זרחן: מקורות טבעיים, מחסור או עודף, הסברים ותוספי תזונה

כללי | רמות מולצות | מקורות | מחסור | עודף

כללי

חוץ מסידן, הזרחן הוא המינרל השכיח ביותר בגוף האנושי. שני מינרלים אלה עובדים לרוב יחד, במגוון תהליכים חשובים, ביניהם: בניית עצמות ושיניים חזקות. כ-85% מכמות הזרחן בגוף נמצאת בעצמות ובשיניים, ובנוסף ניתן למצוא אותו גם בתאים ורקמות בכל רחבי הגוף.

לזרחן תפקיד חשוב בתהליך סינון פסולת מכליות, באחסון האנרגיה בגוף ובתהליך השימוש בה. זרחן מסייע בהפחתת כאבי שרירים לאחר אימון כושר עוצמתי. הוא דרוש בגוף לצורך גדילה, תחזוקה ותיקון של רקמות ותאים ולצורך בניית DNA ו-RNA ומשחק תפקיד חשוב בוויסות רמות של ויטמינים ומינרלים אחרים בגוף, כדוגמת ויטמין D, יוד, מגנזיום ואבץ.

טיפול רפואי באמצעות זרחן נהוג בשלושה מקרים:

מחסור של זרחן בגוף (היפופוספטמיה).

רמות גבוהות של סידן בדם (היפרקלסמיה).

אבנים בכליות שמקורן בסידן.

בנוסף למקרים אלה, משתמשים בזרחן גם בטיפול חוקן בתור חומר משלשל.


רמות מולצות

מהלידה עד גיל חצי שנה: 100 מ"ג זרחן ביום.

7 חודשים עד גיל שנה: 257 מ"ג זרחן ביום.

שנה עד גיל שלוש שנים: 460 מ"ג זרחן ביום.

גיל ארבע עד שמונה שנים: 500 מ"ג זרחן ביום.

מגיל תשע עד 18: 1250 מ"ג זרחן ביום.

מגיל 19 ומעלה: 700 מ"ג זרחן ביום.


מקורות

1. מזון


מזונות עשירים בחלבונים כדוגמת בשר, עוף, דגים, ביצים, מוצרי חלב למיניהם, שקדים וקטניות נחשבים למקורות מצוינים לזרחן. מקורות נוספים לזרחן הם דגנים מלאים, תפוחי אדמה, פירות יבשים, שום ומשקאות מוגזים.

2. תוספי מזון


זרחן פשוט הוא חומר דמוי שעווה בצבע לבן או צהוב אשר נשרף במגע עם אוויר. הוא נחשב לרעיל במיוחד ונמצא בשימוש הרפואה רק בתור תרופה הומאופתית. יש ליטול זרחן פשוט רק בהוראתו ותחת השגחתו של איש מקצוע מיומן. במקום זרחן פשוט, ברוב המקרים הרופאים רושמים תוספי מזון שמכילים זרחן אנאורגני. רוב האנשים אינם זקוקים לתוסף מזון של זרחן.


מחסור

רוב הציבור מקבל כמויות מספקות של זרחן מתזונתנו. זאת מפאת שכיחותו של זרחן במזונות עתירי חלבונים, ששכיחות צריכתם גבוהה. מצבים רפואיים מסוימים, כדוגמת סוכרת, רעב ואלכוהוליזם עלולים לגרום לצניחה של רמת זרחן בגוף. מצב זה נכון גם במקרים רפואיים אחרים שמונעים ספיגה נאותה של חומרי הזנה מהמזון, כדוגמת מחלות קרוהן וצליאק. בנוסף לכך, תרופות מסוימות עלולות גם הן לגרום לצניחת רמת זרחן בגוף.

תסמינים של חוסר זרחן בגוף כוללים בין היתר: איבוד תיאבון, חרדה, כאבי עצמות, עצמות שבירות, נוקשות מפרקים, עייפות, הפרעות נשימה, עצבנות, חוסר תחושה, חולשה ושינויים במשקל הגוף. מצב זה חוסר בזרחן אצל ילדים עלול לגרום לתסמינים נוספים, כדוגמת האטה בצמיחה והתפתחות לקויה של שיניים ועצמות.


עודף

למעשה, מצב של עודף זרחן בגוף שכיח הרבה יותר וכן מסוכן יותר מבחינה בריאותית מאשר זה של חוסר זרחן. מצב של עודף זרחן בגוף נגרם לרוב על ידי מחלת כליות זו או אחרת או באמצעות נטילת תוסף תזונה של זרחן בכמויות עודפות ללא כמויות מספקות של תוסף תזונה המכיל סידן. יש לציין, כי ככל שעולה כמות הזרחן שאנו צורכים בין אם בתזונה ובין אם באמצעות תוספי מזון, כך עולה הכמות הדרושה לנו של סידן. האיזון העדין שבין שני מינרלים אלה, חיוני לחוזק עצמות ולמניעת מחלת אוסטיאופורוזיס.

עודף חמור בכמויות זרחן בגוף עלול להיות רעיל. מצב זה יכול לגרום לשלשולים ולהסתיידות (התקשחות) של איברים פנימיים ורקמות רקות, מה שבתורו יגרום לירידה ביכולת הגוף לספוג ברזל, סידן, מגזניום ואבץ.


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר