ביוטין: מקורות טבעיים, מחסור או עודף, הסברים ותוספי תזונה

כללי | רמות מולצות | מקורות | מחסור | עודף

כללי

ביוטין (Biotin) הוא ויטמין מסיס במים (כלומר עובר פירוק לחלקיקים כאשר הוא מוכנס למים), הנקרא גם ויטמין B7, ויטמין B8 וויטמין H. כל בעלי החיים זקוקים לביוטין והוא מסונתז (מורכב) רק על ידי חיידקים הנמצאים במעי הגס ובמעי הדק, שמרים, עובש, אצות ומספר צמחים.

בני האדם מקבלים ביוטין דרך המזון וכתוצאה מפעילות החיידקים במעיים. במקרים נדירים, בגון בדיאטה מסוימת או במחלות בקשורות למערכת העיכול כגון ציליאק, קרוהן וקוליטיס יתכן מחסור בביוטין.

ביוטין חיוני לצמיחת תאים בגוף, לייצור חומצות שומן ולתפקוד מטבוליזם (חילוף החומרים) של שומנים וחומצות אמינו. ביוטין עשוי גם לעזור לשמור על רמה תקינה של סוכר בדם. צריכת ביוטין מומלצת לעיתים לחיזוק השיער והציפורניים.


רמות מולצות

מהלידה עד גיל שישה חודשים: 5 מיקרוגרם ליום.

מגיל שבעה חודשים עד שנה: 6 מיקרוגרם ליום.

מגיל שנה עד שלוש שנים: 8 מיקרוגרם ליום.

מגיל ארבע עד שמונה שנים: 12 מיקרוגרם ליום.

מגיל תשע עד 13 שנים: 20 מיקרוגרם ליום.

מגיל 14 עד 18 שנים: 25 מיקרוגרם ליום.

מגיל 19 ומעלה: 30 מיקרוגרם ליום.

נשים הריון בכל הגילאים: 30 מיקרוגרם ליום.

נשים מניקות בכל הגילאים: 35 מיקרוגרם ליום.


מקורות

ביוטין מצוי במזונות רבים, אבל בדרך כלל במינונים נמוכים יותר מאשר ויטמינים אחרים. ישנו מחסור בידע לגבי כמות הביוטין במזונות השונים, אולם ידוע כי חלמון ביצה (הצהוב), כבד ושמרים (הנמצאים בלחמים ומאפים שונים) הם מקורות עשירים של ביוטין. להלן מספר הצעות למאכלים העשירים בביוטין: לחם מחיטה מלאה, חלמון ביצה, גבינת צ'דר, כבד, דג סלומן, אבוקדו, מיץ פטל וכרובית.


מחסור

חוסר ביוטין הוא נדיר מאוד מאחר שהחיידקים במעיים מייצרים אותו בכמויות העולות על דרישות הגוף, אולם למרות זאת חשוב להקפיד לצרוך אותו. נמצא כי חוסר ביוטין מתרחש במיוחד בשני מצבים: האחד, הזנה תוך ורידית ממושכת (למשל בעת מחלות) ללא תוספת ביוטין, והשני, צריכת לבן של ביצה (חלבון) במשך תקופה ממושכת. בלבן של הביצה ישנו חומר הקושר ביוטין ומונע ממנו להיספג טוב בגוף. כמו כן, במקרים נדירים, כגון בדיאטה מסוימת או במחלות הקשורות למערכת העיכול כגון ציליאק, קרוהן וקוליטיס יתכן מחסור בביוטין.

הסימפטומים העיקריים של חוסר ביוטין הם: נשירת שיער ופריחה אדומה עם קשקשים מסביב לעיניים, האף, הפה ואברי המין. הסימפטומים הנוירולוגיים שיכולים להופיע הם: דיכאון, עייפות, הזיות ותחושת עקצוץ ברגליים.


עודף

צריכת ביוטין גבוהה לא נמצאה מסוכנת. נמצא כי אנשים עם הפרעה תורשתית של מטבוליזם ביוטין שנטלו תוספי ביוטין במינונים גבוהים לא סבלו מתופעות לוואי. עוד נמצא כי אנשים ללא הפרעה תורשתית של מטבוליזם ביוטין שנטלו תוספי ביוטין במינונים של עד 5.000 מיקרוגרם לא סבלו מתופעות לוואי.


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר