בריאות, רפואה
מאמרים | פורומים | קהילות | רופאים  
  חיפוש במאמרים  
הריון ולידהדיאטה, תזונהתרופות, ויטמיניםעיניים, משקפייםניתוחים פלסטייםרפואה משלימהקוסמטיקה, איפורעיצוב שיערפסיכולוגיהאורטופדיה
 
מין, יחסים, זוגיותכושר גופנירפואת שינייםרפואת ילדיםלב, כלי דםעזרה ראשונהמחלות, טיפוליםגיל הזהבחוק משפט, ביטוחמתכוני בריאות
הוסף למועדפים 
שינוי בריאותי לקראת השנה האזרחית החדשה
אתמיד בפעילות גופנית
אוכל פחות בשר
אקפיד על משקל תקין
אפסיק לעשן
אתחבר לרוחניות שלי
 
  הצבע  
  
האם אתם עצבניים?
האם אתם עצבניים?
אם נתקעתם עם פנצ'ר בדרך לאירוע חגיגי, ומיד אתם מרגישים דפיקות לב וגלי חום בכל הג...
ויטמינים, תוספי מזון
 | עקבו אחרינו
 
 

ויטמין B



מה זה ויטמין B, מה חשיבות ויטמין B לגוף, מקורות מזון לויטמין B, רמות מומלצות של ויטמין B, משמעות עודף או חוסר בויטמין B בגוף


כללי



ויטמין B הוא שם כללי לקבוצה של שמונה ויטמינים מסיסים במים, אשר משחקים תפקיד משמעותי מאוד של חילוף החומרים בתא. כל שמנה הוויטמינים הללו מכונים בשם כולל "ויטמין B" היות ובעבר טעו לחשוב שמדובר בוויטמין יחיד (בצורה הדומה לזו בה מתייחסים האנשים כיום לוויטמין D או לוויטמין C). מחקרים מאוחרים יותר הוכיחו שמדובר בשמונה ויטמינים נפרדים, השונים מבחינה כימית, שאומנם ניתן למצוא אותם לרוב יחד. באופן כללי, תוסף מזון המכיל את כל שמונה הוויטמינים מכונה קומפלקס ויטמיני B, בעוד שלתוספי מזון המכילים ויטמין B בודד מתייחסים בשם הספציפי של כל ויטמין:

ויטמין B1 (תיאמין)

ויטמין B2 (ריבופלאבין)

ויטמין B3 (ניאצין או ניאצינמיד, לעתים מכונה גם ויטמין PP)

ויטמין B5 (חומצה פנטותנית)

ויטמין B6 (פירידוקסין, פירידוקסל או פירוקוקסימן או חומצת פירידוקסין)

ויטמין B7 (ביוטין)

ויטמין B9 (חומצה פולית)

ויטמין B12

ויטמין B מסייע לגוף בוויסות והגברת קצב מטבוליזם, מסייע בשמירה על בריאות העור והשרירים, מחזק את מערכת החיסון ומערכת העצבים, מסייע לצמיחת התאים ולהתחלקותם ואף מפחית את הסיכון ללקות בסרטן הלבלב – אחד מסוגי הסרטן האלימים ביותר, אבל רק כאשר ויטמין B נצרך באמצעות מזון ולא באמצעות תוספי מזון.


רמות מומלצות



מנה יומית מומלצת של ויטמין B לאנשים בריאים:

ויטמין B1:


מהלידה עד גיל חצי שנה: 0.2 מ"ג.
מגיל שבעה חודשים עד שנה: 0.3 מ"ג.
מגיל שנה עד שלוש שנים: 0.5 מ"ג.
מגיל ארבע עד שמונה שנים: 0.6 מ"ג.
מגיל תשע עד 13 שנים: 0.9 מ"ג.
מגיל 14 עד 18 שנים: 1.2 מ"ג לבנים ו-1 מ"ג לבנות.
מגיל 19 ומעלה: 1.2 מ"ג לגברים, 1.1 מ"ג לנשים.
נשים בהריון: 1.4 מ"ג.
נשים מניקות: 1.5 מ"ג.

ויטמין B2:


מהלידה עד גיל חצי שנה: 0.3 מ"ג.
מגיל שבעה חודשים עד שנה: 0.4 מ"ג.
מגיל שנה עד שלוש שנים: 0.5 מ"ג.
מגיל ארבע עד שמונה שנים: 0.6 מ"ג.
מגיל תשע עד 13 שנים: 0.9 מ"ג.
מגיל 14 עד 18 שנים: 1.3 מ"ג לבנים ו-1 מ"ג לבנות.
מגיל 19 ומעלה: 1.3 מ"ג לגברים, 1.1 מ"ג לנשים.
נשים בהריון: 1.4 מ"ג.
נשים מניקות: 1.6 מ"ג.

ויטמין B3:


מהלידה עד גיל חצי שנה: 2 מ"ג.
מגיל שבעה חודשים עד שנה: 4 מ"ג.
מגיל שנה עד שלוש שנים: 6 מ"ג.
מגיל ארבע עד שמונה שנים: 8 מ"ג.
מגיל תשע עד 13 שנים: 12 מ"ג.
מגיל 14 ומעלה: 16 מ"ג לבנים/גברים ו-14 מ"ג לבנות/נשים.
נשים בהריון: 18 מ"ג.
נשים מניקות: 17 מ"ג.

ויטמין B5:


מהלידה עד גיל חצי שנה: 1.7 מ"ג.
מגיל שבעה חודשים עד שנה: 1.8 מ"ג.
מגיל שנה עד שלוש שנים: 2 מ"ג.
מגיל ארבע עד שמונה שנים: 3 מ"ג.
מגיל תשע עד 13 שנים: 4 מ"ג.
מגיל 14 ומעלה: 5 מ"ג.
נשים בהריון ונשים מניקות: 6 מ"ג.

ויטמין B6:


מהלידה עד גיל חצי שנה: 0.1 מ"ג.
מגיל שבעה חודשים עד שנה: 0.3 מ"ג.
מגיל שנה עד שלוש שנים: 0.5 מ"ג.
מגיל ארבע עד שמונה שנים: 0.6 מ"ג.
מגיל תשע עד 13 שנים: 1 מ"ג.
מגיל 14 עד 18 שנים: 1.3 מ"ג לבנים ו-1.2 מ"ג לבנות.
מגיל 19 עד 50 שנים: 1.3 מ"ג.
מגיל 51 שנים ומעלה: 1.5 מ"ג.
נשים בהריון: 1.9 מ"ג.
נשים מניקות: 2 מ"ג.

ויטמין B7:


מהלידה עד גיל חמישה חודשים: 5 מק"ג.
מגיל חצי שנה עד 11 חודשים: 6 מק"ג.
מגיל שנה עד שלוש שנים: 8 מק"ג.
מגיל ארבע עד שמונה שנים: 12 מק"ג.
מגיל תשע עד 13 שנים: 20 מק"ג.
מגיל 14 עד 18 שנים: 25 מק"ג.
מגיל 19 ומעלה: 30 מק"ג.
נשים בהריון: 30 מק"ג.
נשים מניקות: 35 מק"ג.

חומצה פולית:


מהלידה עד גיל חצי שנה: 65 מק"ג.
מגיל שבעה חודשים עד שנה: 80 מק"ג.
מגיל שנה עד שלוש שנים: 150 מק"ג.
מגיל ארבע עד שמונה שנים: 200 מק"ג.
מגיל תשע עד 13 שנים: 300 מק"ג.
מגיל 14 ומעלה: 400 מק"ג.
נשים בהריון: 600 מק"ג.
נשים מניקות: 500 מק"ג.

ויטמין B12:


מהלידה עד גיל חצי שנה: 0.4 מק"ג.
מגיל שבעה חודשים עד שנה: 0.5 מק"ג.
מגיל שנה עד שלוש שנים: 0.9 מק"ג.
מגיל ארבע עד שמונה שנים: 1.2 מק"ג.
מגיל תשע עד 13 שנים: 1.8 מק"ג.
מגיל 14 ומעלה: 2.4 מק"ג.
נשים בהריון: 2.6 מק"ג.
נשים מניקות: 2.8 מק"ג.


מקורות



1. מזון


מקורות מזון טובים של ויטמין B, הם מוצרי מזון מלאים, שלא עברו עיבוד. מסיבה זו, פחמימות מעובדות כדוגמת סוכר וקמח לבן, מכילים פחות ויטמין B מאשר מקבילותיהם הבלתי מעובדות. ניתן למצוא ריכוז גבוה של ויטמין B בבשר, במוצרי בשר ובדגים, כדוגמת כבד מכל מקור, הודו וטונה. בנוסף, ניתן למצוא ויטמין B בחיטה מלאה, תפוחי אדמה, בננות, עדשים, פלפל צ'ילי ועוד.

2. תוספי מזון


ישנו מגוון רחב של תוספי מזון המכילים ויטמין B, בין אם מדובר בקומפלקס ויטמין B המכיל את כל שמונה ויטמיני B ובין אם מדובר בתוסף מזון המכיל ויטמין B ספציפי.


מחסור



צריכה עודפת של אלכוהול, קפה וטבק, כמו גם מצבים רפואיים מסוימים עלולים לגרום למצב של חוסר בוויטמין B:


ויטמין B1: עלול לגרום למחלת בריברי (מחלת מערכת העצבים), תסמונת ורניקה, אי סדירות בקצב לב, חולשה וכאבים בגפיים ובצקת. מקרים חמורים במיוחד יגרמו לכשל הלב ולמוות.

ויטמין B2: אריבופלבינוזיס, מצב רפואי הגורם לדלקות בשפתיים, בלשון ובלוע, תסמינים דמויי עגבת, רגישות לאור ועוד.

ויטמין B3: בשילוב עם מחסור בטריפטופן (חומצת אמינו חיונית) גורם לפלגרה שתסמיניה הם דרמטיטיס, נדודי שינה, בלבול, חולשה ובמקרים חמורים דמנציה ומוות.

ויטמין B5: אקנה ונימול, למרות שזה נדיר.

ויטמין B6: אנמיה מיקרוציטית, דיכאון, בעיות עור, יתר לחץ דם, רמות גבוהות של הומוציסטאין (חומצת אמינו) ועוד.

ויטמין B7: לא גורם לתסמיני בקרב מבוגרים, אבל יכול לגרום לבעיות צמיחה בקרב ילדים ופעוטות.

ויטמין B9 (חומצה פולית): אנמיה מיקרוציטית ורמות גבוהות של הומוציסטאין (חומצת אמינו). בקרב נשים בהריון, מחסור בחומצה פולית עלול לגרום למומים מולדים אצל התינוקות.

ויטמין B12: אנמיה מיקרוציטית ורמות גבוהות של הומוציסטאין (חומצת אמינו), אבדן זיכרון ופגיעה בכישורים קוגניטיביים נוספים.


עודף



ויטמין B1: לא ידוע על השפעות.

ויטמין B2: עודף עלול לגרום להתרבות רדיקלים חופשיים ברקמות העיניים והעור.

ויטמין B3: סומק בפנים, ובמקרים נדירים של הרעלת ויטמין B3 בחילות, הקאות ותסמיני הרעלת כבד.

ויטמין B5: לא ידוע על השפעות.

ויטמין B6: נוירופתיה חושית (נזק בעצבים) ונגעים בעור.

ויטמין B7: לא ידוע על השפעות.

ויטמין B9 (חומצה פולית): עלול למסך חוסר בוויטמין B12, מצב שעלול לגרום לנזק נוירולוגי קבוע.

ויטמין B12: לא ידוע על השפעות.