אשלגן: מקורות טבעיים, מחסור או עודף, הסברים ותוספי תזונה

כללי | רמות מולצות | מקורות | מחסור | עודף

כללי

אשלגן הוא מינרל חשוב לתפקודם התקין של התאים, הרקמות והאיברים בגוף. הוא משמש כחומר מוליך חשמל בגוף, הוא אחראי לכיווץ שריר הלב וממלא תפקיד חשוב בכיווץ שרירי השלד, מה שהופך אותו לחיוני בכל הקשור לתפקוד מערכת העיכול ומערכת השרירים, מווסת את רמות החומציות ומשק המים בגוף, חיוני לפעילות תקינה של מערכת העצבים והמוח ומשחק תפקיד משמעותי בהתפתחות שרירים. מעבר לכך, אשלגן ממלא תפקיד חשוב בכמה מצבים רפואיים נוספים:

בריאות העצמות. ממחקרים שבוצעו בנושא עולה כי קיים קשר בין תזונה עשירה באשלגן לבין בריאות העצמות בגוף. ואולם, נדרשים מחקרים נוספים על מנת ללמוד האם אשלגן יכול לסייע במניעת דלדול העצם.

יתר לחץ דם. מחקרים שבדקו את הנושא מצאו קשר בין תזונה דלת אשלגן לבין יתר לחץ דם. בנוסף, ישנן עדויות לכך כי תוספי מזון של אשלגן יכולים לסייע בהורדת לחץ דם. למרות שדרוש מחקר נוסף בנושא, יש הטוענים כי השפעתו זו של אשלגן על לחץ דם מתקיימת רק במקרים בהם נוטלים תוסף מזון של אשלגן כאשר כבר קיים חוסר באשלגן בגוף.

שבץ. נראה כי אנשים שתזונתם עשירה באשלגן נמצאים בסיכון נמוך יותר ללקות בשבץ. לא ניתן לומר את אותו הדבר על אנשים שמקבלים את האשלגן מתוספי מזון.


רמות מולצות

מהלידה עד גיל שישה חודשים: 500 מ"ג (mEq 13) אשלגן ביום.

משבעה חודשים עד גיל שנה: 700 מ"ג (mEq 18) אשלגן ביום.

גיל משנה עד שנתיים: 1000 מ"ג (26 mEq) אשלגן ביום.

מגיל שנתיים עד חמש שנים: 1400 מ"ג (36 mEq) אשלגן ביום.

מגיל שש שנים עד תשע: 1600 מ"ג (41 mEq) אשלגן ביום.

מגיל עשר ומעלה: 2000 מ"ג (51 mEq) אשלגן ביום.


מקורות

1. מזון


לקבוצות מקורות מזון עשירים באשלגן ניתן לייחס בננות, מיץ הדרים, אבוקדו, מלון, עגבניות, תפוח אדמה, דג סול, עוף ובשרים אחרים. מומלץ כי התזונה היומית תכלול בין שניים לחמישה גרם אשלגן. מקורות מומלצים: בטטה,רסק עגבניות, עלי סלק, תפו"א, שעועית לבנה, יוגורט, צדפות, מיץ שזיפים, מיץ גזר, פוטית, פולי סויה, בקלה, בננה, עלי תרד, מיץ עגבניות, רוטב עגבניות, שזיפים מיובשים, חלב, משמש מיובש, מלון, עדשים, מיץ תפוזים, פורל ועוד.

2. תוספי מזון


כיום קיימים בשוק מגוון תוספי מזון המכילים אשלגן אותם ניתן למצוא בשלל צורות, החל מטבליות, דרך כמוסות ועד לאבקות ונוזלים. בנוסף, קיימת כמות קטנה של אשלגן גם במולטיוויטמין. שימו לב, חוץ מאשר קבלת אשלגן באמצעות נטילת מולטיוויטמין, אין לעשות זאת אלא בהוראה מפורשת של רופא, דבר זה חשוב במיוחד בהקשר לילדים.

אשלגן בתוספי מזון בד"כ נרשם לאנשים בגילאי 65 ומעלה הסובלים מיתר לחץ דם. בנוסף, חשוב כי נשים מניקות יקבלו מספיק אשלגן, היות והן מאבדות כמויות רבות של אשלגן בחלב.


מחסור

חוסר אשלגן בגוף (מצב המכונה היפוקלימיה) הוא לרוב תוצאה של שימוש ארוך טווח בחומרים משתנים, בעיית שלשולים חמורה, סוכרת או עקב תזונה דלה באשלגן. תסמיני היפוקלימיה כוללים עייפות, אבדן תאבון, קצב לב לא סדיר, חולשה, בססת מטבולית (בסיסיות יתר בדם ובנוזלי הגוף), אנורקסיה, אדישות, התכווצויות שרירים ועוד. היפוקלימיה עלולה להוות מצב מסכן חיים, לכן חשוב מאוד לטפל בה.


עודף

רמות נורמאליות של אשלגן בגוף נמצאות בטווח שבין mEq/L 3.5 ועד mEq/L 5. רמות גבוהות מדי של אשלגן בדם (מצב המכונה היפרקלימיה) הן לרוב תוצאה של מחלה כדוגמת בעיית כליות או סוכרת. מצב חמור של היפרקלימיה עלול לסכן את פעילות הלב. היפרקלימיה ידועה כמחלה תורשתית המאופיינת באפיזודות של חסר אשלגן (היפוקלימיה) בדם. ואולם הסיבה השכיחה ביותר להיפרקלימיה הינה הפרשה מועטה של אשלגן בשתן, בגלל אי ספיקת כליות. נטילה חד פעמית של 18 גרם של אשלגן בבת אחת יכולה גם היא להביא להיפרקלימיה.

תסמיני היפרקלימיה כוללים חולשה, קשיי נשימה, תחושות נוירולוגיות חריגות, קצב לב לא סדיר וכן דופק חלש או איטי.


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר