חומצות אמינו: מקורות טבעיים, מחסור או עודף, הסברים ותוספי תזונה

כללי | רמות מולצות | מקורות | מחסור | עודף

כללי

חומצות אמינו חיוניות לפעילות תקינה של הגוף האנושי. כל אחד, ובמיוחד מי שעוסק בבניית שרירים, יכולים להפיק המון מחומצות אמינו, היות והן משחקות תפקיד חשוב בהחלפת, גדילת והתפתחות רקמת השרירים. אבל התפקיד החשוב ביותר של חומצות אמינו קשור בייצור חלבונים ואנזימים בגוף – באמצעות הטמעת חלבונים, הגוף מייצר יותר מ-50,000 סוגים שונים של חלבונים ומעל 15,000 סוגי אנזימים. בנוסף, חומצות אמינו חיוניות לוויסות מצב הרוח, יכולת ריכוז, אגרסיות, יכולת קשב ושינה.

קיימים 20 סוגים של חומצות אמינו, כאשר המוכרים ביותר הם – גלוטמין, גליצין, פנילאנין, טריפטופאן וואלין – שלוש החומצות האחרונות הינן חיוניות במיוחד לתפקוד הגוף האנושי. את שמונה חומצות אמינו החיוניות, הגוף אינו יכול לייצר בעצמו והוא צריך לקבל באמצעות תזונה. את שאר 12 החומצות, הגוף מסוגל לייצר בעצמו.

כאשר אדם צורך חלבון בתזונתו, הוא מתפרק בגוף לחומצות אמינו מהן הוא מורכב. לאחר מכן, כל חומצת אמינו משמשת לבנייה של חלבונים ואנזימים הדרושים לפעילות הגוף. חוקרים, מומחים ורופאים בתחום מסכימים פה אחד כי צריכה מספקת של חומצות אמינו מהווה רכיב חיוני בשמירה על תזונה נכונה.


רמות מולצות

רמות מומלצות של שמונה חומצות האמינו החיונית, שהגוף אינו יכול לייצר:

פניאלין. מהלידה עד גיל ארבעה חודשים: 125 מ"ג ביום לכל ק"ג גוף.
מגיל חמישה חודשים עד שנתיים: 69 מ"ג ביום לכל ק"ג גוף.
מגיל שלוש עד 12 שנים: 22 מ"ג ביום לכל ק"ג גוף.
מגיל 13 ומעלה: 14 מ"ג ביום לכל ק"ג גוף.

טריפטופאן. מהלידה עד גיל שנתיים: 17 מ"ג ביום לכל ק"ג גוף.
מגיל שלוש עד 10 שנים: 12.5 מ"ג ביום לכל ק"ג גוף.
מגיל 13 עד 18: 3.3 מ"ג ביום לכל ק"ג גוף.
מגיל 19 ומעלה: 3.5 מ"ג ביום לכל ק"ג גוף.

ואלין. תינוקות – 89 מ"ג ביום לכל ק"ג גוף.
ילדים – 25 מ"ג ביום לכל ק"ג גוף.
מבוגרים - 14 מ"ג ביום לכל ק"ג גוף.

איזולוצין. תינוקות – 80 מ"ג ביום לכל ק"ג גוף.
ילדים – 28 מ"ג ביום לכל ק"ג גוף.
מבוגרים - 12 מ"ג ביום לכל ק"ג גוף.

לוצין. תינוקות – 128 מ"ג ביום לכל ק"ג גוף.
ילדים – 42 מ"ג ביום לכל ק"ג גוף.
מבוגרים - 16 מ"ג ביום לכל ק"ג גוף.

ליסין ומטיאונין. תינוקות – 97 מ"ג ביום לכל ק"ג גוף.
ילדים – 44 מ"ג ביום לכל ק"ג גוף.
מבוגרים - 12 מ"ג ביום לכל ק"ג גוף.

טריאונין. תינוקות – 63 מ"ג ביום לכל ק"ג גוף.
ילדים – 28 מ"ג ביום לכל ק"ג גוף.
מבוגרים - 8 מ"ג ביום לכל ק"ג גוף.


מקורות

1. מזון


מקורות מזון טובים לחומצות אמינו, הם כאלה העשירים בחלבונים, כדוגמת: בשר, דגים, מוצרי חלב, קטניות ועוד.

2. תוסף מזון


ישנן מגוון רחב של סוגי תוספי מזון המכילים חומצות אמינו. על מנת לשמור על איזון במאזן המינרלים והוויטמינים בגוף, מומלץ ליטול חומצות אמינו כחלק מקומפלקס ויטמינים ומינרלים.


מחסור

אנשים שעלולים לסבול מחוסר בחומצות אמינו הם צמחונים וטבעונים, וכן מי שסובל מאלרגיות, מעייפות שמקורה בלחץ וסטרס ומהיפוגליקמיה (ירידה מסוכנת ברמות הסוכר בדם). התסמינים של חוסר בחומצות אמינו כוללים בעיות עיכול (עקב מחסור באנזימי עיכול), נשירת שיער, פצעים בעור, דמנציה, חולשה, צמיחה איטית בקרב ילדים, אדישות לסביבה, איבוד רקמת שריר ועוד.


עודף

מצבים של עודף חומצות אמינו הם נדירים יחסית, והתסמינים כוללים התעבות וחספוס בעור, חולשה, שלשול, בחילות וכן פעילות מוגברת של כמה סוגי וירוסים. מסיבה זו, אנשים הסובלים ממחלת הרפס צריכים להימנע מנטילת רמות גבוהות מדי של חומצות אמינו. גם נשים בהריון, נשים מניקות וכן אנשים הסובלים מסכיזופרניה צריכים להימנע מנטילה עודפת של חומצות אמינו.


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר