוא לא נרדם. זה אפילו לא משיכה, זה מתחיל בליטוף ואז תלישה של השערות תוך עשיית קשר. זה כואב מאוד ואני כבר לא מסוגלת. איך לעזאזל מפסיקים את זה? אציין כי הוא ישן בעיקרון במיטת נוער ולרות על ידי במיטתי. כך שגם אין לא הרגלי שינה טובים. אז איך מרגילים אותו עכשיו לישון כמו שצריך?
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה- ילד בן 3 שלא מוכן להירדם לבד ...לינאי23/03/2009
אנסה לתמצת כמה שאפשר.. 1. כאמור בן 3, הולך באופן סדיר לגן ומכורח הנסיבות ישן כמו כל יתר ילדי הגן כשעתיים כל צהריים. 2. הילד בריא, מתעורר לבד כל בוקר בסביבות השעה 7:00 והולך ברצון לגן. 3. אנו מודעים לכך שבעבר הלא רחוק, נעשו טעויות רבות בהקשר ההרדמה כגון: מתן אפשרות להירדמות מול הטלוויזיה בסלון, מתן בקבוקי מים רבים בזמן הלילה, הבאתו למיטת ההורים, הישארות בחדר עד להירדמות וכו' 4. כיום המצב כזה: אחיו בן ה 6 אשר ישן באתו חדר, נרדם כמ שעון בסביבות השעה 8, את הקטן אנו מוציאים החוצה עד שהגדול יירדם ולאחר זמן, שהבית חשוך במקצת ללא הפרעות עם עשרות הערות נעימות שהגיעה "זמן לישון" מביאים אותו למיטתו. הוא פיתח אנטי חזק - כנגד המיטה שלו ולא מוכן אפילו להניח את ראשון על הכרית. 5. למזלנו הבן גדול ישן מאד חזק - ככה שניסינו בעבר את שיטת ה -5 דק', בפועל הוא צרח עד אין סוף ללא הפסקה - גם למשך שעתיים (כמעט עד איבוד הקול) התאיישנו לאחר מס' ימים כשראינו שלא חל שיפור. 6. היום הוא נרדם בסלון - ורק אז מעבירים אותו לחדר, ב 90% מהלילות, הוא מתעורר באמצע הלילה, לא מוכן לחזור לישון במיטה, ואנחנו שהלכנו לישון רק בחצות עם ידיעה שיש לנו עוד כמה שעות לישון, נותנים לו גם לישון גם להתעורר כל בוקר במיטה שלנו. כיום - המצב לא טוב, הוא מסתובב לנו בין הרגליים כמעט כל יום עד 22:00-23:00 בלילה, אנחנו ההורים אחרי יום מפרך, מאבדים את היכולת להבין מהי סבלנות וזמן לעצמנו. האם יש משהו נסוף לעשות ? תודה מראש....
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר הרגלי שינה בגיל שלוש
מיכל דביר קורן23/03/2009שלום לינאי,
כפי שכתבת, אכן כיום המצב לא טוב...קשה מאוד להקנות הרגלי שינה חדשים בגיל שלוש, אבל זה לא בלתי אפשרי. עליכם להחליט עד כמה העיניין חשוב לכם וכמה מאמץ אתם מוכנים להשקיע בחינוך-מחדש כיון שנדרשת עבודה אינטנסיבית ומאומצת מצדכם המבהירה כללים חדשים לשינה בבית, ועל מנת להצליח בעיניין לא תוכלו להתייאש באמצע...
לא תארת את בנך מהבטים נוספים הקשורים בקבלת חוקים והרגלים או מבחינת מזג והסתגלות, ועל כן קשה לי להעריך עד כמה קשה זה הולך להיות, אבל ברור שהוא לא עומד לקבל את הרעיונות החדשים שלכם בהכנעה גמורה....כאשר אתם ניגשים לעיניין, שימו לב שהחוקים החדשים כוללים גם הבטים נעימים ומתגמלים כלומר, לא רק לדרוש ממנו דברים שהוא "מפסיד" או עומדים "לרעתו" (בעיני המתבונן כמובן: ברור שללכת לישון ב 22:00 זה לא לטובתו, אך הוא לא רואה את זה ככה...) והקציבו גם זמן משותף נעים עם ההורים, ייחודי רק לו, הכולל משחק, סיפור, שירים וכו', לקראת הכניסה למיטה באופן מחודש. לעיתים נדרש שינוי בסביבה על מנת שזה יצליח, למשל, העברת המיטה למקום אחר, שינוי של חפצים הקשורים בשינה וכדומה.
ניתן להתייעץ באיש מקצוע לצורך תכנון תוכנית מפורטת יותר.
בהצלחה,
מיכל* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה- גן לבני שנתייםרונית23/03/2009
שלום רב בני בן שנתיים ,מאד חברותי ואני משקיעה בו המון בבית(אני בבית עימו), כרגע מצבנו הכלכלי דחוק ואין לי אפשרות לשלוח אותו לגו זה יקר לנו(חשבנו בגיל 3 כי המחיר דרך משרד החינוך נמוך). אני מפגישה אותו עם ילדם בגילו וגם שנה שנתיים יותר, ופעילויות מגוונות (חצר, צבעים, שירם, סיפורים חימר,),משחקי קופסא טיולים לגן החיות הסמוך לביתנ ועד.. האם זה הכרחי להתפתחותו להיות בגן עבגיל זה?ידוע לי כי מגיל 3 ההתפתחות החברתית ממש מתחילה. האם התפתחותו תפגע או שיתפתח כמו כולם ? אשמח מלתשובה כנה.
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר התפתחות חברתית ומסגרת חינוכית
מיכל דביר קורן23/03/2009שלום לשלי,
ברשותך אתחיל באמירה מעט כללית:
מסגרות חינוכיות נפוצות בישראל עבור ילדים בגילאי 0-3 בתור פתרון לאימהות עובדות. כך הוקמו בעבר מעונות היום הציבוריים ואליהם הצטרפו מסגרות פרטיות שונות, משפחתונים ופעוטונים, עד כניסת הילדים למסגרות משרד החינוך בגני טרום-טרום חובה (שגם הן מסגרות חדשות יחסית). למסגרות האלה, עד גיל שנתיים, אין תרומה חברתית עבור הילדים אלא הן הזדמנות להקניית הרגלים, להעשרה בגירויים ולהסתגלות לחוקים ומציאות (זה בתנאי כמובן שמדובר במסגרת מייטיבה).
בשנת החיים השלישית, כלומר החל מגיל שנתיים, לאחר שהושגה ניידות והכישורים השפתיים השתכללו, לשהות המשותפת במחיצת ילדים נוספים ישנה גם תרומה חברתית. הסיבה אינה שאז "החברותיות מתחילה" - גם תינוקות הם יצורים חברתיים אשר מוכנים ליצירת קשר - אלא שאז האינטראקציה החברתית עם בני הגיל הופכת משמעותית יותר. כלומר, אם עד כה ילדים בעיקר צפו זה בזה, חלקו את אותו מרחב ואת אותם חפצים, כעת הם פנויים יותר לשוחח האחד עם השני וליצור משחק משותף.
וכעת לשאלתך: בנך לא יפגע אם לא יהיה בגן עד גיל שלוש. ישנם ילדים רבים בארץ ובעולם שנמצאים עד לגיל הזה בבית ובעבר זה היה אף נפוץ עוד יותר (בין היתר, כיון שמרבית האימהות לא עבדו). יחד עם זאת, אני כן חושבת שהוא בהדרגה יהיה זקוק למפגשים אינטנסיבים וקבועים יותר עם בני גילו (בדגש על בני גילו ולא גדולים או קטנים יותר), והכוונה היא למפגשים שאינם אקראיים(כמו בגינה ציבורית), אלא למפגשים שחוזרים על עצמם עם אותם ילדים, על מנת ליצור רצף והמשכיות. הכוונה לדוגמא למפגש חברתי בחוג של אימהות ופעוטות או למפגש קבוע עם חברה וילד בגיל דומה. המטרה היא ליצור מסגרת של התמודדות ושל משחק חברתי משמעותי יותר מאשר רק הימצאות במרחב דומה (למשל, בקרוסלה).
בנוסף, אני מציעה לך לבדוק עם עצמך עד כמה את חשה פנויה ונהנית עדיין להיות איתו: זה לא פשוט להעסיק ילד בן שנתיים פלוס, לעיתים המחיר הנפשי שנשים משלמות על הישארות בבית ממניעים כלכליים גבוה יותר מעלות של גן.
ועל כן אוסיף גם שתי נקודות פרקטיות למחשבה: האחת, הרישום לגנים עירוניים טרום-טרום חובה מתחיל עבור ילדים שבספטמבר ימלאו להם 2:7 - וודאי ברשות המקומית שלכם האם תהיו זכאיים למסגרת בספטמבר הקרוב. שנית, מעונות היום הציבוריים (נעמת, ויצו, אמונה) מאפשרות מדרגות תשלום על פי רמת ההשתכרות של בני הזוג ועלותם נמוכה לאין שיעור בהשוואה למסגרות פרטיות. בהן ישנו כמובן גם יתרון של מערכת פיקוח. נסי לבדוק באיזור מגורייך האם קיימת מסגרת כזו.
בהצלחה,
מיכל* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה- גמילה לבת שנה וחודשיים_לדפנה תיירענת22/03/2009
מפנה את השאלות שלי לדפנה תייר- כי ראיתי את האתר שלך ואני מזדהה עם החשיבה שלך. אני פועלת לפי שיטת הלוחשת לתינוקות תוך התאמתה לדעות שלי, של גמילה מחיתולים בגיל מוקדם מהנורמה הקיימת כיום. מאז ומתמיד אני מתארת לביתי שעשתה פיפי/קקי בחיתול: "עשית פיפי/ קקי, בואי נחליף לך לחיתול יבש ונקי", וכשאני בעצמי צריכה להתפנות אני אומרת לה- "אמא הולכת לשירותים, לעשות פיפי/קקי". כדי שתדע מה זה ותכיר את המושגים הללו. התחלתי בגמילה כי אני מאמינה בשיטת הלוחשת לתינוקות- ברובה, ואני זוכרת שכבר כשביתי היתה תינוקת היא היתה מודיעה לי לפני שעושה פיפי או קקי. כך שאני יודעת שאין דבר כזה חוסר מודעות של התינוק לעשיית צרכים. בנוסף שמתי לב שיש לה זמנים קבועים לקקי, ומתעוררת אחרי שנת לילה עם חיתול לא ספוג מדי-זה נתן לי את הסימן שאפשר להתחיל בגמילה. חודש לפני התחלת הגמילה- עשיתי לה היכרות עם הישבנון- שיהיה כחפץ מוכר ולא זר- שמנו אותו עם שאר הצעצועים. עכשיו הישבנון (זה סוג של שלוש באחד- מתחיל כסיר על רצפה ובהמשך הגמילה אפשר לשלב מדרגה וישבנון לשירותים) בחדר שלה, ליד שידת ההחתלה. אני לוקחת אותה לשם לעשות פיפי בבוקר, אחרי האוכל, ולפני אמבטיה. הולך מצוין והיא משתפת פעולה ועושה פיפי. קקי היא עושה בזמנים קבועים במהלך היום אז גם אפשר לקחת אותה לעשות קקי בסיר בלי בעיה. השאלות שלי: 1. כל כמה זמן לקחת אותה לעשות פיפי? כל חצי שעה? כל שעה? זה ישגע אותה ואותי. כרגע אני לוקחת אותה אחרי ארוחות למשל כי אני יודעת שהיא שתתה מים וצפויה לרצות לעשות פיפי. ועדיין יש זמנים במהלך היום שעושה פיפי בחיתול- איך אני פותרת את זה? 2. איך ללמד אותה להגיד לי שעושה פיפי? או שזה יבוא עם הגיל? האם למקם את הישבנון בסלון איפה שהיא משחקת, כדי שתוכל להגיע אל הישבנון ולאותת לי שרוצה פיפי? 3. מתי להוריד לה חיתולים לגמרי? אני מפחדת מפספוסים בבית...ומקבלת רגליים קרות מהמחשבה הזו שתסתובב בלי חיתולים בכלל. 5. האם מומלץ להחליף לה חיתול כל פעם שעושה בו פיפי, כדי שתתרגל לתחושה של חיתול יבש ותבין שעושים רק בסיר? או שאפשר לחכות עם זה לשלב מתקדם של הגמילה? 4. מה השלב הבא בגמילת יום ומתי לעבור לשלב הבא? מה עושים עכשיו? בלוחשת לתינוקות כתוב להמתין לכך שהיא תהיה יבשה שבוע שלם ביום ורק אז להוריד חיתולים ולעבור לתחתונים רגילים. אשמח לשמוע ממך ולקבל עוד קצת הכוונה. תודה מראש ענת
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר גישה אחרת לתהליך הגמילה מהחיתולים
דפנה תייר22/03/2009אקדים ואודה ששאלתך גרמה לי נחת... מעודד לראות שיש מי שמוכנים לחשוב מחוץ למסגרת הנורמות הרווחות. עד עכשיו עשית עבודה מצויינת.
אתייחס לשאלותייך, לוא דווקא לפי הסדר:
אני מאמינה שתהליך הגמילה ייעשה ממשי ויתקדם כרצוי כאשר תפסיקי לחתל את ביתך (בשעות העירות) ותלבישי לה תחתונים רגילים. לטעמי, ההחתלה משדרת מסר מבלבל שכן הפעוט לא מבין שלמרות שיש לו חיתול הוא לא אמור להשתמש בו.
עלייך לנשום עמוק ולהתכונן לכמה ימים טובים של פספוסים. אין מה לעשות - זה חלק אינטגרלי מתהליך הלמידה. רק משהיא תתחיל לחוש ברטיבות שבמורד רגליה היא תעשה את ההקשר והלמידה. עלייך לארגן את הבית בהתאם (גילגול השטיחים, פרישת מגבות, סמרטוטים), לקרב את הסיר למקום בו היא נמצאת, ולהיות קשובה לסימנים ולאיתותים המקדימים את שיחרור הפיפי/קקי.
ההימנעות מן ההחתלה תאפשר גם לך ללמוד את לוח הזמנים שלה - כל כמה זמן בערך היא עושה פיפי - וכך תוכלי למנוע את הפיספוס הבא, עי"כ שתביאי אותה לסיר במעוד מועד.
יקח זמן מה עד שביתך תלמד לומר לך ולהתריע מראש שיש לה פיפי/קקי. לכן האחריות לעת עתה עלייך - להיות קשובה ולשים לב לאיתותים השונים שלה. עם הזמן היא יותר ויותר תיקח אחריות, תלמד להתאפק ואף תסמן/תאמר שברצונה להתרוקן.
התהליך לוקח מספר שבועות. תהליכים חינוכיים, ככלל, לוקחים זמן. יש בו נקודות הצלחה וסיפוק לצד העובדה שלעיתים הוא מייגע ומייאש, אך אני מקווה שתמשיכי בו עד לסיומו המוצלח, ואני יודעת שזה בר השגה.
ועיצה נוספת לסיום: הימנעי מלספר ולשתף אנשים רבים מדי בתהליך. מנסיוני, תמיד ישנן שם "נשמות טובות" שלא יאהבו את התעוזה שלך והחריגה שלך ממה שנהוג ומקובל, והם עלולים להעביר ביקורת, לרפות את ידייך וליספוק ידיים בהנאה אם וכאשר תתקשי.
האמיני בדרכך וזיכרי שאת נוהגת כהלכה לשם התפתחותה של ביתך.
בהצלחה, דפנה.* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירההמשך_גמילה
ענת24/03/2009הי דפנה תודה על התשובה:) נראה לי שאנצל את הימים עד לאפריל לשם המשך תרגול ישיבה בסיר- לא רק היא לומדת להגמל, אלא גם אני פה לומדת לגמול:) אנו בתהליך כבר שבוע והולך לנו יפה מאוד. אני חושבת להתחיל לנסות ללמד את ביתי לסמן מתי יש לה פיפי/קקי. התלבטתי הרבה איזה סימן לבחור במיוחד שהיא עוד לא מדברת. החלטתי שאם תצביע על המכנסיים או תמשוך במכנס/ בחיתול זה יהיה לי סימן ברור דיו. סימן קולי לא יהיה לי ברור ואני עשויה לפספס אותו. וכשיתחמם יותר, עוד שבועיים אולי- אקח נשימה עמוקה ואכין את הבית לגמילה- ואלביש אותה בתחתונים ומכנסיים:) אקנה מראש הרבה זוגות להחלפה:) אני לא עושה זאת כרגע גם כי קר וגם כי אני זקוקה לעוד קצת זמן להתכונן לזה נפשית:) ענת
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירהשל מי המוכנות לגמילה מהחיתולים?
דפנה תייר25/03/2009מתקבל הרושם שהתהליך אכן מתקדם יפה. יפה בעיני גם שאת מבינה כי בעצם לא רק בנך עובר תהליך, אלא גם את עוברת תהליך שהוא ראשוני מבחינתך. את מודעת לכך שאת זקוקה לעיתוי הנכון מבחינתך (כי מבחינתו הוא נמצא כבר ב"חלון ההזדמנויות") ואת נוקטת בדרך הנכונה כשאת נותנת לעצמך את הזמן "לתביית" על התהליך ולהלחליט ללכת על זה עד-הסוף. כשתחושי שאת שלמה וסגורה עם החלטתך לגמול - יהיה זה המועד הנכון לעשות זאת (רק אל תדחי את זה עד אין קץ :).
בענין הסימן שאת מנסה ליצור:
נסי לזהות משהו שממילא ישנו כבר ולהשתמש בו. עלול להיות לך קשה ליצור את הסימן שתארת. אני חושבת שדווקא סימון קולי הוא הסימן שיותר נוח ללמד/ללמוד/לזהות. לידיעתך: באותן חברות מסורתיות, בהן גומלים תינוקות בני מספר חודשים, האם נוהגת לבחור צליל מסויים כגון "פססססס" (לפיפי) או "אה-אה" (לקקי) והיא חוזרת על זה בכל פעם שהיא רוצה שהתינוק יעשה את צרכיו ו/או בכל פעם שהוא עוטשה את צרכיו. תוך פםרק זמן לא גדול סימון קולי זה הופך להיות מוסכם ומובן גם לאם וגם לתינוק.
בהצלחה, דפנה.* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה- גיל שנתיים הנורא?ענבל22/03/2009
בתי בת שנה ושבע. מפותחת מאד, מדברת המון מילים, כולל משפטים.לאחרונה התנהגותה השתנתה. כל הזמן מתבכיינת, בעיקר אם לא נותנים לה משהו מהר. בעבר הייתי משכיבה אותה לישון בלי בעיות וכבר כמה לילות שהיא אומרת "לא רוצה" כאשר אני משכיבה אותה ומתחילה לבכות. אני ניגשת אליה שוב ושוב עומדת לידה, מלטפת וכאשר היא מתחילה להרדם , אני יוצאת, וחוזר חלילה עד שהיא נרדמת. בבוקר היא לא רוצה ללכת לגן ומחילה להתפתל בעגלה, אז בלית ברירה אני מושיבה אותה. האם אני פועלת נכון? יש לי רגשוןת אשמה שאולי אני קשוחה מדי? אתמול אכלה שקית במבה אחת, וכאשר היינו בסופר רצתה עוד אחת, התחילה לבכות ולצעוק, אבל לא נתתי לה והסברתי לה שכבר אכלה שקית אחת....
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר דרישה לעצמאות אצל פעוטות
מיכל דביר קורן22/03/2009שלום לענבל,
את מתארת מגוון של התרחשויות שכיחות ביותר המאפיינות את בני השנתיים (או ה 1:7 המפותחים...) ואת חוסר האונים הנלווה להתמודדות איתם. כפי שמקובל להגיד, הדבר הכי קבוע בתוקפת הגיל הזה, זה שהכל משתנה כל הזמן...דברים שהיו קלים מאוד (למשל השינה), הופכים לפתע קשים יותר, ולעומת זאת מוקדי קושי נוספים של עימות ומחלוקת רק צצים עוד ועוד. הסיבה לכל זה דווקא חיובית: הפעוטה שלך לומדת לתרגל את העצמאות שלה, מגלה שהיא ואימא לא חושבות את אותו הדבר, ומנסה לגבש את הזהות העצמית שלה, הכוללת דעות, עמדות, כוונות ותוכניות השונות מאלו שלך. והיא גם מגלה שזה מאוד כיף...אז לצד ההנאה שגגלומה בהתפעלות ממנה, מהשפה המתפתחת ומההשגים, ישנן הרבה מחלוקות בכל אותם רגעים בהם אתן לא חושבות את אותו הדבר ובוודאי יש הרבה כאלה....
הכלי המרכזי המלווה את התקופה הזו הוא יצירה משא ומתן: אין הכוונה להתפלמס איתה על כל עיניין - כי חשוב לזכור שאת המחליטה האחרונה, אך כן לתת מקום לרצונות שלה במידת האפשר כדי שהדעה שלה תקבל מקום והכרה. כדאי להחליט מראש על מה לא מתפשרים (למשל, שעת השינה או אכילת ממתקים וכו'), ובדברים בהם אפשר להתגמש לנסות לעשות את זה כדי לא לייצור תחושה בה רבים ומתווכחים על הכל, אחרת החוויה כולה הופכת למאבק אחד גדול ומתיש.
בוודאי יהיו ימים בהם תרגישי קשוחה מידיי, לע7מת ימים בהם תרגישי שהיא מטפסת עלייך כהוגן....נסי להישאר עקבית ותקיפה בהחלטותייך, זה יעזור לה להתארגן וגם לווסת את המאבקים מולך. וגם: אם יש לכן דיי זמן איכות של הנאה ומשחק משותפים בהם אתן מבלות יחדיו, את קשובה ופנוייה אליה (בלי עבודות בית, טלפונים וכו'), הרי שתרגישי פחות אשמה על הרגעים בהן את ממשמעת אותה או 'מחליטה עלייה'.
בהצלחה,
מיכל* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה- שינהדנה22/03/2009
אני אמא טריה לעידן, ילד מקסים שנולד בשבוע 34 במשקל 2.750. היום הוא בן 9 חודשים ושוקל 7.720. מגיל 6 חודשים החל לאכול מוצקים וקיבל הנקה שלוש פעמים ביום בתוספת מטרנה. בשבוע האחרון הפסקתי להניק לגמרי ועברנו למטרנה. אני כותבת כאן לגבי הרגלי השינה שלו: עידן ילד מאוד פעיל וסקרן. יודע להעסיק את עצמו עם צעצוע למשך זמן , זוחל על 6, יושב ועומד ע"י השענות על רהיטים. אני נמצאת איתו בבית מבחירה ומגדלת אותו בהנאה מרובה. כבר בגיל 3 חודשים התרגל לישון בלילה לבד – אוכל, עיסוי, מקלחת, מתחבקים ושרים שיר קבוע (2 שורות מהשיר), שמה אותו במיטה ונפרדת ממנו בנוסח קבוע ("לילה טוב עידן, חלומות נעימים, נתראה בבוקר") ויוצאת מהחדר. אחרי דקה הוא כבר היה נרדם והיה מתעורר בשעה 1 ו-4 לאכול. בגיל 4 חודשים התחלנו לתת לו ברזל, ואינני יודעת אם זה קשור או לא, אבל עובדה היא שמאז הגזים (שנעלמו לחלוטין בגיל 3 חודשים) חזרו ובגדול גם בלילה!!! הוא היה מתעורר כמה פעמים במהלך הלילה בבכי עז ובעזרת גליכול ועיסוי היה משחרר הרבה גזים, נרגע וחוזר לישון. כך מצאנו עצמנו מתעוררים כמה פעמים בלילה. בערך בגיל 6 חודשים פסקו הגזים, אבל הוא המשיך להתעורר פעמים רבות, ומאחר שהנחנו שלא מדובר ברעב, נקטנו בשיטת ה"חמש דקות" בגרסה מקוצרת של "דקה-שתיים" וזה עבד חלקית – הוא היה חוזר לישון די מהר, אבל לא הפסיק להתעורר בשעות ה"קבועות" (1 ו-4). לאחר כמה זמן אמרו לי בטיפת חלב שהוא יורד קצת במשקל (מעט מתחת לאחוזון 5) והוחלט להמשיך במעקב משקל חודשי. ביקשתי לבדוק אם הוא מתעורר בשעות הקבועות כדי לאכול (כיון שעד אז הייתי מניקה בלילה ולא ידעתי איזו כמות הוא אוכל), אז נתתי לו בקבוק והוא אכן אכל כמות כמו שהוא אוכל במהלך היום. ככה המשכנו כמה ימים עד שלפני שבועיים לקחתי אותו לרופאת הילדים בגלל עצירות וכן שתבדוק את משקלו, והיא אמרה שהוא אוכל יותר מדי פעמים ובכמות קטנה יחסית במהלך היום ולכן הוא צורך גם בלילה יותר ארוחות בכמות קטנה (במהלך היום היה אוכל כל שעתיים-שלוש כמות של 120 ). היא הציעה לי לפתוח בהדרגה במרווחים של 4 שעות כדי שיאכל כמויות גדולות יותר וכן להאכיל אותו בשעה 22:00 כשהוא ישן ולא לתת לו לאכול עד 6:00. עוד היא ציינה כי הוא מוציא שיניים והחניכיים העליונות נפוחות. תוך שבוע פתחנו מרווחים של 4 שעות, אבל הכמויות גדלו רק ב-20 בערך בכל ארוחה (ז"א אוכל 120-130). בשבועיים האחרונים נדמה לי שעידן מפתח חרדת נטישה: הוא זוחל אחריי לכל מקום בבית ומעדיף להאחז במכנסיי כדי לעמוד מאשר להעזר ברהיט, כשהוא נמצא עם בני משפחה ואני יוצאת מהחדר הוא נינוח, אבל כשאני חוזרת והוא רואה אותי הוא מתחיל לבכות ומושיט ידיו אליי, כשאני משכיבה אותו לישון בריטואל הקבוע ויוצאת מהחדר הוא נעמד במיטה ובוכה, ואחרי דקה בערך כשאני נכנסת ומלטפת את ראשון ומשכיבה אותו הוא נרגע, אך ברגע שאני יוצאת מהחדר הוא בוכה חזק יותר! כך זה נמשך כ-20 ד' עד שהוא נרדם.
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר המשך קצר...
דנה22/03/2009ליבי נקרע אבל אני מתמידה בשיטה מתוך אמונה בה. לאחרונה אני ספקנית אם היא מתאימה לו ולכן אני כותבת פה בתקווה שתוכלו להדריכני כיצד לנהוג איתו על מנת שירדם בקלות ולא יחווה נטישה? ובנוסף – איך נפטרים מהשעות הקבועות בהן הוא מתעורר? סדר היום שלו הוא כזה: מתעורר ב-6:00 ואוכל מטרנה (130), ב-8:30 ישן, 9:30 משחק, 10:00 אוכל פירות + השלמה מטרנה ואח"כ משחק, ב-12:30 ישן, 14:00 אוכל ירקות ובשר + השלמה מטרנה ומשחק, 16:00 ישן, 16:30 משחק, 18:00 אוכל דייסה (150), 19:30 מקלחת, 20:00 ישן, 22:00 אוכל מטרנה וחוזר לישון. אציין שבמהלך היום הוא נרדם על הידיים שלי עם מוצץ ונדנוד (להבדיל מבלילה) וזה קורה לאחר שהוא משפשף עיניים, מפהק ולפעמים גם בוכה. האם אופן ההרדמה ביום מבלבל אותו עם הלילה? סליחה על השאלה הארוכה ותודה...
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירההרגלי אכילה ושינה
מיכל דביר קורן22/03/2009שלום דנה,
בתיאור המפורט שלך את מספרת על תינוק בעל הרגלים קביעות וסדר שרבים יכולים רק לחלום עלייה. נראה שזהו פרי של ההשקעה המרובה שלך בו ועל כך כל הכבוד.....[
אך אני תוהה מה בעצם את שואלת....תהליך ההשכבה הוא בעצם פרידה ועל כן מלווה בבכי ובמחאה מצד התינוק. אצל תינוקות שבטוחים בקשר עם הוריהם ושהמזג שלהם נוח לא מדובר בחוויה קשה מידי, ואם מתקיים טקס השכבה נעים בשעה המתאימה לצורכיהם ולעייפות שלהם זה לא נחווה כנטישה חמורה, אלא כפרידה הכרחית התורמת לגדילה. אני לא חושבת שההרדמות השונה ביום ובלילה מבלבלת, כיוון שמדובר בשינה עם מטרה אחרת, והשכבת היום אינה מבוססת הורמונלית כמו השכבת הלילה (ועל כן 'שיטת 5 הדקות' בה את נוקטת מיועדת רק לשנת לילה).
לגבי ארוחות הלילה, תינוקות רבים בגילו עדיין מתעוררים לאכול בלילה, בעוד שאחרים כבר וותרו על הארוחה הזו. על מנת לנסות להפחית את אחת מהארוחות נסי להציע לו רק לשתות - אם הוא אינו רעב הוא בהדרגה יפחית את ההתעוררות הזו.
לא ציינת מתי בסדר היום שלו אתם יוצאים לטיול, אך אני מניחה שאת משלבת פעילות חוץ שהינה חשובה גם מבחינה חברתית, שפתית ומוטורית, אך גם תורמת מאוד לשינה בגלל חשיבות ספיגת אור השמש.
(אני מקווה שעניתי במשהו על מה שהטריד אותך....את מוזמנת לפנות שוב אם החמצתי משהו...)
בהצלחה,
מיכל* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירההבהרה
דנה23/03/2009השאלות שלי הן אלה: 1. מדוע הוא מתעורר בשעות הקבועות 1 ו-4 (נדמה כאילו זה הרגל, כי אני מוודאת שהחיתול יבש, שהוא לא צמא והכל בסדר, ואני לא יודעת איך לגרום לו להפטר מההרגל הזה)? 2. האם עפ"י התיאור שלי הוא ככל הנראה חווה חרדת נטישה שבגללה לאחרונה הוא לא נרדם מיד אחרי שאני משכיבה אותו לישון? 3. האם לאור העובדה שהוא מתקשה להרדם כשאני משכיבה אותו בלילה כנראה שיטת החמש דקות אולי איננה מתאימה עכשיו ועליי לנקוט בשיטה אחרת שתבהיר לו שאינני נעלמת? (עובדה היא שבכל פעם שאני יוצאת מהחדר הבכי שלו מתגבר מהפעם הקודמת שבה יצאתי מהחדר...) 4. אולי בכלל הוא עובר הרבה שינויים (הפסקת ההנקה, שיניים שיוצאות, עצירות וכד') שבגללן לא כדאי שאמשיך בשיטת החמש דקות וכן אנקוט בנדנוד וכדומה כדי להרגיעו... בהמשך להתייחסותך אציין שכמובן שאנחנו יוצאים לטייל בחוץ כשיש יום יפה (בד"כ אחרי שאוכל פירות ב-10:00) ואם קר, אני נמצאת איתו במרפסת, לפעמים עושים משחקי מים וכד'. תודה לך
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירהלדנה,
מיכל דביר קורן23/03/2009הרעיון המרכזי אשר עומד מאחורי שיטת ההרדמה המוכרת כ'שיטת 5 הדקות' הוא לאפשר לתינוק ללמוד להירדם לבדו במטרה שירכוש את היכולת הזו וישתמש בה גם במהלך הלילה. כלומר, ברגע שניתן לו אמצעי נוסף להירדמות בראשית הלילה - נדנוד, אכילה ושתייה, נוכחות ההורה וכו' - הוא יזדקק לזה גם באמצע הלילה על מנת לשוב ולהירדם.
אין לדעת מהו הגורם שמעיר את בנך בדיוק ב 01:00 או ב 04:00, אך הוא כנראה לא יודע לשוב ולהירדם בעצמו כפי שאינו יודע לעשות זאת גם בשעת ההשכבה הראשונית שלו, בערב. אם את מרגישה שתוכלי להיות עקבית ביישום השיטה בערב, סביר שיהיה זה הפרון גם כשמתעורר במהלך הלילה. לרוב נדרשים מספר לילות קשים, לעיתים מספר שבועות, אך במאמץ עקבי זה עובד אצל מרבית התינוקות. רצוי לגשת ולעשות זאת עם בן-הזוג במשותף כיוון שקשה מאוד לעמוד בבכי: כפי שאמרת - מדובר בצרחות הולכות ומתגברות..., וכמו כל דבר בהורות - בשניים זה יותר קל....
כיוון שמדובר בתינוק שעדיין לא רכש הרגלי שינה קבועים, אני לא חושבת שנושא חרדת הנטישה רלוונטי כאן.
אני מציעה לך להיעזר גם בפורום מקביל העוסק בבעיות שינה של תינוקות.
בהצלחה,
מיכל* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה- שיקולים בבחירת גןאורנה20/03/2009
אני אמא לפעוט בן שנה ושמונה , אני חשבתי לשלוח אותו לגן בספטמבר הקרוב -בגיל שנתיים וחודשיים.חיפשתי גנים בחודשים האחרונים ואני ממש מתקשה בבחירת גן. הגנים הפרטיים באופן כללי מציעים לגיל שנתיים - שלוש ,קבוצות של כ 25 ילדים בממוצע בקבוצה עם גננת +2 מטפלות ,אך הגנים צפופים בגודל סלון סטנדרטי, לא תמיד יש חול בחצר,אלא יותר מתקני פלסטיק ורמת המטפלות באאופן כללי זהה מבחינה מקצועית ואישית. בקרתי בגני ויצו ונעמת שם כ 33 ילדים בקבוצת גיל זו עם 3 מטפלות קבועות, רביעית בשעת הלחץ (אחת אחראית קבוצה, אין גננת),הגנים מרווחים לפי משרד התמ"ת ,חצר מתאימה לילדים וכמובן ארגז חול. בכל הגנים באופן כללי סדר היום זהה ,לדעתי כמות המשחקים סבירה, לא מגוונת מאד אבל עובר. אני חושבת שסביבה חינוכית מותאמת התפתחות מחייבת מרחב ומגוון פעילויות ל"מדענים" הצעירים , אולם חשוב לי מאד מאד גם היחס האישי ושהמטפלות יהיו אנושיות וידעו כיצד להגיב לבני במצבים שונים בעיקר בעת מצוקה . על מה לשים את הדגש בבואי לקבל החלטה סופית בבחירת גן לילדי? האם השיקול של מתן מרחב לילדים חשוב? וכדאי להקפיד על כך? במיוחד כאשר ידועה לי ההשפעה של מטפלות בגיל הרך על התפתחותו של בני.-עד עתה הוא איתי בבית ואני בעלת הכשרה בחינוך ומשתדלת להעניק לו המון המון אהבה וחופש ללמידה מגוונת.
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר שלום הילה,
דפנה תייר21/03/2009נראה שבנך זכה עד כה לטיפול מצוין שכלל הן את ההיבט הרגשי והן את ההשקעה בהתפתחותו בכלל. כעת את מחפשת מסגרת המשך שתניח את דעתך, ולצער כולנו את מגלה את המציאות העצובה של המסגרות לגיל הרך בישראל.
רבים וטובים חקרו ועסקו בבעייתיות של התקנים הישראלים (שאינם משתווים לתקנים המחמירים באירופה או בארה"ב) ושל אכיפתם במסגרות אלו. קשה מאוד למצוא כיום מסגרות שיענו על כל הצרכים של הילדים ושל הוריהם. איני יודעת היכן את גרה, אך כנראה תצטרכי להמשיך את חיפושייך וכנראה תצטרכי, בסופו של דבר, גם להתפשר על כמה מהנקודות שבעינייך יהיו פחות עקרוניות.
ניכר כי את מודעת לאילו נקודות כדאי לשים לב בעת בדיקת מסגרת הגן. אוכל לומר לך שלתפיסתי המרכיב החשוב ביותר בגיל זה אינו ההיבט הלימודי של הגן, גם לא טיב משחקיו ומתקניו. הם חשובים בדיוק כפי שהניקיון או טיב האוכל המוגש חשובים, אך מעל ומעבר לכול חשוב בעיני ההיבט של הטיפול האישי בילד ובמיוחד הפן הרגשי שלו. וטיפול איכותי יכול להינתן תחת שני תנאים:
*דמות הגננת/המטפלת - עליה להיות אישה חמה ואוהבת, שנהנת לעבוד ולטפל בפעוטות, סבלנית, בעלת גישה חינוכית מבוססת ובשלה, רגישה וקשובה לייחודיות של כל פעוט וגם לצרכי הוריו.
*מספר ילדים מצומצם - ככל שיש פחות ילדים במסגרת, כך עולה הסיכוי שכל ילד יקבל תשומת לב אישית רבה יותר והיענות לצרכיו. המסגרות בארץ לוקות בצפיפות יתר. הפעוט נאלץ להתמודד עם מספר רב מדי של ילדים סביבו (מצב שמגביר את תופעות התוקפנות למיניהן) ו"הולך לאיבוד" מבחינת יכולתה של המטפלת להעניק לו את היחס האישי שהוא עדיין כה זקוק לו.
בסופו של דבר, כל הורה בודק, שוקל ומחליט לפי סדר העדיפויות האישי שלו. באתרים למיניהם ישנן רשימת נקודות מומלצת שאליהן כדאי לשים לב כשבאים לבחון מסגרת חינוכית. בנושא זה אמליץ על האתר לגיל הרך, שם תוכלי למצוא ולהיעזר מספר מאמרים העוסקים בכך.
בהצלחה, דפנה.* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה- סדר יום ופעילותרוני19/03/2009
שלום בתי נולדה בשבוע 29. כיום היא בת 10 חודשים כרונולוגית (קצת יותר מ -7 מתוקן) רוב הזמן היא עדיין איתי בבית, אני כרגע לא חוזרת לעבודה במשרה מלאה גם לי וגם לבעלי אין שיגרת עבודה מסודרת: ישנם שבועות בהם עובד מהבקר עד הלילה ושבועות בהם נמצא כל היום בבית. כשאני עובדת על פרוייקטים בתיאום עם השבועות שבהם הוא נמצא (ויכול להיות יותר עם הקטנטונת). התינוקת שלנו הולכת לישון/קמה/אמבטיה/אוכלת בשעות קבועות כל שאר הזמן נטול שיגרה. ישנם ימים שאנחנו בבית ומטיילים קצת בחוץ ישנם ימים שאנחנו נוסעים ומסתובבים כמעט כל היום במקומות שונים עם אנשים שונים. ויש לציין שהיא מאוד משתפת עם זה פעולה ומאוד שמחה לצאת ולנסוע באוטו יש ימים שכולנו יחד, ברוב הימים רק אני איתה, לפעמים רק אבא איתה..... השאלות שלי הן: איזה סוג של פעילות/הפעלות אפשר וכדאי לעשות עם תינוקות בגיל הזה? (והעתיד קרוב) האם חוסר השיגרה יכול להשפיע עליה? באיזה גיל יהיה עדיף יותר לתינוקת להיות במסגרת על פני שהות עם הורים בבית ובשיגרת פעילות לא קבועה? פשוט בגלל אופי העבודה שלנו אנחנו יכולים להמשיך ככה גם בשנה הבאה... הרבה תודה רוני
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר שלום רוני,
דפנה תייר20/03/2009שתי הנקודות החשובות ביותר, בעיני, המשתמעות מתיאורך הן שנראה שלכל חברי המשפחה טוב עם סגנון החיים הזה, שכנראה מתאים גם לבוגרים וגם לתינוקת, וכן - שלמרות חוסר השיגרה,ישנם מספר "עוגנים" חשובים (זמני האוכל, השינה/קימה, האמבטיה) שהם קבועים וחוזרים על עצמם, כך שנוצרה שיגרה מסויימת סביבם.
ומכיוון שיש את שתי הנקודות האלה איני רואה סיבה שיווצר נזק כל שהוא לביתך. אתם נהנים איתה היא אתכם - זה נפלא, ואם מתאים לכם להמשיך בכך הרי שאיני רואה שום מניעה להמשיך זאת עד גיל שנתיים ואולי אפילו שלוש (גם אם זה לא שכיח כיום).
מן הסתם אתם משקיעים הרבה בתפתחותה המוטורית, הקוגניטיבית והרגשית כך שלא יהיה לה חסך (ואולי אפילו להפך) לעומת ילדים הנמצאים במסגרת. רצוי שתגוונו בין משחקים, צעצועים, ספרים, שירים, מעט טלויזיה, גן המשחקים, טיולים בעגלה, זחילה ותנועה חופשית בסביבה בטוחה וכיוב' עיסוקי תינוקות. חשוב שתתרגל בהדרגה לסביבת ילדים אחרים ולכן מה שכדאי לנסות הוא להפגיש אותה עם תינוקות בני גילה, לשעה-שעתיים מספר פעמים בשבוע, ובהמשך בגיל שנתיים-שלוש אולי אף ליותר מכך, אפשרי במסגרת חוג.
בברכה, דפנה.* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירההרבה תודה...
רוני20/03/2009על התשובה המרגיעה והמעשירה (:
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה- שולחת הודעה בשנית....liani18/03/2009
שלום, אני אם לבת שנה ו-9 חודשים, ונולד לי תינוק לפני כחודש ימים בניתוח קיסרי. בתי- ילדה בכורה, נכדה ראשונה, ילדה נבונה שלא היתה בגן וגדלה אצל סבתא (אימי), מפונקת ורגילה לקבל הכל כמובן, חייכנית , חברותית , מושכת תשומת לב ובאמת ילדה מקסימה. בחודש האחרון, כפי שציפיתי, חלו שינויים משמעותיים בילדה, הפכה להיות עצבנית, בכיינית, פחדנית, לא מוכנה להתקרב לדמות שאינה מוכרת לה היטב (לדוגמא חברים שבאים לבקר, דוד שלא ראתה מספר ימים). אכן ציפיתי שיהיו שינויים אך לא ברמה שכזו. מאחר ואני בבית, ובעלי עובד במשמרות (ערב ובוקר) החלטתי להשאירה איתי בבית ולא לקחת אותה לסבתא כפי שהיתה רגילה. אני משתדלת לבלות בחברתה לבד, ללכת להצגות, לגן שעשועים, לטייל יחד וכו', ע"מ להתקרב אליה. את אחיה התינוק היא מקבלת מחד באהבה- מנשקת מחבקת ודואגת, ומנגד מתמרדת- מכה אותו, מושכת לו את היד וכו'. אני מודה- אני ובעלי גידלנו אותה כבת בכורה ב"ים של טעויות"- היא לא ישנה במיטתה (נרדמת וישנה איתנו במיטתנו לאורך כל הלילה, כשאנו מנסים להעבירה למיטתה היא מיד מתעוררת ובוכה), לא הכנסנו אותה למסגרת-גן (בעיקר בגללי כי הרגשתי בטוחה אצל סבתא), שעות השינה שלה אינן סדירות (היא יכולה גם להרדם בחצות לאחר שנלחמנו בה שתישן). היא עקשנית וחזקה מאיתנו נפשית (אנו לא מצליחים להציב לה גבולות, היא בוכה ואנו מרימים ידיים). אני מנסה לשתף אותה המון בחיי היום-יום עם התינוק החדש, (שתביא לי חיתול, שנכין לו חלב יחד, שנקלח אותו יחד וכיו"ב), והיא מקבלת המון חום ואהבה ממני ומהמשפחה הקרובה. כיום הגעתי למצב של ייאוש, אני אובדת עצות כיצד לפעול כלפיה, היא נורא רגישה, תינוקת בעצמה ועוברת שלב לא קל בחיים. היום אף הגעתי למצב של איבוד שליטה- הנקתי את התינוק (תמונה שביתי לא סובלת לראות) היא התקרבה ע"מ לתת לו נשיקה אך פתאום התחילה לתת לו מכות בראש, ניסיתי להעיף לה את היד הצידה והיא המשיכה עם היד השניה (נתנה לו לפחות 5-6 מכות בראש והוא כל כך קטן ) , איבדתי שליטה וסטרתי לה בלחי וזה גרם לה לשוק והיא חדלה מלהכות אותו, לאחר דקה בערך, שקלטה מה עשיתי לה, פרצה בבכי. אני לא סולחת לעצמי על כך ולא מוכנה שמקרה זה יחזור על עצמו, אך מרגישה שאני לא יכולה להתמודד לבד. כיצד יש ביכולתנו היום לשנות את שגרת החיים שלנו כזוג וכמשפחה, איך אנו יכולים לשנות את הרגלי השינה שלה? כיצד ניתן להיות יותר החלטיים מולה? באילו דרכים ניתן להקל עליה/לעודד אותה בשלב זה בחייה שיש לה אח קטן? האם זה זמן טוב להכניס אותה לגן? איך להסביר לה שלא מרביצים ושזה לא נעים לאחיה? בתודה מראש על תשובתכם ועצותיכם, סליחה על אורך השאלה.
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר הולדת אח והצבת גבולות
אודט בוקאי19/03/2009שלום liani
קודם כל מזל טוב לרגל הרחבת המשפחה!
הולדת אח היא אירוע מאוד משמעותי בחיי הילד ומשפחתו ועוד יותר כאשר מדובר בילדים סמוכי גיל.
פירטת ברגישות רבה את הבנתך ואת המודעות שלך למה שעוברת בתך ולמרות אורך הדברים אני בוחרת דווקא לקצר בתשובתי..
לשאלתך, האם להכניס אותה לגן, אני חושבת שקודם כל חשוב (אם זה עדיין ריאלי כמובן מבחינת הסבתא) לחזור לשגרת חייה הקודמת, בה היא טופלה על ידי סבתה. אני חושבת שבעומס הנוכחי, גם לך ייטב אם תתפני לטיפול בתינוקך לפחות חלק מהיום, וגם לבתך ייטב אם תוכל לקבל יחס אישי אצל סבתה, שתוכל להתאים את עצמה לצרכיה, מה שלא תמיד מתאפשר כשיש צרכים תובעניים כמו של תינוק בן חודש. איבוד השליטה שחווית הוא רק טבעי והגיוני ומהווה חומר למחשבה על התנהלותכם כמשפחה בהמשך.
לשאלתך הרחבה יותר, איך לשנות את שגרת חייכם כזוג ומשפחה, אני מניחה שאת שואלת איך ניתן להיות סמכותיים יותר כלפי בתכם. מכיוון שאת מתארת מגוון רחב של נושאים שקשורים להצבת גבולות, אני חושבת ששינוי כזה צריך להעשות בהדרגה ובתהליך משמעותי, במסגרת של ייעוץ מקצועי. ומילת עידוד אחרונה עבורך-השלב הראשון בשינוי הוא ההבנה שמשהו כאן צריך להשתנות:)
אשמח להפנות אתכם בהתאם לצורך!
בברכה
אודט* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה- אמא חסרת אוניםאמא17/03/2009
שלום, ביתי בת 4 וחצי חודשים, ילדה מדהימה ונוחה, חייכנית כמעט ואל בוכה אלא אם כן משהו מציק לה, יודעת להעסיק את עצמה, ישנה טוב אוכלת טוב. לפני שאתאר את הבעיה חשוב לי לציין שאני מאד קרובה להוריי, גרה במרחק 5 דקות הליכה מהם, ומרגע הלידה השתדלתי להיות בקרבתם כמה שניתן כמובן להפיג את הלבד וגם בשביל עזרתם. לפני כחודש וחצי כאשר הלכתי עם בעלי להוריי יום אחד, ברגע שאימי הרימה אותה על הידיים הילדה החלה לצרוח ולקח הרבה זמן להרגיע אותה. מאז בכל פעם שאימי מתקרבת אליה הילדה מתחילה לבכות בהיסטריה ונכנסת ללופ של בכי ואז לא מוכנה גם לרדת מהיידים שלי. הדבר מקשה על הביקור בבית הוריי, גם כאשר אימי באה אלינו התוצאה היא אותה תוצאה, חשוב לציין שלאנשים אחרים היא מחייכת ומשתפת פעולה, לעולם לא בוכה מבהלה או מפחד. בבכי של הילדה נראה כי היא ממש מבוהלת ואני לא יודעת מה לעשות כיוון שאמא שלי כעת לא יכולה לעזור לי, בנוסף העניין הכניס מתח ליחסים ביננו כי קשה לה לקבל שהילדה בוכה ממנה והמתח וודאי לא מוסיף לאווירה ואני מתוסכלת מכך שהיא נפגעת ובעיקר מכך שהילדה מרגישה כך. אינני רוצה להפסיק ללכת לבית הוריי מצד שני האנרגיה שזה לוקח לא תמיד שווה את הביקור. מבקשת עצה בדחיפות.... תודה
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר סבתא-אמא-ילדה
אודט בוקאי18/03/2009שלום לאמא של הללי
קשה לדעת מה הבהיל את בתך באותה סיטואציה שבה הורמה על ידי אמך-אולי משהו מקרי בהחלט שלא היה נעים לבתך ובצירוף הנסיבות קישרה זאת לאמך, אולי תגובה מבהילה של אמך מתוך חוסר מודעות/הבנה לצרכים של הללי, ואולי משהו מתמשך עמוק יותר בקשר ביניהן(חוסר התאמה מבחינת טמפרמנט, למשל), אשר הגיע לשיא באותו יום ובתך לא יכלה להכילו יותר.
חשוב לכן להבין את מערכת היחסים בין אמך לביתך שקדמה לאירוע זה,מה היה טיב הקשר ביניהן, האם בתך נהגה לשהות שם לבד, האם אמך טפלה בה כמטפלת, האם יש משהו בבית של הורייך שמהווה איום עבור בתך? האם הליכה לאמך ברוב המקרים פירושה-פרידה של בתך ממך ומאביה?
אולי על זה היא מוחה בעיקר?
עצתי-
נסי לדובב את בתך(אולי אפילו כדאי שבעלך יעשה זאת, אולי תרגיש יותר חופשיה לומר על אמך דברים מולו מאשר מולך) ולהבין ממנה איך היא חווה את הקשר עם סבתה, מה כייף לה, מה פחות
התייעצי עם בעלך ונסי לשמוע ממנו מה דעתו על האירוע שהתרחש-בהיותך סובייקטיבית בראייה שלך את אמך, יש דברים שהוא יוכל להאיר עליהם באור אחר משלך.
נסי להפגיש בין אמך לבתך שלא במסגרת הבית של אמך, אולי מחוץ לבית-השארי לידן ונסי להנעים את האווירה ככל שניתן-בפעילות שאהובה על בתך, סתם ללכת לאכול גלידה ביחד, לקנות מתנה קטנה וכו'.
לבסוף, יתכן כי אמך תצטרך לשנות הרגלים מסוימים בהתנהלותה מול בתך, בהקשר לנושא ההתאמה ביניהן והטמפרמנט, ויתכן כי מדובר ב"לופ" שהועצם ללא סיבה של ממש, ועל מנת שאמך תזכה שנית באמון של בתך, צריך לתת לדברים להרגע ולאפשר לבתך להתקרב אל אמך בקצב שלה (ללכת לביקורים קצרים, לא להשאיר אותה להשגחה), תוך הסבר לאמך שאין צורך להיעלב, מדובר בתקופה שתעבור וכו'.. עד אז אין ברירה אלא לכבד את רצונה של בתך ולהעזר בדמויות נוספות.
בברכה
אודט* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירהסליחה נראה לי שהיה בילבול
אמא19/03/2009אודט שלום, קודם כל תודה על תשובתך. כנראה שלא הסברתי כראוי. ביתי היא בת 4 חודשים. כנראה שכתבתי 4 וחצי חודשים וזה בלבל. לכן אינני חושבת שהתשובה מתאימה לסנריו שלנו. אם תוכלי בבקשה לענות לי שוב בהתאם לגיל הילדה. ובלי קשר לגבי אימי, היא אישה מדהימה, מטפלת מדהימה היחידה שאני בעצם סומכת עלייה לכן זה מהווה עבורי בעייה כ"כ גדולה. היו אולי פעמיים שעזבתי את הילדה מרגע שנולדה וגם זה היה לשעתיים בלבד. אודה לך אם תוכלי לייעץ לי שוב.
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירהשלום שוב
אודט בוקאי19/03/2009אני מתנצלת על הבלבול, אכן בטעות חשבתי שכתבת 4 וחצי שנים, מסתבר שהעייפות עושה את שלה..
ולעניינינו-
מרבית הדברים שכתבתי אכן לא רלוונטיים כשמדובר בגיל 4 חודשים, למעט ההשערה שאכן מדובר בצירוף מקרים אומלל, שבו נראה כי בתך קישרה את דמות אמך בחוויה לא נעימה שחוותה באותם רגעים, רוב הסיכויים שלא נדע מהי לעולם... מכאן, נראה שנוצר סוג של "לופ" שהלך ותגבר את עצמו, לאור הרגישות שקיימת בכל מקרה ביחסים בין תינוקת-אמא-סבתא (וכשמדובר בנכדה ראשונה הרגישות בעיצומה), ההעלבות של אמך, הקשר הקרוב שלך אל אמך והתחושה שהיא היחידה שאת סומכת עליה בטיפול בבתך.
..אז איך יוצאים מ"הלופ" הזה?
מתייחסים למצב הנוכחי כאל תקופה שתחלוף, והיא אכן תחלוף ככל שתאפשרו לבתכם לשוב ולהתקרב אל אמך בקצב שלה, ולמרות אי הנעימות, תכבדו את העדפותיה הנוכחיות. בנוסף,המשיכי לשדר לאמך שאין מקום להסיק מתגובה זו על היכולות שלה כמטפלת וכסבתא נהדרת, הזכירי לה כיצד בתך הגיבה אליה לפני כן .
הביקורים ההדדיים חשוב שיימשכו, אפשר לשקול את התדירות, אך ללא "מבחני קבלה" מצד הסובבים, בנוסח -בואו נבדוק אם היא מוכנה כבר ללכת לסבתא. המשיכו להחזיק את בתכם בידיים ככל שתחפוץ, וממקום בטוח זה לאפשר לה להמשיך ולחקור במבטיה את הסובבים אותה, לרבות סבתא. אל תשקיעו בכך יותר מדי מאמץ, ככל שתעשו כן כך בתכם תרגיש את המתח הכרוך בכך, לרבות עוגמת הנפש של הסובבים.
בהצלחה!
אודט* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירהתודה
אמא20/03/2009אודט, תודה על תשובתך, בהחלט הכנסת בי קצת בטחון, כיוון ש ה מה שחשבתי שראוי לעשות והסביבה עירערה זאת בי. אני בהחלט הולכת לישם זאת תודה ושבת שלום.
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה- איבחון פיגור שכלי- גיל שנתייםכרמית17/03/2009
שלום, לבני בן השנתיים יש איחור התפתחותי רב תחומי. גם מבחינת הבנה הוא מאחר (וכן מבחינה שפתית ומוטורית) רציתי לשאות בנוגע לאיבחון של פיגור שכלי- האם איחור של שנה בהבנה קוגנטיבית (במנותק מיכולות מילוליות) מהווה פיגור שכלי? הבנתי שפיגור שכלי מוגדר כאיחור בשתי רמות מהמצופה. השאלה היא מה מהווה איחור של שנה? האם בהכרח פיגור שכלי? תודה אמא
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר אבחון התפחותי
אודט בוקאי18/03/2009שלום כרמית
אני מזמינה אותך לעיין בשאלה דומה שהועלתה לא מזמן בפורום.
עד גיל שלוש לא ניתן לתת אבחנה של פיגור שכלי. אבחנה כזו יכולה להנתן רק במבחני אינטליגנציה, על ידי מדד של IQ. מבחנים התפתחותיים בגיל הרך (עד גיל שלוש) אינם נותנים מדד של IQ, אלא של מקדם התפתחותי, ולכן מדברים על איחור התפתחותי, על מידת האיחור (חצי שנה, שנה וכו'') ועל מידת ההכללה שלו לתחומי ההתפתחות השונים- רב תחומי, או ספציפי בתחום מסוים.
הסיבה לכך היא שבגיל כה צעיר עדיין לא ניתן לראות את מלוא הפוטנציאל והיכולות העתידיות של הילד, מאחר שיכולות אלו מצויות בעיצומו של תהליך הבשלה, ויש קשר הדוק בין תחומי התתפתחות השונים. כך קורה, שלעתים קושי ביכולת מסוימת משפיע על יכולות אחרות. למשל, ילד שהתפתחותו המוטורית מעוכבת מסיבה מסוימת, יושפע כתוצאה גם בהתפתחותו הקוגניטיבית. ברגע שתפקודים מוטוריים מבשילים, כך החשיפה של הילד למגוון גירויים והתנסויות גדלה, יכולת החקירה שלו גדלה בהתאם, ויכולת הלמידה מואצת.
בדברך על איחור בשתי רמות מהמצופה, אינני יודעת למה הכוונה ונשמע שאת מבלבלת בין מדדי אינטליגנציה למדדים התפתחותיים.
לצערי, שאלות לגבי אבחנות הן רגישות מדי מכדי שנוכל לספק עבורן מענה במסגרת המוגבלת של פורום זה.
אני מציעה שתפני חזרה למקור שאבחן את בנך ותתעקשי על קבלת תשובות ברורות יותר לשאלותייך ולא תשארי לבד עם הבלבול והדאגה, שעולים באופן טבעי במקרה של אבחנה של איחור התפתחותי רב תחומי.
בברכה,
אודט* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה- ילד בן 5 שעושה צרכים בלילהחגית17/03/2009
שלום שמי חגית הבן שלי בן חמש גמול כבר מגיל 2.5 ביום ובלילה לפני בערך כשנה הוא חזר להרטיב בלילות מידי פעם אבל בכמה חודשים האחרונים יש ממש הדרדרות בכך שכל פעם שהוא ישן וזה לא משנה עם זה לילה או צהריים או עושה שתן ולפעמיים גם 2 בלילה ובזמן האחרון התחיל גם לעשות צרכים בלילה פעם בשבוע +/- . אני יודעת שלילד יש חוסר ביטחון עצמי ,הגננת שלו שהיתה בשלוש שנים האחרונות אומרת שלא לקחת אותו לטיפול פסיכולוגי כי זה יעשה בדיוק את ההפך וכך גם אבא שלו חושב מה אפשר לעשות לאן לפנות ??? בבקשה תייעצו לי כי אני כבר ממש מיואשת
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר עשיית צרכים בלילה לאחר גמילה
אודט בוקאי18/03/2009שלום חגית
אני כמוך חושבת שעשיית הצרכים במשך תרקופה ארוכה כמו שנה מעידה על מצוקה רגשית שבנך חווה, שדורשת מענה פסיכולוגי בהקדם. זאת, בנוסף לעובדה שממילא מדובר בילד עם בטחון עצמי נמוך (למה הכוונה?במה מתבטא?)
ברשותך,לא אתייחס לדברי הגננת ודעותיה על טיפול פסיכולוגי, אך אומר רק ששיתוף פעולה של בעלך בתהליך הוא חיוני, על מנת להגיע להישגים משמעותיים בטיפול. איני יודעת מה עמדותיו של בעלך לגבי טיפול פסיכולוגי ועל מה מבוססת התנגדותו (הכחשת הבעיה? חשש מסטיגמה? ניסיון כושל מהעבר עם טיפול?..), אך תוכלי אולי לשכנע אותו להגיע לפגישה חד פעמית כהתחלה, על מנת להשמיע את עמדתו מול הפסיכולוג, ולשמוע את תגובת הפסיכולוג אליו.
אם תרצי, אוכל להפנות אותך לאיש מקצוע בהתאם לאזור מגורייך.
בברכה,
אודט* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה
ערוץ הבריאות
האם אתם רומנטיים?
.jpg)
.jpg)
.jpg)








.jpg)
