ויטמין A: מקורות טבעיים, מחסור או עודף, הסברים ותוספי תזונה

כללי | רמות מולצות | מקורות | מחסור | עודף

כללי

ויטמין A הוא שם כללי לקבוצה של מרכיבים אשר משחקים תפקיד חשוב בכושר ראיה, גדילת עצמות, תהליך רביה, התחלקות תאים והתמיינות תאים (תהליך בו תאים הופכים לחלק מרקמות המוח, השרירים, הריאות, תאי דם או לתאים ברקמות מיוחדות אחרות). ויטמין A מסייע בוויסות המערכת החיסונית (אשר מסייעת במניעה של זיהומים או בהדפתם באמצעות תאי דם לבנים שהורגים בקטריות ווירוסים) והוא חשוב מאוד לבריאות ומראה העור.

קיימים שני סוגים עיקריים של ויטמין A, אחד הנמצא במזונות מן החי והשני שנמצא במזונות מן הצומח. ויטמין A שמגיע מן החי מכונה גם רטינול, ונחשב לבעל כושר ספיגה מצוין. לעומת זאת, ויטמין A שמקורו בפירות וירקות צבעוניים מכונה פרו-ויטמין A קרוטנואיד שמומר בגוף לרטינול. המכון לרפואה מעודד את צריכת הפירות והירקות המכילים קרוטנואיד בזכות יתרונותיהם הבריאותיים הרבים.


רמות מולצות

נהוג לדבר על רמות מומלצות של ויטמין A במיקרוגרם או ב- IU שהינן מדד בינלאומי.

מהלידה עד גיל חצי שנה: 400 מק"ג (1320 IU) ויטמין A ביום.

שבעה חודשים עד שנה: 500 מק"ג (1650 IU) ויטמין A ביום.

שנה עד גיל שלוש שנים: 300 מק"ג (1000 IU) ויטמין A ביום.

מגיל ארבע עד שמונה שנים: 400 מק"ג (1320 IU) ויטמין A ביום.

מגיל תשע עד 13 שנים: 600 מק"ג (2000 IU) ויטמין A ביום.

מגיל 14 עד 18 שנים: 900 מק"ג (3000 IU) ויטמין A ביום לגברים, 700 מק"ג (2310 IU) לנשים, 750 מק"ג (2500 IU) לנשים בהריון ו-1200 מק"ג (4000 IU) לנשים מניקות.

מגיל19 ומעלה: 900 מק"ג (3000 IU) ויטמין A ביום לגברים, 700 מק"ג (2310 IU) לנשים, 770 מק"ג (2565 IU) לנשים בהריון ו-1300 מק"ג (4300 IU) לנשים מניקות.


מקורות

1. מזון


מזונות מן החי מכילים ויטמין A מסוג רטינול, כאשר המקורות הטובים ביותר לוויטמין זה הם (בסדר יורד): כבד בקר או עוף, חלב ומוצרי חלב וביצים. מזונות רבים כדוגמת חלב ודגני בוקר מועשרים בוויטמין A בצורה מלאכותית. הצורה הצמחית של ויטמין A (קרוטנואיד) הם גזרים, תרד, משמש, מנגו, שיבולת שועל ואפרסק.

2. תוספי מזון


במידת הצורך ניתן לצרוך גם ויטמין A כתוסף מזון.


מחסור

במדינות מערביות ישנן מקרים מעטים בלבד של חוסר בוויטמין A, כאשר רובם קשורים במחלות כדוגמת מחלות לבלבל, כבד, מעיים, בעיות שלשולים חמורות ועקב אלכוהוליזם (אלכוהול גורם להרס מחסני ויטמין A בגוף). בנוסף, אנשים ובמיוחד ילדים שנמצאים מתחת לקו העוני וסובלים מתזונה לקויה, נוטים יותר לפתח חוסר בוויטמין זה.

בין התסמינים ניתן למנות: עיוורון לילה היחלשות המערכת החיסונית, בנוסף, מצבים קלים של חסר בוויטמין A שלא באים לידי ביטוי בתסמינים חמורים יכולים לעודד זיהומים, להאט את קצב הצמיחה של ילדים ואת קצב התפתחות העצמות ולהעלות את הסיכון ללקות במגוון מחלות חמורות.


עודף

עודף של ויטמין A בגוף שצרך ממקור חי, יכול להוביל לתסמיני הרעלה. מצב של עודף ויטמין A בא לידי ביטוי בארבע קבוצות עיקריות של תסמינים: מומים מולדים, בעיות כבד, צפיפות מופחתת של מינרלים בעצמות – מצב שעלול לגרום לאוסטאופורוזיס ולקויות של מערכת העצבים המרכזית. תסמינים אלה של עודף ויטמין A בגוף יכולים להיגרם במקרים בהם מדובר באנשים הניזונים באופן קבוע וארוך טווח מכבד, ואולם רוב המקרים של עודף ויטמין A נגרמים עקב צריכה מוגזמת של תוספי מזון שמכילים אותו. לעומת זאת, תסמינים של עודף ויטמין A ממקור צמחי (קרוטנואיד) אינם נחשבים למסוכנים לבריאות והחמור שבהם מתבטא בעור צהבהב.

תסמינים של הרעלת ויטמין A עלולים בין השאר להיות תוצאה של צריכה עודפת בצורה מוגזמת במהלך זמן קצר של תוספי מזון המכילים ויטמין זה. תסמינים של הרעלה חמורה של ויטמין A כוללים בין היתר: בחילות והקאות, כאבי ראש, סחרחורות, טשטוש ראיה וחוסר קואורדינציה בשרירים. על מנת למנוע מצבים של הרעלת ויטמין A נקבע מדד של צריכה מקסימאלית של ויטמין A שאינה גורמת למצב עודף בגוף. יש לציין כי רמות הצריכה המקסימאליות אינן מתייחסות למצבים בהם ויטמין Aניתן כטיפול במקרים של מחלות שונות של חוסר ויטמין A בגוף.

מהלידה עד גיל שלוש שנים: 600 מק"ג (2000 IU) ויטמין A ביום.

מגיל ארבע עד שמונה שנים: 900 מק"ג (3000 IU) ויטמין A ביום.

מגיל תשע עד 13 שנים: 1700 מק"ג (5610 IU) ויטמין A ביום.

מגיל 14 עד 18 שנים: 2800 מק"ג (9240 IU) ויטמין A ביום.

מגיל 19 ומעלה: 3000 מק"ג (10000 IU) ויטמין A ביום.


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר