לציטין: מקורות טבעיים, מחסור או עודף, הסברים ותוספי תזונה

כללי | רמות מולצות | מקורות | מחסור | עודף

כללי

לציטין המכונה גם פוספטידילכולין, הוא ליפיד (שומן), המורכב מכולין, אינוזיטול, זרחן וחומצה לינולאית. לציטין מסייע בתיקון ממברנת התאים בגוף, מונע התפתחות שחמת, מעלה את התנגדות הגוף לאוקסידנטים, ממלא תפקיד חשוב בהעברת המסרים העצביים בגוף, מסייע במניעת טרשת עורקים, מגן מפני מחלות לב וכלי דם, משפר את תפקוד המוח, מסייע בשמירה על בריאות הכבד והכליות, תורם לספיגת ויטמין A בגוף ואף מסייע בתיקון הנזקים שגורם אלכוהוליזם לכבד. מדובר ברכיב תזונה חיוני לתפקודו התקין של הגוף האנושי. בנוסף נמצא כי שימוש בתוספי מזון של לציטין יכול להוות טיפול למקרים של מגוון מחלות עור, ביניהן: אקנה, פסוריאזיס ועוד.

לציטין כולסטרול


תפקידו החשוב ביותר של לציטין בגוף נובע מהעובדה כי החומרים כולין ואינוזיטל, המרכיבים את לציטין, מסייעים למנוע הסתיידות עורקים ומחלות לב באמצעות וויסות המטבוליזם של שומנים וכולסטרול בדם. מסיבה זו, נהוג לטפל במקרים של רמות גבוהות של שומנים וכולסטרול בדם באמצעות תוסף לציטין.


רמות מולצות

להלן הרמה היומית המומלצת במקרים של חוסר בליציטין (אין צורך ליטול לציטין במידה ולא קיים בו חוסר, אלא אם כן מדובר בטיפול רפואי שנרשם ע"י הרופא המטפל):

גברים: 550 מ"ג.

נשים: 425 מ"ג.

נשים בהריון: 450 מ"ג.

נשים מניקות: 550 מ"ג.

חשוב לשים לב לכך כי מדובר ברמות מומלצות כלליות בלבד, שיכולות בהחלט להשתנות במקרים ספציפיים בהם נוטלים לציטין לצורך טיפול במצב בריאותי מסוים.


מקורות

1. מזון


לציטין מצוי במגוון רחב של מזונות. מקורות מזון טובים עבור לציטין, הם: כרוב, כרובית, חומוס, שעועית ירוקה, עדשים, סויה, תירס, אפונה ירוקה, איברים פנימיים, ביצים, שמרי בירה, דגנים, קטניות, דגים, נבט חיטה ועוד.

2. תוסף מזון


לציטין זמין גם בצורת תוספי מזון טבעיים וסינתטיים, שמיוצרים מפולי סויה, ביצים ובשר ונמכרים בצורת כדורים או בצורה נוזלית. נטילת תוסף מזון של לציטין, למי שזקוק לו, מסייעת לגוף לעכל שומנים וויטמינים מסיסים בשמן, כדוגמת ויטמין D, ויטמין A וויטמין E.


מחסור

חוסר של לציטימחסור של לציטין בגוף עלול לגרום למספר תסמינים מסוכנים, ביניהם: עלייה ברמת הכולסטרול בדם, הסתיידות עורקים, התפתחות מחלות לב וכלי דם וכן סיכון בריאות הכבד והכליות.


עודף

נטילת עודף לציטין יכול לגרום למגוון תופעות לוואי, ביניהן: סחרחורות, שלשולים, ריח גוף מוזר, בחילות והקאות. לכן, מומלץ מאוד להתייעץ ברופא המטפל טרם תחילת טיפול באמצעות תוספי מזון של לציטין.


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר