נחושת: מקורות טבעיים, מחסור או עודף, הסברים ותוספי תזונה

כללי | רמות מולצות | מקורות | מחסור | עודף

כללי

נחושת הוא מינרל המאוחסן ברובו בכבד זאת בנוסף לכמויות קטנות ברקמות השונות של הגוף. למרות שאנו זקוקים לכמות קטנה של נחושת, זהו רכיב מזון חיוני לתפקוד תקין של הגוף, היות ונחושת משחקת תפקיד חשוב בייצור המוגלובין (הרכיב המרכזי בברזל של תאי דם אדומים), מיאלין (החומר שעוטף את סיבי תאי העצב), קולגן (רכיב המפתח בעצמות וברקמות חיבור) ומלנין (הפיגמנט הכהה האחראי לצבעם של השיער והעיניים). בנוסף לכך, נחושת פועלת בשיתוף עם ויטמין C כדי לייצר את האלסטין, שהינו רכיב חשוב של רקמת חיבור.

הנחושת בגוף משמשת הן כנוגד חמצון והן כחומר מחמצן. כנוגד חמצון הנחושת מטהרת מהגוף את הרדיקלים החופשיים, הידועים כחלקיקים שמזיקים לגוף. לעומת זאת, כאשר נחושת פועלת כחומר מחמצן, היא מסייעת לפעילות רדיקלים חופשיים ועלולה לגרום להתפתחות מחלת אלצהיימר, ודיספלזיה של צוואר הרחם (נגעים קדם סרטניים באזור צוואר הרחם). היות וכך, ישנה חשיבות גדולה לשמירה על רמות מאוזנות של נחושת באמצעות התזונה.

במחקרים שבוצעו בנושא, נמצא כי לנוכחות או חוסר של נחושת בגוף ישנה השפעה על מספר מצבים בריאותיים, ביניהם:

אנמיה. תוספת נחושת עשויה להיות מועילה עבור אנשים עם אנמיה (מצב המאופיין ברמות המוגלובין נמוך), היות והיא פועלת יחד עם ברזל ליצירת המוגלובין.

דלקת פרקים. נראה כי תוספת של נחושת לתזונה מסייעת במניעת התקדמות החרפת דלקת פרקים.

כוויות. כאשר מתרחשת כוויה בעור, מרכיבי תזונה רבים, כדוגמת: נחושת, סלניום ואבץ עלולים ללכת לאיבוד. זה מגדיל את הסיכון לזיהום, מאט את תהליך הריפוי, מאריך את השהייה בבית החולים ואף מגדיל את הסיכון למוות. כאשר מדובר בכוויות גדולות במיוחד, האנשים נוטים לאבד כמויות מוגברות של נחושת (ביחס לכמויות שאר המינרלים שהם מאבדים). למרות שעדיין לא ברור איזה מן המינרלים חיוני במיוחד במקרים של כוויות, החוקרים מציעים כי נטילת מולטיוויטמין יכולה לסייע לריפוי מהיר יותר של כוויות.

מחלות מעי דלקתיות (קרוהן וקוליטיס). אנשים שסובלים ממחלות אלו מתקשים לספוג ויטמינים ומינרלים חיוניים, כדוגמת נחושת. במקרה זה, הרופאים ממליצים על נטילת מולטיוויטמין המכיל נחושת.

ריפוי פצעים. לנחושת תפקיד חשוב בריפוי פצעים. המדענים סבורים כי שימוש בתחבושות אשר משחררות נחושת ישירות אל תוך הפצע, מקדם משמעותית את תהליך הריפוי.

מצבים נוספים.

ממחקרים עולה כי נטילת תוספי מזון המכילים נחושת ואבץ מסייעת בהפחתת הסיכון ללקות בסרטן ריאות.


רמות מולצות

על מנת לקבל ספיגה וחילוף חומרים נאותים של נחושת בגוף, חשוב לוודא כי רמות הנחושת מאוזנות ביחס לרמות מגנזיום ואבץ.

מהלידה עד גיל שישה חודשים: 200 מיקרוגם נחושת ביום.

מגיל שבעה חודשים עד שנה: 220 מיקרוגרם נחושת ביום.

מגיל שנה עד שלוש שנים: 340 מיקרוגרם נחושת ביום.

מגיל ארבע עד שמונה שנים: 440 מיקרוגרם נחושת ביום.

מגיל תשע עד 13: 700 מיקרוגרם נחושת ביום.

מגיל 14 עד 18: 890 מיקרוגרם נחושת ביום.

מגיל 19 ומעלה: 900 מיקרוגרם נחושת ביום.

נשים בהריון: 1000 מיקרוגרם נחושת ביום.

נשים מניקות: 1300 מיקרוגרם נחושת ביום.


מקורות

1. מזון


הדרך הטובה ביותר לקבל נחושת הינה באמצעות תזונה. ניתן למצוא נחושת במגוון רחב של מאכלים, ביניהם:
מאכלי ים (כדוגמת לובסטר, מולים, סרטנים, דיונון ועוד), איברים פנימיים (כדוגמת כבד בקר, כליות ולב), אגוזים וחמאת אגוזים (כדוגמת אגוזי קשיו, מקדמיה, שקדים, פקאן, פיסטוק ועוד), קטניות (פולי סויה, עדשים, שעועית כהה), מוצרי שוקולד, דגני בוקר מועשרים, ירקות ופירות (פירות יבשים, פטריות, עגבניה, בטטה, בננה, ענסים ואבוקדו), פלפל שחור ועוד.

2. תוספי מזון


ניתן לקבל נחושת באמצעות נטילת מולטיוויטמין, או תוסף מזון של נחושת בלבד. התוספים מיועדים לרוב רק לאנשים מבוגרים, שצריכים ליטול תוסף נחושת רק בשילוב עם תוסף אבץ (שמונה מ"ג אבץ על כל מ"ג נחושת). אי הקפדה על האיזון בין שני המינרלים יכולה לגרום למגוון בעיות בריאותיות. ילדים לעומת זאת צריכים לקבל את הנחושת הדרושה לגופם ממזון בלבד.


מחסור

בין הסימנים לחוסר נחושת בגוף ניתן למנות: אנמיה, טמפרטורת גוף נמוכה, היחלשות עצמות ואסטאופורוזיס, ספירה נמוכה של תאי דם לבנים, חוסר סדירות בקצב לב, איבוד פיגמנט של העור והפרעות של בלוטת התריס. הסיבה השכיחה ביותר למצבים של חסר נחושת בגוף הינה מחלות וניתוחים של מערכת העיכול. תינוקות הסובלים מחוסר בנחושת נוטים להיות בעלי הרגלי אכילה גרועים ולסבול מבעיות גדילה.


עודף

צריכה מוגזמת של נחושת עלולה לגרום לבחילות, הקאות, כאב בטן, כאב ראש, סחרחורת, חולשה, שלשול וטעם מתכתי בפה. הרעלת נחושת נחשבת לנדירה אך במידה וקורית, עלולה לגרום לבעיות לב, צהבת, תרדמת ואפילו מוות. אין להשתמש בתוספי מזון של נחושת במקרים של שלשול. שתיית מים המכילים נחושת בריכוז הגבוה משישה מ"ג על כל ליטר, עלולה לגרום למגוון סימפטומים של מערכת העיכול (בחילות והקאות). הרעלת נחושת עלולה להתרחש גם משימוש בכלי בישול העשויים מנחושת.

לאנשים הסובלים ממחלת וילסון (תסמונת תורשתית אשר גורמת להצטברות של נחושת במוח, בכבד, בכליות ובעיניים), אסור לקחת תוספי מזון המכילים נחושת. היות ורמות גבוהות של אבץ עלולות לפגוע ביכולת הספיגה של נחושת בגוף, זוהי בדיוק השיטה שנוקטים בה במקרה של מחלת וילסון.


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר