אומגה 6: מקורות טבעיים, מחסור או עודף, הסברים ותוספי תזונה

כללי | רמות מולצות | מקורות | מחסור | עודף

כללי

חומצות שומן מסוג אומגה 6 שייכות לקטגוריות חומצות שומן בלתי רווי חיוניות, כשמשמעות הדבר היא שהגוף זקוק להן אבל אינו יכול לייצרן. יחד עם אומגה 3, אומגה 6 משחקת תפקיד חשוב בפעילות המוח, בצמיחת השיער והעור ובבריאות העצם. בנוסף, אומגה 6 מסייעת בוויסות מטבוליזם ובתחזוק מערכת הרבייה.

תזונה נכונה צריכה לשמור על איזון בין אומגה 3 לאומגה 6. וזאת משום וחלק מחומצות אומגה 6 גורמות להתפתחות מצבי דלקת שעלולים לגרום למחלות לב. תזונה ים תיכונית, להבדיל מהתזונה המערבית, אינה עתירה באומגה 6 ולכן מסייעת לשמור על האיזון הנכון בינה לבין אומגה 3.

ממחקרים שבוצעו בתחום, עולה כי לאומגה 6 תפקיד חשוב במספר מצבים בריאותיים, ביניהם:

נוירופתיה סוכרתית. מחקרים הראו כי נטילת סוג מסוים של אומגה 6 (GLA), מסייעת בהפחתת תסמיני כאב בקרב הסובלים מנוירופתיה סוכרתית.

אלרגיה. לשימוש באומגה 6 לצורך ריפוי אלרגיות ישנה היסטוריה ארוכה. בנוסף, נמצא כי לאנשים הסובלים מאלרגיות ישנן רמות נמוכות יותר של אומגה 6 בדם.

הפרעות קשב וריכוז. ממחקרים בתחום עולה כי לילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז ישנן רמות נמוכות של אומגה 6 ואומגה 3. שתי חומצות שומן בלתי רווי אלו חיוניות לתפקוד מוחי תקין.

אוסטאופורוזיס. נראה כי אנשים שלא צורכים כמויות מספקות של אומגה 6 נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח אוסטאופורוזיס.


רמות מולצות

ברוב המקרים התזונה מספקת את הכמות היומית הדרושה של אומגה 6. במקרים רפואיים מסוימים, יש צורך להשלים את הצריכה, והדבר נעשה לרוב באמצעות צריכת תוסף תזונה המכונה שמן נר הלילה.

לצורך טיפול באקזמה בגילאי שנתיים עד 18: 3 גרם של שמן נר הלילה ביום (מחולקים למנות קטנות לאורך היום כולו). בקרב ילדים, חשוב להקפיד כי הצריכה היומית לא תעלה על חצי גרם לכל ק"ג משקל גוף.

לטיפול באטופיק דרמטיטיס או אקזמה בקרב מבוגרים: בין 4,000 ל-8,000 מ"ג שמן נר הלילה, או לחילופין 2,800 מ"ג GLA ביום (סוג מסוים של אומגה 6), שמחולקים למנות קטנות לאורך כל היום.

לטיפול בדלקת מפרקים שגרונית: 3,000 מ"ג ליום של שמן נר הלילה או 1,400 מ"ג של GLA, מחולק למינונים קטנים לאורך כל היום.

טיפול בסוכרת: 480 מ"ג GLA, מחולקים למנות קטנות לאורך כל היום.


מקורות

1. מזון


מקורות מצוינים של אומגה 6 הם עוף, ביצים, אבוקדו, שקדים ואגוזים למיניהם, דגנים, פשתן, שמן סויה, שמן חמניות, שמן תירס, שמן נר הלילה ועוד

2. תוספי מזון


ברוב המקרים אין צורך ליטול תוספי מזון של אומגה 6, היות והתזונה מספקת את הכמות הדרושה. במקרים ספציפיים מאוד, ניתן להיעזר בתופסי מזון על בסיס שמן נר הלילה או GLA שהינה אחת מחומצות שומן בלתי רווי שנכנסת תחת קטגוריית חומצות שומן מסוג אומגה 6.


מחסור

היות והתזונה המערבית כוללת בתוכה רכיבים רבים שהינם עתירים באומגה 6, מצב של חוסר באומגה 6 הינו נדיר למדי. התסמינים: הופעת פצעים על העור, שינויים התנהגותיים, נשירת שיער, נטייה לזיהומים, יובש בעיניים, אי ספיקת כליות, יובש של בלוטות, הפלות בקרב נשים, עקרות בקרב גברים, יובש של השיער והעור ועוד.


עודף

יש להימנע מצריכה של GLA ברמה העולה על 3,000 מ"ג ביום, היות והדבר עלול לגרום להופעת דלקות בגוף. צריכה עודפת של אומגה 6, כשאינה באיזון עם אומגה 3, יכולה לגרום לכך שמולקולות אומגה 6 יתפסו את מקומן של מולקולות אומגה 3 ויגרמו לתסמיני חסר אומגה 3. בנוסף, עודף אומגה 6 גורם לנטייה לדלקות בגוף ובכך מקדם מחלות לב, מחלות כלי דם, זיהומים ועוד.


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר