חומצה פולית: מקורות טבעיים, מחסור או עודף, הסברים ותוספי תזונה

כללי | רמות מולצות | מקורות | מחסור | עודף

כללי

חומצה פולית (Folic-Acid) היא ויטמין ממשפחת ויטמיני B, שהם ויטמינים מסיסים במים. שמה השני הוא ויטמין B9. חומצה פולית חיונית להתפתחות התקינה של גוף האדם והיא מעורבת בייצור החומר הגנטי – DNA ובמספר תפקודי גוף חשובים. מרוב חשיבותה, על פי החוק בארה"ב מאז 1988, יש להוסיף חומצה פולית למזונות כגון דגנים, קמח, לחם, פסטה, מאפים, עוגיות וכו'.

צריכת חומצה פולית יכולה לסייע במניעת מחלות רבות כגון: סרטן המעי הגס, סרטן צוואר הרחם, סרטן הלבלב, מחלות לב ושבץ. צריכת חומצה פולית מקטינה את הסיכוי לחלות בסרטן השד (למניעת סרטן השד, התועלת רבה יותר כאשר נשים צורכות בנוסף לחומצה פולית גם ויטמין B12 וויטמין B6).

בנוסף, חומצה פולית משמשת גם לטיפול בקרב אנשים הסובלים מבעיות ומחלות כגון: אובדן זיכרון, אלצהיימר, אובדן שמיעה הקשור לגיל, אוסטיאופורוזיס, בעיות שינה, דיכאון, כאבי שרירים, איידס, תסמונת ה-X השביר, מחלת עור בשם ויטיליגו ועוד.

צריכת חומצה פולית יעילה במיוחד להפחתת רמות ההומוציסטאין אצל אנשים עם מחלות כליה. לכ-85% מהאנשים עם מחלת כליות קשה יש רמות גבוהות מדי של הומוציסטאין היכולות לגרום מחלות לב, שבץ ועוד. הומוציסטאין היא חומצת אמינו המשמשת כאבני בניין לחלבונים ולכן חיונית לייצור רקמות החיבור, השלד, העור, השיער, הציפורניים, לצמיחה ולהתפתחות תקינה.

צריכת חומצה פולית גם מצמצמת את ההשפעות המזיקות של התרופה המוכרת מתוטרקסט, אשר משמשת לטיפול בדלקת מפרקים שגרונית, פסוריאזיס ועוד. במקרים אלו חומצה פולית מפחיתה את הבחילות וההקאות שהן תופעות לוואי אפשריות של התרופה מתוטרקסט.

חומצה פולית בהריון


לנשים בהריון ולנשים המנסות להיכנס להריון מומלץ לצרוך חומצה פולית באופן קבוע. חומצה פולית יכולה למנוע פגמים בצינור העצבי של העובר, מומים מולדים כגון ספינה ביפידה (פגם המתפתח אצל עוברים בחודש הראשון להריון ומתבטא בפתח בחוליה אחת או במספר חוליות בעמוד השדרה ובלט של עצבי חוט השדרה) ויכולה למנוע אף מומים בהתפתחות המוח.


רמות מולצות

לאדם בריא המנה היומית המומלצת של חומצה פולית היא: 400 מיקרוגרם (מק"ג) המתקבלים בדרך כלל מתזונה נכונה ובריאה. אין לצרוך כמות גדולה יותר, אלא אם רופא הורה על כך. ככלל, אדם הסובל מחוסר חומצה פולית צריך לצרוך מינון גבוה של 3 - 5 מ"ג חומצה פולית ביום. להלן מספר מינונים מומלצים לטיפול בבעיות ומצבים שונים. המלצות אלו משתנות ולכן חשוב להיוועץ ברופא לפני ההחלטה על המינון:

לאנשים הסובלים ממחסור קל בחומצה פולית מומלץ לצרוך 250 מיקרוגרם עד 1 מ"ג ליום.

להפחתת הסיכון לסרטן המעי הגס יש לצרוך כ-400 מק"ג חומצה פולית ליום.

לשיפור התגובה של אדם לתרופות נגד דיכאון מומלץ לצרוך 200-500 מק"ג ליום.

להפחתת רמות ההומוציסטאין אצל אנשים עם מחלות כליה מומלץ לצרוך 800 מק"ג עד 1 מ"ג. אצל אנשים עם מחלת כליות חמורה ניתן להגיע גם למינונים של 15 מ"ג ליום.

רמות מומלצות של חומצה פולית בהריון
לנשים המנסות להיכנס להריון מומלץ לצרוך (במטרה למנוע מומים בצינור העצבי של העובר) לפחות 400 מק"ג ליום מתוספי מזון או ממזון מועשר בחומצה פולית ולהמשיך את צריכת החומצה הפולית כחודש לאחר הכניסה להריון. לנשים שלהן היה הריון קודם עם בעיות כגון בעיות בצינור העצבי של העובר מומלץ ליטול 4 מ"ג חומצה פולית כחודש לפני הכניסה להריון ולהמשיך ליטול כמות זו במשך שלושה חודשים לאחר ההתעברות.


מקורות

ניתן לקבל חומצה פולית מתוספי מזון או ממזונות העשירים בחומצה פולית. מזונות העשירים באופן טבעי בחומצה פולית הם: ירקות עליים (כגון תרד, ברוקולי, חסה), במיה, אספרגוס, פירות (כמו בננות, מלונים, ולימונים) שעועית, שמרים, פטריות, בשר (כגון כבד בקר), מיץ תפוזים ומיץ עגבניות.

קיימים תוספי מזון המכילים רק חומצה פולית ותוספי מזון המכילים ויטמינים שונים וביניהם חומצה פולית. תוספי מזון עם חומצה פולית במינון של 500 מק"ג ומטה ניתן להשיג ללא מרשם רופא. בשביל מינון גבוה יותר יש בדרך כלל צורך במרשם.


מחסור

חוסר חומצה פולית עלול לגרום למחלות שונות. הסיבות לחוסר בחומצה פולית הן: תזונה בה חסרה חומצה פולית; צריכה מוגברת בגוף של חומצה פולית - מצב זה מופיע אצל נשים בהריון, חולי סרטן, מחלות כבד, מחלות כליה ועוד; ספיגה לא תקינה - האדם צורך מספיק חומצה פולית אבל היא לא נספגת היטב בגוף (נפוץ במצבים כגון מחלת ציליאק, אלכוהליזם, נטילת תרופות כגון תרופות שינה, תרופות לאפילפסיה); ועוד.

הביטויים הקליניים של חוסר בחומצה פולית הם: אנמיה מגלובלסטית (שסימניה הן: דפיקות לב, קוצר נשימה, חולשה, סחרחורות ועוד), בעיות במערכת העיכול, קרישיות יתר של הדם - מה שיכול לגרום למחלות לב וכלי דם, שבץ מוחי ועוד. מחסור בחומצה פולית אצל נשים בהריון יכול לגרום למומים אצל העובר ואף להפלות, מחסור בחומצה פולית אצל ילדים יכול לגרום לבעיות בהתפתחות.

אנשים הסובלים מחוסר בחומצה פולית צריכים לקבל יותר חומצה פולית ממזון ותוספי מזון. ניתן לאבחן חוסר בחומצה פולית על ידי בדיקות דם שונות, בדיקת מח עצם, בדיקה ביוכימית של חומצה פולית ועוד.


עודף

עודף של חומצה פולית בגוף עלול לגרום תופעות לוואי כגון כאבי בטן, שלשולים, פריחה, הפרעות שינה, עצבנות, בלבול, בחילה, קלקול קיבה, שינויים בהתנהגות, בעיות עור, פרכוסים, גזים ותופעות לוואי אחרות.

ישנו חשש כי נטילת כמות גבוהה מהמומלץ של חומצה פולית במשך תקופה ארוכה עלולה לגרום לתופעות לוואי חמורות אף יותר. ישנם מספר מחקרים שהראו כי נטילת חומצה פולית במינון של 1200-800 מיקרוגרם באופן קבוע עלולה להגדיל את הסיכון להתקף לב בקרב אנשים הסובלים מבעיות לב. מחקר אחד מצא כי נטילת מינונים גבוהים של חומצה פולית עלולה להגביר את הסיכון לחלות בסרטן, כגון סרטן הריאות או סרטן הערמונית.


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר