ויטמין B1: מקורות טבעיים, מחסור או עודף, הסברים ותוספי תזונה

כללי | רמות מולצות | מקורות | מחסור | עודף

כללי

ויטמין B1, שנקרא גם תיאמין, הינו אחד משמונת ויטמיני B. הוא נחשב לוויטמין נוגד לחץ, מכיוון שהוא מחזק את המערכת החיסונית ואת יכולתו של הגוף לעמוד במצבי לחץ. הוא מכונה ויטמין B1 היות והוא הראשון שהתגלה מבין ויטמיני B. הוא מצוי בצמחים ובבעלי חיים ומשחק תפקיד חשוב בתגובה מטבולית מסוימת. עד כה ידועים מספר מצבים רפואיים בהם ישנה חשיבות לצריכת ויטמין B1:

בריברי. הטיפול החשוב ביותר באמצעות ויטמין B1 הוא זה במחלת ברי ברי (מחלה ניוונית), אשר נובעת עקב מחסור של ויטמין B1 בתזונה. תסמיניה כוללים: נפיחות, עקצוץ או תחושת בעירה בגפיים, בלבול, קשיי נשימה (עקב הימצאות נוזלים בריאות) ותנועת עיניים בלתי נשלטת. למרות שזה מצב נדיר בגלל שכיחותו הגבוהה של ויטמין B1 במזונות השונים, אנשים עלולים לפתחו בצורה מהירה למדי, מכיוון שהגוף אינו אוגר ויטמין B1.

תסמונת ורניקה קרסקוב. מדובר בהפרעה מוחית הנגרמת עקב מחסור בוויטמין B1. הטיפול הוא באמצעות תוסף מזון של ויטמין B1.

קטרקט. עדויות ראשוניות מצביעות על כך כי ויטמין B1 יחד עם רכיבי תזונה אחרים קשור בסיכון נמוך לפתח קטרקט.

אלצהיימר. מכיוון שחוסר בוויטמין B1 עלול לגרום לדמנציה בתסמונת ורניקה קרסקוב, ישנה גרסה הסוברת כי תוסף תזונה של ויטמין B1 יכול להטיב עם מחלת אלצהיימר בהפחתת חומרתה. יש צורך במחקר נוסף שיבדוק את הסברה.

אי ספיקת לב. יש החושבים כי תוסף מזון של ויטמין B1 יכול לעזור במקרים של אי ספיקת לב שנוצרה עקב ברי ברי רטוב – מצב בו מצטברים נוזלים סביב הלב.


רמות מולצות

מהלידה עד גיל חצי שנה: 0.2 מ"ג ויטמין B1 ביום.

מגיל שבעה חודשים עד שנה: 0.3 מ"ג ויטמין B1 ביום.

מגיל שנה עד גיל שלוש שנים: 0.5 מ"ג ויטמין B1 ביום.

מגיל ארבע עד שמונה שנים: 0.6 מ"ג ויטמין B1 ביום.

מגיל תשע עד 13 שנים: 0.9 מ"ג ויטמין B1 ביום.

מגיל 14 עד 18 שנים: 1.2 מ"ג ויטמין B1 ביום לגברים ו-1 מ"ג לנשים.

מגיל 19 ומעלה: 1.2 מ"ג ויטמין B1 ביום לגברים ו-1.1 מ"ג לנשים.

נשים בהריון: 1.4 מ"ג ויטמין B1 ביום.

נשים מניקות: 1.5 מ"ג ויטמין B1 ביום.

ערכים אלה מתייחסים לאנשים בריאים. במקרים של אנשים הסובלים מברי ברי או מתסמונת ורניקה קרסקוב, הרופא המטפל צריך לקבוע את הרמה הדרושה.


מקורות

1. מזון


רוב המזונות מכילים כמויות קטנות של ויטמין B1. כמויות גדולות יותר ניתן למצוא בחיטה מלאה, מזונות מועשרים, קטניות, נבט חיטה, סובין, שמרי בירה ועוד. יש לקחת בחשבון כי ויטמין B1 נהרס בקלות כאשר הוא נחשף לחום.

2. תוספי מזון


ויטמין B1 נמצא במולטיוויטמין, בקומפלקס ויטמיני B וכן כתוסף מזון כשלעצמו. כיום בשוק ניתן למצוא תוסף מזון של ויטמין B1 במגוון רחב של צורות, החל מטבליות ועד לסוכריות.


מחסור

מצב של חוסר בוויטמין B1 הינם נדירים, והוא נוטה להתרחש בקרב אנשים שרוב צריכתם הקלוריות מגיעה מסוכר או מאלכוהול. אנשים הסובלים מחוסר בוויטמין B1 עלולים לסבול מעייפות, עצבנות, דיכאון וחוסר נוחות בבטן. בנוסף, מי שסובל מחוסר בוויטמין B1 יתקשה גם לעכל פחמימות. כתוצאה מכך, חומר המכונה חומצה פירובית מצטבר בזרם הדם שלהם, וגורם לירידה ביכולת ערנות, לקשיי נשימה ולבעיית (מחלת ברי ברי).


עודף

ויטמין B1 הינו ויטמין מסיס במים, ומכיוון שכך הוא מגיע לרמות גבוהות עד רעילות בגוף לעתים נדירות בלבד. ניתן לצרוך אותו בכמויות של 50 עד 100 מ"ג בתור תוסף מזון. הסיכון להרעלה עקב נטילתו האוראלית הוא נמוך מאוד, ואולם בכל זאת מומלץ להתייעץ ברופא בטרם נוטלים כמויות גדולות מאוד ממנו. לעומת זאת, כאשר הוא נצרך דרך הווריד (בתורת זריקה) בכמויות גדולות מדי, הוא עלול לגרום להלם אנפילקטי. תסמיני של עודף ויטמין B1 כוללים תחושת חום, הזעה, בחילה, חוסר מנוח, קשיי נשימה, מועקה בגרון, גוון כחלחל בעור ולבסוף מוות.


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר