ברזל: מקורות טבעיים, מחסור או עודף, הסברים ותוספי תזונה

כללי | רמות מולצות | מקורות | מחסור | עודף

כללי

ברזל (Iron) הוא מתכת נפוצה מאוד בכדור הארץ והוא חיוני לקיום רוב בעלי החיים. ברזל הוא חלק בלתי נפרד מחלבונים ואנזימים שנחוצים לבריאות של בני האדם. הוא מרכיב חיוני של חלבונים המעורבים בהעברת חמצן בגוף, חיוני לוויסות צמיחת תאים והתמיינות ועוד.

מחסור של ברזל בגוף מפחית את העברת החמצן לתאים, מה שגורם לעייפות, בעיות בריכוז, בעיות בתפקוד ובעבודה, מערכת חיסון חלשה ועוד. מצד שני, עודף ברזל בגוף עלול לגרום לתופעות לוואי ובמקרים חמורים אפילו למוות.

כשני שלישים מכמות הברזל שנמצאת בגוף האדם נמצאת בהמוגלובין, החלבון של תאי הדם האדומים הנושא חמצן לרקמות. כמות קטנה יותר של ברזל נמצאת במיוגלובין, חלבון שעוזר לספק חמצן לשרירים ולאנזימים שמסייעים לתגובות ביוכימיות. ברזל נמצא גם בחלבונים שאוגרים אותו לצורך שימוש עתידי (מחסני ברזל בגוף). מחסני ברזל אלו תלויים בספיגת הברזל במעי.


רמות מולצות

המנה היומית המומלצת של ברזל היא:

מגיל שבעה חודשים עד שנה: 11 מ"ג.

מגיל שנה עד שלוש שנים: 7 מ"ג.

מגיל ארבע עד שמונה שנים: 10 מ"ג.

מגיל תשע עד 13 שנים: 8 מ"ג.

מגיל 14 עד 18 שנים: גברים 11 מ"ג, נשים 15 מ"ג.

מגיל 19 עד 50 שנים: גברים 8 מ"ג, נשים 18 מ"ג.

מגיל 51 ומעלה: 8 מ"ג.


מקורות

1. ברזל במזון


קיימות שתי צורות של ברזל במזון. ברזל המ וברזל לא המ. המילה המ היא קיצור של המוגלובין, החלבון של תאי הדם האדומים הנושא חמצן לרקמות. ברזל המ נמצא במזונות בשריים כגון: בשר אדום, דגים ועוף. ברזל לא המ נמצא במזונות מין הצומח כגון עדשים ושעועית. ברזל לא המ הוא הסוג שמוכנס גם למאכלים שונים (כגון, דגני בוקר) כדי להעשיר אותם. ברזל לא המ נקלט פחות טוב בגוף ועל כן אנשים צמחוניים הצורכים רק אותו עלולים לסבור מחוסר ברזל.

להלן דוגמאות למזונות העשירים בברזל:כבד עוף, צדפות, בשר בקר, עוף, סרטן, דגני בוקר מועשרים בברזל, שיבולת שועל, עדשים, שעועית מסוגים שונים, טופו, תרד, אפונה, צימוקים, לחם חיטה מלא ולחם לבן מועשר בברזל.

2. תוספי מזון ברזל


שלוש קבוצות עשויות להזדקק לתוספי מזון עם ברזל: האחת, אנשים שגופם צורך יותר ברזל (כגון נשים בגיל הפוריות, נשים בהריון, פגים, ילדים קטנים, נערות מתבגרות וקשישים), השנייה, אנשים המאבדים ברזל (למשל נשים עם דימום כבד במחזור), והשלישית, אנשים עם בעיות בספיגה של ברזל בגוף.

תוספי ברזל יש ליטול, בדרך כלל, כאשר ישנו חוסר והתזונה לבדה לא יכולה לספק את כמות הברזל הדרושה בזמן יחסית קצר. תוסף מזון של ברזל חשוב במיוחד כאשר אדם סובל מסימפטומים של אנמיה מחוסר ברזל. כאשר מגדילים את המינון של תוספי ברזל, בדרך כלל היעילות פוחתת. לכן, למשל, מומלץ לחלק את המנה היומית לשתיים-שלוש מנות קטנות ביום במקום ליטול כמות גדולה פעם אחת ביום.

מינון גבוה של תוספי ברזל, הניתן לטיפול באנמיה מחוסר ברזל, יכול לגרום לתופעות לוואי במערכת העיכול כגון: שלשול, בחילות, הקאות, עצירות, צואה כהה, כאבי בטן ועוד. התחלת הטיפול במינון נמוך והעלאת המינון בהדרגה יכולות למזער תופעות אלו. גם נטילת תוספי הברזל עם האוכל יכולה להקטין את תופעות הלוואי.


מחסור

מבין כל החסרים התזונתיים, חוסר ברזל הוא הנפוץ ביותר. ההערכות הן כי כ-80% מהאוכלוסייה סובלים מברזל נמוך ואילו לכ-30% יש סיכוי גבוה לסבול מאנמיה מחוסר ברזל. הסימנים של אנמיה מחוסר ברזל הם: עייפות, פגיעה בלימודים ועבודה, התפתחות לקויה אצל ילדים, קושי לשמור על טמפרטורת הגוף, ירידה בתפקוד מערכת החיסון וכתוצאה רגישות יתר לזיהומים, דלקת בלשון ועוד.

חוסר ברזל מתפתח בהדרגה ובדרך כלל מתחיל עם צריכה יומית נמוכה מדי של ברזל. בתחילה מדללים מחסני הברזל בגוף בעוד רמת ההמוגלובין בדם (שהיא סמן למצב הברזל בגוף) עדיין נורמאלית. אנמיה מחוסר ברזל מתרחשת בשלב מאוחר של חוסר ברזל. כאשר מחסני הברזל כבר התרוקנו ואינם יכולים לענות על צורכי הגוף. כאשר ישנה אנמיה מחוסר ברזל רמות ההמוגלובין המתקבלות בבדיקת המוגלובין הן נמוכות מהנורמה.

אנמיה מחוסר ברזל יכולה לנבוע מתזונה בה חסר ברזל, מספיגה לקויה של ברזל בגוף או מאיבוד דם רב. נשים בגיל הפוריות, נשים בהריון, פגים וילדים קטנים הם בסיכון הגבוה ביותר לסבול מחוסר ברזל מאחר שלהם יש את הצורך הרב ביותר לברזל. נשים המאבדות דם רב בווסת גם כן נמצאות בסיכון גבוה לחוסר ברזל. גם אנשים עם אי ספיקת כליות ואנשים עם בעיות עיכול נמצאים בסיכון גבוה.


עודף

עודף ברזל מופיע במקרים כגון: המוכרומטוזיס - פגם גנטי בו קיימת ספיגה עודפת ואגירה של ברזל; המוסידרוזיס - הפרעה הנגרמת בגלל שקיעה עודפת של ברזל בגוף, בדרך-כלל כתוצאה ממתן יתר של ברזל (עירויי דם חוזרים, תוספי ברזל); יצירה מעטה מדי של כדוריות דם אדומות (כמו במחלת תלסמיה, אנמיה פרניציוזה ועוד); הרס מוגבר של כדוריות דם אדומות (אנמיות המולטיות); מחלות כבד חריפות; ועוד.

הסימפטומים של עודף ברזל הם: בשלבים הראשונים - עייפות ממושכת וכאבי מפרקים. סימפטומים כלליים בשלבים מאוחרים יותר הם: חולשה כללית, עייפות ותשישות כרונית, אפתיה והרזיה; כמו כן יש תסמינים הקשורים לאיברים מסוימים: סוכרת, גוון ברונזה על העור, אי-ספיקת כבד, אי-ספיקת לב, דיכאון, דלקת מפרקים, סרטן כבד, כניסה מוקדמת לגיל המעבר אצל גברים או גיל המעבר אצל נשים, הפסקת הווסת (אצל נשים), אימפוטנציה (אצל גברים), הפרעות בקצב הלב ועוד.

כאשר אדם צורך יותר מדי ברזל יש סיכוי גבוה שהוא יסבול מעודף ברזל מאחר שהגוף מפריש מעט מאוד ברזל. כאשר ישנו עודף ברזל בגוף הברזל מתחיל להצטבר ברקמות הגוף ובאיברים. להלן הרמות הגבוהות ביותר של ברזל הנסבלות לצריכה יומית לאנשים בריאים. צריכה של כמויות ברזל גדולות מאלו עלולה לגרור בעיות בריאות:

מגיל שבעה חודשים עד שנה: 40 מ"ג.

מגיל שנה עד 13 שנים: 40 מ"ג.

מגיל 14 עד 18 שנים: 45 מ"ג.

19מגיל שנים ומעלה: 45 מ"ג.

לעתים רופאים ימליצו על מינון גבוה מזה כדי לטפל באנמיה מחוסר ברזל.


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר