ניאצין: מקורות טבעיים, מחסור או עודף, הסברים ותוספי תזונה

כללי | רמות מולצות | מקורות | מחסור | עודף

כללי

ניאצין היא אחת משתי מולקולות דומות, הנכללות תחת ההגדרה של ויטמין B3. ניאצין מסיס במים, כשמשמעות הדבר היא שהגוף אינו לאחסן אותו, היות וויטמינים ושאר החומרים המסיסים במים נמסים בסביבה המימית של הגוף. שאריות בלתי מנוצלות של ניאצין נפלטות דרך קבע מהגוף דרך השתן. לכן, יש צורך באספקה תמידית של ניאצין באמצעות תזונה ותוספי מזון, כדי שהגוף יוכל לתפקד. בנוסף, הגוף יכול לייצר ניאצין בכבד מחומצת אמינו חיונית המכונה טריפטופאן (1 מ"ג ניאצין מ-60 מ"ג טריפטופאן), ולכן חשוב מאוד גם לצרוך מספיק מזונות המכילים טריפטופאן.

ניאצין משחק תפקיד חשוב בתפקוד מערכת העיכול ומערכת העצבים בגוף, הוא חיוני לבריאות העור ומתפקד כממיר מזון שנכנס לגוף לצורה פעילה של אנרגיה, אותה הגוף יכול לנצל.

ניאצין וכולסטרול


ניאצין חשוב במיוחד בזכות יכולתו לווסת את רמות הכולסטרול והטריגליצרידים בדם. מסיבה זו הוא משמש לעתים כטיפול שמטרתו להפחית את רמת הסיכון להתקף לב בקרב אנשים הסובלים מרמות כולסטרול גבוהות במיוחד, בדגש על אלה שכבר לקו בעבר בהתקף לב וכן כטיפול לטרשת עורקים כלילית. בנוסף, ניאצין משמש לצורך טיפול ומניעה של מצבי חוסר ניאצין בגוף.


רמות מולצות

רמה יומית מומלצת עבור אנשים בריאים:

מהלידה עד גיל חצי שנה: 2 מ"ג.

מגיל שבעה חודשים עד שנה: 4 מ"ג.

מגיל שנה עד שלוש שנים: 6 מ"ג.

מגיל ארבע עד שמונה שנים: 8 מ"ג.

מגיל תשע עד 13 שנים: 12 מ"ג.

מגיל 14 ומעלה: 16 מ"ג לבנים/גברים, 14 מ"ג לבנות/נשים.


מקורות

1. מזון


מקורות מזון טובים של ניאצין הם חלב ומוצרי חלב, עופות, דגים, בשר רזה, שקדים, בוטנים, קטניות, שומשום, ביצים, פטריות, גזר, ברוקולי, בטטה, אספרגוס,אבוקדו, עגנביות ועוד. בנוסף, ניתן למצוא רמה מסוימת של ניאצין גם במזונות מועשרים.

2. תוספי מזון


ניתן לצרוך ניאצין בצורת תוסף מזון כחלק מוויטמין B קומפלקס או כשלעצמו.


מחסור

מחסור בניאצין נחשב לנדיר כיום, ובא לידי ביטוי בעיקר באזורי עוני, במקרים של תת תזונה, של אלכוהוליזם כרוני ושל מחלת הטרנפ (הפרעה תורשתית הגורמת בין היתר למחסור בניאצין). מחסור מתון של ניאצין בגוף עלול לגרום להאטת קצב חילוף החומרים בגוף ולעליה ברגישות לקור.

מחסור חמור של ניאצין עלול לגרום למחלת פלגרה, המתאפיינת בשלשולים, דלקות בעור, דמנציה, "שרשרת" נגעים באזור הצוואר, התעבות העור, דלקות של הפה והלשון, הפרעות עיכול, בעיות זיכרון, הזיות ובמידה והמצב לא מטופל – אף למוות.

סימפטומים פסיכיאטריים נפוצים של מחסור בניאצין כוללים בין היתר עצבנות, בעיות ריכוז, חרדה, אדישות ודיכאון.


עודף

מינון תרופתי של 1.5 עד שישה גרם ביום עלול להוביל למגוון תופעות לוואי, החל מבעיות דרמטולוגיות שונות (כדוגמת תחושת בעירה בעור), בעיות מערכת העיכול (עד לכשל של כבד) ועד להיפרגליקמיה (עודף סוכר בדם) וחוסר סדירות בקצב הלב. במינונים גבוהים יותר עלולים להוביל להרעלת ניאצין, מצב שיתבטא בקוצר ראיה, טשטוש ראיה ואף לעיוורון ועוד. במידה ומפסיקים ליטול ניאצין בזמן, ניתן להחזיר את הראיה למצבה הקודם.


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר