ויטמין B6: מקורות טבעיים, מחסור או עודף, הסברים ותוספי תזונה

כללי | רמות מולצות | מקורות | מחסור | עודף

כללי

ויטמין B6 הוא ויטמין מסיס במים בעל שלוש צורות פעילות. הוא משתתף במגוון רחב של פעולות בגוף וחיוני לבריאות טובה. בין היתר, ויטמין B6 דרוש להמון סוגי אנזימים המעורבים במטבוליזם של חלבונים בגוף, חיוני לחילוף חומרים של תאי דם אדומים, לתפקודן התקין של המערכת החיסונית ומערכת העצבים, ליצירת המוגלובין שניסע על פני כדוריות דם אדומות, להעלאת כמות החמצן שנושא המוגלובין ועוד. בנוסף, ויטמין B6 מסייע בוויסות רמת הסוכר בדם – כאשר הצריכה הקלורית נמוכה, ויטמין B6 מסייע בהמרת פחמימות או חומרים מזינים אחרים המאוחסנים בגוף לסוכר. חשוב להדגיש כי בעוד שחוסר בוויטמין B6 יגביל את יכולתו להמיר פחמימות לאנרגיה זמינה, הרי שנטילת תוסף מזון של ויטמין B6 לא תגביר יכולת זו.


רמות מולצות

מהלידה עד גיל חצי שנה: 0.1 מ"ג ויטמין B6 ביום.

שבעה חודשים עד גיל שנה: 0.3 מ"ג ויטמין B6 ביום.

מגיל שנה עד שלוש שנים: 0.5 מ"ג ויטמין B6 ביום.

מגיל ארבע עד שמונה שנים: 0.6 ויטמין B6 ביום.

מגיל תשע עד 13 שנים: 1 מ"ג ויטמין B6 ביום.

מגיל 14 עד 50: 1.3 מ"ג ויטמין B6 ביום.

מגיל 51 ומעלה: 1.7 מ"ג ויטמין B6 ביום לגברים ו-1.5 מ"ג ביום לנשים.


מקורות

1. מזון


ניתן למצוא ויטמין B6 במגוון מאוד רחב של מזונות, בין היתר: דגני בוקר מועשרים, תפוח אדמה, בננות, קטניות, עוף, שיבולת שועל, בקר, תרד, דגי מים עמוקים (כדוגמת סלמון), בוטנים, עגבניות, מיץ עגבניות, אבוקדו, שקדים, פולי סויה ועוד.

2. תוספי מזון


ניתן למצוא ויטמין B6 במולטיוויטמין, בקומפלקס ויטמין B וכן בתור תוסף מזון ספציפי של ויטמין B6.


מחסור

בארצות מערביות מקרים של חסר קליני בוויטמין B6 הינם נדירים. לעומת זאת, מצבים של רמה פחותה מאופטימאלית של ויטמין B6 כמו גם חסר זניח יחסית בוויטמין הינם שכיחים למדי. חסר בוויטמין B6 עשוי להתרחש אצל אנשים שתזונתם אינה בריאה, אצל אלכוהוליסטים וכן בקרב ילדים אסטמטיים המטופלים בתרופת תאופילין.


עודף

מצב של עודף בוויטמין B6 עלול לגרום לנזק עצבי בגפיים העליונות והתחתונות. בעיה זו נגרמת בעיקר עקב צריכה מוגזמת של ויטמין B6 מתוספי מזון, והיא לרוב נעלמת כאשר מפסיקים את נטילתם.

רמות צריכה מקסימאליות של ויטמין B6 ביום:

מהלידה עד גיל חצי שנה: טרם נקבעה, הצריכה של ויטמין B6 צריכה להיות באמצעות תזונה או פורמולה בלבד.

מגיל שנה עד שלוש שנים: 30 מ"ג ויטמין B6 ביום.

מגיל ארבע עד שמונה שנים: 40 ויטמין B6 ביום.

מגיל תשע עד 13 שנים: 60 מ"ג ויטמין B6 ביום.

מגיל 14 עד 50: 80 מ"ג ויטמין B6 ביום.

מגיל 51 ומעלה: 100מ"ג ויטמין B6 ביום.


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר