מידע רפואי
פורומים
- קרינה סלולרית, סרטן
- אוסטאופורוזיס
- כושר גופני
- סוכרת נעורים, סוכרת ילדים
- רפואת מטיילים
- השאלת ציוד רפואי, ציוד שיקומי, ציוד אורטופדי
- פילאטיס
- נוירולוגיה, אפילפסיה
- כבדי ראיה, מחלות רשתית, ראיה ירודה
- דלקת פרקים, ראומטולוגיה
- פדיקור
- רפואת כף הרגל - פודיאטריה
- הכנה ללידה, קורס הכנה ללידה
- אימון אישי, קואצ'ינג
- בנות, העצמה נשית
מאמרים וחדשות
יועצים בתחום
טובי פלד
פסיכולוג ילדים ונוער פסיכולוג מומחה בעל קליניקה פרטית. מטפל ומאבחן פעוטות, נוער ומבוגרים. עובד בבתי ספר ובארגונים ציבוריים.ד"ר אליהו סמואל
פסיכותרפיסט ילדים ונוער פסיכותרפיה, פסיכואנליטיקאי. למד רפואה באונ` ת"א, התמחה ברפואת ילדים ובפסיכיאטריה של הילד והמתבגר. עבד כרופא פסיכיאטר בכיר ברמת חן ובהמשך שימש כמנהל יחידה בגיל הרך. הקים גן לילדים אוטיסטים. מנהל שירות פסיכיאטרי של הילד והמתבגר בב"ח ולפסון. יועץ מערכת החינוך באזור המרכז. עוסק בפרקטיקה פרטית בתחום הפסיכותרפיה בתל אביב בכל הגילאים.
- האם קשור למשמעת או טבעי?אמא לנסיך31/05/2009
הנסיך בן שנה וחודשיים
ילד מאוד חכם ומאוד מפותח שכלית ופיזית לגילו
הוא מבין הכל, עד כדי מצב שאנחנו מדברים אנגלית
אבל לא יודע לדבר עדיין ולכן קצת מתוסכל.. אומר הרבה אה, אה, אה...
בלילה כשאני נותנת לו בקבוק, הוא נותן סטירות קלות, מושך באף שלי וכד'
אני מנסה להגיד לו "טובה לאמא" אבל זה לא עוזר
אני מראה לו איך עושים טובה.. וזה לא עוזר
מאידך, לילדים קטנים/בגילו הוא עושה טובה
בנוסף בגן, הוא מאוד רכושן, מי שנוגע בצעצוע שהוא משתמש
או צעצוע שהוא חושב להשתמש בו... הוא צועק עליו, דוחף ולפעמים מרביץ
(מדובר על משפחתון של שלושה ילדים נוספים)
בנוסף, לזכות ממנו לחיבוקי.. זה סרט... קורה פעם ב...
האם זה טבעי בגיל הזה ? או שאני צריכה להתנהג בצורה אחרת?* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר חינוך ליחסים חברתיים
מיכל דביר קורן02/06/2009לאימו של הנסיך שלום...
בגיל שנה וחודשיים עוד אין ציפיה שילדים ידברו, מדובר בשלב בו מתרחשת 'קפיצה' בהבנה (ולכן הצורך לעבור לאנגלית...), וכן ישנה יכולת תקשורתית טובה מאוד - יכולת להסביר את הכוונות ללא מילים וזה הזמן לשימוש בג'סטות שמבהירות כוונה, כמו שאמרת למשל 'טובה לאמא'. ואת זה בעצם את מלמדת אותו בדיוק באופן הזה. אני מניחה שכאשר הוא מטושטש בלילה, הסטירות והמשיכות אינן מכוונות אלייך בתור מתקפה, אלא נעשות מתוך שינה ועל כן זה לא הזמן ל'חינוך' - בלילה עלייך רק להרחיק את ידיו ולהגיד לו 'לא!', בעוד שבמהלך היום, בסיטואציות דומות תוכלי לעודד אותו לליטופים, כלפייך וכלפי ילדים אחרים. הוא כעת לומד קודים של אינטראקציה חברתית, מה נעים לאחרים, מה מותר וכדומה, והתפקיד של המבוגרים הוא לתווך את ההתנהגויות למילים. למשל, אני מניחה שבמשפחתון אומרים לו שאפשר להתחלק עם חברים בצעצוע, כדאי לשחק יחד, אסור להכות ולדחוף, הצעצוע שייך לכולם ועוד. כל אלה הם הערכים החברתיים הראשונים שפעוטות לומדים בצעדיהם הראשונים בעולם החברתי וזה חשוב ביותר.
ולגבי חיבוק...לא תארת את דפוסי המגע האחרים שלו, אבל יתכן שהוא ילד שלא מאוד נהנה ממגע קרוב?
מיכל* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה- עבודה לאוניברסיטהרומי31/05/2009
שלום לכולם
אולי מישהו יכול לעזור לי....יש לי להגיש עבודה לאוניברסיטה ומבקשים ממני לתאר התנהגות אופיינית של ילד שיצר היקשרות לא מאורגנת.
תודה רבה!
רומי* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר דפוסי התקשרות
מיכל דביר קורן02/06/2009שלום רומי,
נסי לחפש את עבודותיה של Mary Main - עסקה ב disorganized disoriented attachment.
בהצלחה,
מיכל* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה- הסתבכנו עם הגמילהקרן30/05/2009
בני בן שנה ו-9 ועברנו "חווית גמילה" שהתחילה תוך כדי הסתובבות בעירום בבית.
בבית היה בלי חיתול ובחוץ עם חיתול (כאמור, לא לצורך גמילה אלא בשביל להיות בלי חיתול). ראיתי שהתחילה מודעות וחשבתי שאולי אפשר יהיה להתחיל לגמילה. ואכן תוך מס' ימים התחיל להתאפק ועשה פיפי בסיר או שירותים ואהב להוריד את המים. גם כשיצאנו החוצה עם חיתול גיליתי כשחזרנו שהחיתול יבש וגם בצהריים התעורר עם חיתול יבש.
קקי היה עניין אחר - לא הסכים לשבת בסיר או בשירותים ואחרי שגם נכנס למצוקה כשעשה על הריצפה והקקי נגע לו ברגל השארתי אותו לעשות בתחתונים או בחיתול.
דווקא אחרי שכבר הפסקתי "לנדנד" עם הפיפי ולהזכיר לו שצריך לעשות, לאט לאט התחיל להתנגד בעדינות לעשות פיפי כשהיה ברור שכבר צריך מאוד ומהר מאוד עבר להתנגד בתקיפות - פשוט סרב ללכת איתי והתחיל להתאפק ולהתאפק.
בנוסף, היו 2 לילות של התקפי זעם שקישרתי ישר למצוקה עם הקקי ולכן יום אחרי כבר "עזבתי אותו".
בהמשך הייתה עוד החמרה ביום כשעבר 2 התקפי זעם שאחד מהם נמשך כחצי שעה עם רעידות בגוף ובכי רב ורק בהתקף השני הבנתי שהוא פשוט רוצה מאוד לעשות פיפי אבל לא מצליח לשחרר. לא הצלחתי בשום אופן להרגיע אותו ולגרום לו לשחרר ונראה שהוא בקונפליקט (רוצה להוציא אבל לא יכול/רוצה/מצליח) בסוף שלפתי את התחתולים שבמקרה היה בבית ואמרתי שזה תחתונים מיוחדים לפיפי ורק אז נרגע והתרוקן. גם הפעמים הבאות (עם תחתולים) היו קשות ולא הסכים להתרוקן.
הבנתי שטעיתי ושהוא לא בשל רגשית אך כנראה הרגיש את הציפיות שלי ולכן בהתחלה שיתף פעולה אבל אח"כ רצה להגיד את שלו.
האם נכון?
כבר 3 ימים שאנו בהפסקה מהתהליך ובחזרה לחיתולים - בהתחלה עוד התאפק וכשכבר עושה היה מחזיק את האזור להודיע וגם מסתכל למטה לראות אם זורם . כעת, לפעמים עדיין מחזיק וכבר הפסיק להסתכל.
האם נהגתי בחוכמה כשהפסקתי לחלוטין את התהליך? איך עלי להתנהג בהמשך? מתי לחזור אם בכלל (בזמן הקרוב)?
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר דבר נוסף
קרן30/05/2009הוא עדיין מתעורר יבש משנת צהריים
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירהסיבות להסתבכות בגמילה מחיתולים
דפנה תייר30/05/2009אקדים ואומר שסביר שלו מישהו אחר היה עונה לך היית מקבלת תשובה אחרת לחלוטין מזו שאתן אני.
(בהקשר זה אני מפנה אותך לקרוא את המאמר שלי בנושא הגמילה מחיתולים שמופיע באתר שלי וגם באתר זה).
אני מסכימה איתך שהסתבכתם בתהליך.
אני לחלוטין לא מסכימה איתך במסקנה אליה הגעת לגבי הסיבה להסתבכות - שבנך לא היה בשל.
בנך היה ועודנו בשל לחלוטין לגמילה. יותר מכך: מן הסתם יכולת להתחיל לגמול אותו גם לפני שנה - לו רק האמנת בזה וידעת איך.
למרות שראית את המודעות שהיתה לו כשהתחלתם - את נסוגה מדברייך ומטילה עליו את האחריות להסתבכות.
צר לי, אך אני נאלצת להחזיר את האחריות להסתבכות אלייך. שימי לב - אין בדברי בשום אופן הטלת אשמה וזאת מפני שאני יודעת שעשית כמיטב יכולתך וידיעותייך, אך חוששתני שעשית כמה שגיאות והדבר ההוגן הוא לקחת אחריות על כך.
לתפיסתי הטעות הבסיסית שלך היתה המסר המבלבל שהעברת לו בכך שחלק מהזמן חיתלת אותו וחלק מהזמן לא. רצוי ביותר שהורה סמכותי שרוצה לעצב התנהגות חדשה אצל ילדו יעביר מסר ברור, ממוקד, חד משמעי. במקרה שלנו - הורדת חיתולים טוטאלית.
על השגיאה הזו נוספו בהמשך תגובות הססניות שלך שגרמו לו לחוש מבולבל עוד יותר ומתוסכל. יתכן שהתפרצויות הזעם היו קשורות לכך במידה מסויימת, אך יתכן גם שלא.
מה שנכון לדעתי בניתוח שלך את המקרה הוא שאכן הוא רצה להיענות לציפיות (הלגיטימיות) שלך ולשתף פעולה, אך את היית מבלבלת ולא נסחת בו ביטחון שאת אכן יודעת מה את עושה, ולכן הפסיק לשתף פעולה ואתם הסתבכתם.
לו היית מתייעצת אתי בזמן הייתי מנחה אותך, חד משמעית, שלא להחזיר את החיתולים.
במצב הדברים כיום אני חוששת שיקשה עלייך להמשיך בתהליך. לדעתי את זקוקה לייעוץ וליווי אישי משום שנקלעתם למצב מורכב, אם כי פתיר, ומן הסתם איבדת את הביטחון לגבי איך לנהוג. אני מאמינה שעם ההדרכה הנכונה תוכלי להמשיך ולסיים את התהליך בזמן קצר ובהצלחה מלאה.
בברכה, דפנה.* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה- תאומותטל30/05/2009
שלום רב,
יש לי תאומות בנות שנה וחודשיים. אחת מהן בכל הזדמנות.. אבל בכל הזדמנות... שולחת יד לשיער של אחותה ומושכת לה אותו ללא רחמים. ( יש לציין שהן לא בגן הן איתי בבית )
ממש בלי שום סיבה כל פעם שהיא בקרבתה זה קורה.
ניסיתי הכל!! להרחיק אותה ממנה ולהגיד אסור זה לא נעים לה, לא להרביץ ...לחבק... תראי מה עשית לה היא בוכה. ניסיתי ממש הכל וכלום לא עוזר.
נראה שהיא מבינה שאני לא מרשה לעשות זאת.כי בזמן שהיא שולחת יד לשיער היא מסתכלת עליי... ואני אומרת לאאאאאא זה אסור והיא בכל זאת עושה.
ניסיתי כמה פעמים מייד לשים אותה בלול לבד שהיא תבין שכל פעם שזה קורה היא תשב בלול.
וגם זה לא עוזר אחרי מספר דקות זה שוב קורה.
אני ממש מיואשת ולא יודעת מה לעשות?? ממש כואב לי על אחותה שהיא פשוט מתוסכלת ממנה וכל הזמן מתרחקת ממנה ובוכה עד עמקי נשמתה.
אנא תנו לי עצה מה לעשות? ולמה זה קורה??* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר הפסקת רצף התנהגות שלילי
דפנה תייר30/05/2009לפני שאייעץ מה לעשות אענה על שאלתך האחרונה:
הסיבה שזה קורה נמצאת במשוואה הידועה של גירוי -תגובה- תוצאה.
לדוגמה - כשלתינוק ניתן צעצוע שעליו כפתור אדום בולט (הגירוי), התינוק ישלח את ידו ללחוץ עליו (התגובה) ומהר מאוד ילמד שאז נשמע קול מצחיק (תוצאה). אם התוצאה מצאה חן בעיניו (חיזוק חיובי) הוא ירבה לחזור על התהליך שוב ושוב.
במקרה שלכם - לביתך ניתנה אחות תאומה עם שיער (הגירוי), שכשהיא שולחת יד לאחוז ולמשוך בו (התגובה) מתקבלת תגובה מעניינת מאחותה - בכי וצרחות (התוצאה). מכיוון שהתוצאה מצאה חן בעיניה (חיזוק חיובי) היא מרבה לחזור על מעשיה אלו שוב ושוב.
כל מה שקורה אחרי זה (ההערות והעונשים שלך) מגיעים באיחור ואינם משפיעים על המשוואה.
עצתי:
עלייך לקטוע את התהליך וליצור תוצאה לא נעימה עבור התאומה ה"מתעללת".
לשם כך הייתי מציעה שתקדישי זמן ותשומת לב מיוחדים ותשבי איתן לשחק. ברגע שאת מזהה שה"מתעללת" זוממת להציק לאחותה ועומדת להרים ולשלוח ידה על מנת למשוך לאחותה בשיער, את מפתיעה אותה ובעוד ידה באויר את תופסת בה, ותוך שאת אוחזת בה את אומרת בקול תקיף ורם: לא!! אסור!! (ותו לא - כל מילה נוספת מיותרת ואף מקלקלת את הרושם) ומרחיקה אותה מכן.
תגובה זו אמורה להפתיע (ולא במובן החיובי!) את התאומה המציקה, ולקטוע את הרצף אליו היא רגילה. אם היא תבכה כתוצאה ממעשייך - לא נורא: אז תדעי בוודאות שהצלחת.
אך הצלחה אחת לא תספיק. תצטרכי לחזור על כך עוד מספר פעמים עד שתהיי בטוחה ש"האסימון נפל" והיא הבינה שלא כדאי לה למשוך לאחותה בשיער, וזאת מכיוון שהתוצאה כבר אינה חיובית עבורה, אלא הפכה לתוצאה שלילית ולא נעימה.
בהצלחה,
דפנה.* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירהלדפנה תייר
טל01/06/2009וואו תודה על תשובתך המפורטת וההסבר הנפלא.
את מייעצת לי לשבת לידן שהן משחקות ואז לתפוס על חם את האחות המתעללת.
זה קצת קשה לעשות זאת, אני לא יכולה כל היום לשבת לידן שהן משחקות. הן ילדות מאוד עצמאיות ומשחקות לבד ומטיילות בבית, בזמן שאני מידי פעם עושה דברים ומשגיחה תוך כדי כמובן....
יש רגעים ביום שאני יושבת ומשחקת איתן ואז באמת אני מצליחה לתפוס אותה שניה לפני שזה קורה. אבל שאני קצת לא בסביבה אז זה שוב קורה ופספסתי .... והיד שלה כבר בשיער של אחותה....
קשה להיות על המשמר כל היום........
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירהנחרצות הורית בהצבת גבולות
דפנה תייר01/06/2009בודאי שזה קשה, לרגע לא טענתי שלא. וקשה כפליים כשידייך מלאות עבודה מהטיפול בשתיים.
עם זאת, אנו כהורים צריכים לדעת שלפעמים, כשמשהו ממש ממש חשוב לנו, אין לנו ברירה אלא להתפנות במלוא המרץ לאותו ענין, גם אם שאר מטלות הבית יחכו.
השאלה היא - עד כמה זה חשוב לך? למשל - אם היית יושבת איתן לצד כביש סואן, האם היה עולה על דעתך להסיר את עינייך מהן ולהתפנות לדברים אחרים? אני בטוחה שלא.
אז נכון, משיכת השיער אולי אינה עומדת באותו סדר עדיפות כמו סכנת הכביש, אך את זו שצריכה לשאול את עצמך עד כמה חשוב לך להפסיק את ההתנהגות השלילית של ביתך.
רק כשהורה נחרץ במאת האחוזים להציב גבולות (כן, גם הענין הזה סוג של הצבת גבולות) - רק אז גדל הסיכוי ליצור שינוי.
טוב שבכל זאת את מצליחה פה ושם למנוע ממנה את המעשה המכאיב. חבל על שאר הפעמים בהם אחותה נאלצת לסבול...
בברכה, דפנה.* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה- פחדיפעת26/05/2009
שלום, בתי בת שנתיים וחודשיים מזה תקופה ארוכה היא סובלת מפחדים אך נראה שלאחרונה עניין זה מתחזק היא מפחדת מכל גבר שהיא רואה היא מתחילה לבכות ולעצום עיניים ולצעוק הביתה, הביתה, היא לא מסכימה ללכת לשום מקום שיש בו אנשים כמו חנות או סופר, ומסרבת לרדת מהידיים שלי בכול מקום מחוץ לבית, אינני יודעת כבר מה לעשות.....
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר שלום יפעת
אודט בוקאי04/06/2009את מתארת מצב בו בתך נמצאת תקופה ארוכה במצוקה ובעקבות כך מן הסתם גם את חווה קושי רב, קשה לתפקד כאשר בתך צמודה אלייך ואינה מאפשרת לך לבצע את המטלות היומיומיות כגון הליכה לסופר, ופחדיה מוכללים לאנשים רבים וסיטואציות רבות של יציאה מהבית.
לצערי, אין לי יכולת לייעץ לך מה לעשות מאחר שאיני מכירה את הרקע לקשיים אלו (האם התנהגותה קשורה בטרואמה שעברה, האם קשורה לקשר ביניכן, להישגיה ההתפתחותיים וכו'..)ורק איש מקצוע שיכיר אותך ואת בתך ואת הקשר ביניכן מקרוב יוכל לעזור לך להתמודד עם המצוקה של בתך.
אני ממליצה לך מאוד לפנות למרפאת ינקות אשר נותנת מענה לילדים בגיל הרך ולמשפחותיהם. אשמח להפנות אותך בהתאם לאזור מגורייך.
בברכה
אודט* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה- תינוק בן 9 חודשיםשני26/05/2009
יש לי תינוק בן 9 חודשים שלאחרונה ברגע שאני עוזבת את החדר הוא בוכה. לא משנה מי נשאר איתו בחדר. הוא רוצה אותי.
השאלה: איך להגיב: לחזור מייד ולנחם אותו, או לתת לו להבין שאמא צריכה גם לפעמים לעשות משהו אחר, להביא משבו מהמטבח וכדומה...?* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר לצערי לא עניתם לי
שני02/06/2009* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירההתמודדות מעצימה עם מצבי מצוקה קלים
דפנה תייר02/06/2009ראשית - התנהגותו של בנך סבירה ומתאימה לגילו.
שנית - יש לי תחושה שאת יודעת מה התשובה...
מה יקרה אם תחזרי מיד ותנחמי? האם בתגובה כזו מצידך תאפשרי לו להתמודד עם הרגשות הלא נעימים שמתעוררים בו? האם תגובה שכזו תתרום להתפתחותו, תצמיח אותו? או שמא הגנת היתר הזו תהפוך אותו לחסר אונים, לפעוט שלא מאמין שהוא מסוגל להתמודד ולו עם המצוקה הקלה ביותר?
האם בכלל אפשרי במציאות שהוא לא יחווה פה ושם תיסכול מועט?
כיוון שלא תצליחי באמת למנוע ממנו מצבי תיסכול מעטים פה ושם שהמציאות היומיומית תזמן לכם, הרי שגם במקרה שאת מתארת יש הזדמנות עבורו "להתאמן" קצת בדחיית סיפוקים ובהתמודדות עם מצבי מצוקה קלים.
עשי זאת בהדרגתיות: הגדילי מדי פעם את זמן ההעדרות שלך בעוד מספר שניות בודדות. דברי אליו מהחדר השני כדי שידע שאת שם. כשאת חוזרת לחדר אל תיגשי מיד לחבק אותו בחרדה כאילו מי-יודע-מה קרה אלא האירי פנייך אליו ובטון רגוע ביותר חזקי אותו על כך שנשאר לבד ורק אחרי מספר שניות נוספות, אם עדיין לא נרגע, צרי איתו מגע גופני מנחם.
בברכה, דפנה.* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירהתודה רבה !!!
שני03/06/2009* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירהשחקי איתו הרבה במשחקי 'קוקו'
ליזי04/06/2009* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה- פחד מלעשות קקי באסלהסיגל26/05/2009
שלום -
הילדה שלי בת שנתיים ו-9 חודשים בחופשת הפסח התחלנו בגמילה.
בהתחלה עם סיר והיום באסלה אפילו בלי ישבנון (עולה על שרפרף)
פיפי היא עושה יפה בשירותים, הולכת מתי שצריכה בלילה נגמלה מהר (מכיוון שלא שותה לפני ובמהלך השינה)
בימים הראשונים לגמילה עשתה ב-3 ימים קקי בסיר, הייתה קמה מסתכלת, מה יצא ומתחילה להילחץ ולבכות שזה מגעיל, הסברתי שזה טוב וחשוב וכולם עושים (הגדולים) וקיבלה מתנה גדולה.
אבל מאז התחילה להתאפק ולא לרצות לעלות על האסלה.
אז הצעתי חזרה את הטיטול (כדי למנוע התאפקות ממושכת...) היום עושה בתחתון גמילה חד פעמי עושה ומיד מחליפים לה...
הילדה מאז לא רוצה בכלל לשבת ולנסות לעשות באסלה (מאז שראתה בסיר) בימים האחרונים היא אפילו אומרת שהיא מפחדת....
השאלה -
איך עוזרים לה להתגבר על הפחד?
יש לציין שהילדה מאוד נבונה לגילה (מכירה את כל ההסברים ואף חוזרת עליהם, הבטחה למתנות
לא עוזרת...)
האם זה תהליך שהיא צריכה לעבור (זה יעבור לבד?)
סליחה על האורך...
תודה
אורית* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר מקפיצה שאלה כדי לזכות בתשובה תודה!
אורית31/05/2009* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירההתמודדות עם פחד מהאסלה
דפנה תייר31/05/2009ראשית - ברכותי על החלקים המוצלחים בתהליך הגמילה.
לצערי הרב הקשיים והתופעות שמתוארים בשאלתך שכיחות ביותר.
לתפיסתי הדבר נובע משני מאפיינים מוטעים הנהוגים כיום:
*גיל גמילה מאוחר מדי ההופך את התהליך לקשה ולמסובך.
*גישה הססנית וותרנית של ההורים מול כל קושי הנקרה בדרכם.
(להבנה מעמיקה יותר של תפיסתי בנושא ניתן לקרוא את המאמר בנושא זה המופיע באתר שלי).
ה"פתרון" שנקטת בו, כפי שעושים הורים רבים, הוא בעצם יצירת בעיה חדשה. בתך תתרגל במהרה להתאפק ולא ללכת לאסלה עד שיגיע החיתול לתוכו היא עושה קקי.
לשאלתך אם זה חלק מהתהליך - לא ולא! אלי מגיעים לייעוץ הורים רבים לילדים ש"תקועים" בשלב הזה חודשים על חודשים ואף שנים!
אין לך ברירה אלא להתעמת עם הפחד של בתך. הרי ישנם עוד נקודות בחיים שהילדים שלנו מפחדים ממשהו (למשל - זריקה) ואנו עוזרים להם להתמודד עם הפחד ולעבור זאת. כך גם במקרה הזה, מה גם שבאמת הרי אין מה לפחד מהאסלה, הלא כן?
עלייך להקרין בטחון ורוגע בהנהיגך את המשך התהליך.
באם לא תצליח להתמודד עם הקשיים בכוחות עצמך אזי הייתי מציעה לך לפנות לייעוץ והדרכה מקצועיים.
בהצלחה, דפנה.* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה- התפרצויות בכי והמון שינוייםצביה26/05/2009
שלום רב,
הבן שלי בן שנה וחמישה חודשים עבר המון שינויים בחייו בתקופה האחרונה,
לפני חודשיים התחלנו בפעם הראשונה ללכת לגן, לאחר מחלות רצופות וקושי רב בהסגלות דחינו את כניסתו עד חודש מאי, בחודשיים הללו אני ובעלי ניפרדנו ואני והבן שלי עברנו דירה לבית אימי כך שבעצם הוא חווה את הפרידה מאביו לתקופה לא קצרה וגם הסתגלות לבית אחר.במאי חזרנו לגן והתחלנו שוב את ההסתגלות אשר הייתה לו מאוד קשה וכמו כן חזרו המחלות, אבל בשעה טובה הוא כבר הולך לגן מעל שבוע ונישאר שם יום שלם למרות שעדיין בוכה כאשר אני מביאה אותו וכאשר לוקחת אותו הביתה ברגע שרואה אותי מתחיל לבכות. הגננות מספרות לי כי הוא מתנהג מאוד יפה בגן, אוכל ומשחק ונירדם בלי שום בעיה. הבעיה היא בבית, מסרב לאכול לחלוטין, כל ניסיון אכילה מלווה בהתקף זעם ובכי שאי אפשר להישתלט עליו, נהייה מאוד קשה איתו, הוא מאוד עקשן ורוצה לשחק רק עם דברים שאסור שכמובן מסוכנים וכל פעם שאני אוסרת עליו הוא זורק את עצמו לריצפה, מתחיל לבעוט, לצרוח, להיתגלגל ולא ניתן אפילו להרים אותו הוא מתחיל להיתפתל ולמשוך בשיער וצורח עד שאני פשוט מניחה אותו על הריצפה וזה יכול להימשך גם חצי שעה עד שנירגע לבד, קם וממשיך בעיסוקיו עד ההתפרצות הבאה, מצבים כאלה גם קורים בחוץ כשלא רוצה לשבת בעגלה, או שרוצה ללכת לכיוון מסויים ואני לא מרשה לו כי הולכים לכיוון אחר, או חוסר רצון לשבת בכיסא ברכב וכו....כיום אני ובעלי חזרנו להיות ביחד למרות שחיים בניפרד הוא מגיע יום יום לראות אותו והילד מאוד קשור לאביו, כמו כן הוא בגמילה ממוצץ כיוון שהוא פשוט מכרסם אותם וכל יום הולך מוצץ לפח והגענו למצב שכמעט בלע את המוצץ, אז הוא מאוד מתקשה עם הגמילה... הוא רוצה הרבה ידיים, ולא מוכן לשחק בכלל עם צעצועים. מה עושים? כיצד מתמודדים עם כל זה? האם זה שלב שיחלוף? וכיצד ניתן להקל עליו* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר גם אני מקפיצה...
צביה31/05/2009* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירההשפעת שינויים וקשיים על פעוט
דפנה תייר01/06/2009בנך עבר לאחרונה, ועודנו עובר, שינויים וקשיים רבים ביותר. גם את עוברת שינויים אלו איתו. אני מניחה שזו לא תקופה קלה עבורך ואיני יודעת עד כמה את פנויה להעניק לבנך את התמיכה והביטחון שהוא כה זקוק להם. יתכן ששינויים אלו הם למעלה מכוחותיו של בנך.
את שואלת האם זה שלב שיחלוף. אין פה ענין של שלב אלא ענין של תקופה רצופת קשיים, חיצוניים ופנימיים, בחייכם. הרבה תלוי בכם אם זה יחלוף או לא.
בשל עומס השינויים והקשיים שאת מתארת קשה יהיה, לצערי, לתת לזה מענה ביריעה הקצרה שלנו.
אני חושבת שאת ובעלך זקוקים לתמיכה ולליווי של איש מקצוע על מנת שתוכלו לחצות תקופה סוערת זו בחייכם בשלום תוך ניסיון למנוע מבנכם נזקים רגשיים.
בברכה, דפנה.* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה- בת 2.5 מפחדת מרעשיםחופית26/05/2009
ביתי הבכורה, מאז שהיתה קטנה פוחדת מרעשים חזקים.
היא לא מוכנה ללכת להצגות או אפילו שעת סיפור שיש רמקולים.
אם יש רעש חזק וממושך, כמו גנן בגינה הציבורית היא מבקשת ללכת הביתה.
ממה זה נובע? האם יש מקום לדאגה? כיצד אפשר לעזור לה להתגבר על המחסום הזה?
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר שלום חופית
אודט בוקאי01/06/2009אני מפנה אותך לתשובה מפורטת שלי לאחרונה מה-19/5 בנושא פחד מרעשים, שם יש התייחסות למקור התופעה ולדרכי התמודדות. תוכלי לקרוא גם דיונים בנושא מלפני כן. אם תהיינה לך שאלות /התלבטויות ספציפיות לאחר הקריאה, את מוזמנת לשוב ולפנות.
בקצרה: ככל שהפחד מרעש גורם לצמצום התפקוד היומיומי של הילד, כך חשוב להתייחס אליו מוקדם יותר ולנסות להבין כיצד להקל על המצוקה -אילו תגובות של הסביבה מאפשרות הסתגלות הדרגתית, ואליו תגובות מנציחות את ההמנעות.
בברכה,
אודט* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה- חרדת נטישה או מה????שרה26/05/2009
הבן שלי בן שנתיים. בשלושת השבועות האחרונים הוא עושה לנו את "המוות" הוא מגיע לגן בבכי ונראה שדי קשה לו להרגע. חשוב לי לציין כי כל השינוי בהתנהגות החל כאשר בעלי נסע לחול לשלושה ימים וחזר ועם חזרתו הוא לא רצה להימצא גם בחברתו אלא רק אמא.
עוד יש לומר כי יוצאות לו שיניים תוחנות ויש לו די בלאגן בפה הוא גם אומר שכואב לו.
בימים האחרונים הוא חזר לקבל את אבא שלו והא נהנה להיות איתו אך הבלאגן בגן נמשך. הגננת אומרת לי שהוא יושב לשחק ופתאום מתחיל לבכות אמא אמא וצריך לחבק אותו ולהרגיע אותו אפילו עשר פעמים ביום.
גם שאני יוצאת איתו הוא רוצה על הידיים כאילו פוחד שאני אעלם לו.
בבית הוא די צמוד אלי וגם בלילה מתעורר אבל זה לא חריג.
מה עושים? איך להתנהג איתו? האם חרדת נטישה לא אמורה לעבור בגיל הזה???* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר שלום שרה
אודט בוקאי01/06/2009חרדת נטישה יכולה להמשך גם עד גיל שנתיים וחצי.
ללא ספק ילדים מבצעים הקשרים בין העובדה שאבא "נעלם" למספר ימים ובין העובדה שגם אמא יכולה להעלם ואז מופיעה הצמדות יתר. לא תארת את טיב הקשר בין בנך לבינך ובינו לבין אביו. אם הקשר בינו לאביו קרוב מאוד, יתכן כי בסירובו להמצא בחברת אביו בימים הראשונים הוא ביטא בעצם כעס על העלמותו של אביו. אפרט כמה גורמים שמעצימים את חרדת הנטישה, תחשבי אילו מהם יכולים להתייחס למקרה של בנך:
היעלמות של הורה לילד בפרידה לגן, כביכול על מנת להקל עליו את הפרידה. חשוב מאוד גם אם הילד בוכה ומגלה מצוקה גדולה, לבצע את טקס הפרידה על מנת שיווצר אמון בין הילד להורה
הארכה של זמן הפרידה בבוקר-פרידה של הורה מילד צריכה להיות מאוד עניינית וקצרה, אחרת מפלס החרדה לקראת הפרידה עולה אצל הילד ולא מאפשר לו להתנתק מההורה ולהתפנות לפעילויות הגן.
תגובות רגשיות מדי של הורה לילד שמבטא מצוקה ומבקש להצמד, מעצימות עוד יותר את הבהלה של הילד ובאופן לא מודע מספקות לו אישור לכך שאכן הוא זקוק להגנה מצד הוריו.
קושי בנפרדות בקשר אם-ילד וקושי בעידוד עצמאות הילד על ידי ההורה גם כן מחריפים את עצמת חרדת הנטישה.
בכל מקרה, חשוב לא להבהל מעוצמות החרדה של בנכם. נשמע שבתחילה חווה חרדת נטישה טבעית, ובהמשך בשל בהלה מצדך/כם והתגייסות יתר להגן עליו, החרדה הונצחה ואף התרחבה לתחומים נוספים ביומיום. נסו לשקף לבנכם את הצורך שלו בכם ואת היותכם כאן בשבילו, במקביל, הציבו לו גבולות-ארים אותך עד שנגיע ל...אח"כ תמשיך בעצמך ברגל כי אתה יכול. כך לגבי כל פעולה בה הוא משדר תלות. ככל שתעודדו אותו ותסמכו עליו שהוא יכול להתגבר ותראו לו את כוחותיו, כך הוא בהדרגה ישחרר את אחיזתו בכם ויאמין בעצמו. זכרו-אתם מראה עבורו, דרככם הוא לומד עד כמה הוא חלש/חזק עצמאי/תלותי וכו'..
ולסיום, ראו בכך הזדמנות להכניס עוד דמויות לחייו בהדרגה, סבתא-סבא, בייביסיטר, הגדילו את זמן הבילוי שלו עם אביו בנפרד ועוד.
בהצלחה
אודט* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה- פעוט שמדבר המוןעינת26/05/2009
בני בן שנה וחצי, מדבר המון.
הוא כל הזמן כמעט מספר לסביבה מה הוא רואה, וחוזר על שם החפץ שהוא רואה בלי הפסקה עד שאומרים לו "נכון, תפוח", "נכון, פרח" וכו.
לא חשבתי שיש בעיה עד ששמתי לב שילדים אחרים בגינה לא מדברים כל כך הרבה, ומחיפוש באינטנט ראיתי שזו עלולה להיות בעיה של פרגמטיקה (שעוד לא הספקתי לברר בדיוק מה זה).
האם זו יכולה להיות הפרעת תיקשורת?
או שבגיל הזה זה עוד חסר משמעות?
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר שלום גלית
אודט בוקאי30/05/2009אני לא מתיימרת לתת אבחנה לבנך בנושא כה רגיש אך אחלוק איתך מעט מהקווים המנחים להבחנה בין התפתחות נורמטיבית ללא נורמטיבית.
ראשית, הרשי לי לציין כי מתיארוך דווקא יש רושם שמדובר בילד תקשורתי במיוחד, המשתף את סביבתו בחוויותיו ובל נשכח שמדובר בחוויות ראשונות ומרעישות עבורו:הוא גילה את כוח המילים, השפה והתקשורת והוא מבקש ליישם את הידע שלו בכל הזדמנות, לתרגל את היגוי המילה הנכון, להפגין את יכולתו ולקבל מכם אישור על כך. על פי דברייך, ברגע שאתם מאשרים לו את נכונות דבריו, הוא נרגע, כך שמדובר בדיבור עם מטרה תקשורתית, כלומר דיבור פרגמטי בו הילד משתמש בשפה להעברת מסר לסביבה.
בהמשך, אגב, בהתפתחות התקינה, ילדים לא מפסיקים לשאול "מה זה" גם כשהם מקבלים תשובה, ואחכ ישאלו שוב ושוב "למה?" ויבקשו להקריא בפעם המי יודע כמה את אותו סיפור אהוב. בהקשר זה, החזרתיות היא חלק מההתפתחות התקינה.
מתי ההתפתחות אינה תקינה? כאשר הילד נראה כעסוק בעולמו מרבית הזמן, לא מגלה עניין בנעשה סביבו, מדבר אל עצמו, לא יוצר קשר עין, לא מבטא עצמו בג'סטות כגון הצבעה על חפץ שרוצה שיביאו לו, או חפץ שרוצה להראות לסביבה. או כל ג'סטה אחרת-נפנוף יד בשעת פרידה, מחיאת כפיים מותאמת לסיטואציה, וכו'..
אם את עדיין מוטרדת, מומלץ לפנות למכון להתפתחות הילד הקרוב לאזורכם.
בהצלחה
אודט* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה- שלידנה26/05/2009
בני הבכור והיחיד כרגע, עידן, בן שנה. מאז היוולדו הוא איתי. בע"ה בספטמבר יכנס לגן. עוד לפני שנולד לקחנו גורת יורקשייר בת חודש וחצי שקוראים לה בל. עכשיו היא בת שנתיים.היא ממש נהדרת איתו, גם אם הוא מכאיב לה ומושך לה בפרווה היא אמנם נאנקת מכאב אבל מלקקת אותו. כמובן שאני אומרת לו בנחישות שאסור למשוך לה בפרווה וכד'. לבל יש שני צעצועים שאהובים עליה מאוד ונמצאים בסלון: גרב ישנה וחבל. כשזורקים לה את אחד הצעצועים היא מייד מביאה אותו חזרה ומצפה לזריקה הבאה. לציין שכשרוצים שהיא תביא את הצעצוע היא לא משחררת אותו מפיה בקלות, ואנחנו מצליחים לקחת אותו רק בעורמה כשהיא לא שמה לב. בכל מקרה, עידן לוקח לה את הצעצועים לפעמים ומנפנף בהם מול פרצופה כרוצה לשחק איתה (האם הוא באמת רוצה לשחק איתה?), וכשהיא לוקחת את הצעצוע מידיו הוא פורץ בבכי נרגז. כשהוא בוכה אני אומרת לו "עידן, זה הצעצוע של בל! הנה הצעצועים שלך" ואני מביאה אותו לצעצועים שלו. לא תמיד זה עוזר. אם אני מתעלמת, תוך כמה שניות הוא לוקח את הצעצוע שוב והסיפור חוזר חלילה עד שאחרי שלוש-ארבע פעמים הוא עובר לבד לצעצוע אחר או שאנחנו מסיחים דעתו לצעצוע אחר וזהו. יצא שכמה פעמים אמרתי לו ברגע שלקח את הצעצוע (וידעתי שבל תרוץ אליו לקחת): "עידן, תן לבל את הצעצוע שלה,תגיד לה קחי בל" ואז ברגע שהיא לקחה אמרתי לו יופי עידן וזהו. כשעשיתי זאת לרוב הוא לא היה מתרגז. השאלה שלי נוגעת, לדעתי, בכלל לשיתוף עם אחרים, ורציתי לדעת כיצד נכון לנהוג...סליחה על אורך השאלה ותודה
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר רכושנות וחינוך לשיתוף
אודט בוקאי30/05/2009שלום דנה
לפני הכל חשוב לי לציין שני דברים: האחד, נהניתי מאוד לקרוא על התנהלותך היצירתית מול בנך, שנשמע שמאוד הועילה לו בהתמודדות מול הסיטואציות המתסכלות אך החשובות. השני, ממה שתארת נשמע שתגובותיו של בנך נורמטיביות מאוד. בלקיחת הצעצוע של בל,הוא מציג מספר התנהגויות:הוא צופה בכם משחקים עם בל ורוצה לחקות אתכם. עם זאת, הוא אינו מבין עד הסוף, בהתאם לגילו, את כללי המשחק והרציונל, בו תפיסת הצעצוע על ידי בל היא חלק מהמשחק, ולכן מגלה תסכול מכך שהיא מבקשת אותו חזרה, במקום לראות בכך משחק. בנוסף, הוא מקנא באופן טבעי בתשומת הלב שניתנת לבל וברכושה ובודק גבולות-מה בל תעשה כשהוא יקח לה?מה אתם תעשו (או במילים אחרות-לטובת מי אתם?...) דרך בל הוא מתנסה בנושא הרכושנות-מה שייך לי?מה שייך לאחר?
עם זאת, אין להסיק מדפוסי ההתנהגות של בנך מול בל דבר מה על יכולתו לחלוק ולשתף ברכושו מאחר שמה שתארת הוא משחק ולא שיתוף. אם תהיה סיטואציה הפוכה, בה בל תרצה לקחת לבנך צעצועים שהוא יסרב לתת, אז חשוב יהיה לכבד את רצונו ולתת תוקף לתחושה שצעצועים אלו חשובים לו ושייכים לו.
בנך ילמד כיצד לשתף את בני גילו באמצעות אינטראקציה עמם, במהלכה יתנסה בתפקידים הדדיים-הן בנתינה והן בקבלה.
בגיל שנה הפעוט מאופיין בתפיסה אגוצנטרית בה הוא מרכז העולם והוא עדיין מתקשה בהבנת הצרכים של האחר. להורים (ובהמשך לגננת) יש תפקיד חשוב ותיווך הכללים החברתיים, כמו גם בהיותם מודל ישיר ללמידה של שיתוף. חשוב ללמד שיתוף, ובמקביל יש חשיבות ללמד את הזכות שלנו על חפצנו האישיים ועלינו כהורים לכבד את בקשתו של הילד לא לחלוק עם אחרים צעצועים מסויימים שהם בעלי ערך משמעותי עבורו. ככל שיועבר מסר כי שיתוף נעשה מתוך רצונו של הילד ולא מתוך הכרח, כך הילד יחוש יותר שליטה בשיתוף ולא חוויה של פלישה או חוסר אונים.
לסיום, המשיכי לנהוג בדרכך הרגישה והקשובה ואני בטוחה שבנך יגדל להיות רגיש לאחרים כמוך!
אודט
.* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירההמשך
דנה31/05/2009תודה רבה לך על תשובתך המפורטת. רציתי לציין שאנחנו לא מרשים לבל בכלל לגעת בצעצועים שלו, מאחר שהיא משחיתה אותם בשיניה (זה משחק בשבילה, כמובן. היא לא משחיתה שום דבר אחר בבית...), וכמובן שעידן נחשף לזה שאנחנו אוסרים זאת עליה (אומרים לה "לא" וזהו) - האם הוא מבין מזה מסר שגוי? ובנוסף רציתי לדעת מה מההתנהגויות שתיארתי בשאלה הקודמת היא הנכונה ביותר? האם ניתן ללמד אותו את "כללי המשחק"? האם להסיח את דעתו מזה בצעצוע אחר עד שיגדל? האם להגיד לו "זה של בל" ולתת לו לחוות את התסכול? האם לומר לו "תגיד לבל קחי" ובעצם כך לתת לו את השליטה במשחק וכלליו? אציין שבעלי לפעמים צועק על בל שתעזוב את המשחק שלה ותתן לו (וברור לשנינו שהיא לא מבינה למה...) רק כדי למנוע את התסכול ממנו, ואני לא חושבת שזה נכון לעשות כך, כיון שאחרי הכל המשחק אכן שלה והוא צריך לדעת את זה...לא?
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירהאודט, אשמח לתשובתך ( :
דנה02/06/2009* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירהדנה שלום
אודט בוקאי04/06/2009אני חושבת שהתשובה לשאלותייך נעוצה בהבנה שלך את מהות ההתנהגות של בנך. האם כאשר הוא לוקח את הצעצועים של בל הוא מבקש לשחק איתה וזקוק לתיווך שלכם לגבי כללי המשחק (=לזרוק איתו יחד, להדגיש-תראה:אנחנו זורקים ובל מחזירה! רוצה שנזרוק ונראה איך בל מחזירה? או לפעול בדרך שאת ציינת בסוף דברייך ). במקרה זה, חשוב להדגים לו את משחק הזריקה גם עם חפצים אחרים נייטראליים(ענפים וכו'..), כמו כשנמצאים מחוץ לבית, על מנת שהדגש יהיה על המשחקיות ופחות על הרכושנות.
מקרה אחר הוא כאשר הוא לוקח את הצעצועים שלה ולהרגשתך הוא בעצם רוצה אותם לעצמו, אז מדובר בבדיקת גבולות וחשוב שתהיו עקביים בנושא-אלו הצעצועים של בל ואתה לא יכול לשחק בהם/לקחת לה אותם. תסכול שנגרם כתוצאה מאיסור ברור יילך ויפחת והוא חלק מהלמידה ואין צורך להבהל ממנו. תסכול מתמשך יקרה לרוב כאשר המסר אינו ברור, מתי מותר לגעת ומתי אסור ולא מתאפשרת למידה.
בהצלחה
אודט* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה- רגרסיה בגמילה מחיתוליםזיוה25/05/2009
שלום,
בתי בת שנתיים ושלושה חודשים, לפני כחודש וחצי התחלנו בגמילה מחיתולים. הרבה זמן קודם היא היתה "מודיעה" שיש לה פיפי/קקי ולעיתים אף בקשה שנוריד לה את החיתול.
בהתחלה זה הלך נפלא פרט ליומיים שלושה הראשונים שיהא פספסה מידי פעם, אך לאחר מכן היה נראה שהילדה נגמלה לחלוטין.
לפני כשבוע וחצי בתי החלה מדי פעם לפספס, מבלי להודיע כלל לפני / תוך כדי שהיא עושה. חשבנו שזה שלב והוא יעבור, אך וכעת כאילו חזרנו לגמרי אחורה מספר רב של פעמים ביום היא מפספסת ולא מודיעה כלל שיש לה, גם בבית וגם בגן.
אנחנו כל הזמן מסבירים לה שהיא צריכה לבקש כשהיא מרגישה שיש לה פיפי/קקי, ואף שואלים מיוזמתנו האם היא צריכה. כמו כן אנחנו מנסים לעודד אותה ע"י מדבקות ומדי פעם מתנות. אך נראה ששום דבר לא עוזר.
פעמים רבות כדקה לאחר ששאלתי אותה והיא אמרה שאין לה, היא עושה במכנסיים.
המצב השתנה בצורה פתאומית ומבלי שהיה שינוי בבית או בגן אז חשבנו שיש בעיה רפואית אך כל הבדיקות (כמו דלקת בדרכי השתן, סכרת) יצאו תקינות.
אני בחודש השישי להריון ועדיין לא סיפרנו לה וגם בגן לא סיפרו, אנחנו מתכוונים לספר לה בקרוב מאוד, האם יש קשר לדעתך?
מה לעשות? אנחנו די מיואשים כי נראה ששום דבר לא עוזר.
תודה.* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר תגובת ההורים לרגרסיה בתהליך הגמילה
דפנה תייר01/06/2009רגרסיות בתהליך הגמילה מחיתולים צפויות, בדיוק כפי שהן צפויות בכל תהליך למידה של מיומנות חדשה. לפיכך לא צריך להיבהל מכך.
כן צריך במקרים שכאלה לקחת חזרה את ה"מושכות לידיים" , להנהיג ולנהל את התהליך תוך לקיחת אחריות הורית: כיוון שהפעוטה לא לקחה אחריות - עליכם לקחת אחריות.
פירוש הדבר:
עליכם לעשות את המקסימום על מנת שלא לאפשר לה לפספס. זאת אומרת - לקיחה שלה לשירותים ביוזמתכם, כל אימת שאתם סבורים שיש לה פיפי, ו מ ב ל י לשאול אותה אם יש לה או אם היא רוצה לעשות. אין טעם בשאלות המיותרות הללו - כפי שראית בעצמך.
לרגרסיה אין, לדעתי, כל קשר ישיר להריון שלך (איך יתכן קשר אם היא בכלל לא יודעת מזה, אני תוהה...). עם זאת, יתכן קשר עקיף - למשל שאת עייפה או טרודה מדי ומתקשה להתפנות לגמילה במלוא המרץ.
במידה ולא תחול הטבה בזמן הקרוב, הייתי ממליצה לכם לפנות לייעוץ והדרכה משום שרצוי ביותר לכולכם שענין הגמילה יהיה מאחוריכם לפני הלידה.
בהצלחה, דפנה.* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה- טראומה מאמבטיהלירון25/05/2009
בני בן השנה וחצי אהב להתקלח ולעשות אמבטיות ואף עד גיל חצי שנה הוא היה בחוג שחייה.
לפני כחצי שנה הוא החליק באמבטיה ותפסתי אותו ברגע האחרון.
לא קרה לו כלום אבל הוא נבהל.
לאחר מכן הוא לא היה מוכן שוב להיכנס לאמבטיה,עשינו הכל וכשעברנו לבית חדש עם אמבטיה חדשה הוא היה מבסוט.
לפני כחודשיים הוא כמעט החליק אבל מאז כל אמבטיה נהפכה להיות סיוט.
מה לא ניסינו,אמבטיה עם חברים,אמבטיה איתנו כלום לא עוזר וכל יום זה סיוט מחדש.
בוכה וצורח ללא הפסקה,לא מוכן לחפוף ראש והוא פשוט מת מפחד.
אני נכנסת איתו כל יום לאמבטיה ומחזיקה אותו איתי אבל כלום לא עוזר ואנחנו כבר על סף ייאוש.
לא יודעת איך מוציאים אותו מזה?מילד שככ אהב מים לילד שפשוט מבועת מאמבטיה.
ניסינו פשוט הכללל!
אשמח לקבל עצות חדשות.
אני רוצה לציין כי תמיד היו לו בעיות עם האוזניים. כעת הוא עם כפתורים וכמובן שגם לא נותן לנו לשים לו את הפקקים.
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר טיפול בחרדות ממוקדות
דפנה תייר02/06/2009בחוסר מזל, דברים מהסוג שאת מתארת עלולים לקרות מדי פעם - הפעוט נבהל ומאותו הרגע הוא מקשר בין הארוע (ההחלקה בזמן הרחצה) לבין התחושה (הבהלה) ומכליל את התחושה גם לפעמים הבאות שהוא מתרחץ, גם אם לא קורה כל רע.
איני יודעת מה ניסיתם עד כה: האם, למשל, ניסיתם לעשות לו מקלחת קצרצרה במקום אמבטיה?
עקרונית, ישנם שני אופנים בהם ניתן לגשת לבעיה:
אפשרות ראשונה - להתעקש ולחשוף אותו באופן ישיר ביותר לנשוא הפחד שלו (האמבטיה) ולהמשיך לעשות לו אמבטיות, קצרות ככל האפשר, תוך שאתם רגועים ומנסים להשרות עליו שלווה ובטחון, עד שפשוט "יוותר" על עמדתו השלילית לגביה ויחזור וישתף פעולה. במקרה כזה עליכם להושיב אותו באמבטיה (אולי אף ללא מים) ולגרום לכך שישאר בה עד שיתרצה ויירגע, ובשום - אופן לא להוציאו כל עוד הוא בוכה ומפחד. להוציאו רק לאחר שהפסיק לבכות ונרגע. זיכרו: רק כך תתחיל לחלוף החרדה שפיתח לגבי האמבטיה. ניתן לתת לו דבר מה מתוק שהוא אוהב על מנת לזרז את הרגעתו. קחו בחשבון שזה כלל לא ענין פשוט לעבור את הדקות הקשות איתו כשהוא צורח, ויתכן מאוד שיקשה עליכם לעמוד בכך. במידה ואתם לא בטוחים שתעמדו בזה א ל תבחרו לפעול בשיטה הזו.
אפשרות שניה - עשויה לקחת זמן רב ודורשת אורך רוח. בהדרגתיות איטית ביותר לחשוף אותו לנשוא הפחד שלו (האמבטיה). למשל, ניתן לוותר על האמבטיה בימים הבאים ולהציע לו לעשות "בריכה" בגיגית שבה התרחץ כשהיה תינוק. אפשר אף להלביש לו בגד ים אם זה יסייע לו לחוות באופן חיובי יותר את החוויה. ניתן אף למקם את הגיגית בחדר שלו, ורק בהמשך למקמה בחדר האמבטיה, ואז בהמשך למקם אותה בתוך האמבטיה הריקה ממים, אחר כך באמבטיה עם קצת מים עד שתגיעו למצב שאפשר יהיה לוותר על הגיגית.
מקווה שאחת מהשיטות תתאים לכם.
בהצלחה, דפנה.* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה- נעלייםגלי24/05/2009
שלום רב
בני עוד מעט בן שנה ושבעה חודשים
התחיל גן לפני חודש והתאקלם בסדר גמור , נפרד בלי בכי וכשאני באה לאסוף אותו משוויץ ומראה לי את כל הצעצועים,ממש לא ממהר ללכת הביתה וכשהולכים נפרד בנשיקות מכל הצוות
אבל התחילה תופעה מוזרה בסמוך לכניסה לגן
הוא מוכן להוריד נעלים רק לפני האמבטיה בערב
או בימים החמים כשהלכנו לבריכה , הוריד והתרוצץ יחף על דשא ושביל עם אבנים!
אבל אם אני מחליפה לו מכנסיים או רוצה למדוד לו סנדלים הוא ממש צורח ולא מוכן בשום אופן להוריד את הנעליים
גם בבוקר בשניה שהוא קם הוא רץ למקום של הנעלים ומבקש שננעל לו אותם
בשבת איך שהוא יצא שהוא לא שם לב והתרוצץ שעה שלמה יחף אבל בשניה ששם לב התבכיין וביקש נעליים.
גם שרואה אותנו יחפים בוכה ומבקש שננעל נעליים מביא לנו אותם פיזית
אנחנו כמובן מסבירים לו שכרגע אנחנו לא רוצים לנעול נעליים ונעים לנו להיות יחפים
וכדאי לו גם להיות יחף, הוא כמובן מסרב ומנסה כל כמה זמן את מזלו שננעל אותם
חוץ מזה יש לו מזג נוח , ילד מקסים ושובב
מה פשר התופעה ? אני מאד רוצה לקנות לו סנדלים הוא כרגע מסתובב עם קרוקס.
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר תבניתיות ושגרה אצל פעוטות
מיכל דביר קורן24/05/2009גלי שלום,
מתוך הדברים שכתבת אני מעלה שני כיווני מחשבה ונסי את - על סמך ההיכרות עם בנך, לבחור מה מתאים לכם....:
את מעלה תמונה שעשויה להתאים לכיוון של רגישות תחושתית מדפוס של חיפוש אחרי גרייה מוגברת. כלומר, נטייה של בנך להעדיף את מגע הנעליים על רגליו בגלל הצורך בחוויה חושית-מגעית חזקה. המונח המקצועי הוא sensory seeking והוא מתייחס לילדים אשר בגלל קושי בעיבוד החושי שלהם מחפשים חוויות חושיות עוצמתיות יותר כיון שחוויות 'רכות' הם אינם מרגישים. למשל, האם בנך מעדיף מגע חזק על עורו בזמן רחצה (למשל, קרצוף בספוג)? האם נהנה לחכך את עורו או גופו בחפצים שונים? האם מעדיף טעמים חזקים (חריף, מטובל) או טמפרטורות מסיימות? אם נראה לך שזה הכיוון הרי שמדובר בתחום בו עוסקות מרפאות בעיסוק וניתן לסייע לו ולכם באמצעות הדרכה מתאימה.
כיוון מחשבה אחר קשור בנטייה לתבניתיות: ישנם ילדים שמאוד נעזרים בשגרה ובתבניות קבועות. מכיון שהוא התרגל שבכל בוקר, טרם היציאה לגן, נועלים נעליים, הוא מעוניין לשמור על ההרגל הזה גם בשבתות ונתקף בחרדה מהשינוי. למען שמירה על ה'סדר הטוב' הוא רוצה שגם אתם תנהגו כמוה. זה עשוי להתאים לתקופה בה יש הרבה שינויים (הגן? הקיץ?) שעשויים לעורר בו חשש והוא מנסה לשמור על החוויה המוכרת שלו. האם בנך נוטה להקפיד על סדר בתחומים נוספים (למשל, שחפצים יוחזרו למקומם?) איך הוא מתמודד עם שינויים בתחומים אחרים? עד כמה הוא ילד גמיש ומסתגל לחוויות חדשות?
מניסיוני, לעיתים שני הדפוסים קשורים זה בזה: ילדים שסובלים מרגישויות תחושתיות נוטים להעדיף את הגירוי המוכר והנוח להם ומתקשים להחליפו באחר. וגם, יש הרבה ילדים שקשורים מאוד לנעליים שלהם, או בכלל לבגדים של עונות השנה שזה עתה נסתיימו, והתחלופה של הבגדים על פי העונה קשה להם - למשל, מתעקשים ללכת עם מכנסיים ארוכים או עם גרביים למרות שכבר חם מאוד.
אם כל הדאגה קשורה לרצון שלך לקנות לו סנדלים ואין כרגע תחום-תפקודי נוסף שנפגע מההתקבעות שלו, נראה לי שלא כדאי להתעקש, ובהנחה שהכפכפים הנוכחיים יציבים דיים, וותרי לו...בעוד כמה שבועות הוא בוודאי יתרצה וירצה סנדלים כמו כולם....לעומת זאת, אם את מרגישה שהדפוסים הקבועים שלו משתלטים על תחומים נוספים בחייכם, כדאי לפנות להתייעצות.
בברכה,
מיכל* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירהנעליים
גלי25/05/2009מיכל
קודם כל ברצוני להודות לך על התשובה המפורטת והמלאה !
לגבי חויה חושית עוצמתית אני לא חושבת שזה המצב , שום דבר ממש שתארת אינו דומה. הוא לא אוהב מגע חזק בכלל
אני מתחברת יותר לחלק השני של התשובה , הוא מאד אוהב סדר , אנחנו כל הזמן צוחקים על כך כי זה כ"כ ההפך ממני ... (אמא שלי אוצרת שהוא התיקון שלי...)
האם בעצם הסידור שלו "לא משעשע" וזוהי איזה שהיא זעקה לעזרה?
אתן דוגמה, כאשר הוא חולץ נעליים לפני האמבטיה הוא רץ לשים אותם במקום וכמובן שהוא נתקל בנעליים שלנו אז גם אותם הוא שם במקום, אנחנו צוחקים והוא עצמו מאד מבסוט ומקבל מאיתנו חיזוקים חיובים על כך - כל הכבוד אתה מסדר מאד יפה...
או כשאני אומרת לו בוא נאסוף את הצעצועים הוא באמת מסדר אותם בהנאה גדולה....
האם בעצם אני צריכה לנהוג אחרת? ולא לשבח אותו על היותו מסודר?
עכשיו אני דיי מבולבלת... כי הדפוסים הקבועים שלו לא משתלטים על חיינו , כמו שציינתי הוא ילד מאד נוח שמח וחברותי
* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה
ערוץ הבריאות
האם אתם מכורים לאינטרנט?
.jpg)
.jpg)
.jpg)








.jpg)
