מנגן: מקורות טבעיים, מחסור או עודף, הסברים ותוספי תזונה

כללי | רמות מולצות | מקורות | מחסור | עודף

כללי

מנגן הינו מינרל שנמצא בגוף בכמויות מזעריות בלבד, בעיקר בעצמות, בכבד, בכליות ובלבלב. מנגן מסייע לגוף ביצירת רקמות חיבור, עצמות, גורמי קרישה והורמוני מין. בנוסף, הוא משחק תפקיד במטבוליזם של שומן ופחמימות, בספיגת סידן, בוויסות רמות הסוכר בדם וחיוני לתפקוד תקין של המוח ומערכת העצבים.

ממחקרים שבוצעו בנושא עולה כי לנוכחות מנגן בגוף יש השפעה על מספר מצבים בריאותיים:

אוסטאופורוזיס. מנגן הינו אחד הגורמים המשפיעים על בריאות העצמות. עדיין לא ברור האם נטילת מנגן בצורת תוסף מזון יכולה לסייע במניעת אוסטאופורוזיס.

דלקת מפרקים. לאנשים הסובלים מדלקת מפרקים יש רמות נמוכות של אנטי-אוקסידנט SOD, שמנגן מהווה את אחד ממרכיביו. מומחים בתחום סבורים כי מנגן יכול להעלות את רמות SOD, אבל טרם הוכח שזה יכול לרפא דלקת מפרקים.

תסמונת טרום וסתית. מחקרים מראים כי תזונה עשירה במנגן יכולה לסייע בהפחתת תסמינים שמאפיינים תסמונת קדם וסתית.

סוכרת ואפילפסיה. רמות נמוכות של מנגן נמצאו בקרב אנשים הסובלים מסוכרת ומאפילפסיה. אבל עדיין לא ברור האם רמות נמוכות של מנגן גרמו למחלות או שמא המחלות הן שגרמו לרמות נמוכות של מנגן.


רמות מולצות

אסור כי הרמה היומית של מנגן שנצרך הן בתזונה והן באמצעות תוספי מזון תעלה על עשרה מ"ג, זאת בגלל הסכנה האפשרית לבריאות מערכת העצבים. לכן, מומלץ ליטול תוספי מזון של מנגן רק בהוראת הרופא המטפל. המלצה זו חזקה פי כמה כשהעניין נוגע לילדים.

מהלידה עד גיל שישה חודשים: 0.003 מ"ג מנגן ביום.

משבעה חודשים עד גיל שנה: 0.6 מ"ג מנגן ביום.

מגיל שנה עד שלוש שנים: 1.2 מ"ג מנגן ביום.

מגיל ארבע עד שמונה שנים: 1.5 מ"ג מנגן ביום.

מגיל תשעב עד 13 שנים: 1.9 מ"ג מנגן לבנים ו- 1.6 מ"ג לבנות.

מגיל 14 עד 18 שנים: 2.2 מ"ג מנגן ביום לגברים ו-1.6 מ"ג לנשים.

מגיל 19 ומעלה: 2.3 מ"ג מנגן ביום לגברים ו-1.8 מ"ג לנשים.

נשים בהריון: 2 מ"ג מנגן ביום.

נשים מניקות: 2.6 מ"ג מנגן ביום.


מקורות

1. מזון


קל למדי לקבל את הכמויות הנדרשות של מנגן באמצעות תזונה. מנגן נמצא במגוון רחב למדי של מזונות, בין השאר בדגנים מלאים, קטניות, עלים ירוקים, אבוקדו, אגוזים למיניהם, ירקות שורש, מלחי מנגן, זרעים ועוד. ואולם, היות ותזונה מערבית נוטה להעדיף דגנים רגילים על מלאים ולהמעיט בירקות, אנשים רבים לא מקבלים כמויות מספקות של מנגן בתזונתם.

2. תוספי מזון


קיימים תוספי מזון של מנגן בצורת טבליות או כמוסות. ואולם זה נדיר למצוא תוסף מזון של מנגן בלבד, המקרה השכיח יותר הוא זה של מנגן שנמצא יחד עם ויטמינים ומינרלים אחרים בתוך מולטיוויטמין.


מחסור

רמות נמוכות מדי של מנגן בגוף עלולות לגרום לחוסר פוריות בקרב נשים וגברים, לעיוות בעצמות, לחולשה ולהתקפי פרכוסים.


עודף

צריכה של רמות גבוהות מדי של מנגן עלולה להוביל לרמות גבוהות של מנגן ברקמות הגוף. מקרים בהם הרקמות רוויות במנגן בצורה עודפת, במיוחד כאשר מדובר ברקמת המוח בדגש על אזור הגנגליונים הבסיסיים, מקושרים למגוון הפרעות ומחלות נוירולוגיות כדוגמת מחלת פרקינסון.

מנגן גורם לתופעות לוואי שליליות במקרים נדירים בלבד כאשר נצרף באופן אוראלי. לעומת זאת, הוא עלול להיות רעיל לאנשים ששואפים באופן קבוע אדי מנגן, כמו במקרים של עובדי תעשיות פלדה או של שחמת אלכוהולית וכן בקרב אנשים שמוזנים דרך הווריד. במקרים אלה, ניתן להבחין במגוון תסמינים, ביניהם: אבדן תיאבון, כאבי ראש, התכווצויות שרירים ברגליים, רעד של שרירים, אי שקט קיצוני, עצבנות עד כדי מקרי אלימות ואפילו הזיות.


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר